تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/02/09 - 10:43
کد خبر: 165129

چه کسانی وزارت فرهنگ دولت تدبیر را «تهدید» می کنند؟

چه کسانی وزارت فرهنگ دولت تدبیر را «تهدید» می کنند؟

از مسائل حائز اهمیت دیگر یکی این است که برخی از این هنرمندان افراد ثابت حاضر در نمایشگاه های بین المللی ضد ایرانی هستند و دیگری این که در میان افرادی که با ملیت های دیگر به عنوان نماینده ایران در ونیز حاضر خواهند شد چهره های حامی استکبار جهانی نیز دیده می شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: چند وقتی است که مساله نمایشگاه دو سالانه بی‌ینال ونیز که یکی از مهمترین و معتبرترین نمایشگاه های جهانی در حوزه هنر می باشد، در میان هنرمندان و رسانه ها خبرساز شده است. در این میان حرف ها و اظهار نظر های مسوولین مربوطه در وزارت ارشاد در نوع خود بسیار جالب و قابل تأمل است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسین زیاری در یادداشتی پیرامون مسئله حواشی نمایشگاه دوسالانه بی ینال ونیز نوشته است: 

از مهمترین اتفاقات قابل تأمل و اشکالات جدی و اساسی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طور ویژه با مدیریت و تأیید مجید ملانوروزی؛ مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در این زمینه رخ داده می توان به واگذاری امور اجرایی حضور ایران در این نمایشگاه به بنیاد خصوصی "فیض نیا"، انتخاب هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی به نمایندگی از کشورمان برای حضور در دو سالانه توسط "مزدک فیض نیا" مدیر بنیاد و " مارکو منگوتزو " از متصدیان نمایشگاه، انتخاب اکثریت هنرمندان از میان افرادی که حتی درون کشور خودمان هم ناشناس هستند، حضور 14 نفر از 47 نفر از ملیت های غیر ایرانی به نمایندگی از کشورمان، حضور معنادار چهره هایی از طیف هنرمندان شرکت کننده در حراجی کریستی در این لیست و از همه مهمتر معرفی چهره هایی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، که هنرمندانی ضد انقلاب و ضد دین هستند و در سابقه فعالیت های خود دهن کجی آشکار به مفاهیم ارزشی ایرانی – اسلامی داشته اند؛ اشاره کرد.

از مسائل حائز اهمیت دیگر یکی این است که برخی از این هنرمندان افراد ثابت حاضر در نمایشگاه های بین المللی ضد ایرانی هستند و دیگری این که در میان افرادی که با ملیت های دیگر به عنوان نماینده ایران در ونیز حاضر خواهند شد چهره های حامی استکبار جهانی نیز دیده می شود.

اما این ها همه فاجعه نیست. این ماجرای تلخ خود به تنهایی و به روشنی جهت گیری ها و طرز فکر و علقه و علاقه مدیران و دست اندرکاران وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید را به خوبی نشان می دهد و آشکارا فریاد می زند که جهت گیری ها و دغدغه ها ذره ای در جهت اهداف هنر انقلابی و ارزش ها و هنر اصیل ایرنی - اسلامی نیست. اما اگر کسی ذره ای در این نتیجه گیری منطبق بر واقعیت ها شک داشت و احتمال می داد که اشتباهی رخ داده و حتما با دادخواهی و تظلم دلواپسان انقلاب و هنر ایرانی اشکالات برطرف شده و ماجرا در مسیر درست خود قرار می گیرد، با خواندن حرف های مجید ملانوروزی؛ مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در مصاحبه با خبرگزاری نسیم، از عمق فاجعه آگاه شد. ایشان در مصاحبه خود به صراحت می گوید: "به هر حال اینها هنرمندانی هستند که در حوزه ایران کار می‌کنند و ما هم باید از همه جریانات فرهنگی هنری کشور دفاع کنیم و اینجا اداره تجسمی هنر انقلاب که نیست، بلکه حوزه تجسمی هنرمندانی است که در این کشور با گرایش های مختلف کار می‌کنند."

آقای ملا نوروزی مطمئنا جایگاه و مقام و پستی که در آن قرار دارند را نمی شناسند؛ که این گونه حرف می زنند و می گویند اداره ای که ریاستش را دارند "حوزه تجسمی هنرمندانی است که در این کشور با گرایش های مختلف کار می‌کنند." آقای مدیر اگر بنا را هم بر حرف شما بگذاریم هنرمندان ضد ایرانی و معاند با انقلاب و جمهوری اسلامی و هنرمندانی که ملیت های غیر ایرانی دارند هم باز در تعریفی که خودتان ارائه کردید؛ قرار نمی گیرند.

البته راست گفته اید که "اینجا اداره تجسمی هنر انقلاب نیست." و حرف ما هم همین است که خود شما تائید کرده اید هنرمندانی که معرفی کرده اید هیچ ارتباطی با انقلاب ندارند و بلکه ضد انقلاب و معاند و غیر ایرانی هستند.

سوال این است که آقای ملا نوروزی شما در جایگاه مدیریتتان آن 47 نفر را به نمایندگی از کدام کشور و حکومت به این نمایشگاه بین المللی معرفی می کنید؟ آیا نباید افراد معرفی شده حداقل تابعیت ایران اسلامی را داشته باشند؟ آیا نباید افرادی که نماینده جمهوری اسلامی ایران در عرصه هنرهای تجسمی هستند، رنگ و بویی از نگاه و طرز فکر جاری و ساری کشورمان را داشته باشند؟ آیا به طور حداقلی نباید نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه بین المللی معاند نظام و انقلاب و فرهنگ و دین مردم کشورمان نباشند؟

شما چطور ندانسته و نشناخته و تحقیق نکرده تمام زمام امور و چند و چون کمی و کیفی حضور ایران اسلامی در نمایشگاه بین المللی بی‌ینال ونیز را به یک بنیادخصوصی سپردید؟ بنیادی که درباره آن در نشست نقد و بررسی بی‌ینال ونیز 2015 گفته اید: "فقط این را می دانیم که آمده تا پیرامون هنر میهن کار کند."

شما در پی افزایش فشارهای رسانه ای همچنین گفته اید: "حاضرم هنرمندان متعهدی از جمله کفچشیان، نیرومند و شجاعی‌طباطبایی با هزینه‌ شخصی‌ام به بی‌ینال ونیز بیایند؛ اگر آنها در بین آثار به نمایش درآمده، آثاری را دیدند که به صلاح نظام نبود، این آثار را کنار می‌گذارم." آقای ملانوروزی فرض می کنیم هیچ اثری که بر خلاف مصالح ملی باشد در نمایشگاه بین المللی بی‌ینال ونیز نمایش داده نمی شود. اما با معرفی چهره های بی ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و معاند به عنوان نماینده کشورمان چه می کنید؟ شما با از دست دادن امتیاز این فرصت مهم هنرمندان ایرانی جهت معرفی شدن به دنیا و دیگر هنرمندان جهانی و عرضه آثار که مفت و مجانی و ناحق در اختیار عده ای دیگر قرار داده اید؛ چه می کنید؟

البته شما پس از مصاحبه ای که با خبرگزاری نسیم انجام دادید و در آن ماهیت و افکار خود و همکارانتان را به خوبی نشان دادید. دچار ترس از دست دادن صندلی مدیریتتان شدید و برای حفظ پست و مقامتان و اندک آبروی مجموعه مطبوعتان و ماست مالیزه کردن حرف هایتان در همان نشست نقد و بررسی بی‌ینال ونیز 2015 گفته اید: " رسماً اعلام می‌کنم که حرفم را پس می‌گیرم. ضمن اینکه اگر در جایی بگویند حضور ملانوروزی انقلاب را تهدید می‌کند، می‌گذارم می‌روم.... ما با همه دوستان در دوره‌های مختلف کار کردیم؛ من نمی‌خواهم اسمم با عنوان مدیر ضد ارزشی گره بخورد."

قطعا حضور چنین مدیرانی تهدید است اما نه برای انقلاب اسلامی، بلکه برای وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید که چهره هایی با این افکار و عملکرد غیر قابل دفاع، در آن وزارت خانه مشغول به فعالیت هستند. البته وقتی اسوه و الگوی حسنه وزیر محترم ارشاد کسی همچون عطاءا... مهاجرانی است دیگر از مجموعه مدیران انتظاری نمی توان داشت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
گفت‌وگوی رهبر انقلاب با همسر شهید امیرعبداللهیان
حمله به دو خواننده معروف +جزئیات
استاد رفیعی: اخلاق را در انتخابات رعایت کنید +فیلم
آغاز توزیع کارت آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی سال ۱۴۰۳ از فردا
بررسی رابطه نکونام و تاج قبل از بازی استقلال و نساجی
بورس بیش از ۱۶هزار واحد افت کرد
واکنش متفاوت شهید رئیسی در برابر درخواست یک دختر دانشجو +فیلم
شکایت استقلال خوزستان از داوری به AFC و فیفا
دیدار خانواده‌های شهدای خدمت با رهبر انقلاب +عکس
شکایت پرسپولیس از جواد نکونام و چند بازیکن استقلال
انتقاد شدید کارشناسان به فوتبال کی‌روشی استقلال
حراج جدید شمش طلا فردا برگزار می‌شود
فرود اضطراری بالگرد حامل نخست‌وزیر ارمنستان +فیلم
ستاره استقلال محروم شد
مصوبه هیات وزیران درباره ادامه طرح کالابرگ الکترونیک ابلاغ شد
۲ نامزداحتمالی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری
آخرین جزییات درباره کنکور سراسری
آغاز امتحانات نهاییِ دانش‌آموزان از امروز
واکنش مقام اماراتی به حضور گسترده کشورهای عربی در مراسم تشییع شهید رئیسی یک مقام اماراتی با اشاره به حضور گسترده کشورهای عربی خلیج فارس در مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی گفت
بزرگداشت سید ابراهیم رئیسی در حرم رضوی +عکس
صفر تا صد برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top