تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/10/01 - 13:20
کد خبر: 339211

نگاهی به فشار روزنامه‌های زنجیره‌ای برای تصویب FATF؛

القای برداشته شدن تحریم‌ها اما در حقیقت هیچ

القای برداشته شدن تحریم‌ها اما در حقیقت هیچ

«لوایح FATF در کمیسیون مشترک مجمع تشخیص تصویب شد» این خبری بود که روز گذشته بر روی سایت های خبری رفت، هر چند این خبر پس از ساعاتی توسط روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت تکذیب شد، اما بخشی از این ماجرا را می توان در پازل فشار رسانه ای دولت و اصلاح طلبان دید.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «لوایح FATF در کمیسیون مشترک مجمع تشخیص تصویب شد» این خبری بود که روز گذشته بر روی سایت های خبری رفت، در این خبر آمده بود:« آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ در پاسخ به اینکه خبرهایی از تصویب دو لایحه باقی‌مانده FATF در مجمع تشخیص آمده است آیا این را تایید می‌کنید، گفت: این لوایح در  کمیسیون مشترک مجمع تشخیص تصویب شده‌اند نه در صحن مجمع تشخیص نظام.» هر چند این خبر پس از ساعاتی توسط روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت تکذیب شد، اما بخشی از این ماجرا را می توان در پازل فشار رسانه ای دولت و اصلاح طلبان دید. مدتی است که روزنامه های زنجیره ای دولت و اصلاح طلبان فشار رسانه ای مضاعفی را بر تصویب FATF آغاز کرده اند و به نظر می رسد هر روز شاهد افزایش این نوع از فشارها برای تصویب این لوایح خواهیم بود.

تیتر شدن خبر «تصویب FATF» که توسط روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت تکذیب شد

ایده FATF همان ایده برجام شکست خورده
برای انکه به اهمیت FATF و فشار های رسانه ای برای تصویب این لوایح پی ببریم لازم است تا نگاهی به ایده دولت برای حل مشکلات درونی کشور بیندازیم. حسن روحانی در سال 92 با شعار برداشته شدن تحریم ها توانست اعتماد مردم را به خود جلب نماید، بر این اساس ایده دولت برای حل مشکلات کشور ایجاد ارتباط با کشورهای غربی بود که از جمله موارد آن می توان به تماس تلفنی اوباما و روحانی اشاره کرد. بر این اساس دولت با ایده ای لیبرالی همراه بود که پس از برداشته شدن تحریم ها، ایران به مرکزی برای جذب سیرمایه گذاری ها تبدیل شده و همین موضوع می تواند کشور را به سمت توسعه به پیش ببرد. عدم توجه به مولفه های دیگر از جمله مهار قدرت های نوظهور توسط آمریکا به خصوص پس از به قدرت رسیدن کشورهایی مانند چین و هند که مشکلاتی را برای امریکا به وجود آوردند باعث شد تا ایده اصلی دولت حول دال مرکزی رابطه با غرب و برداشتن تحریم ها بچرخد. هر چند در سال 94 برجام تصویب شد اما همانگونه که برخی از نحوه نگارش متن برجام گلایه مند بودند، برجام حتی در زمان ریاست جمهوری اوباما بر آمریکا نیز به دلایل مختلفی از جمله باگ های موجود در متن نتوانست ثمرات خاصی را برای کشور داشته باشد. که همین باعث شد تا ظریف از فشارهای ایمیلی خود برای پیشبرد برجام سخن بگوید! در نهایت این ماجرا با خروج ترامپ از برجام در سال گذشته به پایان خود نزدیک شد و اکنون مانند شخصی که سکته مغزی کرده و متخصصین از بازگشت آن قطع امید کرده اند بر روی دست دولت مانده است. به هر حال ایده حل مشکلات تحریم ها از طریق مذاکره که در برجام تجلی پیدا کرد پس از برجام به موضوع FATF کشانده شد. موضوعی که این بار نیز با اولویت قرار دادن تحریم ها، سعی داشت تا مانع تحریم ها از این طریق شود.

عدم تصویب لوایه fatf درسال گذشته و کشانده شدن آن به مجمع تشخیص مصلخت نظام و سکوتی که تا کنون پیرامون این موضوع اتفاق افتاده است که ناشی از اختلاف نظرهای شدید پیرامون تصویب و یا عدم تصویب ان است باعث شد تا حسن روحانی یکم آبان ماه از به صورت تلویحی مخالفان تصویب fatf را مسببین به تعطیلی کشاندن دولت اعلام کرده و بگوید: «در فردا روزی خواهم گفت که چه کسی کشور را تعطیل کرده است.» اکبر ترکان نیز سه روز بعد در گفت و گویی با در پاسخ به سوال رئیس جمهور روز چهارشنبه در سخنانی گفتند که قصد دارند به مردم اعلام کنند که چه کسی کشور را تعطیل کرده است. فکر می‌کنید انگشت اشاره این افشاگری احتمالی به کدام سمت گرفته شود، گفت:« من به طور مشخص نمی‌دانم که منظور ایشان کدام نهاد یا چه شخصی است اما آنچه مسلم است، این است که یک قدرت جهانی دارد با ما دشمنی می‌کند و این دشمنی را از طریق تحریم پیش می‌برد؛ حالا هر کس در این مسیر به تشدید تحریم‌ها کمک کند به زیان مردم، کشور و نظام عمل کرده است و می‌تواند مصداق این سخنان آقای روحانی باشد. بر عکس اگر کسی بتواند کشور را برای مقابله با تحریم‌ها تقویت کند و از تشدید آنها به بهانه‌های مختلف جلوگیری کند در راستای منافع ملی حرکت کرده است. آنچه دولت بر آن تأکید دارد لوایحی است که تصویب‌شان می‌تواند از افزایش فشارها جلوگیری کند و مانع از آن شود که مبادلات بانکی ما مسدود شود. کسانی که در عکس این مسیر حرکت می‌کنند در نهایت با تشدید تحریم‌ها علیه ملت اقدام  می‌کنند.» سخنانی که باعث شد تا مخالفان fatf باعث به تعطیلی کشانده شدن کشور را خود دولت دانسته و کم کاری های آن را موجب بروز مشکلات فعلی بدانند.

FATF چاره تحریم هاست؟
هر چند روزنامه های زنجیره ای سعی دارند تا fatf را در مقابل تحریم ها بگذارند اما تا کنون هیچ کدام از این روزنامه ها نتوانسته اند رابطه ای را میان تحریم ها فعلی و fatf نشان دهند.برای مثال 15 مهر ماه 1397 ظریف در مجلس و در دفاع از لوایح fatF با اشره به این که تصویب این لوایح تنها برای برداشته شدن بهانه های امریکا است گفت: « وزیر امور خارجه گفت: نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلات‌مان حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.» در واقع بر خلاف تفکری که برخی از روزنامه ها در حال انتشار ان هستند تصویب fatf قرار نیست تحریم ها را بردارد، بلکه حتی قرار نیست مانع از افزوده شدن تحریم ها شود بلکه تنها شاید بتواند بهانه های آمریکایی ها را برای تحریم ها بیشتر بگیرد. البته خاطره برجام نشان داد که آمریکا از هر چه که بخواهند می توانند بهانه گیری کنند و در صورت تصویب fatf نیز می توانند به بهانه های دیگری مانند نقض حقوق بشر، موشک و ... نیز تحریم هایی را علیه کشور عملی نمایند. این در حالی است که هم اکنون با توجه به تحریم های آمریکا برجام نیز خاصیت خود را از دست داده است و هم اکنون نیز بسیاری از مبادلات مالی با مشکل روبرو بوده است.

بزرگنمایی اهمیت تصویب FATF در رسانه های حامی دولت

Fatf نیز این بار بهانه خواهد بود تا دولت بتواند مدتی را به بهانه تصویب و اجرایی شدن ان دست بر روی دست بگذارد و تصویب و عدم تصویب ان با توجه به عدم ایده جدیدی از طرف دولت برای رونق بخشی به اقتصاد، تغییر خاصی را در اقتصاد نداشته بلکه تنها موجب می شود راه های دور زدن تحریم ها که تا کنون توانسته است به کشور کمک کند، توسط fatf شناسایی و توسط آمریکا مسدود شود. در واقع fatf  خلاف تیترهای روزنامه های زنجیره ای نه تنها قرار نیست مانع از تحریم و یا برداشته شدن تحریم ها شود بلکه احتمال تحریم های دقیق تر را نیز به همراه خواهد داشت به خصوص آنکه ترامپ سعی دارد با فشار مضاعف بر ایران امتیازات بیشتری را دریفات و ایران را مجبور به پذیرش قراردادهایی به شدت بدتر از برجام نماید.

گزارش از امین خلیق

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top