تاریخ انتشار: شنبه 1399/01/30 - 08:05
کد خبر: 352574

در گفتگویی با دبیران سه تشکل دانشجویی مطرح شد؛

اتحادیه‌های دانشجویی این روزها چه می‌کنند؟

اتحادیه‌های دانشجویی این روزها چه می‌کنند؟

اسدی با اشاره به طرح‌های آموزشی این اتحادیه دانشجویی در زمان تعطیلی دانشگاه‌ها تصریح کرد: «از سوی دیگر با توجه به برنامه‌ریزی آموزشی اتحادیه و لزوم تداوم آموزش‌های تشکیلاتی، برنامه‌ریزی اردوهای نخبه‌پروری اتحادیه در طول فروردین‌ماه انجام شده و در اردیبهشت‌ماه نخستین دور از این اردوها را به‌صورت مجازی برگزار خواهیم کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، فعالیت دانشگاه‌ها با ظهور و شیوع ویروس کرونا متوقف شد، اما فعالیت‌های دانشجویان فعال نه‌تنها تعطیل شد، بلکه باشدت بیشتری جریان پیدا کرد. در شماره‌های پیشین روزنامه، گزارش‌هایی درخصوص فعالیت‌های پرشور جهادی دانشجویان عنوان کرده‌ایم. کسانی که بی‌شک یکی از برگ‌های برنده ایران اسلامی در فرآیند مبارزه و شکست کرونا بودند و هستند و از ابتدای شیوع این ویروس منحوس با حضور در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، شبانه‌روز تلاش کرده‌اند تا کمبودهای موارد بهداشتی و ضدعفونی را باافزایش تولید جبران کنند. تشکل‌های دانشجویی درکنار حضور جهادی در مبارزه با این ویروس منحوس، برنامه‌های معمول خود را هم فراموش نکرده‌اند. نبض تشکل‌های دانشجویی باوجود تعطیلی دانشگاه‌ها هنوز می‌تپد و در این میان فرصت برای تقویت مبانی فکری اعضای تشکل‌ها فراهم شده است. موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز در پیام بهمن ماه گذشته به تشکل‌های دانشجویی بر آن تاکید کردند و از دانشجویان خواستند مبانی خود را تقویت کنند. حالا قرنطینه اجباری این امکان را برای تشکل‌ها و فعالان دانشجویی فراهم کرده تا در زمانی که از درگیری فعالیت‌های اجرایی فراغت دارند بیش از پیش به تقویت بنیه‌های فکری و اعتقادی خود بپردازند. اتحادیه‌های دانشجویی هم با برنامه‌های مختلف تلاش می‌کنند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند. در گزارش امروز «فرهیختگان»، محمد زادمهر دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان، سجاد اسدی دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و علی دهقان دبیر تشکیلات اتحادیه دفتر تحکیم وحدت به بیان فعالیت‌های خود در این ایام پرداخته‌اند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

پیگیـری مباحث نظری مربوط به مبانی  انقلاب با استفاده از قالب‌های بـه روز

علی دهقان، دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت درمورد نحوه فعالیت این اتحادیه دانشجویی در ایام کرونا با توجه به تعطیلی دانشگاه‌‌ها گفت: «در اتحادیه دفتر تحکیم بنابراین بود که نیرو‌های تشکیلاتی که تا یکی دو ماه قبل تمرکزشان بر دانشگاه و مشغول برگزاری برنامه‌‌های مختلف در دانشگاه‌ها بودند، فعالیت‌‌های خود را در محیط بیرون از دانشگاه‌ها هم ادامه دهند؛ به‌طور خلاصه همان فعالیت قبلی را در حد ممکن حفظ کنیم.»

وی در ادامه تصریح کرد: «دو پروژه کلان در این اتحادیه با توجه به رویکرد مذکور کلید خورد، یکی بحث‌‌های محتوایی بود، با توجه به پیام اخیر رهبری و تاکیدی که ایشان روی مبانی داشتند، تلاش کردیم با ایجاد گعده‌‌های مجازی با حضور اساتید، دانشجویان را درگیر این مباحث کنیم. در کنار این گعده‌‌ها هم اقدامات دیگری نظیر مسابقات ساخت پادکست، کلیپ و عکاسی هم تعریف شد تا بچه‌‌ها برای یافتن مصادیق کلام امام و رهبری گام بردارند و بتوانیم پیوست و ارتباطی بین فضای تئوری و عملیاتی ایجاد کنیم. مثلا مسابقه عکاسی ما با محوریت حوزه‌‌های علمیه و عملکرد حوزویان در این ایام دنبال شد تا بروز اجتماعی حوزه را به تصویر بکشیم.»

اتحادیه‌های دانشجویی این روزها چه می‌کنند؟

دهقان تاکید کرد: «بنابراین تلاش کردیم ضمن پیگیری مباحث نظری مربوط به مبانی انقلاب با استفاده از قالب‌‌های به‌روز، دانشجویان تشکیلاتی هرچه بیشتر درگیر مباحث شوند. نشریات موضوعی هم یکی دیگر از انواع قالب‌‌هایی بوده که درکنار حلقه‌‌های مطالعاتی، حلقه‌‌های گفت‌وگو با اساتید، مسابقات کتابخوانی، عکس و پادکست از آن استفاده کرده‌ایم. نشست‌‌های برهان اتحادیه را هم مانند سال گذشته در فضای مجازی دنبال می‌کنیم.»

این فعال دانشجویی فعالیت‌‌های میدانی را ‌بخش دوم رویکرد دفتر تحکیم در ایام تعطیلی دانشگاه‌‌ها عنوان کرد و افزود: «فعالیت میدانی دفتر تحکیم با فعالیت‌‌های جهادی مرسوم که بسیاری از دانشجویان در ایام عید درگیر آن بودند، قدری متفاوت است. بچه‌‌های دفتر تحکیم وحدت درحال‌حاضر روی اصنافی که‌ اید‌ه‌ای برای خروج آنها از مشکلات وجود ندارد یا کمتر مطرح می‌شوند، متمرکز شده‌اند.

لیست این صنوف درآمده و قرار است با بسیج اصناف هم جلسه‌ای داشته باشیم تا از لحاظ ایده‌پردازی به این مشاغل کمکی بکنیم. ‌بخش دیگر حضور ما به مردم و خانواده‌‌هایی برمی‌گردد که به‌واسطه شغل خود در این شرایط آسیب دیده و دچار چالش‌‌های معیشتی شده‌اند.

با تلاش اعضا، لیستی از این افراد نیازمند آماده شده و درحال تکمیل است. در دفاتر مختلف اتحادیه سازوکاری برای کمک به نیازمندان آماده شده که دفاتر با توجه به محیط حضورشان اقدام به شناسایی، آماده‌سازی و تحویل کمک‌‌ها خواهند کرد.» دهقان در ادامه گفت:‌ «بخش دیگری از ظرفیت اعضای دفتر تحکیم وحدت هم برای کمک به دانش‌آموزانی که در این ایام از امکانات مختلف محروم هستند و دسترسی مناسبی به معلمان خود ندارند، به صحنه آمد تا این خلأ را جبران کند. شناسایی این دانش‌آموزان آغاز شده و به کمک فراخوان عمومی و شناخت اعضا و همچنین کمک برخی نهاد‌ها درتلاشیم از ظرفیت دانشجویان در رشته‌‌های مختلف در آموزش دانش‌آموزان و مشاوره‌‌های تحصیلی کمک بگیریم. این پویش تحت‌عنوان «باهمیم» آغاز شده است.»

دبیر دفتر تحکیم درخصوص نحوه برگزاری انتخابات شورای مرکزی در دفاتر این اتحادیه توضیح داد: «به‌طور کلی منتظر تصمیم ستاد ملی کرونا درمورد زمان بازگشایی دانشگاه‌‌‌‌ها هستیم تا تصمیم لازم را بگیریم و امیدواریم تا انتهای این ترم انتخابات دفاتر برگزار شود. برخی انجمن‌‌ها پیش از این هم انتخابات خود را به شکل مجازی برگزار می‌کردند، البته ترجیح این است که درصورت بازگشایی دانشگاه‌‌ها به‌صورت حضوری انجام شود. درصورتی‌که امکان حضور فیزیکی دانشجویان فراهم نشود، برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیک را از دانشگاه‌‌ها پیگیری خواهیم کرد.»

تعطیلی دانشگاه‌ها فرصتی برای کار،  روی مبانی انقلاب

محمد زادمهر، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به افزایش فعالیت‌‌های این اتحادیه دانشجویی در ایام تعطیلی دانشگاه‌ها به علت شیوع کرونا گفت: «فعالیت‌های مختلف اتحادیه در این ایام به صورت مجازی دنبال می‌شود. به عنوان نمونه در حوزه مطالبه‌گری، طرح مطالبه از مسئولان در 8 جلسه برای چهار گروه از دفاترمان (دانشگاه‌های فرهنگیان، دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه‌های علوم پزشکی) برگزار شد. در هریک از این جلسات مسئولان مختلف مانند آقایان عباسی‌مهر از مجموعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، غفاری و عسگری معاون و مدیرکل فرهنگی وزارت علوم و وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت حضور داشتند و دانشجویان مطالبات و مشکلات خود را طی دو ساعت مطرح کردند.»

این فعال دانشجویی برگزاری حلقه‌های مطالعاتی را به‌عنوان یکی‌دیگر از محورهای فعالیت جامعه اسلامی دانشجویان در این ایام مطرح کرد و افزود: «سه طرح مطالعاتی به کمک واحد آموزش اتحادیه درحال برگزاری است. یکی از این طرح‌ها با عنوان حاج‌قاسم در حوزه مبانی نظری با بهره‌مندی از چهار کتاب از آثار استاد پناهیان و با همکاری اپلیکیشن طاقچه برگزار می‌شود. این طرح به صورت هفتگی در طول دوماه برگزار می‌شود، به‌گونه‌ای که افراد یک هفته برای مطالعه کتاب و شرکت در جلسات هم‌اندیشی مجازی و شرکت در آزمون فرصت دارند.»

زادمهر در ادامه افزود: «واحد تشکیلات اتحادیه نیز طرح مطالعاتی دیگری به وسیله چهار جزوه در حوزه مسائل تشکیلاتی با عنوان طرح شهید علم‌الهدی برگزار کرد. با توجه به طولانی شدن زمان تعطیلی دانشگاه‌ها لازم بود مبانی تشکیلات را با بچه‌ها مرور کنیم. در این طرح اعضا با توجه به حجم جزوه فرصت مطالعه داشتند و پس از آن در آزمون مجازی آنلاین شرکت می‌کردند. طرح دیگر مطالعاتی اتحادیه نیز در حوزه خواهران اجرا می‌شود.»

اتحادیه‌های دانشجویی این روزها چه می‌کنند؟

دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان استقبال اعضای این اتحادیه از طرح‌های مطالعاتی را بیش‌ازحد انتظار عنوان کرد و گفت: «در طرح‌های مطالعاتی که تاکنون برگزار شده بیش از 80درصد شرکت‌کنندگان در آزمون پایانی شرکت می‌کنند. نمرات خروجی این آزمون‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توان ادعا کرد بیش از 60 درصد شرکت‌کنندگان آزمون حتما منابع را مطالعه کرده‌اند.»

وی ادامه داد: «برای رفع ابهامات جوانان در حوزه ازدواج هم طرح طهورا را اجرا کردیم. چهار سرفصل در حوزه ازدواج تعیین شده که در هرکدام از سرفصل‌ها، دانشجویان می‌توانند در مدت‌ زمان دو روز سوالات خود را به‌صورت کاملا ناشناس مطرح کنند. البته پاسخ سوالاتی که قابلیت انتشار عمومی هم داشته باشد، برای عموم منتشر می‌شود. امکان مشاوره‌های خصوصی هم برای اعضا فراهم شده است. آقای دهقان، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر در این زمینه به دانشجویان مشاوره می‌دهند. مخاطب ما در فعالیت‌های این ایام، بچه‌های تشکیلاتی اتحادیه بودند، چراکه باید دراین شرایط فضای تشکیلاتی را حفظ کرد، به همین خاطر سراغ قالب‌های مختلف پرتکرار مانند گفت‌وگوهای زنده اینستاگرامی نرفتیم، چراکه از نگاه ما آورده خاصی نداشت. البته نامه‌نگاری‌ها و صدور بیانیه‌ها ادامه پیدا کرده اما فعالیت‌هایمان در این ایام را به صورت هدفمند پیگیری می‌کنیم تا مشکلات حل شود و اعضا در سطح تشکیلاتی مورد‌انتظار حفظ شوند.»

دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان خاطرنشان کرد: «طرح دیگری نیز در حوزه سیاسی با عنوان طرح سجاد در دست برگزاری است. در این طرح کارشناسان و اساتید و مسئولان حوزه‌های مختلف درجمع اعضای جامعه اسلامی دانشجویان دعوت می‌شوند تا در جلسات مجازی دوساعته پاسخگوی سوالات دانشجویان باشند. البته شرکت‌کنندگان این طرح متغیر است و متناسب با هدف‌گذاری جلسات تعیین می‌شود.»

زادمهر با اشاره به فعالیت گروه جهادی شهید شاهینی گفت: «تفاوت فعالیت ما با سایر گروه‌ها و فعالان تولید محصولات بهداشتی در تعیین مخاطب و هدف‌گذاری‌مان بود. ما از ابتدا بهزیستی‌ها را مخاطب خودمان قرار دادیم و با اولویت استان‌های محروم‌ تلاش کردیم بخشی از نیازهای بهداشتی این قشر برطرف شود. همه هزینه‌کرد ما کاملا مردمی بود و حدود 28میلیون تومان به وسیله کمک مردم جمع‌آوری شد.»

  او درباره زمان برگزاری انتخابات شورای مرکزی دفاتر این اتحادیه گفت: «طبق تقویم و به‌صورت مرسوم ما باید از هفته آینده فرآیند برگزاری انتخابات دفاتر را آغاز می‌کردیم.  الان چند راه مقابل ما وجود دارد؛ یکی اینکه ما شوراها را زمان بازگشایی دانشگاه‌ها تمدید کنیم یا شوراهای جدید به شیوه انتصابی تعیین شوند و فعالیت خود را آغاز کنند. یکی‌دیگر از راه‌های پیش‌روی ما هم برگزاری انتخابات به شیوه مجازی است. این روش در برخی دانشگاه‌ها از قبل وجود داشته است اما باید متناسب با فضای دفاتر سنجیده شود و نمی‌توان یک راهکار یا نسخه به‌صورت عمومی برای همه دفاتر در نظر گرفت. باید تا انتهای اردیبهشت صبر کنیم تا تکلیف نحوه ادامه و پایان این ترم مشخص شود.»

  آغاز  دوره آموزشی نخبه پروری در اردیبهشت ماه به صورت مجازی

سجاد اسدی، دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز درخصوص فعالیت‌های این اتحادیه دانشجویی در ایام تعطیلی دانشگاه‌ها، گفت: «باتوجه به رخوت ناشی از خانه‌نشینی و قرنطینه بیماری کرونا، طبیعی بود که همین فضا درمیان دانشجویان تشکیلاتی هم شکل بگیرید و فضای تشکیلات را هم دربربگیرید و فضای پویای خودش را از دست بدهد. تلاش‌وبرنامه‌ریزی ما در ستاد هم مبتنی‌بر همین مساله بود که پویایی تشکیلاتی اعضا و دفاتر از بین نرود، از همین‌رو با تشکل‌های مختلف‌مان درارتباط بودیم تا به‌وسیله روش‌های مختلف این اتفاق بیفتد.»

اسدی فعالیت‌های جهادی را به‌عنوان یکی از راه‌های عبور از رخوت و سستی در این ایام عنوان کرد و افزود: «بهره‌گیری از فضای جهادی ایجادشده در زمان شیوع کرونا یکی از پیشنهادهای ما بود که با ارائه راهکارها و ایده‌های مختلف تلاش کردیم تا اعضای دفاتر هرچه بیشتر از این فرصت استفاده کنند. در این زمینه با تلاش دانشجویان بیش از 70میلیون تومان در قرارگاه جهادی معین که مرکز هدایت فعالیت‌های جهادی این اتحادیه دانشجویی است از خیران به‌صورت مستقیم جذب داشتیم. البته عدد کمک‌های مردمی و خیران با احتساب فعالیت‌های جهادی دفاتر به رقمی بیش از 100میلیون خواهد رسید که تا به امروز در حوزه‌های بهداشت‌وسلامت اعم از تولید محصولات بهداشتی یا ضدعفونی معابر و... صرف شده است.»  دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: «از این هفته نیز وارد فاز دیگری خواهیم شد و با محوریت 3 استان کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان و سیستان‌وبلوچستان کمک‌های معیشتی به افراد آسیب‌دیده ناشی از شیوع کرونا خواهیم داشت. این حرکت در سایر استان‌ها نیز هرچند کوچک‌تر اما پیگیری خواهد شد.»

اتحادیه‌های دانشجویی این روزها چه می‌کنند؟

وی در ادامه اظهار کرد: «یکی دیگر از محورهای حرکت‌های اتحادیه، برنامه‌ریزی جهت اجرا و برگزاری طرح‌های مختلف درسطح دفاتر و اتحادیه بوده تا اعضای تشکیلات بیش‌ازپیش از نظر فکری درگیر شوند. در سطح اتحادیه نیز پیگیری برخی از فعالیت‌هایی که نیاز به زمان بیشتری داشت و درطول سال تحصیلی پیگیری آن به‌سختی انجام می‌شد را دنبال می‌کنیم. یکی از همین حرکت‌ها بازگشت صفحه اتحادیه به‌همراه آرشیو آن در شبکه اجتماعی اینستاگرام بود که به‌همت تیم روابط عمومی اتحادیه اتفاق افتاد.»

اسدی با اشاره به طرح‌های آموزشی این اتحادیه دانشجویی در زمان تعطیلی دانشگاه‌ها تصریح کرد: «از سوی دیگر با توجه به برنامه‌ریزی آموزشی اتحادیه و لزوم تداوم آموزش‌های تشکیلاتی، برنامه‌ریزی اردوهای نخبه‌پروری اتحادیه در طول فروردین‌ماه انجام شده و در اردیبهشت‌ماه نخستین دور از این اردوها را به‌صورت مجازی برگزار خواهیم کرد.

موضوعی دیگر که در این ایام درنظر داشتیم و اجرا کردیم برگزاری جلسات تشکیلاتی با اعضای شورای مرکزی دفاتر عضو است که با هدف حفظ ارتباط، حل مشکلات و ارائه راهکارها و ایده‌ها برگزار شده و خواهد شد. همچنین از هفته آینده در موضوعات مختلف مورد نیاز دانشجویان عضو دفاتر، اساتید با استفاده از پخش زنده اینستاگرام مباحث تشکیلاتی را تدریس خواهند کرد.

طرح دیگری نیز با عنوان «دانشجوی مستقل، دانشجوی فردا» توسط واحد سیاسی اتحادیه در دست اجرا داریم. در این طرح که فراخوان آن منتشر شده، مقالات دانشجویی در زمینه‌های فکری مانند عدالت‌خواهی اخلاق‌مدارانه، نوگرایی در حکومت و اقتصاد توانمند جمع‌آوری می‌شود و درنهایت پس از داوری در همایشی با همین عنوان ارائه خواهند شد. همچنین نامه‌ای از سمت اتحادیه به‌صورت تفصیلی خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم به نگارش درآمده و در هفته‌جاری منتشر خواهد شد. در این نامه اولویت‌های مدنظرمان برای پیگیری توسط نمایندگان دوره جدید در حوزه‌های مختلف مطرح شده است.»

منبع: فرهیختگان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top