تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/07/09 - 13:42
کد خبر: 330194

امین پویان راد

آگاهی حق مردم است

آگاهی حق مردم است

خوشبختانه نظارت خود جوش مردم بر عملکرد مسئولین به راه افتاده و فیلم هایی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن است که مخالفین طرح شفافیت ارا هم خود علاقه مند به دانستن رای هم قطاران خود هستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: امین پویان راد// مردم خود نمایندگانی انتخاب میکنند به مجلس می­فرستند که به معنای واقعی نمایندگی آن ها باشند و نه نماینده دولت یا یک جریان سیاسی که به همین حساب بخواهند مجلس را به عنوان یک تجلیگاه مشارکتی مردم تبدیل به یک جولانگاه جریانات سیاسی کنند که به جای منافع مردم منافع جریانات متبوعشان را در نظر بگیرند.

مردم حق دارند از عملکرد نماینده ایی که راهی مجلس کردند آگاه باشند و این آگاهی حق آن است که بتوانند به طور شفاف عملکرد نمایندگان را بررسی و تجزیه و تحلیل و در مورد انتخاب آینده خود تجدید نظر کنند اما ظاهرا برخی نماینده ها می­خواهند از این عدم شفافیت و بی اطلاعی مردم برای اعتماد مجدد به خود سو استفاده کنند که تا حدی هم با به تعویق انداختن طرحی مثل شفافیت آرا موفق هم بوده اند.

در مورد جایگاه مجلس و نقش اساسی آن در معیشت و زندگی مردم نیاز به صحبت نیست و همه می­دانند که مجلس چه تاثیر گذاری می­تواند داشته باشد که ندارد اما وقتی حتی به حق دانستن و مطلع بودن مردم توجه نمی­کنیم چطور می­خواهیم در برهه های مختلف بصیرت سیاسی به خرج بدهند و پای مشارکت حداقلی خودشان پای میز انتخابات باشند.

همچنین عدم تصویب لایحه شفافیت ارا توسط نمایندگان مجلس یک نوع اهانت و توهین به شعور سیاسی مردم است ومسئله نظارت بر رفتار نماینده ها از نظر قانونی هم مورد توجه است که باید اجرا شود که متاسفانه هیچ برخورد یا راهکاری از طریق کمیته نظارت بر نمایندگان اجرا نمی­شود و مردم عملا از عملکرد نماینده خود در بی خبر هستند ومی­توانیم از ظرفیت رسانه ملی هم برای شفاف سازی عملکرد نماینده ها و رای شفاف آن ها گام بزرگی در راستای برقراری شفافیت و کارامدی مجلس برداریم.

خوشبختانه نظارت خود جوش مردم بر عملکرد مسئولین به راه افتاده و فیلم هایی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن است که مخالفین طرح شفافیت ارا هم خود علاقه مند به دانستن رای هم قطاران خود هستند.

مسئله شفافیت ارای نمایندگان هیچ موضوع امنیتی نیست که بخواهیم به مطالبگران آن برچسب بزنیم بلکه نتیجه نبودشفافیت آرائ وکلای مردم میدان دادن به کسانی هست که با رفتار منافق گونه می­خواهند در حرکت انقلاب اسلامی نقش ایفا کنند اما نقشی در عقبگرد این حرکت

اما در باب نسبت شفافیت آرا با مسئله فساد
عدم وجود شفافیت در مجلس می تواند فساد یک جریان سیاسی در کشور باشد، فساد نه به معنی اختلاص مالی و پولی بلکه صحبت از لابیگری هایی است که در بیرون از صحن علنی انجام میشودتا برای ماندن یا رفتن یک وزیر بدون توجه به نفع مردم و توجه به جریان سیاسی حامی خود تصمیم بگیرند این هم یک نوع فساد است فسادی که مستقیما مشارکت اجتماعی مردم را هدف گرفته، و باعث روی کار امدن و عرض اندام عده ای کاسب کار حق مردم و عدالتخواه تو خالی هم می­شود.

آنچه امروز رخ داده شکاف بین مسئولین و مردم است که از بین این مسئولین نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید مردمی ترین آنها باشند که متاسفانه نفرات انگشت شماری از این ویژگی مردمی بودن برخوردار هستند ولی اغلب با موضع گیری های حتی اشتباه خواسته یا ناخواسته به این شکاف در حال دامن زدن هستندکه وقتی موضوع شفافیت رای نمایندگان روی منبر هیئت امام حسین مطرح میشود آن را اهانت به خود برداشت میکنند.

و هیچ حقی برای مردم قائل نیستند که حداقل یک مورد کارامدی از این مجلس ببینند اما نمایندگان منصوب به لیست معروف هنوز می­خواهند فضای فساد و لابی گری در مجلس ادامه پیدا کند و خواسته یا ناخواسته مشارکت مردم را به نقطه ضعف نظام تبدیل کنند در حالی که همیشه مردم به عنوان نقطه قوت وجه جمهوریتی نظام در صحنه ها بهترین همراهی را داشتند اما مجلس به عنوان مردمی ترین قوه کشوری موفق نبوده و باید نقش اصلی را در نوسازی این مشارکت ایفا کند که این مهم از راه تصویب قوانینی در راستای شفافیت در درون مجلس باید آغاز شود. به اندازه ای این مساله برای کشور مهم و حیاتی هست که میتواند در مسیر گام دوم انقلاب راهگشای بسیاری از چالش های کشور باشد واگر این طرح خواسته و مطالبه عموم جامعه باشد مجلس نیز به این خواسته تن خواهد داد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ادعای خبرنگار عراقی: بارزانی در سفر به تهران، تعهداتی داد
درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی مافیای پسماند در تهران
رای دور دوم از دور اول مهم تر است؟
افزایش رای نظرسنجی توییتر
آموزش تکمیل فرم DS-۲۶۰ برای برندگان لاتاری
انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران
مزایا و راهنمای خرید باربیکیو ذغالی +نکات مهم خرید
پشت پرده حمایت رسانه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها
تقویت روابط تجاری ایران و کره جنوبی
گاردین: هدف نتانیاهو اساسا غیرواقعی است
آستین: ده‌ها میلیارد دلار به اسرائیل کمک کردیم
فریاد صهیونیست‌های کودک کش از آدم کشی آمریکا بلند شد!
فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد
برنامه‌های مختلف رادیو در جشن میلاد حضرت معصومه (س)
ون‌های مسافربر نمایشگاه کتاب نونوار شدند
اسامی ۱۴ بازیکن تیم ملی والیبال جوانان در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی اعلام شد
ستاره والیبال ایران همه را سورپرایز کرد!
وزیر ارتباطات: گوشی ایرانی باید توانایی رقابت با نمونه خارجی را داشته باشد
رونمایی از ۴ عنوان کتاب جدید ارتش
اسامی ۲۲ حوزه‌ برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس
سازمان جهانی بهداشت: بیش از ۱ میلیون فلسطینی در خطر هستند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top