تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/06/19 - 16:44
کد خبر: 369773

فعالان دانشجویی پیگیر مشکلات مردم غیزانیه فارس

کیلومترها دورتر از غیزانیه خوزستان، منطقه‌ای به نام بیرم وجود دارد، جایی که از سوی اهالی آن به غیزانیه فارس معروف شده، مردم این منطقه هم مدت‌هاست نسبت به ناسالم بودن آب شرب و مشکلات کم آبی گلایه دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدت زیادی از ماجرای غیزانیه استان خوزستان نمی‌گذرد، منطقه‌ای که مردمش با مشکل آب شرب مواجه بودند و این مسئله باعث شد تا اتفاقات ناخوشایندی هم رخ دهد. البته این روزها با تلاش گروه‌های مختلف مشکل آب شرب مردم غیزانیه در حال برطرف شدن است و اخیرا هم عملیات اجرایی گام دوم پروژه آبرسانی به روستاهای این بخش هم آغاز شده و مسئولان معتقدند تلاش‌های گسترده‌ای برای رفع کامل مشکل در حال انجام است.

مقداری از غیزانیه که فاصله می‌گیریم، پس از طی کردن مسافتی به استان فارس و منطقه‌ای به نام بیرم می‌رسیم، جایی که مردم این منطقه هم مدت‌هاست نسبت به ناسالم بودن آب شرب و مشکلات کم آبی گلایه دارند.

مردم منطقه که بارها برای حل مشکلات خود دست به دامان مسئولان مختلف شده‌اند، این روزها از دانشجویان انقلابی و تشکل‌هایی مانند بسیج دانشجویی خواسته‌اند تا صدای آنها باشند و همین موضوع هم باعث شده تا تشکل‌های دانشجویی با برگزاری جلسات مختلف با مسئولان، ساخت کلیپ و مستند و مصاحبه با رسانه‌ها پیگیر مشکلات مشکلات مردم شوند.

قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی هم یکی از تشکل‌های دانشجویی است که پیگیر حل مشکلات مردم بیرم شده و جلسات متعددی هم برای حل این مشکل با مسئولان مختلف داشته است. دانشجویان در این قرارگاه همچنین گزارش مشروحی از مشکلات مردم آماده کرده‌اند و راهکارهایی هم برای حل مشکل ارائه کرده‌اند.

علی گرامی دوست دبیر قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس در معرفی منطقه بیرم به فارس می‌گوید: بخش بیرم در جنوبی ترین نقطه شهرستان لارستان و یکی از بخش های پنج گانه این شهرستان بوده که به «دارالاولیاء لارستان» و همچنین « شهر امامزادگان» شهرت دارد. بخش بیرم حد فاصل شهرستان های لارستان و لامرد و همچنین شهرستان های تازه تاسیس شده اوز و گراش است. این بخش در 135 کیلومتری شهرستان لارستان و 360 کیلومتری شیراز واقع شده است.

وسعت این بخش 710 کیلومترمربع است. قدمت این بخش براساس اسناد و مطالعات تاریخی به 7000 سال پیش بازمی‌گردد و به لحاظ موقعیت ساختار مذهبی تمامی مردم این منطقه مسلمان و مذهب شیعه اثنی عشری دارند با جمعیتی قریب به 15000 هزار نفر که شامل 18 روستا و آبادی است.

وی ادامه می‌دهد: از قدیم الایام با توجه به زیست بوم منطقه و قرار گرفتن بیرم در منطقه گرمسیری و کمبود آب‌های سطحی، تهیه آب مردم بیشتر از طریق قنات و یا آب انبار های احداثی است که هم زمان با بارش باران این آب انبارها پر شده و جهت استفاده شرب مردم استفاده می‌شوند.  طبیعت منطقه با توجه به گرم بودن قابلیت کشت هر نوع محصولی وجود ندارد وهمچنین آب اندک نیز مضاف بر این قضیه است لذا درختانی که گذشتگان و همچنین کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند درختان نخل که مقاوم در برابر گرما و کمبود آب و همچنین برخی درختان خود رو من جمله گز، کهور و.... پوشش گیاهی این منطقه را شامل می شوند و تقریبا محصول اول این منطقه سالیان دراز خرما بوده است.

این فعال دانشجویی تاکید می‌کند: از همه این موارد عبور کنیم متاسفانه با صدور مجوزهای غیرکارشناسی شده برای احداث چاه های کشاورزی و حلقات متعدد قانونی و بعضا غیرقانونی در طی 20 سال اخیر و برداشت بی رویه و بارش باران اندک و خشکسالی پیوسته طی سال های گذشته موجب شده حداقل میانگین نشست آب سالیانه 2 الی 3 متر باشد و این اتفاقات در نهایت موجب از بین رفتن آب مصرفی مردم شده است.

با توضیحاتی که داده شد هم اکنون آب بیرم براساس گفته کارشناسان و آنچه در گزارش بسیج دانشجویی آمده به سرانجامی بد و فرجامی غیر قابل باور رسیده به صورتی که به گفته کارشناسان مقدار TDSو EC که از موارد آزمایشگاهی آب هست که قابلیت شرب بودن آن و یا غیر قابل شرب بودن آن حکایت دارد به حد بسیار خطرناکی بالا رفته و آب بیرم کاملا نیتراته شده است.

 

گفتنی است اخیرا نیز روابط عمومی اداره کل آبفای فارس درخصوص قابلیت شرب آب بیرم داشت مطالبی را بیان کرد که موجب برانگیختن احساسات و خشم مردم شد تاجایی که چندین مبلغ هیئات عزاداری ماه محرم و طلاب منابر به این اظهار نظرکذب واکنش نشان دادند و نتیجتا منتج به حضور اضطراری بوستانی مدیرکل آبفا فارس دربیرم شد، که به گفته برخی از مردم این منطقه او نیز به صراحت اعلام کرده که "به لحاظ آزمایشات شیمیایی آب بیرم قابل شرب نیست واز مردم بابت اظهار نظر مدیر روابط عمومی آبفای استان عذرخواهی کرده است.

دبیر قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس در ادامه اینچنین توضیح می‌دهد: جدای از قابلیت استفاده آب مورد استفاده مردم بیرم عامل بیماری های خطرناکی از جمله سرطان مثانه  و سایر بیماری های گوارشی شده است که آزمایشات انجام شده از دیدگاه جغرافیایی پزشکی که توسط آزمایشگاه های علوم پزشکی صورت گرفته است و اسناد آن نیز موجود است که می‌گوید در منطقه بیرم و همچنین صحرای باغ (همجواری بیرم) آب نیتراته موجب سرطان مثانه شده است.

وی ادامه می‌دهد: این موضوع هزینه های درمان سرسام آور دراین شرایط نامناسب اقتصادی را برای مردم داشته است. همچنین مراجعت به مراکز استان و شهرستان های همجوار هم جهت درمان و همچنین مهاجرت جهت سکونت از سالیان گذشته بسیار زیاد شده است.

اما از دیگر موارد مشکلات پیش آمده جهت مردم بیرم از آب فعلی می‌توان به افت فشار آب که کاملا محسوس اشاره کرد که به گفته برخی از اهالی منطقه گاهی اوقات و در برخی از ساعات روز این امکان استحمام و یا شست و شو و نظافت وجود ندارد و باید چندین ساعت صبر کرد تا حجم استفاده مردم از آب لوله کشی به حداقل برسد که معمولا به ساعات پایانی شب و یا نزدیک به اذان صبح این مهم میسر می شود.

قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس دلیل اصلی این مشکل را املاح مضر رسوب کرده درخطوط انتقال شهری و یا تقاطعات خطوط انتقال می‌داند و در گزارش خود اعلام می‌کند که در جلسه اخیر مدیرکل آبفای استان دربیرم ایشان هم به این مشکل بزرگ اذعان کرده ودلیل آن را نیز خطوط انتقال قدیمی و فرسوده و مضاف برآن رسوبات درون خطوط برشمرده است.

قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس در گزارش خود آورده است که افزایش فشار آب از منبع اصلی متاسفانه موجب ترکیدگی خطوط آب می‌شود و تاکید کرده که مردم منطقه نیز به وفور شاهد این مشکل هستند و گاهی اوقات نیز چندین ساعت طول می کشد تا آب یک محله بواسطه تعمیرات آب توسط آبفا قطع می‌شود.

از دیگر مشکلات آب، می توان به خریداری دو آب اشاره کرد! یکی آب مصرفی که از طریق آبفا و خطوط انتقالی درون شهری که فقط و فقط قابلیت استفاده جهت شستن ظروف و یا لباس دارد و براساس گزارش قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس گاهی اوقات این آب جهت استحمام موجب پیدایش بیماری های پوستی یا سوزش بدن یا چشم به واسطه املاح زیاد شده و آب دوم نیز جهت نوشیدن و استفاده خوراکی که همه اینها توسط آب شیرین‌کن‌های خصوصی در اختیار مردم قرار می گیرد و موجب به وجود آمدن هزینه های سر سام آور برای مردم می‌شود. به گفته مردم منطقه، گاهی عدم توزیع به موقع آب شیرین موجب قطعی و مختل شدن زندگی روزمره اهالی این منطقه علی الخصوص در فصول گرم سال می شود.

با توجه به زیست بوم منطقه بیرم فصول گرم در بیرم از اواخر فروردین ماه شروع می‌شود و تا پایان مهرماه هم این گرما به طور معمول ادامه دارد و صرفا الباقی ماههای سال شامل ماههای معتدل و خنک نامیده می شود و عمدتأ سرمای این منطقه به سرمای معتدل شهرت دارد.

قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس در بخش دیگری از گزارش خود تاکید می‌کند که عمدتا مواردی که زمزمه آن به عنوان مشکلات آب از آن یاد می شود از سال های 89 الی90 آغاز شده است. البته شروع پیگیری ها و نامه نگاری های متعدد برای حل مشکل از سال 93 بوده و بالغ بر 50 مکاتبه اداری و.....صورت گرفته است و تمامی اقدامات صورت گرفته در چندین سال اخیر بیشتر حول محور لایروبی حلقات چاه ها با نیترات بالا و املاح بسیار خطرناک است.

از وعده‌های دیگر مسئولین استانی و نمایندگان استانداری برای حل مشکل، بحث طرح انتقال از سد هایقر فیروز آباد است که این سد متأسفانه هنوز آبگیری نشده است. از دیگر وعده‌های داده شده طرح مطالعاتی خط انتقال دوم آب لارستان از سدسلمان فارسی  بوده بنابر نظر مدیرعامل آب منطقه ای فارس، طرح مطالعاتی آن درسال 98 اتمام پذیرفت که نیازمند پیگیری برای جذب بودجه بوده است و هر بار با دلایلی به مشکل خورده و یک بار هم براساس گفته مردم و دانشجویان اشتباه تایپی در نامه نگاری و جابجا شدن نام "بیرم" با "دیرم" موجب جابجایی بودجه 13میلیاردی این طرح شده است!

دبیر قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس به پیگیری‌های این قرارگاه برای حل مشکل مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: برای حل این مشکل و اینکه مردم آب شرب سالم در اختیار داشته باشند حداقل چندین مستند توسط قرارگاه و خبرگزاری فارس تهیه شد.

قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی نیز جلساتی با مدیرکل برنامه بودجه استان فارس و مدیر کل آبفای استان نیز داشت و برای لایروبی و کف شکنی چاه های فعلی بیرم مبلغ 16 میلیارد ریال جهت حل موقت آب بیرم مصوب شده که این نیز صرفا با نظر به از بین رفتن آب قابل استفاده و نیتراته شدن آب و کمبود منابع زیر زمینی و همچنین املاح فراوان آب از این اقدام صرفا می توان به اقدامی تسکینی اشاره کرد و راه علاج قطعی نیست.

وی ادامه می‌دهد: درخصوص حل مشکل آب بیرم به نامه نگاری های متعددی می توان اشاره کرد که نهایت امر به اینجا ختم شده است که در سال 98 بر اساس مصوبه مجلس که با تلاش  نماینده سابق شهرستان در مجلس شورای اسلامی  ازخط دوم انتقال آب سدسلمان فارسی و طرح مطالعاتی صورت گرفته می بایست به بخش های لارستان درسال 99 آب پایدار منتقل شود که الان نزدیک به 7 ماه است اما هیچ گونه اقدامی صورت نپذیرفته و صرفا با وعده و اظهار نظرهای احساسی و بدور از نظرات کارشناسی شده مسئله آب حیاتی بیرم درهاله‌ای از ابهام وبلاتکلیفی قرارگرفته است.

قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس البته فقط به مشکلات و اقدامات صورت گرفته اشاره نداشته و راهکارهایی هم جهت حل این مشکل ارائه کرده است.

 قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس معتقد است در ابتدا باید به جای تمرکز در لایروبی و کف شکنی چاه‌های فعلی اولویت همه امور احداث آب شیرین کن دولتی با تعرفه دولتی صورت بگیرد تا هزینه های سرسام آور بر روی دوش خانواده ها کاسته شود.

در مرحله دوم باتوجه به موجود بودن خط اول انتقال آب سد سلمان فارسی تا بخش ارد از توابع شهرستان گراش که در50 کیلومتری بیرم قراردارد این خط را میتوان ادامه داد تابیرم و شهرستان خنج را از خط اول حذف کنند وآب خنج از طریق خط دوم انتقال آب سد سلمان(مصوبه مجلس درسال98 را دارا می باشد )از شهرستان قیر وکارزین  با توجه مسافت کمتر تامین نمایند.

ایجاد سد و سیل بند درمنطقه با توجه به از بین رفتن آب های فراوان جاری فصلی حاصل از باران های سیل آسا در فصول بارندگی سومین راهکاری است که  قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس ارائه کرده است.

 قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس درپایان می‌گوید: موارد مطرح شده صرفا نکاتی خیلی مختصر بود جهت اشاره کردن به این مسئله حیاتی و مهم که بسیاری از ناگفته ها به دلیل خارج بودن از حوصله و زمان بر بودن آن از نامه نگاری ها و پاسخ نامه ها و مصوبات و قول‌های مساعدت مدیران استانی و....

براساس این گزارش، این روزها دانشجویان انقلابی در تشکل‌های مختلف دانشجویی پیگیر حل مشکل مردم بیرم هستند و امیدواریم با تلاش مسئولان استانی و کشوری و پیگیری و مطالبه‌گری دانشجویان هرچه زودتر شاهد حل این مشکل باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی
مسلخ ۵ ساعته برای بازیکن پرسپولیس
حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top