تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/02/17 - 23:47
کد خبر: 355007

رایزنی‌ها به نتیجه می رسد؟

مطالبه افزایش سن ورود دانشجویان به دانشگاه فرهنگیان

مطالبه افزایش سن ورود دانشجویان به دانشگاه فرهنگیان

ماجرای اعتراض داوطلبان کنکور سراسری به شرایط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سال 92 و با شروع کار دولت یازدهم آغاز شد. در سال 92 تغییراتی از جمله کاهش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از 24 سال به 22 سال به تصویب رسید و منشا اعتراضات داوطلبان کنکور سراسری شد.

به گزارش خبرنگارصنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر ساله شاهد اعتراض تعدادی از داوطلبان پیرامون سن ورود به دانشگاه فرهنگیان هستیم. تا کنون پویش هایی مختلفی مانند «چرا باید شرط سنی دانشگاه فرهنگیان 22 سال باشد در حالی که بسیار ناعادلانه است»، «تغییر شرایط سنی جذب دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان از ۲۲ به ۲۵ سال» و «شرایط سنی و نحوه پذیرش دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم کنکور 99» با امضای چند هزار نفری داوطلبان برای تغییر در شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان شکل گرفته که تا کنون بی نتیجه بوده است.

کنکور 92 و تغییرات در سن ورود دانشجویان

ماجرای اعتراض داوطلبان کنکور سراسری به شرایط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سال 92 و با شروع کار دولت یازدهم آغاز شد. در سال 92 تغییراتی از جمله کاهش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از 24 سال به 22 سال به تصویب رسید و منشا اعتراضات داوطلبان کنکور سراسری شد. در سال های اخیر و با افزایش رغبت داوطلبان کنکور سراسری به دانشگاه فرهنگیان به دلیل مزایایی از جمله استخدام قطعی بعد از فارغ التحصیلی و معافیت از خدمت سربازی، اعتراضات پیرامون سن ورودی داوطلبان به دانشگکاه فرهنگیان افزایش نیز داشته است.

سن ملاک است یا دانش

داوطلبان معتقدند از آنجا که سن فارغ‌التحصیلی ۲۸ سالگی است، داوطلبان تا سن ۲۴سالگی هم می‌توانند به دانشگاه راه یابند و در سن فارغ‌التحصیلی (یعنی ۲۸سالگی) دوره تحصیل خود را به پایان برسانند؛ از طرف دیگر تقلیل این شرط باعث می‌شود، حال که ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بالا رفته است داوطلبان بیشتری برای پذیرش در این دانشگاه شرکت کنند و رتبه‌های برتری به آنجا راه یابند، زیرا تا زمانی که ظرفیت پذیرش کم و شرط سنی ۲۴سال مطرح بود متقاضیانی با رتبه‌های عالی در دانشگاه فرهنگیان پذیرش می‌شدند، اما با گذاشتن شرط سنی ۲۲ سال و افزایش ظرفیت دیگر از این خبر‌ها نیست و این دانشگاه گاهی تا رتبه‌های ۱۲ هزار را نیز ثبت‌نام می‌کند.

تصمیمی که با دانشگاه فرهنگیان نیست

محمد بیرانوندی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، هم با تاکید بر اینکه سن ورود به دانشگاه فرهنگیان عادلانه نیست و باید افزایش یابد، گفت: در گذشته سقف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور 24 سال بود که با بازنگری در سال 92 به 22 سال کاهش یافت اما با توجه به علاقمندی بسیاری از جوانان به شغل معلمی بهتر است با افزایش سن ورود فرصتی به آنها برای اشتغال در این حوزه داده شود.

بیرانوندی افزود: وقتی فرد در سن 18 سالگی دیپلم بگیرد 4 سال برای ورود به دانشگاه فرهنگیان فرصت دارد هر چند این 4 سال مدت زمان زیادی است اما با توجه به افزایش داوطلبان و برای افزایش دامنه انتخاب و رقابت بیشتر می طلبد سقف سن ورود به دانشگاه افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سقف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان امری معقول است، ادامه داد: به طور قطع این موضوع را در کمیسیون آموزش مجلس مطرح خواهیم کرد و پیگیری لازم را خواهیم داشت.

نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس با اشاره به این موضوع که تصمیم گیری پیرامون افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه با وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه است گفت: در حال حاضر مسیرهای جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان، تربیت شهید رجایی و آزمون استخدامی است و در مورد افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان باید وزارت آموزش و پرورش، سازمان های برنامه و بودجه و امور استخدامی تصمیم گیری کنند.

رایزنی برای افزایش سن ورود به دانشگاه

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان مدتی پیش از رایزنی برای افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان سخن گفت و افزود: در حال حاضر حداکثر سن قبولی در دانشگاه فرهنگیان 22 سال است یعنی وقتی فرد در 18 سالگی دیپلم گرفت، 4 سال فرصت دارد در کنکور برای رشته‌های دانشگاه فرهنگیان شرکت کند.

وی در خصوص درخواست تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس برای افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: در حال حاضر این موضوع مطرح است و شنیده می‌شود برای افزایش سن تا 24 سال رایزنی می‌کنند.

خنیفر ادامه داد: این موضوع توسط برخی نمایندگان مجلس، آموزش و پرورش و سازمان امور اداری و استخدامی در حال بررسی و رایزنی است.

کمیسیون آموزش مخالف افزایش سن

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص درخواست تعدادی از داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان برای افزایش سن ورود به این دانشگاه، اظهار کرد: این موضوع در کمیسیون مربوط شورای عالی آموزش و پرورش بررسی شد و مورد موافقت قرار نگرفت.

وی ادامه داد: در گذشته سقف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور 24 سال بود که این سن به 22 سال تقلیل یافت، چرا که کارشناسان معتقدند هر چه سن پایین‌تر باشد، فرد آمادگی بهتر برای فراگیری دانش را دارد و هر چقدر فرد مسن‌تر شود، با مشکل مواجه می‌شویم.

نوید ادهم تصریح کرد: معمولاً دانش‌آ‌موزان در سن هجده سالگی دیپلم خود را می‌گیرند و دو سال هم فرصت دارند که خود را برای کنکور آماده کنند و این در حالی است که تا 22 سالگی امکان شرکت در کنکور برای ورود به دانشگاه فرهنگیان وجود دارد.

وی افزود: دو بار موضوع افزایش سن داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان در کمیسیون ذیربط مطرح شد که از زوایای مختلف بررسی کردند و مخالف بودند.

اعتراضات به نتیجه می رسد؟

افزایش اعهتراضات به خصوص در فضای مجازی باعث شده است تا سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت هم در نامه‌ای به دبیر شورای عالی آموزش و پرورش خواهان رسیدگی به درخواست‌های بسیار زیاد جوانان معترض شود. حالا باید منتظر ماند و دید امسال مسئولان تاکجا پیش می‌روند و آیا حاضرند صدای معترضان را که در این سال‌ها یقیناً به آن‌ها رسیده است، پاسخگو باشند یا همچنان سکوت می‌کنند و روند گذشته را ادامه می‌دهند؟!

* نویسنده: امین خلیق

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1399/02/18 - 10:16

ان شا الله که افزایش بدن و بچه ها به ارزوشون برسند
جواد
1399/02/18 - 13:46

سلام بر شما .مطالبه به حق افزایش سن پذیرش دانشگاه فرهنگیان که مورد تایید و حمایت افرادی همچون جناب آقای دکتر خنیفر رئیس محترم دانشگاه فرهنگیان میباشد .ممنون از شما لطفا پیگیری کنید
سارا
1399/02/18 - 15:10

سلام خسته نباشید من در بدو ورود به دانشگاه میشم ۲۲ سالو ده روز میخواستم بدونم بخاطر ده روز من شایستگی‌های معلم شدنو ندارم؟
چرا پس طبق ماده ۲۸ سی و پنج ساله ها وارد عرصه آموزش میشن
با توجه به مهلت مجدد ثبت نام کنکور سراسری این قانون ناحق برداشته شود تا افراد بیشتر وارد عرصه رقابت شوند تا آموزش و پرورش مجبور نباشد رتبه های نجومی را وارد عرصه آموزش کند رتبه های ۳۷ هزار ۳۰ هزار
عاشق معلمی
1399/02/19 - 09:12

سلام
مسئولین عزیز.یک زمانی یک عده به رهبری نامه زدند که ما ۲۰۰ هزار نیروی مازاد داریم و در نتیجه از دانشگاه فرهنگیان تقریبا فقط نامی ماند.سال ۹۵ ۳ هزار جذب.و حالا قراره سال ۹۹ ۳۰ هزار تا جذب کنند برای جذب اینچنین متزلزل گذشته باید سن رو افزایش بدهند.اولا با ماده ۲۸ که ۳۵ سال جذب میکنید پس ۲۴ سال پیر نیست دوما اگر اصل دانشگاه فرهنگیان باشد قاعدتا باید موافقت کنند سوما عقل حکم میکنه که دایره گزینش را بالا ببرند تا افراد با صلاحیت بعد از گزینش وارد شوند .
در پایان با تشکر فراوان از شما خبر گزاری مردمی
کنکوری
1399/02/19 - 11:38

با سلام ممنونم از شما که مطالبه به حق مارا پیگیری میکنید در سال ۹۱ و یا ۹۲ بود که شرط پذیرش سن در دانشگاه فرهنگیان ۲۴ سال بود بعد از سال ۹۱ یا ۹۲ بود که این سن به ۲۲ کاهش پیدا کرد به نظر مسئولین هر چقدر سن پایین تر باشد یادگیری بهتر خواهد بود اما من یک سوال دارم از مسئولین آموزش و پرورش و خود جناب آقای وزیر: آیا من که ۲۳ سالمه با فردی که ۲۲ سالشه و در فرهنگیان ادامه تحصیل می دهد پیر محسوب می‌شوم؟ فقط به خاطر یک سال؟ آیا این عدالت است کسی که ۲۲ سالشه بعد از سی سال خدمت در ۵۲ سالگی بازنشسته می شود و منی که ۲۳ سالمه بعد از سی سال خدمت در ۵۳ سالگی بازنشسته می شوم آیا فقط به خاطر یک سال نمیدونم چی پیش میاد این که خاطر یک سال ما را از ورود به دانشگاه فرهنگیان محروم می کند من معدلم ۱۸ است متاسفانه به دلایلی نتوانستم به دانشگاه فرهنگیان ورود کنم الان به خاطر سن نمیتونم به دانشگاه فرهنگیان برم آیا این انصافه من با معدل ۱۸ قبول نشوم و کسی با معادل ۱۴ قبول شود فقط به خاطر اختلاف یک سال سن؟ واقعاً ظلم است ظلمی‌ست آشکار. من واقعا خواستارافزایش سن فرهنگیان هستم از تون ممنونم مرسی
سیدمهدی
1399/02/19 - 11:55

ممنونم بابت پیگیری هاتون
مهدی طالبی
1399/02/19 - 14:06

ضمن عرض سلام و خداقوت
شکایت یا بهتره بگم درخواست بنده و جمع کثیری از دانش آموزان این مرز و بوم اینه که در شرط سنی دانشگاه فرهنگیان تجدید نظر بشه و به 24 سال برگرده چرا که خیلی از جوونا هستن که بخاطر بعضی مشکلات بوجود امده نتونستن درس بخونن یا حتی در کنکور شرکت کنن و حالا که فرصت مناسبی بدست امده این شرط سنی باعث میشه که جوونای با استعداد و علاقمند به شغل شریف معلمی از این مسیر باز بمونن و چه بسا جوونایی که وقتی مسیر رو به روی خودشون بسته میبینن ممکنه که به مسیرهای انحرافی برن و باعث افزایش آسیب های اجتماعی میشن .
لطفا پیگیری بفرمائین
مریم
1399/03/02 - 13:44

سلام من امسال ۲۳ سالمه تا سال دیگه ۲۴ تموم میکنم من امسال به امید افزایش سن ۲۴که گفتن‌بررسی میکنیم‌ ثبتنام کردم بنظرتون واسه کنکور ۹۹اعمال خواهدشد؟
کوثر
1399/03/19 - 21:08

چرا با جوونا اینکار میکنید واقعا انصافه؟ چطور تا 35 سال استخدام میکنید اما برا دانشگاه فرهنگیان 22؟ینی با دوسال سن ماها که 24 سالمون پیر میشیم؟؟ مایی که آرزو معلم شدن داریم باید سالها صبر کنیم از بین هزاران نفر یک نفر بردارین اونم باازمون استخدامی؟ وقتی که سنمون گذشته؟ شاید اونی که 24 سال سن داره پخته تر وباسوادتر باشه و رتبه ی بهتری بیاره؟ واقعا متاسفم براخودمون که افرادی مثل شماها باسرنوشتمون بازی میکنن هرموقع دلتون خواست افزایش میدین هرموقع خواستین کاهش میدین.. واقعا متاسفم.. حالتون نمیکنیم
یلدا
1399/03/20 - 02:03

سلام من دانشجوی هنر هستم و رشته ما تو شهرمون معلمی نداره فقط پارسال گرفتن من الان میخام شرکت کنم ولی بخاطر ۱۸ روز نمیتونم این انصاف نیست واقعا این ظلمه
مهدیه گرمابی
1399/03/21 - 10:23

سلام چرا یکم ماهارودرک نمیکنین حداقل سنو23کنین مگه ماچ گناهی کردیم ک زودب دنیا اومدیم این چن سال استخدام نمیکردین حالا ک سنمون زیادشده شروع ب نیروگرفتن میکنین شما خودتون ک جاتون گرم ونرمه ب فکر مام نیستین
مینا
1399/03/24 - 00:58

دوستانی ک میخوان شرط سنی واس کنکور ۹۹ افزایش پیداکنه لطفا هروز چندین بار به شماره 10001915 پیامک بزنین وهمین حرفایی ک اینجا میزنین رو اونجا بفرستین،اینجا کسی نمیخونه کامنت هاتونو دوستان ولی این شماره باشگاه خبرنگاران جوان هست و اگ پیامکا زیاد باشه پیگیری میکنن زودتر فقط پیام بدین رفقا.
نسرین
1399/04/09 - 19:59

ان شالله که سن رو به 24سال افزایش بدن لطفاپیگیری کنین
تمنا حکیمی
1399/04/18 - 09:30

سلام توروخداسنوافزایش بدین بخداتوایران زندگی میکنیم یکم درکمون کنین وهمین فرصتم ازمون نگیرین دیگه کم اوردیم
زهرا
1399/06/22 - 19:41

چرا سن فرهنگیان رو 24کردن حق ما خورده میشه
بقیه به ما چه ربطی داره عرضه داشتن قبول میشدن نه اینکه بیان جای مارو بگیرن ظرفیت برا ما کم بشه ناعادلانس
فاطمه
1399/07/06 - 17:44

با سلام و خسته نباشید.
لطفا سن ورود رو به 25 افزایش بدین .بنده سال 1394کنکور دادم ولی از منطقه ما فقط یک نفر برای فرهنگیان میخواستن و همه ما مجبور به انتخاب رشته های دیگری شدیم .حال که در فرهنگیان تعداد زیادی دانشجو می پذیرن خواهشمندیم موقعیت رو یک بار دیگر برای ما ها فراهم کنید تا بتونیم ایندمون رو درست کنیم .با تشکر از همه شما مسیولین
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top