تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/08/18 - 10:06
کد خبر: 147048

اصلاح زیارت عاشورا تا تشکیک در مسلمات کربلا

اصلاح زیارت عاشورا تا تشکیک در مسلمات کربلا

ز روزی که محمد قوچانی در عصرآزادگان نوشت:«هیئت‌ها‌ی مذهبی، منشا خشونت اند»، نزدیک به چهارده سال می گذرد. بعدتر اگرچه عبدالکریم سروش به لعن های موجود در زیارت عاشورا اعتراض کرد وخواستار اصلاح زیارت عاشورا شد،

خبرنامه دانشجویان ایران: از روزی که محمد قوچانی در عصرآزادگان نوشت:«هیئت‌ها‌ی مذهبی، منشا خشونت اند»، نزدیک به چهارده سال می گذرد. بعدتر اگرچه عبدالکریم سروش به  لعن های موجود در زیارت عاشورا اعتراض کرد وخواستار اصلاح زیارت عاشورا شد، اما مدتی بود که صاحبان آراء توهین آمیز نسبت به عاشورا مجال نداشتند تا در رابطه با یکی از عمیق ترین مفاهیم مذهبی و ملی ایرانیان اینطور بی محابا سخن بگویند. آرایی که در روزعاشورای سال 88 با هتک حرمت به عزاداری اباعبدالله نمود عینی خود را نشان داد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بی شک ظهور و بروز دولت یازدهم با اینکه ایده آل کارگزاران و ساختار شکنان و تفکرات افراطی آنان نبود، اما فرصتی بود تا دوباره با شبهه افکنی در امور مورد احترام برای مردم، تقدس زدایی و سکولاریزم را دامن بزنند.

چندی پیش «آسمان» به سردبیری محمد قوچانی که خود را «صدا»ی اعتدال معرفی کرده بود، به خاطر غیرانسانی خواندن عمل قصاص توقیف شد.

در ادامه نظریه پردازی های موهوم در رابطه با عاشورا،سعید حجاریان چند روز پیش در مقاله ای که بازنشر یافته بود، با تفکیک میان پیام عاشورا و پیام اربعین، به نحوی عاشورا را غیرعقلانی و عملی عاشقانه و رفتار اهل بیت پس از آن را عقلانی توصیف کرده بود.

گویا حجاریان با تفکیک خودساخته فرهنگ عاشورا از فرهنگ اربعین و القای این نکته که دوران فرهنگ عاشورایی برای انقلاب اسلامی ایران به پایان رسیده، به دنبال آن است تا آنچه خود و هم‌فکرانش برای  ادامه راه کشور اراده‌ کرده‌اند، یعنی سازش با قدرت‌ها و عدم اقدام انقلابی علیه آنان و احیاناً مقاومت عاشورایی در برابر این مستکبران را به دیگران نیز دیکته کند.

روز گذشته خبرگزاری ایسکا نیوز متعلق به دانشگاه آزاد، با انتشار مطلبی از مصطفی ملکیان، توهین دیگری به ارزش های عاشورایی و پیام عاشورا نمود. وی گفته است: واقعه کربلا بسیار مبهم تر از چیزی است که امروزه گفته می شود. امروزه به نظر می رسد که تمام وقایع پیش آمده در این واقعه، با جزئیات فراوان در دست است و گویی با هزاران دوربین فیلم برداری، ضبط شده است؛ به طوری که حتی صحنه های وداع، حالات چهره، حرکت سر و بسیاری از جزئیات دیگر هم موجود است. اما باید توجه داشت که با دستور عمر، در زمان خلافتش و تا یک قرن پس از آن، کتابت ممنوع بود. زیرا می پنداشتند که «کتاب خداوند برای ما کافی است». علاوه بر آن، تعداد کسانی که خواندن و نوشتن بلد بودند هم در آن زمان بسیار کم بود. پس مسلمات واقعه کربلا، بسیار اندک است.

وی در بخشهای دیگری از این مقاله که خبرنامه دانشجویان ایران از انتشار آن معذور است، شبهات دیگری را درباره واقعه کربلا مطرح کرده است که به اعتقاد ما باید درمجالی با حضور در مناظره یا بحثی دوطرفه به آن ها پاسخ داده شود، اما انتشار این مطلب به طور یکسویه و بی پاسخ از سوی رسانه خاص جای سوال دارد.

حال آنکه ملکیان به گفته خود دیگر در مرحله ای نیست که به عنوان کارشناس مسائل تاریخی و مذهبی بتواند اظهار نظر کند. وی خود گفته است که در بخشی از زندگی اش به اگزیستانسیالیسم رسیده است.

ملکیان پیش از این اظهارات مشابهی در غیرعقلانی خواندن دین داشته است. عباراتی چون «غیر از مسلمانان چیزی بھ نام اسلاموجود ندارد. اسلام یک شبھ واقعیت است» جملاتی است که ملکیان به آنها معتقد است.

به نظر می رسد، گویا تئوریسین های جریان ساختار شکن که روز عاشورای سال 88 نمود عینی و عملی افکار خود درباره واقعه عاشورا به خیابانها کشاندند و با هتک عزای اباعبدالله و آتش زدن خیمه عزای ان حضرت، دشمنی خود را با اهل بیت و آل الله منصه ظهور رساندند، در دولت روحانی مجال بیشتری برای بازنشر آراء خود درباره قیام امام حسین پیدا کرده اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top