تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/05/25 - 10:41
کد خبر: 175951

جرح و تعدیل مستند «33 سال سکوت» در افق

خبرنامه دانشجویان ایران: پخش مستند «33 سال سکوت» از شبکه افق با جرح و تعدیل فراز‌های مهمی از این مستند همراه بود.

پخش مستند «33 سال سکوت» از شبکه افق با جرح و تعدیل فراز‌های مهمی از این مستند همراه بود.

شبکه تلویزیونی افق از بدو تأسیس، سیاست مشخصی را در پخش مستند‌های اجتماعی و سیاسی با رویکرد انقلاب اسلامی در پیش گرفته است. بسیاری از مستندهایی که راهی برای ورود به تلویزیون نداشته‌اند یا کمتر در دیگر شبکه‌ها به آنها بها داده شده بود، در شبکه «افق» پخش شد و بازتاب‌های خوبی را نیز به دنبال داشت. جدید‌ترین مستندی که این شبکه اقدام به پخش آن نموده است، مستند زیبای «33 سال سکوت» است. مستندی که چندی پیش رونمایی شده و برای بسیاری حتی نام ناشناخته‌ای به شمار می‌رفت چه برسد به اینکه از موضوع جذاب آن آگاهی داشته باشند. «33 سال سکوت» ساخته حسین شمقدری روایتی از جانبازی ایرانی است که بنا به دلایلی به کشور آلمان پناهنده شده است. پناهندگی یک جانباز شاید در نگاه اول گارد منفی را در بیننده ایجاد می‌کند.

اما در طول مستند با آشنایی بیشتر بینندگان با زندگی «دوزنده» متوجه علت اصلی مسافرت وی به آلمان و پناهندگی می‌شوند. این مستند در حالی از تلویزیون پخش شد که دو بخش بسیار مهم آن که درباره اشاره جانباز به دو رئیس‌جمهور پیشین است به طور کامل حذف شده بود. «دوزنده» در یکی از بخش‌های حذف شده در برابر بی‌تفاوتی رئیس‌جمهور پیشین در قبال خودکشی یک دانشجو به شدت متأثر می‌شود و سخنانی می‌گوید که در نسخه پخش شده از افق دیده نمی‌شود. در بخش دیگر نیز زندگی اشرافی یکی دیگر از رؤسای پیشین جمهور از سوی راوی فیلم مورد نقد قرار می‌گیرد که این بخش نیز در نسخه تلویزیونی مورد ممیزی قرار می‌گیرد.

این ممیزی‌های سلیقه‌ای که صداوسیما بر «33 سال سکوت» اعمال کرده در حالی است که نسخه کامل برای خرید عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند به راحتی آن را تهیه کنند. افرادی که در جرح و تعدیل این مستند دیدنی دست داشته‌اند، احتمالاً به خلع سلاح شبکه نوظهور «افق» و گرفتن فرصت دیده شدن این شبکه واقف هستند اما به هر دلیلی از جمله ملاحظاتی که صداوسیما دارد، «افق» فرصت‌های محدود خود را برای جای گرفتن در میان شبکه‌های پرمخاطب سیما از دست می‌دهد.

پیش از «33 سال سکوت» پخش دیگر مستندهایی از این شبکه با ممیزی روبه‌رو شده بودند که از آن جمله «میراث البرتا» ساخته قبلی حسین شمقدری را می‌توان نام برد که با وجود اکران‌های گسترده در سطح کشور، تلویزیون تنها با حذف چند بخش راضی به پخش آن شد.

منبع : روزنامه جوان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آشنائی با انواع مختلف ظروف پلاستیکی و کاربردهای آن در صنعت
فرش دستباف گونه چیست؟
نحوه کار صندوق اخذ رای الکترونیکی +فیلم
عضو شورای راهبردی هوش مصنوعی منصوب شد
کشف یک میدان هیدروکربوری جدید
هاشمی: حق‌پخش تلویزیونی حق باشگاه‌هاست
مجری مشهور صداوسیما کفن‌پوش شد +فیلم
غرفه یمن در نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد
باغ فتح آباد +عکس
عیادت خنده‌دار از استاد قرائتی +فیلم
انتخابات در ۸ حوزه الکترونیک برگزار می‌شود+فیلم
موتورسواری نوجوانان قانونی شد؟
خاطره جالب یکی از مدیران سابق بهشت زهرا +فیلم
باشگاه استقلال محکوم شد
تولید یک داروی مهم برای نخستین بار در کشور +جزئیات
پنتاگون هم توقف ارسال تسلیحات به تل‌آویو را تایید کرد
شعار «مرگ بر اسراییل» به زبان فارسی اسم رمز جهانی شد
بیانیه جبهه پایداری انقلاب اسلامی جهت دعوت مردم در دومین دوره انتخابات مجلس
تحویل ۲۴۰ هزار واحد باقی‌مانده مسکن مهر
۲۰۰ ماموریت جاسوسی بر فراز غزه توسط انگلیسی‌ها
کاهش صادرات گاز در سال گذشته
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top