تاریخ انتشار: 15 خرداد 1388 - 00:00:00
کد خبر: 154

سایت رضایی: میرحسین باید جواب سوال های رضایی را بدهد

این مناظره اگرچه از لحاظ شکلی و از نظر طرز برخورد دو طرف حائز اهمیت بود و نشان داد که در یک فضای سالم و به دور از هرگونه تنش هم می‏توان با یکدیگر و به شکلی مستدل و منطقی به مناظره و گفت‏ و گو پرداخت اما نباید از محتوای مباحث طرح شده در آن نیز غافل بود.

خبرنامه دانشجویان ایران:مناظره انتخاباتی آقایان موسوی رضایی که به شکلی کاملاً متفاوت از مناظره شب قبل از آن برگزار شد، در فضایی آرام و اخلاقی سعی داشت با رویکردی برنامه‏محور، به نقد و بررسی برنامه‏های دو کاندیدای مذکور بپردازد.

این مناظره اگرچه از لحاظ شکلی و از نظر طرز برخورد دو طرف حائز اهمیت بود و نشان داد که در یک فضای سالم و به دور از هرگونه تنش هم می‏توان با یکدیگر و به شکلی مستدل و منطقی به مناظره و گفت‏ و گو پرداخت اما نباید از محتوای مباحث طرح شده در آن نیز غافل بود.

بنابر این گزارش، چناچه هر دو نامزد نیز در ابتدای صحبت خود با تاکید بر سابقه دوستی و همکاری سال‏های آغازین انقلاب، اختلاف نظر و سلیقه را امری طبیعی دانسته و بر تفاوت دیدگاه‏ها و برنامه‏های خود با یکدیگر تاکید کردند، اما روی دیگر سکه این مناظره که نباید از آن غافل بود، پرسش‏ها و پاسخ‏هایی بود که میان این دو نامزد رد و بدل شد و هریک برای روشن شدن بهتر فضا، به نوعی به آنها پرداختند.

نکته قابل توجه اما اینکه مهندس موسوی با وجود تاکید بر اختلاف در برنامه و مشی مدیریتی با دکتر رضایی و اعلام اینکه با یک ایده مشخص و برنامه‏محور پا به عرضه انتخابات گذاشته است، تا پایان وقت مناظره عملاً چندین پرسش کلیدی رقیب خود را بی‏پاسخ گذارده و پاسخ شفاف و روشنی به آنها نداد.

سوالات شفاف و روشن دکتر رضایی در موارد ذیل از جمله مواردی بود که بدون هیچ پاسخ روشنی از سوی مهندس موسوی، عملاً بی‏جواب ماند:

1- بحث استراتژی و برنامه مشخص اقتصادی با تکیه بر سیاست‏های کلی اصل 44 و الزامات آن و اینکه آقای موسوی جدا از نگاه اقتصادی خود در زمان جنگ که طبیعی هم به نظر می رسید، با توجه به مخالفت‏های خود در زمان تصویب این سیاست‏ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دهه هفتاد، آیا به اصل مذکور و اجرایی شدن آن اعتقاد دارد؟

2- بحث چگونگی به کارگیری نیروهای خود در کابینه و اینکه آیا تمام کسانی که به هر دلیلی از ایشان حمایت کرده‏اند، در کابینه حضور خواهند داشت یا خیر؟

3- بحث چگونگی به کارگیری پول نفت برای راه‏اندازی صندوق توسعه ملی و صرف این درآمد ملی در مسیر سرمایه‏گذاری داخلی که البته موسوی با طرح بحث اینکه شما هم از پرداخت پول نفت به مردم سخن گفته‏اید، عملاً حرف و برنامه روشن رضایی را مبهم جلوه داد و نظر روشن خود را بیان نکرد.

4- بحث سیاست خارجی و دیپلماسی فعال مبتنی بر تدبیر و اینکه آیا آقای موسوی همچون برخی از حامیان خود در دولت‏های گذشته، قائل به دیپلماسی منفعلانه و فروش عزت ملی در ازای نان است؟

5- بحث فرهنگی و مشکلات ساختاری و مدیریتی بخش فرهنگ و اینکه آقای موسوی با وجود اینکه 8 سال مشاور عالی فرهنگی آقای خاتمی بوده‏اند، آیا تلاشی برای حل این مشکلات کرده‏اند، ضمن اینکه آیا با توجه به اینکه بخشی از این ضعف‏ها، در این حوزه مربوط به دوره ایشان و دوستانشان در دولت اصلاحات است، آیا برنامه مشخصی برای تحول فرهنگی دارند یا نه؟

6- بحث تغییر الگوی مدیریتی در کشور و اینکه آیا ایشان برای تسریع در فرآیند کادرسازی و انتقال قدرت به نسل سوم انقلاب با مدل آقای رضایی موافقند و آیا اساساً برنامه‏ای برای آن دارند؟ که البته آقای موسوی با فهم غیر دقیق این مدل و بحث تفکیک کارهای اجرایی و دولت سایه، عملاً این مسئله را نیز به روشنی تببین ننمود.

اما نکته مهم در این عدم پاسخها به هر دلیل، این است که اولا فضا به طور شفاف برای مخاطبین تبیین نمی شود و آنها را درتصمیم گیری با تردید مواجه خواهد نمود و ثانیا باتوجه به تاکتیک آقای احمدی نژاد مبنی بر یکی قلمداد کردن خاستگاه سه کاندیدای رقیب خود، ممکن است این شائبه غیر واقعی در ذهن مخاطبین اثر گذار شده و اختلافات نظری و عملی این دو نامزد به روشنی مورد بحث و بررسی قرار نگیرد.

به هر حال شایسته است که جناب مهندس موسوی یا اتاق فکر ستاد ایشان به هر طریقی پاسخ پرسشهای بی جواب مانده دکتر رضایی را برای شفاف تر شدن فضا اعلام کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظر کارشناس داوری در مورد صحنه‌های دیدار استقلال
استقلال همچنان در صدر/ کامبک لحظات پایانی استقلال مقابل ذوب آهن
سرمربی پرسپولیس: می خواهیم قهرمانی فصل گذشته را تکرار کنیم
جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس در غزه
حاشیه بازی استقلال مقابل ذوب آهن
ترابی: اورنوف فوق العاده است
نامه تاج به وزیر ورزش و جوانان درمورد فصل آینده لیگ برتر
نمایشگاه مجازی کتاب آغاز به کار کرد
اولین داروی رشد مجدد دندان وارد فاز آزمایش انسانی می‌شود
لغو مراسم فارغ‌التحصیلی در دانشگاه کلمبیا به دلیل اعتراضات
حماس: آماده مقابله با هر گونه حمله اسرائیل به «رفح» هستیم
موافقت حماس با پیشنهاد مصر و قطر برای آتش‌بس در غزه
گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو درباره رفح
برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
رشد ۱۸ دلاری قیمت طلا در معاملات امروز
تامین ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات در سال جاری
حاشیه بازی پرسپولیس مقابل نساجی
تساوی سپاهان مقابل استقلال خوزستان
معرفی بهترین تشک یک نفره برای حل مشکل بی‌خوابی دانشجویان
تصمیم‌های داور بازی نساجی و پرسپولیس تایید شد
ارتش ۱۰ نفره پرسپولیس با برد مقابل نساجی موقتا صدرنشین شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top