تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/05/05 - 08:58
کد خبر: 365008

با درج عدد و رقم‌های جالب شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان مطرح شد؛

تنها دانشگاه دولتی که از مزایای صندوق رفاه بهره نمی‌برد! +جدول

تنها دانشگاه دولتی که از مزایای صندوق رفاه بهره نمی‌برد! +جدول

پیشنهاد می‌گردد که دانشگاه فرهنگیان نیز از تمامی مزایای وزارت عتف و صندوق رفاه دانشجویان ازجمله سرانه غذایی بهره‌مند شده و دانشجویان این دانشگاه بابت دریافت تغذیه در هر سه وعده روزانه، مبلغی مشابه سایر دانشجویان دانشگاه های دولتی پرداخت نمایند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر چند وقت یکبار ماجرای کسر 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان بابت سرانه غذایی و خوابگاهی توسط سوژه رسانه ها می شود و پس از چند روزی به پایان میرسد، اما اقدامی برای رفع مشکلات این قشر اندیشیده نمی شود. البته این روال سال‌هاست که در دانشگاه فرهنگیان و پیش‌تر از آن مراکز تربیت معلم وجود دارد اما اینبار دانشجومعلمان می‌گویند این روند غیرقانونی است و دانشگاه فرهنگیان نیز باید همانند سایر دانشگاه‌ها از سرانه رفاهی بهره‌مند شود.

در این میان اخیرا حدود 17 هزار دانشجو معلم و شورای صنفی این دانشگاه در نامه ای خطاب به دفتر مقام معظم رهبری، سازمان برنامه و بودجه کشور، کمیسیون بودجه  و آموزش مجلس شورای اسلامی با طرح عدد و رقم هایی خواستار توجه بیشتر به این موضوع شدند. در بخشی از این نامه آمده است: "در سال جاری میزان کسورات از "دانشجویان خوابگاهی"  ماهیانه 000/260/1تومان و از "دانشجویان ترددی" ماهیانه 000/700 هزار تومان در طول 9 ماه تحصیلی است. همچنین کسورات دانشگاه برای ایام تعطیل تابستان (بدون ترم تابستانی) ماهیانه  000/2800 ریال می باشد که برای شهریه یک دانشگاه دولتی که وظیفه تربیت نیروی متخصص نظام را برعهده دارد رقمی بسیار ناعادلانه و ناعاقلانه است."

متن این نامه به شرح زیر است:

همانطور که مستحضر هستید، در اغلب کشورهای توسعه یافته، ضرورت عدالت آموزشی و اهمیت تربیت نسل صحیح را به خوبی دریافته‌اند. به همین جهت در این کشورها، دانشگاه‌ها و کالج‌های تربیت معلم از بیشترین میزان بودجه، پشتیبانی و نیروی متخصص برخوردارند. حال آنکه دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی اصلی تربیت معلم در قوانین و شرایط کنونی کشورمان علیرغم تأکیدات و اذعان همگان، مورد بی‌مهری فراوان است.

    از جمله مسائلی که دانشگاه فرهنگیان با آن روبه‌روست، تأمین زندگی مطلوب دانشجویی و فراهم آوردن امکانات و رفاهیات لازم برای حدود ۷۰ هزار دانشجومعلم است که در ۹۸ پردیس و مرکز این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. در سال‌های اخیر به سبب کمبود معلم و نائل آمدن درصد بزرگی از معلمان به درجه‌ی بازنشستگی، پذیرش دانشجوی این دانشگاه با رویکرد تربیت نیروی جوان برای نظام آموزش و پرورش و جبران کمبود نیرو، چندین برابر شده است. این افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو، مستلزم افزایش همه جانبه‌ی ظرفیت‌های داخلی دانشگاه از جهات رفاهیات و امکانات و دیگر زیرساخت‌های علمی-آموزشی است. اما متأسفانه عدم تخصیص سرانه‌ی مناسب به دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه مهم را زمین‌گیر کرده است، در حدی که شرایط رفاهی موجود دانشگاه به هیچ وجه در شأن دانشجومعلمانی که قریب ‌به‌ اتفاق از رتبه‌های برتر کنکور سراسری هستند، نمی باشد.

    همانطور که مطلع هستید، دانشگاه فرهنگیان چه در گذشته (مراکز تربیت معلم سابق) و چه حال حاضر، در بخش عمده‌ای از منابع مالی به صورت خودگردان و از محل کسر از حقوق پرداختی به دانشجو معلمان اداره می شود.

    با استناد به اولین مصوبه هیات امنا دانشگاه که در مورخ 24/4/91 برگزار گردید، سهم ۴۵ درصدی کسورات متعهدین خدمت، با دو عنوانِ «تغذیه» با سهم 35% و «خوابگاه» با سهم 10% مصوب گردید و در اصلاحیه های بعدی، مدت سالیانه‌ی کسر این میزان، از 7.5 ماه به 9 ماه ، بدون احتساب روز های تعطیل تغییر پیدا کرد. که دانشجویان ملزم به پرداخت ماهیانه 45 درصد از حقوق خود به دانشگاه هستند. جای تعجب و تاسف است که بنا به مصوبه هیات امنا در ایام تابستان که دانشجویان هیچگونه خدماتی دریافت نمی‌نمایند نیز ملزم به پرداخت 10 درصد از حقوق خود به دانشگاه می‌باشد.

    در سال جاری میزان کسورات از "دانشجویان خوابگاهی"  ماهیانه 000/260/1تومان و از "دانشجویان ترددی" ماهیانه 000/700 هزار تومان در طول 9 ماه تحصیلی است. همچنین کسورات دانشگاه برای ایام تعطیل تابستان (بدون ترم تابستانی) ماهیانه  000/2800 ریال می باشد که برای شهریه یک دانشگاه دولتی که وظیفه تربیت نیروی متخصص نظام را برعهده دارد رقمی بسیار ناعادلانه و ناعاقلانه است.

    در سایر دانشگاه های روزانه تحت‌نظر وزارت علوم، تحقیقات  و فناوری و چه دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی و حاکمیتی (سایر دانشگاه هایی که با رسالت مشابه با دانشگاه فرهنگیان  تاسیس و مشغول به کار هستند) ، به ویژه دانشگاه تربیت‌دبیرشهیدرجایی که همچون دانشگاه فرهنگیان زیر مجموعه وزارت آموزش‌وپرورش است، تخصیص سرانه دولتی به ازای هر دانشجو با مشارکت صندوق رفاه دانشجویی انجام گرفته است و این موضوع اولین تفاوت آشکاریست که بین دانشگاه هایی با هدف مشترک و مشابه اما رویه متفاوت در هزینه و پرداخت به چشم می‌خورد و قابل تحقیق و بررسی است . از جمله سرانه های تخصیصی و بسی تاثیرگذار بر کیفیت ارائه خدمات ، سرانه غذایی است.

    سرانه غذایی علاوه بر اینکه امکان خرید تغذیه با قیمتی بسیار مناسب برای دانشجویان  فراهم نموده، سبب افزایش کیفیت و تنوع در منوی غذایی دانشگاه های مذکور نیز گردیده است. لیست قیمت های تغذیه در سه قسم کم هزینه، متوسط هزینه و پر هزینه اعلامی از سوی صندوق رفاه دانشجویان در طی چند سال گذشته تا به اکنون به شرح جدول زیر است:

    با مشاهده جدول فوق و محاسبه ای مختصر میتوان نتیجه گرفت که هزینه های مصرفی دانشجویان بابت تهیه تغذیه نسبت به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مبلغی بسیار کمتر و با کیفیتی بسیار متفاوت و با تنوع بیشتر در اختیار دانشجویان قرار گرفته است. همچنین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امکان رزرو غذا را نداشته و هزینه غذا به اجبار ، حتی در روز های تعطیل از آن ها کسر می گردد.

    جدول ذیل میزان مبلغ پرداختی دانشجویان دانشگاه های دولتی بر اساس قیمت مصوب صندوق رفاه درطول یکماه و میزان پرداخت 35 درصد از حقوق و مزایای دانشجو معلمان بابت تغذیه به صورت ماهیانه در سال 99 را نشان می‌دهد.

    همانطور که در جدول فوق قابل ملاحظه است، میزان مبلغ پرداختی توسط دانشجو معلمان حدود 10برابر  نسبت به سایر دانشگاه های بهره مند از امتیاز سرانه غذایی بوده است فلذا انتظار می رود که با پرداخت چنین هزینه ای کیفیتی به مراتب بالاتر در ارائه تغذیه مشاهده شود اما اینگونه نبوده و نیست. تا آنجایی که برنامه غذایی تعداد کثیری از پردیس ها و مراکز تابع دانشگاه فرهنگیان به اقتضای محدودیت بودجه‌ای تبعیض‌آمیزی که در میان دانشگاه های دولتی تنها بر این دانشگاه شریف جاری است، هیچ یک از اصول مقدماتی تغذیه را رعایت نکرده و این ضربه ای جبران نشدنی به سلامت دانشجویان این دانشگاه است. وضعیت مذکور با پذیرش چند برابری دانشجویان جدید الورود روند کاهشی کیفیت را در پیش خواهد داشت.

    مطالب فوق صرفا بحث تغذیه را مورد نقد قرار داده است در حالیکه کسری 45 درصد به طور کل با وجود اصلاح و افزایش احکام کارگزینی دانشجو معلمان در سال جاری هزینه ای حتی بیشتر از تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آزاد و  غیر انتفاعی را به، دانشجویان تحمیل می‌دارد.

   مع‌الوصف، پیشنهادات ما دانشجومعلمان و تشکل های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به عنوان اصلاحات بدین شرح است:

    به جهت رفع و انحلال مشکلات یاد شده، پیشنهاد می‌گردد که دانشگاه فرهنگیان نیز از تمامی مزایای وزارت عتف و صندوق رفاه دانشجویان ازجمله سرانه غذایی بهره‌مند شده و دانشجویان این دانشگاه بابت دریافت تغذیه در هر سه وعده روزانه، مبلغی مشابه سایر دانشجویان دانشگاه های دولتی پرداخت نمایند و این تبعیض 9ساله در قیاس با دیگر دانشگاه های دولتی با تلاش سازمان برنامه و بودجه ، کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مرتفع گردد. تمامی امکانات سخت افزاری برای انجام این مهم طی سالیان اخیر مهیا شده و توجه نهاد های نامبرده شده مورد انتظار بزرگترین دانشگاه دولتی کشور است.

    در انتهای مطلب، از نهاد ها و افراد مربوطه در امر تخصیص بودجه و سرانه دولتی به دانشگاه ها، جهت احقاق حقوق دانشجومعلمان و پیگیری مطالبات ایشان در راستای بهبود کیفیت و تقویت نظام آموزش عالی و به تبع آن تعلیم و تربیت، صدای رسای دانشجو معلمان  دانشگاه فرهنگیان را در سطوح کشوری به گوش مسئولین رسانیده و همت پیگیری خود را از جامعه نومعلمان دریغ نفرمایید.

امضاکنندگان

محسن فتح اللهی آرانی - پردیس آیت الله طالقانی قم
امیرحسین رحمانی - مرکز شهید بهشتی تهران
وحید ممیوند - پردیس علامه طباطبایی لرستان
هادی نوروزی - پردیس شهید مقصودی همدان
محمد حسین اکرمی - پردیس شهیدان پاکنژاد یزد
زهرا سادات حسینی - پردیس امام خمینی گرگان
عاطفه خسروی - پردیس امام سجاد بیرجند
مریم حبیب پور تهمتن - پردیس بنت الهدی صدر گیلان
محمدحسن جمالی - پردیس بحرالعلوم شهرکرد
سعید فرهادی - پردیس امام علی (ع ) گیلان
پیروز مرادی - پردیس شهید باهنر خراسان جنوبی
فاطمه السادات زمانی - پردیس شهید صدوقی کرمانشاه
ملیحه آهنشکی - پردیس الزهرا سمنان
محمدرضا رمضانی - پردیس شهید رجایی قزوین
علی غلامی- پردیس  شهید رجایی کرمانشاه
مریم مسیبی - مرکز شرافت تهران
محمدامین غیرتمند – مرکز شهید مطهری شیراز
رضا اسفندیاری – پردیس شهید رجایی شیراز

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کارآگاه بازی برادر مقتول برای یافتن سر جسد و شناسایی قاتل | راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد
مینی بوس حادثه‌ساز در شهرستان سامان وارد یک حسینیه شد
پسر نابغه ایرانی می خواست فضانورد شود و با سفینه به کره ماه سفر کند اما سارق شد
۶ پیشنهاد ایران به سران کشورهای اسلامی در خصوص رژیم اشغالگر
عضو ارشد حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از قبلی هاست
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top