تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/11/13 - 12:01
کد خبر: 156693

گزارشی از نشست تخصصی اقتصاد بدون نفت در دانشگاه تهران؛

رئیس جمهور از رهبری تقاضا کرده که 12 درصد از درآمد حاصل از فروش نفت را به دولت بدهند و به صندوق توسعه نریزند

رئیس جمهور از رهبری تقاضا کرده که 12 درصد از درآمد حاصل از فروش نفت را به دولت بدهند و به صندوق توسعه نریزند

سال گذشته هر بشکه نفت را روی 100 دلار بستند و درآمد حاصل از فروش نفت، 77 هزار میلیارد تومان شد؛ امسال که قیمت را برای هر بشکه روی 72 دلار بستند اما درآمد حاصل از فروش نفت را 71 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته اند!

خبرنامه دانشجویان ایران: عدم واقعگرایی دولت در بودجه سال آینده، راهکارهای جلوگیری از فشارهای اقتصادی 5+1 و مقاوم سازی اقتصاد در برابر تحریم‌های بانکی و نفتی، مباحثی بود که در همایش «بودجه بدون نفت»، روز گذشته در دانشگاه تهران بررسی و بدان پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و محمد خوش چهره استاد دانشگاه تهران در این همایش حضور یافتند و به بیان نقطه نظرات خود پیرامون بودجه سال آینده و نگاه دولت به تاثیر نفت در بودجه کشور و همچنین راهکارهای مبارزه با فشاراقتصادی دشمن و از همه مهم‌تر، قطع اتکای بودجه کشور به درآمد حاصل از فروش نفت پرداختند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه هنوز با نقطه قطع اتکای بودجه کشور به نفت فاصله زیادی داریم گفت: هنوز ناگزیریم از بودجه نفت استفاده کنیم؛ در حالی که بنده می‌گویم اکنون می‌توانیم ناگزیر نباشیم که بودجه نفت استفاده کنیم.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه این موضوع(عدم اتکا به نفت) از سوی رهبر انقلاب هم مطرح شده است، خاطرنشان کرد: امروز این به یک آرمان تبدیل شده است.

وی گفت: بودجه کل کشور رقمی حدود 837 هزار میلیارد تومان است و درآمد بودجه‌ای کشور رقمی حدود 224 هزار میلیارد تومان است که از این رقم، سال گذشته چیزی حدود 77 هزار میلیارد تومان، حاصل فروش نفت کشور بوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تولید در کشور ما کاهش یافته است افزود: اتکای بودجه به نفت و افزایش شدید تحریم‌ها باعث شده است تا صادرات کاهش یابد و همین امر منتج به کاهش تولید و کیفیت در تولید است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه 50 درصد صنعت کشور، زیر 50 درصد کار می‌کند تاکید کرد: درآمد بودجه‌ای کشور در سال آینده توسط دولت، کاملا غیر واقعی دیده شده است.

وی گفت: دولت درآمد بودجه را 224 هزار میلیارد تومان درنظرگرفته است در حالی که رقم واقعی چیزی حدود 200 هزار میلیارد تومان است.

 مصباحی مقدم با بیان این نکته که سال گذشته هر بشکه نفت را روی 100 دلار بستند و درآمد حاصل از فروش نفت، 77 هزار میلیارد تومان شد؛ امسال که قیمت را برای هر بشکه روی 72 دلار بستند اما درآمد حاصل از فروش نفت را 71 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته اند! این با یک تناسب ساده هم جور در نمی‌آید؛ حال آنکه هر بشکه نفت را امروز 42 دلار می‌فروشند، نه 72 دلار!

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه رئیس جمهور از رهبری تقاضا کرده است که آن 12 درصد از درآمد حاصل از فروش نفت که به صندوق توسعه ملی ریخته می‌شود را در سال آینده به دولت بدهند و به صندوق توسعه نریزند ادامه داد: بر همین اساس است که درامد حاصل از فروش نفت را 71 هزار میلیارد تومان دیده اند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه آمریکا طوری میز مذاکره را طراحی کرده است که هر قدم فاصله ما از این میز، با فرمول از پیش تعیین شده توسط آمریکا ما را تحت فشار قرار می‌دهد افزود: بعد از سه ماه ترک میز مذاکره، فروش 900 هزار بشکه نفت ما در ماه، به 700 هزار بشکه کاهش می‌یابد و به همین ترتیب بعد از 6 ماه، به 400 هزار و بعد از 9 ماه، به 100 هزار بشکه کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه تمام فشار و همت آمریکا و 5+1 بر درآمدهای ناشی از فروش نفت ما است که مرتبا به حساب‌های بانک مرکزی در کشورهای چین، هند و ژاپن واریز می‌شود گفت: در حال حاضر، ذخیره خارجی بانک مرکزی ایران، چیزی حدود 130 میلیارد دلار است.

مصباحی مقدم اما 6 راهکار برای فرار از زیر فشار اقتصادی دشمن که بخش اعظم آن بر درآمد حاصل از فروش نفت کشور است ارائه کرد:

  1. حذف یارانه دهک‌های بالای خط فقر و حتی اضافه نمودن یارانه دهک‌های زیر خط فقر
  2. افزایش مالیات‌ها و نظارت بیشتر بر فرارهای مالیاتی با توجه به هدود 80 هزار میلیارد فرار مالیاتی موجود.
  3. افزایش سرمایه‌گذاری‌های عمرانی
  4. افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی
  5. واگذاری بخشی از سهام عدالت
  6. صرفه جویی در هزینه‌های جاری

صمصامی، در ادامه این همایش با بیان اینکه خیلی بد است که 66 سال است که 70 درصد درآمد حاصل از فروش نفت در کشور، صرف هزینه‌های جاری می‌شود، افزود: امسال این رقم بیشتر از 70 درصد شده است، در حالی قرار بوده است طی این 66 سال کاهش یافته و به صفر برسد و این باعث تاسف است.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و امور داریی با تاکید بر اینکه در کمتر از یکسال می‌شود روش‌های آقای مصباحی مقدم بدان اشاره داشتند را در پیش گرفت، گفت: منتهی نیاز به لوازم اجرای این قوانین است یکی از مهمترین آن‌ها، شفافیت اطلاعاتی است وگرنه برای دولت که کاری ندارد مالیات بیشتر بگیرد!

صمصامی ادامه داد: در خصوص بحث شفافیت اطلاعاتی هرجا که دولت پیشروی کرده و سعی کرده برخی مقاومت‌ها را بشکند، بعضا از خود مجلس به این پیشروی اعتراض شده است که چرا در زندگی مردم دخالت می‌کنید؟!

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه یکی از ریشه‌های تمام مشکلات اقتصادی در سیستم بانکی است توضیح داد: چرخش پول در کشور به راحتی امکانپذیر نیست، با کامیون که نمی‌شود پول را انتقال داد، باید از طریق سیستم بانکی این چرخه انتقال صورت گیرد لذا، بهترین پیشنهاد، شفافیت اطلاعاتی و نظارت بالاست.

صمصامی در پایان سخنانش با اشاره اینکه مجلس باید بالای سر دولت بایستد و نظارت کند گفت: قانون نظارت مالیاتی که مجلس تدوین کرده و در مسیر تصویب است، اگر به خوبی اجرا شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

در پایان این همایش نیز محمد خوشچهره، از فعالین اقتصادی کشور و استاد دانشگاه تهران یادآور شد که 98 درصد درآمد بودجه‌ای در کشورهای غربی و اروپایی از درآمدهای مالیاتی است و این اصلا به معنای فشار مالیاتی نیست، بلکه بهتر این است که قوانین مالیاتی طوری تنظیم شود تا کسانی که به صورت اشرافی زندگی می‌کنند، هزینه این اشرافی‌گری را نیز بپردازند.

خوش چهره افزود: این در واقع همان افزایش تولید بهره‌وری در اقتصاد است و در غیر این‌صورت، کشورهایی در بحث تامین بودجه در مباحث اقتصادی‌شان به منبعی کُر مثل نفت متصل می‌شوند، دیگر تصمیمگیری‌ها برایشان اهمیت خیلی بالایی ندارد و با تصمیمات به دور از کارشناسی و اتخاذ سیاست‌های مختلف، متعدد و نا مناسب، یا کارکرد تولید را تحت فشار قرار می‌دهند، یا به مردم ضربه می‌زنند یا پدر صادرات را در‌می‌آورند و در واقع با بالا و پاییین بردن نرخ ارز بازار را به قول خودشان کنترل می‌کنند که بسیار باعث آسیب به جامعه می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شریک جرم صهیونیست‌ها/ شکست دکترین امنیتی اسرائیل
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top