تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/06/01 - 12:58
کد خبر: 207741

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی؛

برجام مشمول لغو همه تحریم ها نیست

به نظر می رسد تحریم هایی شکل گرفته در حوزه پرونده هسته ای نیز منشأ حقوقی متفاوتی دارند؛ یعنی یکسری از تحریم ها ناشی از قطعنامه های مصوب و لازم الاجرای شورای امنیت سازمان ملل متحد است، بخش دیگری از این تحریم ها در اروپا شکل‌گرفته است و بخشی از آن ها نیز مربوط به ایالات‌متحده امریکا است.

خبرنامه دانشجویان ایران: به نظر می رسد تحریم هایی شکل گرفته در حوزه پرونده هسته ای نیز منشأ حقوقی متفاوتی دارند؛ یعنی یکسری از تحریم ها ناشی از قطعنامه های مصوب و لازم الاجرای شورای امنیت سازمان ملل متحد است، بخش دیگری از این تحریم ها در اروپا شکل‌گرفته است و بخشی از آن ها نیز مربوط به ایالات‌متحده امریکا است.

تحریم های آمریکا نیز خود به دو قسمت تقسیم می شود که شامل تحریم های اعمال‌شده دولت آمریکا و تحریم های مصوب کنگره این کشور است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی پارس، «دکتر محمدجواد حق‌شناس» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی و استاد دانشگاه در واکاوی اظهارات رئیس جمهور درباره تحریم ها در زمان انعقاد برجام و بعد از اجرای آن و منشأ تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران گفت:

رئیس جمهور در نشست اخیر شورای اداری کهگیلویه و بویر احمد اظهار کردند که «از همان روز اول به تیم مذاکره‌کننده گفتم هدف ما حل تحریم نیست، بلکه موانع تحریم را باید از بین ببریم که یکی از آن ها PMD است.» این در حالی است آقای روحانی پیش‌ازاین سخن از لغو تمام تحریم ها می زدند؛ ولی الآن هدف برجام را برداشتن موانع تحریم ها می دانند.

به نظر می رسد که برجام یکی از توافقاتی بود که با یک هدف تعریف نمی شود. این توافق ابعاد مختلفی دارد که یکی از کارکردهای آن بحث رفع تحریم ها بود. طبیعتاً ابعاد دیگری نیز در دستور کار بوده که اگر آن ها نیز در یک فضا و قاعده کلی مورد بحث قرار گیرد، بایستی در حوزه های بررسی بدان توجه شود. به نظر می رسد که درمجموع در این بخش نیز توفیقاتی برای دولت و کشور شکل‌گرفته است که نمی توان آن ها را نادیده گرفت و مدعی شد که برجام نتوانسته به اهداف خود در این حوزه ها برسد.

ازجمله می توان به امکان صادرات نفت اشاره کرد که قبل از دولت آقای روحانی و توافق میزان صادرات نفت ایران به زیر یک‌میلیون بشکه رسیده و به‌شدت محدودشده بود؛ ولی به‌هرحال امروز هم توان تولید و هم امکان صادرات به فضای قبل از تحریم ها برگشته است.

مباحثی در رابطه با بیمه کشتی رانی و قراردادهای بین المللی در رابطه با رفع تحریم ها از صادرات مواد نفتی و پتروشیمی از اتفاقات دیگری است که در این برهه شکل‌گرفته است و به نظر می رسد که این موارد در یک نگاه کلان و همه جانبه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

تمام تحریم های مالی و بانکی و مربوط به بیمه و حمل‌ونقل و مربوط به پتروشیمی و فلزات گران بها و تمام تحریم های اقتصادی به‌طور کامل لغو و نه تعلیق خواهد شد»؛ اما از همان ابتدا مشخص بود که همه تحریم ها لغو نمی شود و بعداً نیز همین امر اتفاق افتاد و مواردی هم که لغو شده، فضای لازم برای مبادلات ایجاد نشده است. آیا این وعده ها تحقق پیداکرده است؟

به نظر می رسد که با تحریم ها به‌صورت یکپارچه و با یک عنوان عمومی تحریم ها نمی توان برخورد کرد. درواقع تحریم ها یک ساختار و فرایند دارند و منشأ آن ها نیز متفاوت است.

کشور از ابتدای انقلاب درگیر تحریم بوده است. طبیعتاً ما بعد از اشغال سفارت آمریکا به یک تقابل جدی و رودررو با این کشور وارد شدیم و از همان زمان ساختار تحریم ها علیه ایران شکل گرفت و در مقاطعی تسری پیدا کرد.

شاید در یک مقطع اروپایی ها هم به روند تحریم پیوستند. بخشی از منشأ این تحریم ها مربوط به اختلاف‌نظر ایران با کشورهای غربی و مشخصاً آمریکا به خاطر مباحث مربوط به حقوق بشری است.

منشأ دوم آن به اختلاف ایران با غربی ها به خاطر حمایت ایران از آرمان فلسطین برمی گردد. به‌هرحال ایران خود را مقید به این موضوع می داند و طبیعتاً رژیم اشغالگر اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد؛ این موضوع یکی از محورهای اختلافی ما با غربی ها را تشکیل می دهد. منشأ سوم نیز به حمایت ایران از برخی سازمان ها و جنبش های منطقه ای مقاومت مثل حزب الله یا نیروهای فلسطینی برمی گردد که این گروه ها به‌زعم طرف غربی تروریستی هستند و موجب اختلاف جدی ایران با غرب می شود.

چهارمین منشأ نیز برخاسته از مباحث هسته ای است که در این امر نیز ایران با کشورهای بزرگ اختلاف دارد.

به نظر می  رسد تحریم هایی شکل گرفته در حوزه پرونده هسته ای نیز منشأ حقوقی متفاوتی دارند؛ یعنی یکسری از تحریم ها ناشی از قطعنامه های مصوب و لازم الاجرای شورای امنیت سازمان ملل متحد است، بخش دیگری از این تحریم ها در اروپا شکل‌گرفته است و بخشی از آن ها نیز مربوط به ایالات‌متحده امریکا است.

تحریم های آمریکا نیز خود به دو قسمت تقسیم می شود که شامل تحریم های اعمال‌شده دولت آمریکا و تحریم های مصوب کنگره این کشور است.

توافقی که بین ایران و گروه 1+5 بحث می شود، مشمول چند دسته از این تحریم ها است؛ تحریم هایی با منشأ سازمان ملل متحد، تحریم های مصوب شورای اتحادیه اروپایی و تحریم های ناشی از مصوبات دولت آمریکا و نه کنگره این کشور مشمول این توافق شده است.

طبیعتاً ما شاهد یکسری اتفاقات قانونی و گشایش هایی در این حوزه ها هستیم؛ اما روال برگشت از سیستم اجرای تحریم ها به لحاظ حقوقی یک پرسه زمان بر و نیازمند طی مراحل حقوقی در حوزه های مختلف است.

حوزه های سرمایه گذاری و شرکت ها نیز بایستی هماهنگی لازم را داشته باشند. به نظر می رسد که نگاه بایستی کارشناسانه و مبتنی بر انصاف باشد تا در این حوزه به یک قضاوت مناسب برسیم.

تحریم هایی که به‌عنوان نمونه به سبب حمایت از حزب الله و حماس علیه ایران اعمال‌شده است، ربطی به پرونده هسته ای و قول و وعده های آقای روحانی ندارد. تا زمانی که ارتباط و حمایت ما از این گروه ها و دیدگاه هایمان باقی است، اتفاقی رخ نمی دهد.

تا زمانی که سیاست های ایران حمایت از محور مقاومت است، این تحریم ها نیز بر سر جای خود خواهد بود. مباحث حقوق بشری نیز همین‌طور است. غربی ها نگاه خاص خود را دارند و به‌عنوان نمونه مخالف قانون اعدام هستند.

ما این قانون را در کشور داریم و تا زمانی که بر این باور هستیم، تغییری در تحریم های ناظر به آن رخ نمی دهد. طبیعتاً آن ها نبایستی انتظار تغییر این امر را داشته باشند و ما نیز اصلاً به این قاعده عمل نمی کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top