تاریخ انتشار: شنبه 1399/03/31 - 18:41
کد خبر: 360306

تحلیلی از درگذشت پر ابهام قاضی منصوری

هتلی کوچک، نه چندان پرستاره، با یک معماری ساده به سبک رومی که بزرگ­ترین امتیازش نزدیکی به میدان «رومانا»ی بخارست، ایستگاه مترو و موزه جورج آنسکو موسیقی­دان و آهنگساز رومانیایی است، جمعه متفاوتی را از سر گذراند؛ روزی بر خلاف روزهای آرام این شهر واقع در شبه جزیره بالکان.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از روزنامه ایران، زمانی که پذیرش هتل با پلیس تماس گرفت و از مرگ یکی از مسافرانش خبر داد. مسافری که در هفته گذشته بارها و بارها نامش در رسانه‌ها و جراید کشوری که حدود 2300 کیلومتر با رومانی فاصله دارد، مطرح شده بود؛ غلامرضا منصوری قاضی بازنشسته اجراییات بخش لواسانات، بازپرس شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت و قاضی دادسرای فرهنگ و رسانه و متهم ردیف نهم پرونده اکبر طبری، مدیر کل سابق امور مالی و معاون اجرایی سابق قوه قضائیه که محاکمه‌اش از 18 خرداد ماه سال‌جاری آغاز شد.

او متهم شده بود زمانی که به‌عنوان قاضی وقت اجرای لواسان فعالیت داشته، از حسن نجفی متهم ردیف دوم پرونده طبری، مبلغ ۵۰۰ هزار یورو به‌عنوان رشوه دریافت کرده است.  اما آنچه باعث شد نام متهم ردیف نهم این پرونده بیش از بقیه متهمان موجب شگفتی شود، نه اتهام دریافت رشوه 500هزار یورویی، بلکه اشتهار او میان روزنامه نگاران پرشماری بود که در سال‌های گذشته با حکم او بازداشت شدند.

نبودن او در کشور نیز مزید بر علت شد تا نام او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین متهمان متواری کشور واگویه شود. او یک روز بعد از برگزاری دادگاه و رونمایی از اتهاماتش، در پیام ویدئویی شایعه فرارش را تکذیب و اعلام کرد به‌دلیل بسته بودن مرزها نتوانسته به کشور برگردد و خبر داد بزودی برای حضور در دادگاه و دفاع از خود به کشور باز خواهد گشت. او در این ویدئو اعلام کرد فردای روز پخش ویدئو یعنی 20 خرداد برای فراهم کردن بستر بازگشتش، به سفارت ایران مراجعه خواهد کرد.

اگرچه او اعلام نکرد در کدام کشور است، اما شبکه‌های اجتماعی کشور محل استقرار او را آلمان اعلام کردند. هنوز محافل رسانه‌ای و البته سیاسی درگیرودار هضم خبر فرار قاضی سابق بودند که خبر رسید او بازداشت شده است؛ البته نه در آلمان، بلکه در یکی از کشورهای شرقی اروپا؛ رومانی. شنبه 24 خرداد یعنی یک هفته پیش بود که اعلام شد او از سوی پلیس اینترپل بازداشت شده است.

اگرچه تلاش‌هایی برای بازگشت وی به کشور با‌ وجود محدودیت‌های کرونایی در حال انجام بود، اما بعد از تحویل منصوری به مراجع قضایی رومانی، دادگاهی در بخارست تصمیم‌گیری درباره استرداد وی را تا تاریخ ۲۰ تیرماه (۱۰ ژوئیه) به تعویق انداخت و از ایران خواست که در این مهلت یک ماهه مدارک خود را ارائه کند. قاضی دادگاه نیز تصمیم گرفت این متهم تا تاریخ ۲۰ تیر ماه تحت شرایط خاصی آزاد باشد؛ یعنی حق خروج از رومانی را نداشته و تحت نظر پلیس باشد. اما او 21 روز پیش از رسیدن به این تاریخ درگذشت؛ مرگی مبهم که یک علامت سؤال دیگر در پرونده او ثبت کرد.

دو روایت از نحوه درگذشت منصوری

نخستین روایت از مرگ منصوری این بود که او خود را از پنجره اتاق محل اقامتش به بیرون پرت کرده است؛ اما ساعتی بعد روایت شد که جسد او را نه در محوطه بیرونی هتل، بلکه در راهروی هتل در حالی که از ارتفاع به پایین افتاده بود، پیدا کرده‌اند. «آدلینا رادولسکو»، خبرنگار رادیو اروپای آزاد در رومانی جزئیاتی از مرگ منصوری را منتشر کرد. این، اولین رسانه‌ای است که خبر کشف جسد قاضی منصوری را منتشر کرده بود.

به گزارش انتخاب آدلینا رادولسکو نوشته: «ما سه اعلان از سوی پلیس داشتیم؛ اول گفتند که کسی در هتل از ارتفاع پرت شده است، البته اشاره‌ای نشده بود که از پنجره یا مثلاً از پلکان و اشاره نشده بود که این اتفاق بیرون یا درون هتل افتاده است. بعداً در یک اعلان رسمی، پلیس اعلام کرد که این اتفاق برای یک ایرانی 52 ساله رخ داده که از سوی برخی مقام‌های کشورهای دیگر تحت تعقیب بوده است. ولی منابعی از پلیس به طور غیررسمی به ما گفتند که این فرد از پنجره سقوط کرده است. آنها همچنین به ما گفتند که در حال تحقیق درمورد احتمال خودکشی یا قتل هستند، و احتمال اینکه ممکن است کسی او را از پنجره به پایین پرت کرده باشد. بعداً که عکس‌های عکاس یک خبرگزاری بسیار معتبر منتشر شد و نشان می‌داد افراد پلیس جسد را به بیرون از هتل می‌آورند، من دوباره از پلیس سؤال کردم که جسد دقیقاً کجا پیدا شده بود، داخل هتل یا بیرون از آن؟ سخنگوی پلیس بخارست از طریق پیامک گفت، او در مقابل در ورودی لابی و داخل هتل پیدا شده است. باید بگویم که هتل دوک هتلی بسیار کوچک است. وقتی وارد می‌شوید پذیرش و لابی بسیار کوچکی دارد و در سمت راست یک راه پله بسیار باریک است.»

درخواست اعزام تیمی از ایران به رومانی

در نخستین واکنش، سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی ایران با تأیید خبر درگذشت منصوری اظهار داشت: پیامی از اینترپل بخارست (کشور رومانی) دریافت کردیم مبنی بر اینکه برای فرد تحت تعقیب (اعلان قرمز) آقای منصوری یک حادثه غیرمترقبه رخ داده و وی خود را از پنجره هتل محل اقامتش در بخارست به پایین پرت کرده است و پلیس بخارست با تأکید بر خودکشی آقای منصوری، فوت وی را تأیید کرده است.  او امروز با اعلام خبر ارسال نامه‌ای به پلیس اینترپل رومانی اعلام کرد ایران ضمن درخواست جسد متوفی، از این پلیس تقاضا کرد تا اطلاعات تکمیلی در خصوص وقوع این حادثه را ارائه دهند. شیرزاد ادامه داد: همچنین به منظور بررسی وضعیت صحنه حادثه و علت دقیق آن، تیمی از پلیس ایران تشکیل و در صورت پاسخ مثبت از سوی کشور رومانی، به آن کشور اعزام خواهند شد. این در حالی است که سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم تأکید کرد: منتظر دریافت گزارش رسمی علت این حادثه هستیم و از مقامات رومانیایی درخواست داریم علت دقیق حادثه را رسماً به ما اعلام کنند. بعد از تأیید خبر درگذشت منصوری، این سؤال پیش آمد که حال تکلیف اتهامات او در پرونده طبری چه می‌شود؛ برخی عنوان می‌کردند که درگذشت او باعث مغفول ماندن بخش‌هایی از این پرونده خواهد شد. ادعایی که از سوی علی باقری، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه رد شد: علت مرگ قاضی منصوری برای دستگاه قضایی هنوز مبهم است و در این پرونده گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد؛ اما دستگاه قضایی براساس مدارک و مستندات موضع می‌گیرد و قضاوت می‌کند.

به نقل از ایرنا، معاون قوه قضائیه با تأکید بر اینکه هنوز اطلاعات درستی از نوع مرگ آقای منصوری نداریم، گفت: پلیس رومانی مرگ وی را تأیید کره اما دلیل فوت هنوز مشخص نیست. پلیس رومانی در پاسخ به پلیس اینترپل ایران ادعا کرده که منصوری خودکشی کرده است؛ پلیس کشورمان پیگیری کرده که اولاً شما مدارک و مستندات را درباره خودکشی باید به ما ارائه کنید و ثانیاً چرا از وی به گونه‌ای محافظت نشده که این اتفاق نیفتد. به گفته معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه، نکته قابل توجه در این پرونده این است که چرا وقتی آقای منصوری در یک کشور اروپایی بود که با جمهوری اسلامی ایران برای استرداد وی همکاری نمی‌کرد، هیچ خطری متوجه او نبود اما در یک کشور اروپایی دیگر که درباره مراحل استرداد وی با ایران همکاری می‌کند چنین اتفاقی برایش رقم می‌خورد و این یک شبهه‌ جدی برای دستگاه قضایی است.

وکیل غلامرضا منصوری:
خانواده منصوری موقع فوت او در مشهد بودند

امیر حسین نجف‌پور ثانی، وکیل غلامرضا منصوری اظهار کرد: روز گذشته خود من هم از طریق تلویزیون متوجه شدم که موکلم آقای منصوری فوت کرده است. وکیل غلامرضا منصوری در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه برادر موکلم روز گذشته با او صحبت کرده است، گفت: ساعت ۱۱ روز گذشته برادر آقای منصوری با او تماس گرفته و جویای احوالش شده بود و بنده هم پس از آنکه واتس اپ موکل خود را چک کردم متوجه شدم که آخرین بازدید او ساعت ۱۵:۵۴ دقیقه بوده و امروز هم که دوباره واتس آپ او را چک کردم هنوز روی همان ساعت دیروز بود.
وی در پاسخ به این سؤال که روند بازگشت جسد منصوری به کشور چگونه خواهد بود؟

افزود: خانواده آقای منصوری ایام تعطیلات مشهد بودند و برای پیگیری وضعیت جسد موکلم، خانواده او باید به بنده وکالت دهند. نجف‌پور ثانی ادامه داد: منابع محلی اعلام کردند که آقای منصوری ساعت ۱۴:۳۰ روز گذشته به وقت بخارست فوت شده و آخرین بازدید او در واتس آپ هم ساعت ۱۵:۵۴ به وقت ایران بوده و اکنون نمی‌دانم گوشی او دست چه کسی است. وی درباره نحوه شناسایی و بازداشت غلامرضا منصوری در رومانی گفت: پنجشنبه شب هفته گذشته موکل بنده به سفارت مراجعه کرد و هنگام مراجعه بنده با او صحبت می‌کردم و شنیدم که او خودش را معرفی کرد و خواست سفیر را ببیند.

این وکیل دادگستری بیان کرد: منصوری پس از مراجعه به سفارت از من خواست به دادستانی تهران مراجعه کنم و از آقای دادستان بخواهم که روند انتقال او به کشور سریع‌تر انجام شود. نجف‌پور ثانی ادامه داد: صبح جمعه موکلم با بنده تماس گرفت و گفت در سفارت حالم بد شده و مأموران سفارت مرا به بیمارستان برده‌اند و سپس در بیمارستان توسط پلیس بازداشت شدم. وی درباره برخی از شایعات مبنی بر اینکه منصوری همراه با همسر دومش در رومانی بوده است، گفت: خیر، این موضوع صحت ندارد و آن را تکذیب می‌کنم.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: از آنجایی که موکل بنده فوت شده است، بر اساس قانون برای او قرار موقوفی تعقیب صادر می‌شود و این موضوع نقشی در روند رسیدگی به پرونده وی نخواهد داشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top