تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/04/16 - 08:14
کد خبر: 362482

گرانی به بازار برنج رسید

تقی زاده بیان کرد: متاسفانه طی دو سال گذشته موج تصمیمات یک شبه‌ دولت در زمینه‌های سیاست خارجی و سیاست‌های ارزی جز آسیب به قشر متوسط و کم درآمد نتیجه‌ی در بر نداشته و بیش از پیش موجب نگرانی مردم شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برنج یکی از کالاهای اساسی در سبد خانوارهای ایرانی بود و از اهمیت فراوانی برخوردار است به طوری که با تغییر قیمت آن واکنش‌های مختلفی را از سوی جامعه شاهد هستیم.

حدود یک ماه است که قیمت برنج روند صعودی پیدا و همین امر موجب نگرانی خانواده‌ها و التهاب دربازارشد، در حالی قیمت برنج وارداتی افزایش پیدا کرد که قشر ضعیف جامعه دیگر توان خرید یک کیسه برنج را ندارند.

گرانی برنج  و دیگر کالاهای اساسی این روزها یکی از موضوعات روز جامعه است و شهروندان به شدت از این وضع ناراضی و نگران هستند، چراکه با این سیر صعودی قیمت‌ها بسیاری از خانواده‌ها توان خرید یک کیسه برنج را هم ندارد، این را می‌شود از خلوت شدن فروشگاه‌های سطح شهر و گلایه‌های شهروندان فهمید.

کارشناسان و بازاریان نیز در این مورد اظهار نظرهای مختلفی را مطرح می‌کنند و معتقدند هستند تصمیم دولت  مبنی بر خارج کردن برنج از دایره ارز 4200 تومانی در شرایطی که درآمدها کاهش پیدا کرده فشار اقتصادی قابل توجهی را بر مردم تحمیل می‌کند.

گران شدن برنج؛ فشار اقتصادی بر مردم
در این راستا عضو کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی لرستان با بیان اینکه برنج کالایی بسیار مهم در سبد غذایی مردم که تبعات تغییر قیمت آن، زنجیره غذایی اقشار کم درآمد را نشانه می‌گیرد، افزود: در شرایطی که برنج وارداتی از مهم‌ترین کالا‌های مصرفی خانوارهای کم درآمد جامعه است، حالا خبر‌ها از حذف ارز دولتی برای واردات این محصول مهم در زنجیره غذایی دهک‌های پایین جامعه حکایت دارد، تصمیمی که تاثیر زیادی در افزایش قیمت برنج و فشار اقتصادی مضاعف بر قدرت خرید مردم داشته است.

اشکان تقی زاده با بیان اینکه از سال 97 هم زمان با تولد دلار 4200 تومانی در ادبیات اقتصادی ایران، شاهد دسته بندی واردات کالاها به اساسی و غیراساسی بودیم، اظهار کرد: به مرور زمان اختصاص ارز دولتی با نرخ 4200 محدود به کالاهای اساسی شد، در این میان، با تشدید تحریم‌های دولت آمریکا بر فروش نفت خام ایران، عملاً نظام پولی و ارزی کشورمان با کاهش درآمدهای نفتی و ارزآوری مواجه شد.

وی گفت: این روند باعث شد دولت در بودجه سال 99 به دنبال محدود کردن منابع ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی باشد و طبق گفته مقامات دولت، میزان ارز تخصیص یافته برای واردات کالاهای اساسی از رقم 14 میلیارد دلار در سال 98 به رقم 10 میلیارد و 500 میلیون دلار در سال 99 کاهش پیدا کرد.

این منتور کسب و کار ادامه داد: اما این رقم با توجه به کاهش معنادار قیمت نفت در بازار جهانی، برای دولت تا حدود زیادی تحقق پذیر نیست و بر این اساس، سیاست‌گذار تصمیم به حذف برخی کالاها از دایره تخصیص ارز4200 تومانی گرفته است، سیاستی که در سال گذشته با حذف ارز دولتی واردات گوشت، چای و شکر کلید خورد و حالا در این روزها نوبت به برنج رسیده است.

تقی زاده بیان کرد: متاسفانه طی دو سال گذشته موج تصمیمات یک شبه‌ دولت در زمینه‌های سیاست خارجی و سیاست‌های ارزی جز آسیب به قشر متوسط و کم درآمد نتیجه‌ی در بر نداشته و بیش از پیش موجب نگرانی مردم شده است.

وی گفت: در این میان جدای از عدم رعایت اصول اقتصاد سیاسی، در بحث تصمیم‌گیری برای وضع قوانین داخلی نیز وزنه‌های سنگینی به پای فعالین اقتصادی و همینطور مردم آویخته شده که قدرت حرکت را از آنها می‌گیرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top