تاریخ انتشار: پنجشنبه 1394/02/17 - 12:02
کد خبر: 165791

محسن جمالزاده؛

اکران قاچاقی «قصه ها» و آلزایمر مدیران فرهنگی

اکران قاچاقی «قصه ها» و آلزایمر مدیران فرهنگی

میزان سیاه نمایی این فیلم به حدی زیاد است که توسط رسانه های خارجی هم مورد توجه قرار گرفت تا جایی که آنرا شایسته اخذ جایزه ونیز دانستند. جایزه ای که باعث شد آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز دریافت آن را به بنی اعتماد تبریک بگوید.

خبرنامه دانشجویان ایران: محسن جمالزاده// بعد از بَرهای عجیب و غریبی که این روزها هر دم از باغ اوضاع فرهنگی جامعه می رسد  موضع گیری هایی از سوی مسولین نسبت به اکران فیلم های ضد ارزش امیدی را در دل دلسوزان فرهنگ نوید می داد که شاید مدیران فرهنگی تصمیم گرفته اند بعد از این به ظاهر هنرمندان! کمی هم دلشان به حال ارزش هایی بسوزد که هیچ کدام به راحتی به دست نیامده اند اما یکی پس از دیگری به راحتی آب خوردن مظلومانه مورد هجوم دشمنان و به ظاهر دوستان قرار می گیرند.

اما دیری نپایید که یکی از سایت های سینمایی یک خبر را تحت عنوان خبر ویژه منتشر کرد و گفت طبق آخرین اخبار رسیده فیلم " قصه‌ها " به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد، از امروز در گروه سینمایی آزاد اکران خواهد شد.

در حالی که مقام ارشد مدیریت فرهنگی کشور یعنی علی جنتی وزیر ارشاد سال گذشته در رابطه با سیاه نمایی در فیلم ها گفته بود: «به هر حال همیشه عده‌ای علاقه‌مند به پرداختن به ضعف‌ها و ناهنجاریهای جامعه هستند و به نارسایی و مشکلات می‌پردازند. اینکه در فیلمها به آسیبها و معضلات جامعه پرداخته شود خوب است و معضلی مثل طلاق باید ریشه‌یابی شود و راه‌های جلوگیری و کاهش آن پیدا و توجه‌ها جلب این موضوع شود.  اما گاهی فیلمساز با پرداختن به مشکلات و نارسایی‌ها و ناهنجاری‌های درون جامعه، آن را به خارج از مرزهای کشور و جامعه منتقل و منعکس می‌کند که این برخورد بسیار جدی را می‌طلبد.  باید با فیلمسازی که عالمانه و عامدانه دست روی نقاط ضعف جامعه می‌گذارد و به خارج از کشور منتقل می‌کند برخورد قطعی شود. در جامعه ما سوژه‌های قوی و مثبت بسیار زیادی وجود دارد که باید به آنها پرداخت».

و در ادامه حتی در انتقاد به اعطای مجوز ساخت به آثاری مانند «قصه‌ها» نیز به این نکته اشاره کرد که: «سوال من این است که اصلا چرا این "قصه‌ها" ساخته شد و چرا مجوز گرفت؟ اگر نظارت بر مراحل ساخت نباشد این اوضاع پیش می‌آید.  به نظر من باید از گلوگاه اولیه با متخصصان آشنا و ماهر به مسائل دینی و ملی بر کار نظارت کرد و مراحل ساخت را دنبال کرد».

علاوه بر وزیر ارشاد بسیاری دیگر از مسولین دولتی و نمایندگان مجلس نسبت به اکران این فیلم موضع جدی گرفته بودند تا جایی که دوشنبه گذشته ، «غلامرضا فرجی» سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به جلسه‌ی شورا گفت: «در جلسه‌ی امروز هیچ صحبتی پیرامون ثبت قرار داد فیلم‌های «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و «خانه‌ی دختر» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم و «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان صورت نگرفت».

با همه این تفاسیر به نظر می رسد ناچاریم چنین قضاوت کنیم که این آقایان در عرصه اتخاذ تصمیمات مختلف برای هدایت سکان فرهنگ صرفا نقش اجناس پشت ویترین را بیشتر نمی توانند بازی کنند و دست های به ظاهر توانمندی در پس پرده است که شبانه در پستو جلسه می گیرد و تصمیم می گیرد که چه اتفاقی باید برای فرهنگی این جامعه بیفتد یا نیفتد! و اینگونه می شود که ما باید شاهد اکران قاچاقی آثار سخیفی هم چون "قصه ها " شویم که سراسر توهین به جامعه ایرانی است و براستی معلوم نیست عوامل همچین رویدادهایی سر در کدامین آخور دارند که اینگونه بی محابا بر پیکر همه ارزش های جامعه می تازند.

توصیف جامعه ایران در فیلم «قصه ها» یک جامعه به بن بست رسیده است که هیچ امیدی برای نجات و رستگاری آن متصور نیست. فیلم قصه ها اثر رخشان بنی اعتماد یکی از سیاه ترین فیلم های یک دهه اخیر است که حتی مراحل قانونی برای تولید را نیز طی نکرد و صرفا با مجوز فیلم کوتاه این فیلم را ساخته اما وقتی همین سوال از رخشان اعتماد در حاشیه جشنواره فجر می شود او می گوید "کسی جرأت توقیف کارهای وی را ندارد".

ما که در ضد ارزش بودن این فیلم و عوامل آن و ضمنا این مجوز اکران هیچ شکی نداریم اما صرفا جهت اطلاع کسانی که هنوز برای خود توجیه تراشی می کنند یا نسبت به آن شک دارند برخی از رسانه های خارجی نسبت به اکران این فیلم موضع گیری کرده اند تا آب پاکی روی دست همه ریخته باشند و مهر تاییدی باشند بر مظلومیت همه ارزش های مظلوم و بی دفاع این جامعه.

از جمله این رسانه ها آسوشیتدپرس است که در مطلبی درباره این فیلم نوشت: «زمان برای شخصیت‌های فیلم قصه‌ها سخت می‌گذرد. کار کم است. نرخ‌ها بالا است. اعتیاد به مواد مخدر بسیاری از جوانان را در برگرفته است. قصه‌ها که یکی از بیست فیلم بخش مسابقه است مجموعه‌ای از چند داستان از تلاش شهروندان تهرانی. راننده تاکسی زیربار قرض، مستمری بگیران فقیر و کارگران کارخانهٔ بیکار».

میزان سیاه نمایی این فیلم به حدی زیاد است که توسط رسانه های خارجی هم مورد توجه قرار گرفت تا جایی که آنرا شایسته اخذ جایزه ونیز دانستند. جایزه ای که باعث شد آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز دریافت آن را به بنی اعتماد تبریک بگوید. رسانه‌های عرب زبان و مغرض نیز تا جایی که توان داشتند از این فیلم حمایت کردند. روزنامه لبنانی النهار  با اشاره به دورزدن قانون توسط بنی‌اعتماد می‌نویسد: این فیلم مجموعه‌ای از فیلم‌های کوتاه است که بازتابی واقعی از جامعه ایران است که در آن سرخوردگی، اعتیاد، عشق و سوء استفاده جنسی دیده می‌شود!

آنچه در این اقدام به وضوح به نظر می رسد دهن کجی است که مسولین سینمایی با اکران این فیلم به وزیر ارشاد و نمایندگان مجلس روا داشته اند  و ضمنا با توجه به اظهارات ضد و نقیض خود نهایت بی اعتمادی را در فضای جامعه برای خود دامن زده اند و البته در صورتی که وزیر ارشاد از اختیارات قانونی خود برای لغو اکران این فیلم و مجازات خاطیان استفاده نکنند واقعا توقع زیادی نیست اگر انتظار اقدام جدی بر علیه وزیر ارشاد را از سوی نمایندگان مجلس وجود داشته باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرمربی پرسپولیس: می خواهیم قهرمانی فصل گذشته را تکرار کنیم
جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس در غزه
حاشیه بازی استقلال مقابل ذوب آهن
ترابی: اورنوف فوق العاده است
نامه تاج به وزیر ورزش و جوانان درمورد فصل آینده لیگ برتر
نمایشگاه مجازی کتاب آغاز به کار کرد
اولین داروی رشد مجدد دندان وارد فاز آزمایش انسانی می‌شود
لغو مراسم فارغ‌التحصیلی در دانشگاه کلمبیا به دلیل اعتراضات
حماس: آماده مقابله با هر گونه حمله اسرائیل به «رفح» هستیم
موافقت حماس با پیشنهاد مصر و قطر برای آتش‌بس در غزه
گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو درباره رفح
برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
رشد ۱۸ دلاری قیمت طلا در معاملات امروز
تامین ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات در سال جاری
حاشیه بازی پرسپولیس مقابل نساجی
تساوی سپاهان مقابل استقلال خوزستان
معرفی بهترین تشک یک نفره برای حل مشکل بی‌خوابی دانشجویان
تصمیم‌های داور بازی نساجی و پرسپولیس تایید شد
ارتش ۱۰ نفره پرسپولیس با برد مقابل نساجی موقتا صدرنشین شد
بهترین زمان سفر به ترابزون و نکات دانستنی!
رئیس بخش ارتوپدی بیمارستان شفا زیر شکنجه صهیونیست‌ها به شهادت رسید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top