تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/07/14 - 14:45
کد خبر: 212005

کپچای فارسی متولد شد

اخیرا کپچای فارسی به نام کپچافا وارد دنیای وب شده است. با کپچافا به جای وارد کردن عبارات بی معنی و کج از کلمات معنی دار فارسی استفاده می شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: کپچافا یک سامانه امنیتی برای مقابله با حملات ربات ‌های اینترنتی از جمله اسپم و هک وب سایت‌ها، پورتال‌ های اینترنتی و بلاگ ‌ها است.

قطعا هنگام ورود به پورتال دانشگاه و یا ارسال نظر در زیر یک خبر مجبور به وارد کردن عباراتی کج و بی معنی شده ‌اید این عبارات همان کپچاها هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از برترین ها، اخیرا محصولی در فضای وب به نام کپچافا معرفی‌ شده که خدماتی مثل کپچای گوگل ارائه می ‌کند.

با این تفاوت که به جای استفاده از عبارت‌ های لاتین بی‌‌ معنی،‌ از لغات معنی ‌دار فارسی استفاده می ‌کند و با ارائه حداقل کجی و نا واضحی باعث می ‌شود تا کاربر کمترین میزان دقت و تلاش را برای خواندن کپچافا‌ها نیاز داشته باشد.

مطلبی که اکثر کاربران در رابطه با کپچاها مطرح می کنند و از آن ناراضی هستند سخت خوانده شدن آن ها است که البته این میزان کجی و واضح نبودن برای تامین امنیت است.

تیم فنی کپچاها در سایت www.captchafa.com  ۴ به کاربران و توسعه دهندگان فارسی وب توصیه می کند به ۴ دلیل اصلی و مهم  از کپچاها  استفاده کنند:

– تکنولوژی بازشناسی خودکار متون برای زبان لاتین بسیار پیشرفته است به صورتی که در حال حاضر ربات‌ هایی وجود دارند که بر اساس الگوریتم‌ های پردازش تصویر و شناسایی الگو می‌ توانند بسیاری از کپچا‌ها را تشخیص دهند. نمونه ‌هایی از عملکرد این ربات ‌ها را می‌ توان روزانه در بخش نظرات سایت‌ های پر مخاطب و قدرتمندی‌ مثل یاهو نیز مشاهده کرد.

علاوه بر ساختار زبان و لغات فارسی که امکان ایجاد کپچافا‌های پیچیده‌ تری را نسبت به زبان لاتین ایجاد می ‌کند، تکنولوژی بازشناسی خودکار متن ها نیز در بستر زبان فارسی بسیار ضعیف و نوپا است.

–  این سرویس کاملا رایگان بوده و کاربران می ‌توانند بدون اینکه هیچ هزینه ‌ای پرداخت کنند سایت، وبلاگ و یا پورتال خود را ایمن کنند.

– برخلاف کپچا که به دلیل حملات ربات‌های اینترنتی‌ مبتنی‌ بر دیکشنری، مجبور می‌ شود که همیشه از لغات بی‌ معنی‌ استفاده کند، در کپچافا با تکیه‌ بر سطح بالای امنیت ارائه شده، می ‌توان از لغات معنی‌ دار فارسی استفاده کرد.

چون خطراتی که کپچا را تهدید می ‌کنند در حال حاضر برای کپچافا وجود ندارند. نکته قابل توجهی که این ویژگی‌ خاص کپچافا دارد راحتی‌ و آسان خواندن کپچافا برای کاربر است.

چرا که حتی با وجود ایجاد کجی‌ ها و نا واضحی‌ ها، انسان هوشمند با توجه به دایره لغاتی که در ذهن دارد می ‌تواند به راحتی‌ کپچافا را تشخیص دهد. در نتیجه، وضعیت آزار دهنده ‌ای که  کاربران برای خواندن کپچا‌ها دارند در مورد کپچافا پیش نمی آید.

– چهارمین دلیل که بر اساس آن تیم فنی کپچافا کاربران را تشویق می‌ کند تا از کپچافا استفاده کنند پاس داشتن ادبیات و زبان خودمان است.

در حال حاضر کپچافا برای استفاده از وب‌ سایت ‌هایی که بر بستر پی.اچ.پی هاست شده ‌اند قابلیت استفاده دارد. کپچافا اعلام کرده که از کلیه‌ توسعه دهندگان وب دعوت می کند تا کپچافا را برای استفاده در سایر بستر‌ها و تکنولوژی ‌ها آماده کنند و بعد با ارسال کد‌ های خود به www.captchafa.com ، کد‌ها یشان تحت نام خود ایشان روی آن وب سایت قرار می گیرد.

نسخه جدید تر کپچا ری ‌‌کپچا نام دارد و تحت مالکیت گوگل است.‌ به کمک این ابزار کتاب ها و جراید دیجیتال شده اند. انتظار داریم به زودی کپچافا نیز این کار را انجام بدهد و باعث جاودانه شدن آثار فرهنگی کشور شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top