تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/04/01 - 17:44
کد خبر: 360489

محمدعلی رحیمی نژاد

آخرین پازل اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌ها

آخرین پازل اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌ها

انجام شفافیت تجاری گمرکات کشور و تبادل اطلاعات به اتحادیه اروپا، آخرین گام برای فشار اقتصادی به کشور است، هر چند توافقات اولیه براساس برجام شکل گرفته اما پس از خروج آمریکا از برجام و حتی قطعنامه اخیر شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران پس از 8 سال اطلاعی از جزئیات اجرای این توافق توسط مقامات وزارت خارجه اعلام نشده است.

«خبرنامه دانشجویان ایران»: محمدعلی رحیمی نژاد// انجام شفافیت تجاری گمرکات کشور و تبادل اطلاعات به اتحادیه اروپا، آخرین گام برای فشار اقتصادی به کشور است. هر چند توافقات اولیه براساس برجام شکل گرفته اما پس از خروج آمریکا از برجام و حتی قطعنامه اخیر شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران پس از 8 سال اطلاعی از جزئیات اجرای این توافق توسط مقامات وزارت خارجه اعلام نشده است. در صورت اجرای توافق جامع و عمل بدان وضعیت اقتصادی به مراتب بدتری در انتظار کشور خواهد بود.

همکاری ایران و اتحادیه اروپا ذیل نظام کنترل صادرات اتحادیه اروپا از بهمن ماه 1396 آغاز شد. در این همکاری اتحادیه اروپا ضمن مشخص کردن اقلام دوگانه، آمادگی خود را برای ارتقای نظام کنترل صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران چارچوب برجام اعلام کرد. در ادامه همکاری ایران تیرماه 97 یک هیات اروپایی برای آموزش چگونگی اجرای نظام کنترل صادرات وارد کشور شدند و طی نشست‌های تخصصی به آموزش مسئولین وزارت صنعت و معدن و گمرک پرداختند.

طبق اسناد نظام کنترل صادرات اتحادیه اروپا نقش‌های مهمی برای سازمان گمرک ذکر شده است. وظایفی از قبیل مبارزه با قاچاق و ترویج سلاح‌های کشتار جمعی، تروریسم و دورزدن غیرقانونی اقلام دوگانه که نشان دهنده اختیارات گسترده سازمان گمرک جهانی است.

اقلام دوگانه شامل اقلامی است که علاوه بر مصارف صنعتی و خدماتی در زمینه‌های نظامی نیز کاربرد دارند. اتحادیه اروپا با واسطه قرار دادن سازمان گمرک جهانی ایفای نقش می‌کند. در واقع اتحادیه اروپا نقش کارفرما و سازمان گمرک جهانی نقش پیمان‌کار را دارد.

همچنین سطح همکاری سازمان جهانی گمرک با نظام کنترل صادرات بسیار وسیع است. علت این موضوع الزام سازمان گمرک جهانی به رعایت مفاهیم «کنترل صادرات راهبردی»، «کنترل تجارت راهبردی»، «مدیریت تجارت راهبردی» و «خدمات تجارت راهبردی» است.

کنترل صادرات راهبردی شامل کنترل صادرات اقلام دوگانه، تعاملات بخش صنعت و اقتصاد با سایر کشورهاست. کنترل تجارت راهبردی در بردارنده کنترل صادرات اقلام دوگانه، نظارت بر انتقال اقلام دوگانه در سایر کشورها و تعاملات بخش صنعت و اقتصاد با دیگر کشورها است. از سوی دیگر مدیریت تجارت راهبردی همراه با نظارت و کنترل صادرات، واردات، تعاملات صنعتی، حمل و نقل با سایر کشورها و پیشرفت‌های اقتصادی مرتبط با اقلام دوگانه است. همچنین خدمات تجارت راهبردی شامل کنترل و نطارت بر شرکت‌های بیمه، تعاملات اقتصادی، حمل و نقل و گردش‌های مالی توسط سازمان گمرک جهانی است.

با اختیارات یاد شده، سازمان گمرک جهانی نظارت کامل بر ورود و خروج اقلام دوگانه کشور خواهد داشت؛ بطوریکه ذینفعان از تولید کننده تا مصرف کننده اقلام دوگانه در کنار شرکت‌ها و کشورهای واسطه شناسایی خواهند شد.

در این صورت بواسطه همکاری نزدیک و اشتراک اطلاعات نظام کنترل صادرات بین اتحادیه اروپا و آمریکا، امکان دور زدن تحریم‌ها از بین خواهد رفت. سازوکار شفافیت تجاری شباهت بسیاری به شفافیت مالی FATF دارد که هدف آن شناسایی روش‌های دور زدن تحریمها توسط ایران است.

طبق آخرین اخبار مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌المللی گمرک از توافق جامع گمرکی با اتحادیه اروپا در دی ماه 97 خبر داده است.

حسین کاخکی ضمن اعلام انتقال اطلاعات، اسناد و برگزاری دو نشست در ایران گفت: این توافق شامل همکاری مدیریتی مانند تبادل اسناد و استعلام بین گمرگ ایران و اتحادیه اروپا است.

ادامه این فرایند و اجرای برنامه نظام کنترل صادرات اتحادیه اروپا باعث افزایش فشارهای اقتصادی بر کشور خواهد شد.

هر چند توافقات اولیه براساس برجام شکل گرفته اما پس از خروج امریکا از برجام و حتی قطعنامه اخیر شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران پس از 8 سال اطلاعی از جزیات اجرای این توافق توسط مقامات وزارت خارجه اعلام نشده است. در صورت اجرای توافق جامع و عمل بدان وضعیت اقتصادی به مراتب بدتری در انتظار کشور خواهد بود.

* فعال اسبق دانشجویی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
داوود امیری
1399/04/15 - 11:17

سلام برادر رحیمی عزیز
احسنت عالی بود
تورهای مسافرتی آفری
با الگوی جدیدی با دشمن روبرو خواهیم شد
فیلم/ انفجار و آتش سوزی یک موتور برقی در بیروت
فیلم/ انفجار گوشی‌ها در یک مغازه موبایل فروشی در لبنان
۳ شهید و بیش از ۲۰ زخمی در انفجارهای جدید لبنان
عکس/ آیفون منفجر شده در بیروت
تصویری از انفجار دستگاه حضور و غیاب!
آتش بازی سردار آزمون و سعید عزت اللهی در آسیا
چه کسانی باید واکسن آنفلونزا بزنند؟
مشهد میزبان بازی‌ آسیایی پرسپولیس شد
ستاره‌ی ملی پوش پرسپولیس غایب قطعی دربی
ببینید | ابراز همدردی مردم تهران با مردم لبنان بعد از حادثه تروریستی
دور جدید انفجارها در لبنان؛ پنل‌های خورشیدی منفجر شدند!
عکس | تصویری از وضعیت فاجعه‌بار یک خودروی سواری پس از انفجار امروز در لبنان
اولین پیام سفیر ایران پس از جراحت در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی
چند نفر دیگر کشته شوند که حکام عرب ارتباط با اسرائیل را قطع کنند؟!
وجه مشترک بی‌سیم‌ها و پیجرهای منفجره افشا شد!
حزب‌الله سرزمین‌های اشغالی را به آتش کشید
ادامه انفجارها در لبنان؛ اینبار بی‌سیم‌ها منفجر شدند!
خبر خوش برای مستاجران
قصد ایران برای برگزاری نشست ۴جانبه با چین، پاکستان و روسیه
ثبات قیمت دلار و سکه در معاملات امروز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top