تاریخ انتشار: شنبه 1399/05/25 - 16:08
کد خبر: 367201

علی خوانساری

توافق ابراهیم، برگی طلایی برای اسرائیل

درعین بهت و ناباوری یک کشور عربی دیگر اسرائیل را به رسمیت شناخت. امارات متحده عربی نخستین کشور خلیج فارس است که با اسرائیل به توافق رسیده تا روابط خود را با این کشور به طور رسمی برقرار کند. پس از مصر و اردن، امارات سومین کشوری است که اسرائیل را به رسمیت شناخته است. آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی دیروز با انتشار بیانیه ای مشترک اعلام کردند؛ ابوظبی و تل آویو رسما روابط خود را عادی می‌کنند.

«خبرنامه دانشجویان ایران»: علی خوانساری*// دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توییتی نوشت: امروز پیشرفتی بزرگ حاصل شد؛ توافق صلح تاریخی میان دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و امارات.دونالد ترامپ با تاریخی خواندن این توافق اعلام کرد: رهبران اسرائیل و امارات برای آغاز روابط علنی و مستقیم توافق کردند. این توافق مهمترین دستاوردی است که در بیست و پنج سال اخیر به دست آمده و چه بسا شاهد اتفاقات دیگری در آینده باشیم. از رهبران امارات و اسرائیل به خاطر «شجاعتشان» تشکر می‌کنم.

محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی نیز در توییتی نوشت: در پی تماس تلفنی با رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل، توافق شد تا اسرائیل الحاق اراضی فلسطینی را متوقف کند.

رها کردن برادران

توافق ابراهیم، نشان داد که ایران هراسی آمریکا و اسرائیل میتواند موجب توافقی شود که کشورهای عربی برادران خود را رها کرده و فقط برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت، با دشمن دیرینه خود دست دوستی دهند. این توافق شامل کنارگذاشتن کامل طرح های اسرائیل برای انضمام کرانه باختری نمیشود و در حالی صورت میگیرد که اسرائیل به شهرک سازی های غیرقانونی و تعدی های سازمان یافته به حقوق فلسطینیان ادامه خواهد داد. اینکه تصور شود این توافق مقدمه صلحی عادلانه و پایدار بین اسرائیل و فلسطین خواهد شد که شامل برچیدن شهرک های غیرقانونی اسرائیل، پایان دادن به نقض سازمان یافته حقوق بشر، اجرای عدالت و پرداخت غرامت به قربانیان جرایم طبق قوانین بین المللی باشد کاملا غلط است. و امارات صرفا به علت منافع خود وارد این توافق شد و با این عنوان که این توافق باعث متوقف شدن طرح الحاق کرانه باختری و دره اردن شده سعی در تلطیف فضای ضد اماراتی در بین جهان اسلام است .

اما این اتحاد به چه علتی برای دوطرف سودمند است

اینکه بیان شود فقط اسرائیل از این توافق سود میبرد حرف درستی نیست بلکه امارات کشوری درحاشیه خلیج فارس است که با عمق استراتژیک کم خود همواره به جهت وجود همسایگان بزرگ و قدرتمندی چون ایران وعربستان نگران آینده بوده وهست، همواره خلا یک متحد راهبردی را در کنار خود حس می‌کند.

این اتحاد از آن جهت سودمند است که امارات متحده عربی با کمک اسرائیل می تواند نوعی توازن قوا در منطقه  ایجاد کند. اساسا اسرائیل و امارات متحده عربی درک مشترکی از تحولات منطقه ای داشته و سیاست گذاری هرکدام برپایه جلوگیری از قدرت گرفتن ترکیه و محور اخوانی و کنترل ایران و محور مقاومت است، اختلاف امارات و کشورهای اسلامی منطقه تنها به جهت گیری و نوع سیاست خارجی آن ها محدود نیست و امارات همواره خود را فاقد یک ایدئولوژی اسلامی دانسته و با هرنوع اسلام سیاسی مخالف بوده و هست که این رویکرد، بسیار مورد حمایت آمریکا و اسرائیل می باشد؛ علاوه بر این همکاری‌های رسمی طرفین خصوصا در بخش های انرژی، پزشکی، فناوری های نوین و صنایع نظامی برای دو کشور بسیار مفید خواهد بود و توافق مورد نظر موجب افزایش وزن امارات در منطقه شده و از این به بعد با حمایت و پشتیبانی بیشتری از جانب غرب به فعالیت های منطقه ای خود می پردازد همچنین این پیمان موجب می شود امارات به بهبود وجه و اعتبار بین المللی خود پس از جنگ یمن بپردازد و خود را حامی صلح و ثبات و مخالف هرنوع خشونت بین کشورها و مذاهب جهان بداند.

اهمیت این توافق برای اسرائیل از آن جهت حائز اهمیت است که بعد مدت‌ها توانسته مورد پذیرش یک دولت عربی دیگر قرار بگیرد و به ایدئولوژی ضد اسرائیلی کشورهای اسلامی خدشه وارد کند؛ در واقع اسرائیل درصدد ایجاد وجه مثبتی از خود در جهان بوده و میخواهد خود را از عامل بی ثباتی منطقه مبرا کند و گروه های مقاومت را عامل ادامه بحران فلسطین و جنگ و ناامنی در منطقه معرفی کند . علاوه براین ابوظبی به یکی از مراکز اصلی و مهم امنیتی وجاسوسی اسرائیل تبدیل می شود و همزمان با این امر شرکت های اسرائیلی و اماراتی بیش از پیش میتوانند بدون هیچ نگرانی با یک دیگر توافق نامه های متعددی را امضا کنند که این امر سود سرشاری برای شرکت های اسرائیلی خواهد داشت .

توافق ابراهیم، امیدی برای دیگران

واقعیت این است که اکثر کشورهای عربی به لحاظ ذهنی و عملی موجودیت اسرائیل را به عنوان یک کشور غیرقابل انکار در منطقه پذیرفته اند و دغدغه مهم آن‌ها چگونگی حل مسئله فلسطین و تعیین مرزهای نهایی اسرائیل است و طبق توافقی نانوشته همه کشورهای عربی و اسلامی در نظر داشتند تا قبل از آزاد سازی و بازگشت اسرائیل به مرزهای 1967 و تشکیل کشورمستقل فلسطین رابطه ای رسمی با اسرائیل برقرار نکنند و از این مورد به عنوان اهرم فشاری برضد اسرائیل استفاده کنند تا باعث عقب نشینی این کشور به مرزهای 1967 شود. در هر صورت دور از ذهن نخواهد بود که این اقدام امارات توسط کشورهای عربی چون بحرین، کویت، عربستان و عمان تکرار شود و کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به دقت در حال مشاهده واکنش مردم و رهبران دیگر کشورها به این توافق هستند ودر حال ارزیابی واکنش های منفی و مثبت به این اقدام هستند.

برای رئیس جمهورآمریکا دونالد ترامپ که در سیاست خارجی خود در قبال چین، کره شمالی وایران هیچ دستاورد مطلوبی نداشته این توافق اهمیت ویژه ای خواهد داشت.توافق ابراهیم ، امید ترامپ را هم برای شکست بایدن رقیب خود زنده کرده او اکنون میتواند با، بازی رسانه ای و سخنان فریبنده که تخصص اوست از رقیب دموکرات خود پیش بیفتند او با برنامه ریزی این توافق هم به نتانیاهو برای تحکیم جایگاه متزلزل خود کمک کرده و هم موجب جلب آرای یهودیان آمریکایی میشود .این توافق نشان داد آمریکا در صدد خروج از منطقه خاورمیانه می باشد تا تمام توجه خود را معطوف به مهار چین کند، ولی زمانی از این منطقه خارج می شود که مطمئن شود اسرائیل به بهترین شکل ممکن خلا وجود آمریکا را پر می‌کند و موازنه منطقه ای مطلوب آمریکا انجام می‌شود.

نتیجه گیری

آغاز روابط دیپلماتیک اسرائیل با امارات پیش درآمدی برای بهبود روابط اسرائیل با سایر کشورهای عربی در آینده نزدیک می باشد. توافق بین امارات و اسرائیل نشان داد که در دنیای روابط بین الملل کشورها همواره به فکر منافع خود می‌باشند. امارات متحده عربی با این توافق برای خود متحدی ارزشمند را به دست آورد و با این امید اقدامات منطقه ای خود را گسترش خواهد داد، در واقع امارات توانست حمایت همیشگی آمریکا را به دست بیاورد و قدرت خود را در منطقه افزایش دهد، با وجود اسرائیل و حمایت قوی ترآمریکا بدون ترس از همسایگان خود به مهار ترکیه و محور اخوانی و محور مقاومت خواهد پرداخت .آنچه که برای جهان اسلام واضح و مشخص است خیانت امارات متحده عربی به فلسطینیان بوده والبته تجربه نشان داده اسرائیل به وعده های خود عمل نخواهد کرد، حال باید دید آیا اسرائیل طرح الحاق را از سر میگیرد و واکنش امارات به این حرکت چه خواهد بود.

*دانشجوی ارشد مطالعات خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبایی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top