تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/06/04 - 09:15
کد خبر: 368254

آمریکا اجازه استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد

سفیر اسبق ایران در آلمان، گفت: استفاده از امکانات برجام برای آمریکا نه منطقی و نه حقوقی است و اکثریت بزرگی از حقوقدان‌های دنیا این ادعای آمریکا را رد کرده و آن را مسخره می‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، علیرضا شیخ‌عطار مسئول روابط بین‌الملل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به ادعای آمریکا در فعال کردن مکانیزم ماشه علیه ایران, اظهار داشت: مکانیزم ماشه حقی است که در برجام برای کشورهای 1+5 در نظر گرفته شده و قاطبه متخصصان حقوق بین‌الملل در سطح جهان معتقدند وقتی کشور از معاهده‌ای خارج شد دیگر نمی‌تواند از حقی که در آن معاهده برای اعضا در نظر گرفته شده استفاده کند.

وی افزود: صرف‌نظر از اینکه تدوین مکانیزیم ماشه در توافقنامه برجام کار درستی بوده یا خیر، چنین مکانیزمی در چارچوب برجام وجود دارد؛ اما آمریکا صراحتاً از برجام خارج شده و رئیس جمهور این کشور به این تصمیم خود افتخار کرده است. لذا استفاده از امکانات برجام برای آمریکا نه منطقی و نه حقوقی است و اکثریت بزرگی از حقوقدان‌های دنیا این ادعای آمریکا را رد کرده و آن را مسخره می‌کنند.

آمریکا به بهانه مکانیزم ماشه مقاصد سیاسی را دنبال می‌کند

سفیر سابق ایران در آلمان با بیان اینکه کشورهای 1+4 و اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل این رویه آمریکا را زوریی عنوان می‌کنند، تصریح کرد: آمریکا به بهانه استفاده از مکانیزم ماشه مقاصد سیاسی را دنبال می‌کند. ترامپ با مکانیزم ماشه می‌خواهد شعار انتخاباتی خود که همانا «آمریکا در جهان اول است» را زنده نگه‌دارد.

شیخ‌عطار تأکید کرد: مقام‌های آمریکایی از مطرح کردن این شعار خجالت نمی‌کشند چون معتقدند بزگترین ارتش و فعال‌ترین اقتصاد را دارند و در جنگ‌های متعددی در دنیا حضور داشته‌اند؛ بنابراین ارباب جهان هستند!

مسئول روابط بین‌الملل جامعه اسلامی مهندسین با تصریح اینکه سیاستمداران آمریکا مفهوم برتری‌جویی خود را در قالب جنگ نرم بیان می‌کنند، گفت: آمریکایی‌ها از همکاری‌های چندجانبه صحبت می‌کنند، اما در نهایت هدف اثبات سلطه خودشان است. برخی سیاستمداران آمریکایی می‌گویند دنیا ناچار به پذیرش سلطه آمریکاست که ترامپ و جمهوری‌خواهان از این دسته هستند.

وی به کتاب جان بولتن اشاره و بیان کرد: هرچند این کتاب مطالبی در رد مواضع ترامپ دارد؛ اما بولتن نیز به عنوان یک نظریه‌پرداز، از زمان بوش که سفیر آمریکا در سازمان ملل بود، بر این موضوع تأکید می‌کرد. او زمان حضورش در سازمان ملل ادعا کرده بود که هشت طبقه این سازمان اضافه است و باید ویران شود و این استعاره‌ از آن بود که فعالیت بین‌المللی و چند جانبه برای کشوری مانند آمریکا که باید در دنیا اول باشد، بی‌معناست.

اتحادیه اروپا هم آقایی آمریکا را نمی‌پذیرد

سفیر سابق ایران در آلمان با تأکید براینکه ادعای آقایی آمریکا بر دنیا را دیگر کشورهای دنیا و حتی متحدانشان در اتحادیه اروپا نیز نمی‌پذیرند؛ چون نوعی تحقیر است، اظهار داشت: حاکمان در کشورهای اروپایی با رأی مردم انتخاب شده‌اند و باید پاسخگوی مردمشان باشند؛ بنابراین یک مقام فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی و حتی انگلیسی دوست ندارد به او بگویند که فرد درجه دو هستند و آمریکایی‌ها درجه یک‌اند!

شیخ‌عطار خاطرنشان کرد: دموکراسی و آزادی شعار غربی‌ها و لیبرال‌هاست و آن را میراث فرهنگی پس از رونسانس می‌دانند و وقتی یک گروهی در آمریکا صراحتاً بگویند ما اربابیم و بقیه باید پیرو و زیر نظر ما باشند، کشورهای اروپایی هم نمی‌پذیرند. بنابراین به‌رغم اتحادهای سیاسی که غرب با آمریکا داشته در مقابل این مسئله صراحتاً موضع می‌گیرند و با آن مخالفت می‌کنند.

مسئول روابط بین‌الملل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه دنیا دیگر تک قطبی نیست اظهار کرد: پس از فروپاشی شوروی، آرزوی آمریکا این بود که دنیای تک قطبی درست کند تا جایی که فوکویاما –تئوریسین آمریکایی- پایان تاریخ را مطرح کرد؛ یعنی حاکمیت یک تفکر در جهان که از نظر آنان لیبرال دموکراسی بوده و آمریکا هم در رأس آن است.

شکست تئوری حاکمیت لیبرال دموکراسی

شیخ‌عطار تأکید کرد: پس از گذشت بیش از دو دهه مشخص شد این تئوری جوابگو نیست و سیاست‌های آمریکا در بسیاری از میدان‌ها از جمله در داخل کشور خودش شکست خورد. در عوض کشورهای جدیدی مانند روسیه، چین و حتی هند و آفریقای جنوبی به پا خاستند. اقتصادهای جدیدی که دولت قبلی آمریکا در جاهایی ناچار از اعتراف واقعیت آنها بود و به همین دلیل هم G20 را درست کردند.

وی با تصریح اینکه دنیا امروز نه تنها تک‌قطبی و حتی دو قطبی هم نیست؛ بلکه چند قطبی است، خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند چین و روسیه دارای ظرفیت‌های فراوانی هستند و این واقعیتی است که رویای اول و سرور بودن آمریکا برباد رفته است.

سفیر سابق ایران در آلمان با تأکید براینکه دلایل حقوقی و سیاسی زیادی وجود دارد که آمریکا نمی‌تواند از مکانیزم ماشه به طریقی که تاکنون مطرح کرده استفاده کند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کند تا ماهیت آمریکا را میان کشورهایی که از خود استقلالی نشان می‌دهند، حتی کشورهای اروپایی، چین و روسیه افشا کند.

دنیا پذیرفته خصومت آمریکا بر سر مسائل هسته‌ای نیست

شیخ‌عطار با تصریح اینکه دنیا امروز به این باور رسیده که خصومت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران برسر مسائل هسته‌ای و نظامی نیست، گفت: مسائل هسته‌ای آنقدر بازرسی و پیرامون آن صحبت شده که دیگر کسی نمی‌تواند ادعا کند ایران می‌خواهد بمب هسته‌ای بسازد.

مسئول روابط بین‌الملل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: ادعای ساخت سلاح هسته‌ای در ایران را فقط شومن‌هایی مانند نتانیاهو آن هم برای فرافکنی و انحراف افکار از مشکلات داخلی خودشان مطرح می‌کنند. جهان به این باور رسیده که سلاح‌های ایران تهاجمی نیست؛ بلکه تدافعی است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید پایه‌های نگرانی فکری دنیا را رصد و روی آنها پافشاری کند، بیان کرد: اصل این پایه مقاومت در برابر سلطه‌گری آمریکاست. امروز دیگر مانند دهه‌های قبل نیست که آمریکایی‌ها بگویند چون بزرگترین اقتصاد و ارتش دنیا را دارند، پس می‌توانند بر کشورها سلطه داشته باشند و دیگران باید از آنها تبعیت کنند.

مقاومت نسل جدید جوامع مقابل سلطه‌گری آمریکا

شیخ‌عطار گفت: نسل جدید جوامع حتی در کشورهای اروپایی هم اینگونه فکر نمی‌کنند که باید زیر سلطه آمریکایی‌ها باشند و در مقابل این نظریه مقاومت می‌کنند؛ بنابراین پایه‌های فکیر نظام سلطه باید افشا شود و این مسئولیت بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است.

مسئول روابط بین‌الملل جامعه اسلامی مهندسین ارتباطات رسمی در سطوح سیاسی، نخبگان و اندیشمندان با مراکز دانشگاهی و مطالعاتی دنیا را عامل مهم برای نمایش چهره واقعی دولت آمریکا عنوان و بیان کرد: رسانه‌ها و فضای مجازی نیز در زمینه شفاف کردن پشت پرده مقاصد آمریکا و نشان دادن چهره واقعی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت خطیری برعهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان با حربه ایران هراسی کاری کردند که چهره جمهوری اسلامی ایران در جهان به گونه دیگری به نمایش گذاشته شود، باید به گونه‌ای رفتار کنیم که این توطئه آمریکایی‌ها هم برای دنیا روشن و واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران هویدا شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top