تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/07/03 - 14:50
کد خبر: 329631

اعطای وام ۸۰ درصد منابع صندوق رفاه دانشجویان به علوم پزشکی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: ۸۰ درصد از کل منابع صندوق رفاه دانشجویان، وام داده می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، بهروز رحیمی در جمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خطاب به دبیران شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: این که ما یک دانشجو را ایده‌پرداز و خلاق بدانیم بسیار درست است اما این که دانشجو را رویا پرداز کنیم بسیار غلط است.

وی افزود: همیشه تکرار می‌کنیم  که توجه به حوزه فرهنگی و دانشجویی مهم است اما اگر مهم است در بودجه سال ۹۹ که در حال تدوین بودجه هستند و اتفاقا اصلاح ساختاری هم دارد، بودجه را با رقم های کم جدا کنند. این خواسته وزیر بهداشت است که بودجه فرهنگی و دانشجویی را از ردیف بودجه آموزش جدا کنیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با بیان این‌که در حال تلاش هستیم در همین شرایط اقتصادی کشور تغییر لازم را به نفع دانشجویان ایجاد کنیم، اظهار داشت: تیمی که در صندوق رفاه کار می‌کند تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که در صندوق رفاه دانشجویی، «رفاه و دانشجو» دیده شود و به همکاران خود نیز گفته‌ام فعالیتی که در صندوق رفاه اتفاق می‌افتد اگر خروجی‌اش به رفاه دانشجو نرسد دچار ایراد است.

وی با تاکید بر این نکته که آئین نامه صندوق رفاه اجازه بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را هم می‌دهد، اظهار داشت: البته اگر این فعالیت‌ها به عنوان هدف دیده شود خطا است. این موارد باید به عنوان ابزاری دیده شود که خروجی آن تأمین رفاه دانشجویان است.

رحیمی با بیان این که به واقع فرصت تغییر وام‌ها وجود نداشت، گفت: ردیف‌های بودجه اجازه این تغییر را نمی‌داد و باید تحمل می‌کردیم تا از این نیم سال تحصیلی عبور کنیم تا بتوانیم برخی از ردیف‌ها را جابه جا کنیم در حقیقت ۸۰ درصد از کل منابع صندوق رفاه، وام می‌شود اما در مقابل این حجم از تورم و نیازها اصلا پاسخگو نیست.

وی گفت: فکر می‌کنم در این مدت در صندوق رفاه دانشجویان تغییرات فرآیندی را خواهید دید و شاید کمی حال وضعیت صندوق رفاه با تمرکز بر استارت آپ‌هایی که عنوان شد بهتر شود. بنا داریم از ایده‌هایی که به بهتر شدن فرآیندهای اجرایی کمک می‌کند حمایت کنیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت افزود: چه اشکالی دارد به جای اینکه تجهیزات و امکاناتی را که از شرکت‌های دیگر خریداری کنیم، آنها را از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشجویی وزارت بهداشت بخریم؟ چه عیبی دارد از قهرمان‌های ورزشی که در ساختار دانشجویی وزارت بهداشت حضور دارند حمایت کنیم. ما این کار را خواهیم کرد و بخشی از منابع را به سمت شرکت‌های دانش بنیان می بریم که در فرمایشات مقام معظم رهبری، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب و برنامه ششم توسعه بر آن تاکید شده است.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌ قانونی استفاده از منابع مالی گفت: به عنوان مثال برای ۳۵ خوابگاهی که در دست ساخت باقی مانده، می‌توانیم از طریق دیگر، منابع را فراهم کنیم. در احکام دائمی بندی است که می‌گوید «دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت املاکی را که دارند می‌توانند تنها به شرط واریز به صندوق رفاه، بفروشند؛ در غیر این صورت باید به حساب خزانه بریزند». ما با روسای دانشگاه‌ها صحبت می‌کنیم تا املاکی که در مکان‌های بکر شهر قرار دارند و تجاری هستند را بفروشند و پول را به حساب صندوق واریز کنند و ما این مبالغ را عینا برای ساخت خوابگاه در جایی که صلاح می‌دانند، به آنها بازمی گردانیم.

رحیمی افزود: وام کمترین کاری است که برای دانشجو می‌توان انجام داد و ما تلاش داریم به بهترین شکل این کار را انجام دهیم اما مطالبه گری، شجاعت، جسارت و گفتمان دبیران شورای صنفی در کنار ادبیات اداری فهم بهتری را در این خصوص ایجاد می‌کند. مهمترین مسئله امروز ما در دانشگاه‌ها خوابگاه است و باید این مهم تبدیل به یک مسئله کلی شود. اگر ۳۵ خوابگاه در دست ساخت ایجاد شود تا ۱۲ هزار نفر ظرفیت خوابگاهی ما افزایش می‌یابد و شکل نوینی از خدمات خوابگاهی ارائه خواهد شد.

وی درباره تیپ بندی خوابگاه‌ها گفت: در مورد تیپ بندی خوابگاه‌ها این‌که همه را برابر ببینیم ظلم است و باید با روش کار وزارت علوم که خوابگاه‌های خود را تیپ‌بندی کرده است، خوابگاه‌های وزارت بهداشت را نه حتما به آن شکل، اما با استفاده از آن الگو تیپ‌بندی کنیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به شرایط سخت اقتصادی موجود اشاره کرد و گفت: امسال از جهت تأمین منابع مالی تعیین شده در بودجه کشور سال سخت پیش‌روی داریم اما با تلاش و مدیریت صحیح منابع حتماً با کمترین عوارض و کاستی طی خواهد شد. جامعه ما پر از امید و آرزو است و این کشور چه در پنهان و چه در آشکار، بزرگ و صاحب دارد و اراده‌هایی که دست بزرگان ما را گرفتند و تا اینجا کشور را پیش‌برده‌اند؛ آینده را برای این کشور مترتب خواهند کرد.

رحیمی با بیان این‌که به دنبال تغییرات در اشکال و ارقام وام هستیم خاطر نشان کرد: در بودجه سال ۹۶ و ۹۷ ظرفیتی تحت عنوان تبصره ۹ بودجه وجود دارد که دانشگاهی نیست اما اگر دانشگاهی توان داشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند. به این شکل که دانشگاه می‌تواند برای ساخت خوابگاهایش با اولویت خوابگاه متاهلی تا سقف درآمد اختصاصی که اعداد قابل توجهی است برای ساخت خوابگاه وام بگیرد و این وام را با دو سال تنفس و با اقساط بلند مدت هفت تا ۱۲ ساله بازپرداخت کند و سود و کارمزد را صندوق رفاه بپردازد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با تاکید بر این که تلاش داریم در اجلاس روسای دانشگاه‌ها این مورد را بازگو و تشریح کنیم خاطر نشان کرد: با سازمان برنامه در این خصوص در حال مذاکرات هستیم و با بانک هایی صحبت‌ شده است تا این ۳۵ خوابگاه را با استفاده از این ظرفیت پیش ببریم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top