تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/06/04 - 21:39
کد خبر: 325528

برنامه ویژه دانشگاه‌ها برای روزی که کنکور برداشته شود

بسیاری از دانش آموزان بدون داشتن تصویری از آینده تحصیلی خود در مقطع متوسطه و سپس طبق رتبه کنکور انتخاب رشته می کنند و در نتیجه این بلاتکلیفی ۲۰ درصد از دانشجویان به رشته خود بی‌علاقه‌اند. در پی شناسایی این مشکل بسیاری از دانشگاه‌ها برنامه‌ ویژه‌ای برای معرفی رشته‌ها و دانشگاه ترتیب داده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، مشکل ناشناخته بودن رشته های دانشگاهی و انتخاب رشته بر اساس فرضیات برای بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه وجود دارد.

بسیاری از دانش آموزان بدون در نظر گرفتن آینده تحصیلی مشخص اقدام به انتخاب رشته در مقطع متوسطه می کنند و این بلاتکلیفی را در دوره دانشگاه هم با خود به همراه دارند. آنها بدون اینکه بدانند در دانشگاه چه رشته مشخصی را می‌خواهند ادامه دهند در کنکور شرکت می کنند و در ادامه نیز بر اساس رتبه کنکور یک رشته تحصیلی را انتخاب می‌کنند.

در این مرحله آشنایی داوطلبان با رشته دانشگاهی بر اساس اطلاعات محدودی که از طریق جستجو، پرسش از دیگران یا کمک مشاور به دست آمده، حاصل شده و بسیاری از این افراد وقتی وارد دانشگاه می‌شوند و متوجه می‌شوند که انتخاب رشته درستی نداشته‌اند یا ماهیت رشته با ذهنیت آنها متفاوت است تا جایی که آمارها نشان می‌دهد تا ۲۰ درصد از دانشجویان از رشته تحصیلی خود ابراز بی‌علاقگی می‌کنند.

یک متقاضی ورود به دانشگاه:‌ انتخاب‌هایی دارم اما براساس رتبه انتخاب رشته‌ کردم

یک متقاضی ورود به دانشگاه که امسال کنکور سراسری را پشت سر گذاشته و انتخاب رشته کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: از منابع محدودی برای انتخاب رشته استفاده کرده است زیرا هنگام آماده شدن برای کنکور فرصت زیادی برای مطالعه در این‌باره نداشتم.

وی گفت: با توجه به اطلاعاتی که مشاوران در اختیارم گذاشته اند و بر اساس پیشینه ذهنی و علاقه قبلی انتخابی را انجام دادم اما می دانم که این انتخاب قطعی نیست و بستگی به رتبه کنکورم دارد و به همین خاطر زیاد روی آن مصر نیستم. برای مثال یکی از کمک‌هایی که مشاوران به من کردند این بود که همواره به محیط دانشگاه تهران علاقه داشتم اما متوجه شدم دانشکده‌ ارایه دهنده مد نظرم خارج از پردیس اصلی دانشگاه تهران است که وقتی به دانشکده را در اینترنت جست‌وجو کردم اصلا از محیط و مکان آن خوشم نیامد و نظرم عوض شد.

وی گفت: می دانم که به برخی موضوعات علاقه دارم اما تصور می کنم این رشته‌ها ارزش تحصیل ۴ ساله در دانشگاه و بعد از آن ادامه تحصیل را ندارند و به همین دلیل می خواهم رشته که فقط می‌توان آن در دانشگاه آن خواند را انتخاب کنم.

*استاد دانشگاه خواجه نصیر: وقتی به تدریج کنکور متمرکز برداشته می‌شود دانشجو باید خودش دانشگاه را انتخاب کند

رمضانعلی صادق‌زاده، استاد تمام دانشگاه خواجه نصیر در رشته مخابرات و برق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره موضوع مهم انتخاب رشته و آشنایی دانش‌آموزان با رشته‌ها و دانشگاه‌ها پیش از انتخاب رشته برای جلوگیری از بی‌علاقگی تحصیلی گفت: در خارج از کشور به این روز open day گفته می‌شود که درب دانشگاه به روی عموم باز می‌شود تا به ویژه دانش آموزانی که در آستانه انتخاب رشته و دانشگاه هستند بتوانند با دید بازتری درباره آینده تحصیلی و شغلی خود تصمیم‌گیری کنند.

به گفته وی، این قضیه معمولا در کشورهای پیشرفته وجود دارد و اگر اطلاعات درباره رشته و دانشگاه بیشتر باشد متقاضی بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند. معمولا دانشگاه‌ها یک روز یا ساعت خاصی را برای این موضوع در نظر می‌گیرند که البته در ایران هنوز این برنامه خیلی جا نیفتاده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه به تدریج کنکور برداشته می‌شود و رقابت تنها برای ورود به دانشگاه‌های برتر وجود خواهد داشت، این موضوع باید بیشتر متداول شود و مورد توجه قرار گیرد. زیرا دانش آموزان باید خودشان دانشگاه را ببینند و با اساتید و دانشجویان صحبت کنند و انتخاب رشته کنند.

به گفته وی، پس از اینکه حالت متمرکز کنکور برداشته و کنکور حذف شد، این نیاز ضروری خواهد بود.

*مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران: اغلب دانشگاه‌های خارج از کشور «روز درب‌های باز» را دارند

محمدعلی زارع چاهوکی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران به عنوان دانشگاهی که  چند سالی است برنامه روزی با دانشگاه را اجرا می‌‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره اجرای این برنامه، اظهار داشت: دستور بالادستی برای اجرای این برنامه توسط دانشگاه‌ها وجود ندارد اما معمولاً دانشگاه‌های خارج از کشور روزی را تحت عنوان «روز درب‌های باز» در نظر می گیرند تا دانشجویان پیش از انتخاب مهم، با دانشگاه و رشته مورد نظر آشنا شوند و احتمال اشتباه در انتخاب رشته را کاهش دهند. در دانشگاه تهران هم با هدف آشنایی اولیه مردم و جامعه با ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و آموزشی دانشگاه تهران این روز را تحت عنوان روزی با دانشگاه برگزار کردیم.

وی ادامه داد: تاکنون در 3 دوره این برنامه برگزار شده که در برخی پردیس ها جامعه هدف دانش آموزان بوده است که دانش‌آموزان  بتوانند رشته ها را به درستی انتخاب کنند زیرا یکی از مشکلات موجود در دانشگاه‌ها انتخاب نادرست رشته است؛ همچنین در برخی پردیس ها از جمله پردیس دانشگاه های فنی و مهندسی و کشاورزی و منابع طبیعی  برنامه ها عمومی بوده است؛ به این معنی که این برنامه در زمان های دیگری هم برگزار می‌شود.

زارع درباره نتایج برگزاری سومین دوره نسبت به دوره های قبل، گفت: امسال برای سومین بار این دوره برگزار شد اما از امسال اهدافی که در برگزاری این برنامه داریم را بیشتر در باشگاه دانش آموزی پیگیری خواهیم کرد که این باشگاه از امسال تاسیس شده است.

به گفته وی، در برنامه روز دانشگاه که در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری برگزار شد قصد داشتیم بهانه ایجاد شود که دانش‌آموزان بتوانند درست انتخاب رشته کنند.

وی خاطر نشان کرد: در ترم اول و دوم اغلب مشروطی داریم و یکی از دلایل اصلی این مشکل می‌تواند انتخاب رشته اشتباه باشد.

وی درباره ارزیابی از برگزاری این برنامه‌ها، گفت: هنوز ارزیابی کلی انجام نشده است و چنین برنامه‌هایی در بلند مدت جواب خواهد داد و به صورت اجرای تک برنامه جواب نمی‌دهد؛ در کل به دنبال این هستیم که در باشگاه دانش آموزی این فعالیت را به صورت مداوم داشته باشیم رشته های دانشگاهی را به درستی به دانش‌آموزان و متقاضیان معرفی کنیم.

*عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت: بسیاری از دانشگاه‌های تهران، برنامه روزی با دانشگاه را دارند

محمد سلیمانی عضو هیات علمی و استاد دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاه خبرگزاری فارس اظهار داشت: تا جایی که اطلاع دارم، بسیاری از دانشگاه‌های تهران، برنامه روزی با دانشگاه را برای آشنایی دانش‌آموزان با رشته‌ها و دانشگاه دارند.

وی گفت:‌ در این برنامه، دانش‌آموزان در آمفی تئاتر جمع می‌شوند و مسئولان دانشگاه برای آنها صحبت می‌کنند و مراجعه‌کنندگان به دانشکده‌های مختلف می‌روند و مسئولان هر دانشکده توضیحات لازم را برای آنها ارائه می‌دهند که کار بسیار خوبی است و چندین سال است که در دانشگاه علم و صنعت انجام می‌شود. 

وی در پاسخ به این سؤال که در کشورهای دیگر چه کاری انجام می‌دهند که دانش‌آموزان با رشته‌های تحصیلی آشنا می‌شوند و بی‌علاقگی به رشته‌های تحصیلی کمتر اتفاق می‌افتد، گفت:‌ در کشورهای دیگر همه افراد به دنبال مدارج عالی نیستند اما در ایران همه چیز براساس مدرک است.

وی با ذکر مثالی، گفت: فارغ‌التحصیلی با مدرک جغرافیا در دانشگاه فنی مهندسی استخدام می‌شود و همان حقوق را می‌گیرد که یک استاد متخصص همان رشته می‌گیرد، یا دکترای برق یا جامعه‌شناسی در یک پستی شغلی استخدام می‌شوند و یک حقوق را می‌گیرند و براساس مهارت، دریافتی ندارند، چون براساس مدرک عمل می‌شود، همه برای تحصیل هجوم می‌آورند.

سلیمانی ادامه داد:‌ اما در کشورهای خارجی کسی که هنر را دوست دارد دنبال سازوکار هنر می‌رود و دنبال دکترا و فوق لیسانس و مدرک نیست و حرفه را یاد می‌گیرد. 

*مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم: می توانیم به دانشگاه‌ها بگوییم روزی با دانشگاه را در ایام انتخاب رشته کنکور قرار دهند

مسعود شمس بخش مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که وزیر علوم پیگیری این موضوع را به وی سپرد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهارداشت:  اگرچه تدارک این برنامه برای امسال دیر شده بود اما برای سال های آینده می توان درباره آن برنامه ریزی کرد.

وی توضیح داد: تقریبا تمام دانشگاه های بزرگ کشور یک روز برای بازدید از دانشگاه دارند که درب دانشگاه به روی متقاضیان باز می‌شود و این روز، روز دانشگاه با درب‌های باز نام دارد؛ اما می توانیم به دانشگاه‌ها تاکید کنیم که این روز را در ایام انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری قرار دهند و به دلیل نزدیکی به ایام کنکور و اعلام نتایج، موثرتر واقع شود.

وی در پاسخ به این پرسش آیا دستورالعملی از سوی وزارت علوم برای این کار وجود دارد، گفت: الزامی برای این اجرای این برنامه روی دانشگاه ها نیست اما به آنها گفته شده که بهتر است این کار را انجام دهید و به عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده است.

وی در واکنش به اینکه به طور معمول درب دانشگاه ها روی افراد غیر دانشجو بسته است و ورود تنها با کارت دانشجویی امکان پذیر است گفت: به طور معمول این‌طور است مگر اینکه برنامه‌ای در دانشگاه برپا باشد که در واقع دانشگاه‌ها هم نمی توانند بدون ملاحظه همه را راه بدهند اما برای یک روز خاص مشکل وجود ندارد.

شمس‌بخش ادامه داد: مسئله این است که در مردادماه که زمان انتخاب رشته است اکثر دانشگاه ها تعطیل هستند و بنابراین باید روز بازدید را در زمان فعال دانشگاه ها بگذارند که آزمایشگاه ها باز باشد، اساتید حضور داشته باشند و دانشجوها کلاس داشته باشند.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشجوها بهترین منبع برای کسب اطلاعات هستند و متقاضیان می توانند بهترین اطلاعات را برای انتخاب رشته از دانشجویان کسب کنند و از آنها کمک بگیرند؛ برای مثال وقتی خودم دانشجو بودم در  بدو ورود به دانشگاه از دانشجوها اطلاعات گرفته‌ام.

*نظر مساعد وزارت علوم نسبت به توسعه برنامه‌های آشنایی متقاضیان با دانشگاه‌ها و رشته‌ها

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاه خبرگزاری فارس درباره توسعه برنامه یک روز با دانشگاه برای آشنایی متقاضیان با دانشگاه و رشته های تحصیلی در سراسر کشور، گفت: موافق هستیم که داوطلبان دانشگاه را ببینند و این ایده برای سال‌های آینده جدی‌‌تر پیگیری می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top