تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/02/29 - 11:37
کد خبر: 356456

طرح جدید بیمه سلامت برای اقشار کم برخوردار

در مقابل هزینه‌های سرسام آور درمانی، بیمه سلامت به دنبال حمایت از اقشار کم برخوردار بوده و متولیان آن معتقدند پرداخت ۹۰ درصدی هزینه‌های درمانی کمک قابل توجهی به اقتصاد خانواده‌ها است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، هر چند مطابق اصل 43 قانون اساسی تامین امکانات بهداشت و درمان به دولت تکلیف شده است اما هزینه‌های سرسام آور درمانی روز به روز کمر شکن‌تر شده و بخش عمده‌ای از مردم قادر به تامین آن نیستند.

در چنین شرایطی راهکار دولت در کنار حمایت نهادهای غیر دولتی بیمه، ارائه خدمات بیمه سلامت است تا بتواند به خلاهای موجود پاسخ گفته و به ویژه اقشار کم برخوردار جامعه را حمایت کند.

در استان اردبیل تقریبا نیمی از جمعیت استان و بالغ بر 750 هزار نفر از خدمات بیمه سلامت استفاده می‌کنند.

به اذعان مدیرکل بیمه سلامت استان این رقم صرفا با هدف تحت پوشش قراردادن افراد کم بضاعت رو به افزایش است تا جایی که در طرح پوشش اجباری بیمه سلامت، این مجموعه خود را یک بخش اقتصادی نمی‌داند که با افزایش تحت پوشش خود درآمدزایی داشته باشد، بلکه در مقابل به دنبال ارائه خدمات بیشتر به مردم به ویژه اقشار کم برخوردار است.

مراجعه 45 هزار اردبیلی در 6 ماه برای خدمات بیمه سلامت

سید وحید خلیل اللهی با یادآوری آغاز به کار این طرح از چند ماه اخیر گفت: در فاز نخست این طرح، 45 هزار شهروند برای دریافت خدمات بیمه مراجعه داشتند که بر اساس خانوار می‌توان پوشش 17 هزار خانوار را عنوان کرد.

وی با تاکید به اینکه در این طرح و در قالب آزمون «وسع»، توانمندی هر فرد برای پرداخت سرانه بیمه احصا می‌شود و در سه بخش تخفیف 100 درصد، تخفیف 50 درصد و بدون تخفیف این خدمات ارائه می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان گفت: از 45 هزار مراجعه، نیمی از آن‌ها هزینه سالانه دریافت دفترچه درمانی را که از 580 هزار تومان به 668 هزار تومان افزایش یافته، پرداخت نکردند و 10 درصد نیز از تخفیف 50 درصد برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه پیش از این نیز 160 هزار اردبیلی مشمول بیمه سلامت بودند، گفت: نمی توانیم این دو رقم را جمع بسته و عدد نهایی را تعداد کل شهروندانی که از خدمات رایگان استفاده کرده‌اند عنوان کنیم چرا که ممکن است برخی در آزمون وسع شرکت کرده و یا برخی مهلت دفترچه شان به اتمام رسیده باشد.

250 میلیارد تومان هزینه درمانی مردم را پرداخت کردیم

خلیل اللهی با اذعان به اینکه هزینه خدمات درمانی سال 98 که از سوی بیمه سلامت پرداخت شده بالغ بر 250 میلیارد تومان  و در بخش روستایی 40 میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: در واقع اگر این هزینه را پرداخت نمی‌کردیم باید مردم پرداخت می‌کردند و این در حالی است که درآمد ما در سال گذشته رقمی در حدود 70 میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل بیمه سلامت در پاسخ به خبرنگار تسنیم که چرا از یک طرف هزینه سرانه را افزایش می‌دهید و از طرفی به نیازمندان یارانه می دهید، گفت: معیار سنجش افراد برای تخفیفات، اطلاعات یارانه‌ای وزارت رفاه است و ما نگاه اقتصادی و درآمدزایی به سرانه نداریم و حتی افزایش در اختیار ما نیست.

وی گفت: در سه ماه گذشته 123 میلیارد تومان به بخش خصوصی و دولتی هزینه پرداخت کردیم و تمامی بدهی‌های ما پرداخت شده است؛ در حالی که چنان که ذکر شد درآمد ما پایین است و هدف ما این است افرادی که بیمه ندارند برای اینکه بعدها گرفتار هزینه‌های بالای درمانی نشوند، تحت پوشش بیمه قرار گرفته و حمایت شوند.

وی در خصوص اینکه چه مزیتی در بیمه سلامت وجود دارد که اگر فرد حق انتخاب بین بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی داشته باشد باید به سمت آن برود، اضافه کرد: تامین اجتماعی مشاغل خاص یا کارفرما نیاز دارد و فرد نمی‌تواند خارج از شرایط از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کند.

به گفته خلیل اللهی هر چند خدمات درمانی در هر دو مشابه است اما به شرطی امکان انتخاب وجود دارد که ورودی هر دو یکسان باشد و بر خلاف تامین اجتماعی که نهادی غیر دولتی است، بیمه سلامت که نهادی دولتی محسوب می‌شود، تمامی اقشار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بخش عمده داروهای خاص تحت پوشش بیمه سلامت است

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به تعهدات دارویی این مجموعه نیز گفت: 70 درصد از هزینه دارو توسط بیمه پرداخت می‌شود که در واقع به عبارتی ماهانه 3 میلیارد تومان هزینه دارویی پرداخت می‌کنیم.

خلیل اللهی با تاکید به اینکه داروهای مشمول بیمه ما بر اساس لیست فارماکوپه کشوری و نزدیک به 2600 قلم دارویی است، گفت: اینطور نیست که به عنوان مثال استان اردبیل بتواند داروی خاصی را از لیست خارج کرده و هزینه‌های آن را نپذیرد و این سیاست گذاری از سوی وزارت بهداشت بوده و ما تابع آن هستیم.

وی اظهار کرد: تقریبا تمامی داروهای خاص در این لیست دیده می‌شود از جمله داروهای دیالیز، تالاسمی، هموفیلی و سرطان. به عنوان مثال ما هزینه ماهانه 3 میلیون تومانی هر فرد دیالیزی را به طور کامل پرداخت می‌کنیم و یا 90 درصد هزینه جراحی سرطان سینه که حدود 60 میلیون تومان است و یا 90 درصد هزینه 20 میلیون تومانی سرطان خون پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: البته برخی داروهای خارجی از این لیست خارج شده که در واقع با هدف حمایت کارخانه های داروسازی ایرانی است و در عین حال مشابه ایرانی آن حمایت می‌شود.

موارد استفاده ازبیمه سلامت در بخش خصوصی

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به اینکه بیمه سلامت با صندوق‌های مختلف تلاش کرده همه گیر شده و عموم مردم را از خدمات خود بهره‌مند سازد، اضافه کرد: از جمله صندوق کارمندی، سایر اقشار شامل مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و روستاییان منوط به استفاده از نظام ارجاع می‌توانند از خدمات درمانی بخش خصوصی استان نیز در کنار خدمات بخش دولتی استفاده کنند.

به گفته خلیل اللهی صندوق ایرانیان نیز می‌تواند از خدمات بخش خصوصی بهره‌مند شود و تنها صندوق سلامت همگانی است که نمی‌تواند خدمات رایگان از بخش خصوصی دریافت کند و دلیل آن این است که اگر فرد قادر به تامین بخش عمده از هزینه‌های درمان در بخش خصوصی است، انتظار می‌رود سرانه پرداخت کند.

وی با بیان اینکه خدمات درمانی در ظاهر رایگان است اما بیمه سلامت آن را پرداخت می‌کند، افزود: حتی افزایش تعرفه با افزایش اعتبارات ما تناسب ندارد و معادل آن نیست.

وی با اذعان به اینکه در ماه های اخیر هزینه های بیماران کرونایی افزایش و سایر هزینه‌ها شامل مراجعه برای آزمایش و جراحی کاهش داشته است، ادامه داد: ماهانه حدود 6500 بستری غیر موقت داریم و با احتساب بستری موقت به 11 هزار نفر می‌رسد.

مدیرکل بیمه سلامت استان همچنین به اجرای طرح پرونده های الکترونیکی بیماران اشاره کرد و افزود: در تمامی 13 بیمارستان دولتی این مهم اعمال شده و امسال در بیمارستان‌های خصوصی عملیاتی می‌شود تا رسیدگی انسانی بهبود یافته، هزینه‌ها بدون خطا و مطابق تعرفه اخذ شده و عملکرد پزشکان ارزیابی شود.

وی همچنین از نسخه نویسی الکترونیکی خبر داد و افزود: در خلخال، مشگین شهر و نمین این مهم آغاز شده و امسال به غیر از اردبیل در سایر شهرستان‌ها نیز آغاز می کنیم و به زودی در اردبیل نیز آغاز به کار خواهد کرد تا تداخلات دارویی به حداقل رسیده و عملکرد پزشکان هر چه بیشتر رصد شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
تقلب در کنکور سراسری صفر است
آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top