تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/06/24 - 12:13
کد خبر: 370239

حمیدرضا قائم پناه

مرثیه‌ای بر مصائب آموزش و پرورش

مرثیه‌ای بر مصائب آموزش و پرورش

دیداری که باز هم رهبری عزیز مطالبه سی ساله خود یعنی تحول بنیادین در آموزش و پرورش را گوشزد و تاکید نمودند، مطالبه ای که از مسئولین، مدیران و رسانه ها گرفته تا خود ما معلمان آنگونه که شایسته است، قدمی برنداشته‌ایم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»: حمیدرضا قائم پناه*// مدت زیادی از سخنرانی مهم رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش نمی‌گذرد.

دیداری که شنیدن گله های فرمانده عزیز که همیشه برای سربازشان آبرو و اعتبار بود بجای سربازانی که باید برای ایشان آبرو بخرند. دیداری که مقام معظم رهبری مسائلی را که سال ها تذکر می‌دهند، مجددا تذکر داده و تاکید کردند، اما حتی همت و اراده ای برای شنیدن آن ها وجود نداشته و ندارد.

دیداری که رهبر انقلاب همچون سال های اخیر، از اهمیت و جایگاه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه زیربنایی یاد کردند و نگاه به آن را، نگاه به یک دستگاه مهم و حساس دانستند نه دستگاهی مصرفی و هزینه کردن در آن را، یک نوع سرمایه‌گذاری در نظر گرفتند اما در جواب این تاکیدات ایشان، تلاش کردیم تا این نهاد حساس را به نابودی بکشانیم، آن را سربار دولت و کشور بدانیم و کمر همت بر واگذار آن بستیم تا از شرش خلاص بشویم.

دیداری که باز هم رهبری عزیز مطالبه سی ساله خود یعنی تحول بنیادین در آموزش و پرورش را گوشزد و تاکید نمودند، مطالبه ای که از مسئولین، مدیران و رسانه ها گرفته تا خود ما معلمان آنگونه که شایسته است، قدمی برنداشته‌ایم.

ایشان مجدد از عدالت آموزشی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سخن به میان آوردند، سندی که در آستانه تصویب ۹ سالگی آن هستیم و باز هم نه تنها اراده ای بر اجرای آن نیست بلکه شاهد رویکرد تضعیف و تحریف سند توسط دولت و مسئولین وزارتخانه هستیم؛ مسئولینی که بجای تلاش برای اجرای سند تحول بنیادین، از سند بیگانه آموزش ۲۰۳۰ رونمایی کردند، سندی که در لایه توسعه ورود پیدا کرده و استقلال فرهنگی کشور را نشانه گرفته است.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی باز هم همچون چندسال پیش از اجرای سند ۲۰۳۰ گلایه کردند و تذکر دادند که از اجرای آن جلوگیری شود. اجرای سند 2030 در آموزش و پرورش هنوز دغدغه رهبری است. چه شد که کارگروه سند آموزش 2030 که توسط یونسکو تدوین شده است در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد؟! چه کسانی پیگیر آن بودند؟

حال این افراد در آموزش و پرورش در جایگاه‌ معاونین و مدیران کل هستند و برنامه‌های خود را پیگیری می‌کنند.

عزیزان دغدغه مند و دلسوز عرصه تعلیم و تربیت، دقت کنیم وقتی تذکر داده می‌شود 2030 در گوشه و کنار اجرا می‌شود منظور صرفا یک عکس نیست، منظور صرفا یک مدرسه لاکچری در شهرهای بزرگ نیست، اگرچه از این ها هم نباید غافل شد اما بنظر می رسد منظور از این گوشه و کنار، گوشه و کنار وزارت آموزش و پرورش است؛ گوشه و کنار، برنامه‌ها و جهت‌گیری‌های آموزش و پرورش است.

حال به راحتی در این روزها ما را با چند عکس روی جلد کتاب ها درگیر کرده و جریان رسانه ای ایجاد کردند، به راحتی وزیر آموزش و پرورش به این موضوع ورود کرده و سازمان پژوهش پاسخ رسمی داد و در نهایت شاهد عذرخواهی وزیر بودیم و ما هم به راحتی وارد این بازی شدیم تا از دغدغه اصلی و مهم که مدنظر رهبری عزیز بود و هست، دورمان کنند.

آقای وزیر باید از جامعه معلمینی عذرخواهی کنید که یک روز با آن ها صادق نبودید. شما باید از عدم اجرای سند تحول، از واگذاری تربیت معلم، از اجرای طرح خرید خدمات آموزشی و از تک تک دانش آموزان بازمانده از تحصیل عذرخواهی کنید.

مسئولین و نمایندگان محترم مجلس، فعالان محترم حوزه های مختلف، دانشجویان و سایر عزیزانی که امروز برای آموزش و پرورش رگ غیرتمان گل کرده و اخیر همگی کارشناس این حوزه شده ایم، بدانیم و آگاه باشیم دردها و مسائل اصلی آموزش و پرورش این ها نیستند. اگرچه دغدغه همگان در راستای آموزش و پرورش ستودنی است اما بیایم این دغدغه را در راه درست استفاده کنیم نه راهی که خواست دشمن است.

رهبری عزیز از تربیت معلم، از آموزش مجازی، از مهدکودک ها، از سمپاد و معلمان فرمودند و تاکید کردند اما نشنیدم؛ از معلمان به عنوان افسران سپاه پیشرفت یاد کردند، فرمودند آینده متاثر از همت و حکمت معلمان است، از جایگاه و شان معلم، از فرهنگ سازی برای احترام و اکرام معلم توسط دولت، دستگاه های فرهنگی، مجلس شورای اسلامی ، مسئولین، رسانه ملی و رسانه ها فرمودند اما نه شنیدیم و نه گوش دادیم. باید پرسید وقتی عده ای در تلاش هستند تا معلم را همانند ابزار و کالا، خرید و فروش کنند و هویت آن را از بین ببرند، کجا بودیم و چه کردیم؟

آیا در روزهای کرونایی کشور حواسمان به میلیون ها دانش آموزی که دسترسی به فضای مجازی و نرم افزار شاد ندارند، هست؟ آیا رگ غیرتمان هم برای این عزیزان که ولی نعمتان ما هستند، گل کرده است؟ یقه مسئولین و خود را گرفته ایم؟

در پایان توصیه میکنم حواسمان به اولویت ها و مسائل اصلی باشد و در انتخاب آن ها نهایت دقت را داشته باشیم که خدایی نکرده بی اختیار، در زمین دشمن بازی نکنیم.

*دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به جای اینکه کارکرد گرایانه حرف بزنیم، تکلیف گرایانه حرف می‌زنیم!
توصیه چند دانشگاه برتر جهان به دانشجویان جدید
بزرگترین «آی.سی.یو» کرمانشاه افتتاح شد
نتایج اولین عمل پیوند چشم دنیا منتشر شد
اعمال شب و روز ۱۷ ربیع‌الاول
کاراته قهرمانی آسیا؛ اباذری دومین فینالیست کاراته ایران
یامگا مقابل استقلال به فوتبال بازگشت!
جزئیات ارائه دروس عمومی به دانشجویان علوم پزشکی از مهر ۱۴۰۳
واکنش عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اظهاراتی درباره مصوبه کنکور
عراقچی راهی نیویورک شد
مشارکت مردم از طریق شرکت‌های سهامی عام پروژه افزایش می‌یابد
صعود ۳۱ دلاری اونس جهانی در معاملات امروز
اعلام فراخوان جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان در هفته آینده
بودجه سال ۱۴۰۴ در سه بخش به مجلس تقدیم می‌شود
اعلام ترکیب استقلال و نساجی
جایزه جهانی هم مخالفان زاکانی را راضی نکرد
افزایش خشونت در ایالات متحده
ارسال ۴۷ پرونده دارای احکام انضباطی اخراج از دانشگاه دانشجویان به وزارت علوم
معرفی ۶ کتاب تحسین شده ازجانب رهبر انقلاب در ویژه برنامه کتاب یک
هدایای عجیب شهردار و استاندار کرمانشاه به قهرمان المپیک/ شکلات خوری و زمینی که ۱۱ صاحب داشت!
تلاش برای تأمین اعتبار خرید گندم برای سال زراعی آتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top