تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/07/11 - 09:46
کد خبر: 330409

«خبرنامه دانشجویان ایران» آخرین وضعیت جریانات سیاسی اصولگرا را بررسی کرد؛

تنور سرد احزاب اصولگرا در چند قدمی انتخابات

تنور سرد احزاب اصولگرا در چند قدمی انتخابات

انفعال و بی تحرکی احزاب و جریانات سیاسی چند ماه مانده به انتخابات مجلس نشان از بی برنامگی و صرفا حضور دقیقه نودی این جریانات دارد که مطمئنا فضای سیاسی در آن زمان علاقه ای به پذیرش سخن احزاب نخواهد داشت و استقبال مردمی را در پی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ واضح است که انسان ها به صورت فردی توانایی اعمال نفوذ زیادی بر حکومت ها ندارد و تنها با یکی شدن با دیگران می تواند نفوذ و تاثیر گذار بر مقامات حکومتی باشند. احزاب سیاسی، افرادی را که دارای دیدگاهها و منافع مشترک هستند گردهم می آورند و آن ها را آماده مبارزه برای نفوذ سیاسی و احزاب مقام های دولتی می کنند. احزاب کارکرد های گوناگون دارد: در مورد رأی دهندگان، با ارائه خط مشی ها و برنامه های کاندیداها، انتخاب را برای شهروندان آسان می سازند؛ در مورد دولت ها، قشری از هواداران را برای شان مهیا می کنند تا پس از انتخاب، آنها را قادر به دستیابی به برنامه های تعیین شده شان نمایند. در مورد افرادی که تعهد سیاسی بیشتری دارند، موقعیتی فراهم می کند که بتواند در مسائل اجتماعی شرکت جویند و از این طریق تاثیر بر سیاست گذاری ها داشته باشد.

در ایران احزاب در قالب اصولگرایی و اصلاح طلبی فعالیت می کنند، مهم‌ترین ضعف هر دو گروه، یکی مشخص نبودن برنامه‌هایشان برای انتخابات و دیگری احتمال سرخوردگی و ناامیدی مردم از آنهاست که ممکن است باعث شود، در انتخابات پیش رو شگفتی‌هایی دیده شود. نگاهی به فعالیت احزاب و جبهه‌های سیاسی در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که تنها مدت کمی نزدیک به انتخابات، فعالیت‌های خود را شدت می‌بخشند و یا جبهه‌ها و ائتلاف‌های خلق‌الساعه‌ای در آستانه انتخابات شکل می‌گیرند که تا انتخابات بعدی به بوته فراموشی سپرده می‌شوند. همین نقطه ضعف باعث می‌شود که مردم هر چه می‌گذرد کمتر به احزاب توجه کنند و این می‌تواند به معضل بزرگی برای جناح‌های سیاسی کشور تبدیل شود.

دوم اسفندماه 1398 یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود، امروز 145روز ( نزدیک به 5 ماه) مانده به انتخابات، با توجه به اهمیت عملکرد و فعالیت های انتخاباتی احزاب وگروه های سیاسی  که مورد توجه عمومی قرار می گیرد، در این گزارش فعالیت ها و کنش های احزاب و گروه های اصولگرایی را مورد بررسی قرار می دهیم.

جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی
جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در ماه های اخیر کنش قابل توجه و عملیاتی خاصی ارائه نکرده است، البته سخنگوی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی از تمایل این حزب برای اتحاد با سایر جریان‌های اصولگرا خبر داد، همچنین از مدل خود برای «شایسته‌گزینی» نامزدهای انتخابات مجلس رونمایی کردند.

جمعیت رهپویان مدعیست این مدل مبتنی بر بند ۱۰ سیاست‌های کلّی انتخابات، ابلاغیِ رهبر معظّم انقلاب است و برای رسیدن به این مدل، شاخصه‌هایی را در دو دسته شاخصه‌های عمومی و شاخصه‌های اختصاصی تعریف شده است.

برای اینکه مشخص شود که یک فرد، کدام یک از شاخصه‌های عمومی را دارد، مصادیق رفتاری تعیین شده است و چنانچه یک شخص، در طول فعالیت سیاسی‌اش، آن رفتار را از خود بروز داده باشد، حائز آن شاخصه شناخته می‌شود.

مجموع شاخصه‌های عمومی ۱۲ شاخصه هستند که ۱۰۶ زیرشاخه دارند. شاخصه‌های اختصاصی هم در ۱۹ نوزده دسته مشخص شده‌اند که ذیل سه سردسته مهارت‌های نمایندگی، دانش پایه و فراپایه و نگرش‌هایی که یک نماینده باید داشته باشد، تعریف شده‌اند.

حزب موتلفه اسلامی
فارغ از کمترین فعالیت سیاسی و یا انتخاباتی حزب موتلفه در سال 98 برنامه های زیر را داشته است:

برگزاری پنجاه و چهارمین سالگرد شهدای موتلفه اسلامی

انتصاب معاونین جدید حزب موتلفه اسلامی در دوره دوازدهم

برگزاری مجمع فوق العاده حزب با حضور تعدادی از اعضاء و به منظور انتخاب جایگزین مرحوم «محمد نبی حبیبی» و اصلاح و تصویب برخی مواد اساسنامه حزب

جبهه پایداری
جبهه پایداری در کش و قوس وحدت یا عدم وحدت با شورای وحدت اصولگرایان است و هنوز تکلیف این موضوع را مشخص نکرده است. در چند ماه اخیر مهم ترین کنش های جبهه پایداری به شرح زیر است:

برگزاری گردهمایی مسئولان استانی جبهه پایداری انقلاب اسلامی

ارائه مدل انتخاباتی
مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری مدعی شد که این جبهه بر اساس بررسی‌ها و استفاده از تجارب گذشته خود با جریان‌های انقلابی برای انتخابات مجلس در سال جاری به مدلی برای انتخابات رسیده که این مدل نتایج و اهداف مشخصی در جهت حاکمیت گفتمان ارزشی انقلاب در مجلس و جامعه دارد. آقاتهرانی در تشریح سه محور اصلی گفته بود که یک راهبرد همسوسازی جریانی و محتوایی و گفتمانی در رسانه‌ها و گفت و گو با مردم است. دومین اقدام تهیه فهرست انتخاباتی انقلابی و کارآمد در سطح استان‌ها و تهران است و سوم تمرکز راهبردی و پاسخ روشن و دقیق به مسائل و مشکلات اساسی مردم خواهد بود.

جماران (جریان مردمی انقلابی رویش‌های آگاه و نواندیش)
این جریان نوپا که در اوایل راه خود قرار دارد، جریانی نو محسوب می شود که توسط عده ای از جوانان با حرکت گفتمانی برای جوان سازی و مردمی سازی و کارآمدسازی حکمرانی بعد از ارائه بیانیه گام دوم انقلاب ایجاد شده است.

جمارانی ها جز نشست های ابتدایی و تشکیل شورای مرکزی کار بخصوصی انجام ندادند.

پیشرفت و عدالت (نواصولگرایی)
این جریان سیاسی توسط قالیباف به سطح اول سیاست راه پیدا کرده است، قالیباف از همان زمان نیز در گفته‌های خود بر جوان گرایی تاکید می‌کرد. وی تغییرات مورد نظر خود را «یکی از مطالبات اصلی امروز جوانان مؤمن و دلسوز انقلاب و کشور» خوانده و تأکید می‌کرد که «اصولگرایی باید با حفظ مبانی و ارزش‌های انقلابی جمهوری اسلامی، حرکت در راستای نواصولگرایی را هرچه زودتر آغاز کند»

اقدامات نواصولگرایی:
ارائه مانیفست نواصولگرایی

معرفی سایتی اینترنتی برای معرفی گزینه‌های دارای صلاحیت نمایندگی مجلس

شورای وحدت اصولگرایان
صرفا در حال رایزنی برای ایجاد وحدت بین گروه های اصولگرایی

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی
آخرین اقدام این حزب سیاسی اعلام حمایت از جمنا در سال 95 بود.

انفعال و بی تحرکی احزاب و جریانات سیاسی چند ماه مانده به انتخابات مجلس نشان از بی برنامگی و صرفا حضور دقیقه نودی این جریانات دارد که مطمئنا فضای سیاسی در آن زمان علاقه ای به پذیرش جریانات نخواهد داشت و استقبال مردمی در پی نخواهد داشت.

این مقدار از رکود در فعالیت های سیاسی احزاب می تواند شاکله سیاسی تحزب را در آینده درازمدت در جمهوری اسلامی دچار تغییرات گسترده کند، بی رونقی در فضای احزابی که خود باید رونق بخش فضای سیاسی  و انتخابات ها باشند غیر قابل توجیه است و در بلند مدت هم هویت حزبی و هم هواداری مردمی را از این احزاب کسل و بی برنامه سلب می کند.

*گزارش ازحمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1398/07/11 - 12:33

تا زمانی که مشکلات ساختاری داخل کشور حل نشود، و اصلاحات ساختاری در اقتصاد،نظام پولی و بانکی کشور صورت نگیرد، دست آقایون و آقازاده های دزد و رانتخوارشان از اقتصاد کشور کوتاه نشود، و تمامی مسئولین فاسدی که در طول این ۴۰ سال در هر رده ای که از موقعیتشان سواستفاده کرده و فساد نموده اند و به قول معروف جیب انقلاب ، نظام و شهدای مردم مظلوم رو زده و حالا کلاس سکولار و لیبرال شدنشان را به رخ مردم می کشند و بخاطر منافعشان و پاسپورت خارجی و اقامت خارج از کشور خود و فرزندانشان دم از اعتدال گرایی و اصلاح طلبی می زنن و به افراد فرودست برچسب تندروی و افراط گرایی,پوپولیستی زده و بقول معروف اصولگرای اعتدالی یا اصولگرای اصلاح طلب شده اند!!!.فرزندانشان رو به خارج از کشور فرستاده و برای خودشان در خارج خانه و کار و کاسبی راه انداخته اند محاکمه نشوند،مذاکره با ترامپ یا غیر ترامپ برای این مردم مظلوم و شهیدپرور بی فایده که هیچ ،پر ضرر هم هست.
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top