تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/03/25 - 12:25
کد خبر: 359512

ثبت نام نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد آغاز شد

چرا که معافیت اصلی اعطا شده در ماه دسامبر سال گذشته تا ۱۹ مارس سال جاری منقضی می‌شد و در صورت تمدید نشدن این معافیت ها کشور عراق در زمینه تامین انرژی خود به مشکل بزرگی برخواهد خورد و در همین رابطه سخنگوی مجلس عراق گفت ذکر کرده که :

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آکادمی انرژی های تجدیدپذیر ایران، چند سالی است که کشور عراق با کمبود انرژی در حوزه برق مواجه شده است زیرا این کشور برای پاسخگویی به تقاضای داخلی خود نیاز به بیش از ۲۳ هزار مگاوات برق دارد. اما به دلیل جنگ و تهاجم ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۳، زیرساخت‌های برق خود را ازدست داد و با کمبود برق ۷ هزار مگاواتی مواجه شده و کمبود برق در مناطق جنگ زده به خصوص در فصل تابستان بیشتر دیده میشود که منجر به اعتراضات خشونت بار مردمی گشته و به بحران ملی تبدیل شده است . همچنین انتظار می رود که این بحران به دلیل افزایش تقاضای برق در فصل تابستان سال جاری و هرگونه کاهش تامین برق از سوی ایران ، شدت یابد و موجب تظاهرات بیشتر و ناآرامی های جدید و بی ثباتی در کشور گردد.

از سوی دیگر بعد از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران به عنوان بزرگترین صادر کننده برق به کشور عراق در ماه مه سال گذشته، در ماه نوامبر همان سال، واشینگتن قطعنامه‌ای را با عراق به امضاء رسانید که طی آن، به مدت ۴۵ روز به عراق اجازه داده شد تا از ایران برق خریداری نماید و در ماه دسامبر، مدت این قطعنامه برای این کشور عربی تا ۹۰ روز افزایش یافت. در اوایل ماه جاری، وزارت امور خارجه ایالات متحده به مدت ۹۰ روز و برای دومین بار به عراق اجازه داد تا به واردات برق از ایران ادامه دهد. چرا که معافیت اصلی اعطا شده در ماه دسامبر سال گذشته تا ۱۹ مارس سال جاری منقضی می‌شد و در صورت تمدید نشدن این معافیت ها کشور عراق در زمینه تامین انرژی خود به مشکل بزرگی برخواهد خورد و در همین رابطه سخنگوی مجلس عراق گفت ذکر کرده که :

    امیدواریم این قعطنامه تا زمانی ادامه یابد که عراق از نظر اقتصادی بتواند مستقل شود و نیاز به واردات برق نداشته باشد. عراق بزرگترین واردکننده برق از ایران است .

در همین رابطه نخست وزیر کشور عراق در سفری که به ایران داشت گفت:  کشورش روابط خود را با ایران در بخش برق گسترش خواهد داد. وی این سخنان را در جلسه حضوری با وزیر نیروی ایران، روز پنجشنبه ۲۷ دسامبر اظهار داشت. سفیر ایران در عراق و وزیر برق عراق نیز در این نشست حضور داشتند. نخست وزیر عراق گفت: بغداد آماده همکاری با تهران برای یافتن راه حل مناسب برای گسترش روابط با ایران در بخش انرژی می‌باشد. وی گفت: عراق می‌بایست در بخش تولید برق موفق گردد.

وزیر نیرو در مراسم امضای سند همکاری‌های برق ایران و عراق گفت: "براساس این سند چارچوب یک همکاری بلندمدت در زمینه بازسازی صنعت برق عراق شکل گرفته است و این توافق به عنوان یک روز تاریخی در صنعت برق این کشور ثبت خواهد شد. همچنین وی در خصوص نقش شرکت‌های خصوصی برای اجرایی شدن همکاری‌های جدید میان دو کشور، گفت: در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد انرژی مورد نیاز ایران توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و طبیعتاً بخش خصوصی ایران نقش بسیار مهمی در عملیاتی شدن این توافقنامه خواهد داشت. طبیعتاً در چارچوب همکاری‌های جدید دو کشور صدها شرکت خصوصی ایران نیز در زمینه ساخت تجهیزات و همچنین تأسیسات نیروگاه‌ها و تجهیزات مربوط به آب توزیع آب آشامیدنی، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی با همتایان عراق خود همکاری داشته و در بازار آب و برق این کشور حضوری فعال خواهند داشت.

نیاز کشور عراق به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه جهت توسعه پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر
عراق یک برنامه متنوع و بلندپروازانه‌ای را آغاز کرده که براساس آن، این کشور می‌تواند ۱۰ درصد از نیازهای انرژی خود را تا سال ۲۰۲۸ از طریق نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و زیست توده تأمین نماید. سرمایه‌گذاری در نظر گرفته در این خصوص بیش از ۵۰ میلیارد دلار می‌باشد. خوشبختانه با فراوانی منابع خورشیدی و باد، عراق می‌تواند به دور از وابستگی به سوخت‌های فسیلی در دهه آتی، تولید انرژی برق خود را افزایش دهد. عراق از کمبود جدی برق به علت ظرفیت ناکافی و افزایش تقاضا که در حال حاضر فراتر از گسترش ظرفیت است، رنج می‌برد. حملات تروریستی داعش در ماه ژوئن ۲۰۱۴، ظرفیت تولید موجود را از ۲۸۶۸۰ مگاوات به حدود ۲۴۰۲۰ مگاوات کاهش داد. در حالی که تقاضا ۱۷ هزار مگاوات می‌باشد. تولید برق در سال ۲۰۱۷ به طور میانگین کمتر از ۱۱۳۰۰ مگاوات بوده است. هم اکنون، دسترسی به برق کمتر از ۱۵ ساعت در روز از شبکه برق عمومی می‌باشد. این موضوع، عراق را مجبور به تکیه بر ژنراتورهای دیزلی خصوصی برای پر کردن این شکاف کرده است .در حال حاضر، با توجه به رشد تقاضای ۶ درصدی برق، این کشور نیاز به ظرفیت اضافی۲۰ هزار مگاوات جهت پاسخگویی به تقاضا و یا حدود ۳۲۵۰۰ مگاوات تا سال ۲۰۲۸ دارد. به گفته مشاور ارشد و مدیر توسعه کسب و کار این کشور، با حرکت به سوی اقتصاد پایدار، زیرساخت برق عراق نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی در گسترش ظرفیت و بهبود بهره‌وری و تکمیل ظرفیت تولید براساس انرژی‌های تجدیدپذیر می‌باشد.

انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۸، ظرفیت نصب شده برای نیروگاه‌های خورشیدی در این کشور، ۵ گیگاوات، ظرفیت نصب شده برای انرژی باد حدود ۱ گیگاوات و ظرفیت نصب شده برای زیست توده حدود ۲ گیگاوات باشد. سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور، می‌تواند فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاران خصوصی و ارائه دهندگان فناوری جهت گسترش ظرفیت‌ها، ارتقاء و بومی سازی باشد.

در همین راستا شاهد فعالیت های شرکت های مختلفی اعم از جنرال موتورز ، زیمنس ، ال گونا و … در زمینه انرژی های تجدید پذیر و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در کشور عراق هستیم به نحوی که به تازگی قراردادی بین عراق و اردن جهت نصب و راه اندازی سه نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک در مجموع با ظرفیت ۱۷۵ مگاوات منعقد گردیده.

وجود ظرفیت مناسب نیروی متخصص در امر انرژی های تجدیدپذیر در کشور ایران
کشور ایران به دلیل داشتن فارغ التحصیلان و علاقه مندان فراوان در زمینه انرژی های تجدیدپذیر نیز می تواند از این ظرفیت به وجود آمده در کشور عراق نهایت استفاده را ببرد به نحوی که می تواند با فرستادن نیروی متخصص ایرانی به کشور عراق و احداث نیروگاه های مختلف اعم از بادی ، خورشیدی ، زیست توده و نیز بحث پشتیبانی و تعمیر آن نیروگاه ها ، از سویی هم مشکل کار را در این جوانان برطرف نموده و از سوی دیگر موجب ارز آوری برای کشور شده تا به اقتصاد کشور کمک شایانی کرده باشد .

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
افزایش امنیت با توسعه هوشمندسازی در طرح‌های پلیسی
ارائه رایگان خدمات سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت کشور
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
چگونه چهره ما به کمک هوش مصنوعی تغییر می‌کند؟ +معرفی اپلیکیشن
پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top