تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/03/19 - 15:15
کد خبر: 201776

ابلاغ واحد درسی جدید دانشجویان توسط وزارت علوم؛

از ترم آینده «مهارت‌های زندگی دانشجویی» را پاس کنید

از ترم آینده «مهارت‌های زندگی دانشجویی» را پاس کنید

دانشگاه تهران اولین دانشگاهی بود که این کلاس‌ها را برای دانشجویانش الزامی کرد؛ در سال‌های گذشته این کارگاه‌های آموزشی فقط برای دانشجویان کارشناسی خوابگاهی برگزار می‌شد که از سال تحصیلی اخیر برای کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی برگزار شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: "مهارت های زندگی دانشجویی" بالاخره به عنوان واحد درسی دانشجویان از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شاید بسیاری از شما دانشجوی تحصیل کرده و دانش آموخته آموزش عالی باشید باشید اما از برخی از ساده ترین مهارت های زندگی یا شخصی بی نصیب مانده باشید؛ برای مثال از تعمیرات ساده خودروی شخصی خود عاجز باشید، ندانید با همسر و فرزندان‌تان چگونه رفتار کنید، از تعمیرات برخی خرابی‌های نه چندان پیچیده سیستم لوله کشی منزل و یا برق خانه تان هیچ اطلاعی نداشته باشید و یا به درستی ندانید چه زمانی باید درباره یک موضوع ساده یا پیچید حقوقی با وکیل تان تماس برقرار کنید و از او راهنمایی بگیرید و ... .

برخی از دانشگاه های سراسری در سال تحصیلی که گذشت، درس مهارت های زندگی دانشجویی را ارائه کردند اما الزامی برای ارائه آن از سوی وزارت علوم برای تمام دادنشگاهها نبود تا امروز که از سوی وزارت علوم ابلاغ شد.

با ابلاغ  معاون آموزشی وزارت علوم به تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، واحد مهارت های زندگی دانشجویی  به عنوان دو واحد درس اختیاری در کلیه دوره های کاردانی و کارشناسی ارائه می شود.

گفتنی است دانشگاه تهران اولین دانشگاهی بود که این کلاس‌ها را برای دانشجویانش الزامی کرد؛ در سال‌های گذشته این کارگاه‌های آموزشی فقط برای دانشجویان کارشناسی خوابگاهی برگزار می‌شد که از سال تحصیلی اخیر برای کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی برگزار شد.

زندگی دانشجویی با تغییرات زیادی همراه است؛ برای همین ضروری است که دانشجویان توانایی مقابله سالم و متنوع با مشکلات را داشته باشند و از بهداشت جسمی و روانی خود محافظت کنند.

مهارت های زندگی دانشجویی به عنوان دو واحد درس اختیاری در تمام دوره های کاردانی و کارشناسی و برای رشته هایی که دروس اختیاری ندارند به عنوان مازاد بر سقف واحد های درسی ارائه  می شود.

بیشتر مباحثی که در کارگاه‌های مهارت های زندگی دانشجویی برگزار می شود، درباره کنترل استرس، قاطعیت و جرات ورزی و کسب مهارت نه گفتن و آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد و مواد مخدر است.

جالب است بدانید که همه این مسایل از سال 2007 در کلاس ها و سمینارهایی با عنوان "مهارت های زندگی" به دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه هاروارد تدریس می شود. این کلاس ها رایگان و اختیاری است اما به گفته مسئولان دانشگاه هاروارد بسیاری از دانشجویان در این گونه کلاس ها و سمینارها و دوره های آموزشی مثلا با عنوان "مبانی مراقبت از اتومبیل" و یا "کیک شکلاتی" و ... با میل و رغبت شرکت می کنند.

گفتنی است این بخشنامه تمام دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی و مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاههای اجرایی را شامل می شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نامه‌ای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top