تاریخ انتشار: شنبه 1395/11/02 - 18:53
کد خبر: 223871

تحلیلی بر تغییر وزن در ساختار مدیریتی پرجمعیت‌ترین دانشگاه کشور؛

سرنوشت کرسی هیات امنای دانشگاه آزاد چه می‌شود؟

سرنوشت کرسی هیات امنای دانشگاه آزاد چه می‌شود؟

بر همین اساس به نظر می‌رسد که علی‌اکبر ولایتی، رئیس جدید هیئت موسس با توجه به تمجید اخیر میرزاده، بیشتر از سایر بقیه اعضای هیئت موسس، شانس جایگزینی مرحوم هاشمی در هیئت امناء دانشگاه آزاد را داشته باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: فوت مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی علاوه بر بخش‌های مهم و مدیریتی سطح کلان کشور، در یکی از بزرگترین نهادهای آموزشی کشور یعنی دانشگاه آزاد اسلامی نیز تاثیر بسزایی داشت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مرحوم رفسنجانی در زمان حیات، دو پست مهم ریاست هیئات موسس و امناء دانشگاه آزاد را بر عهده داشت که به نظر می‌رسد انتصاب علی‌اکبر ولایتی، عضو هیئت موسس این دانشگاه به عنوان رئیس هیئت موسس توسط رهبر معظم انقلاب، اهمیت این جایگاه را بیش از پیش نشان داد.

با توجه به شورایی بودن ساختار هیئت موسس و هیئت امناء دانشگاه آزاد، در وحله اول به نظر می‌رسید که انتخاب جایگزین مناسب برای مرحوم هاشمی، با ساز و کار انتخاباتی و درون شورایی هر کدام از هیئت‌های مورد نظر، بدون مشکل خاصی انجام شود اما حکم انتصاب رهبر معظم انقلاب برای ولایتی به به ریاست هیئت موسس، نشان دهنده وجود اختلالی در سازوکار شورایی هیئت موسس بود.

اختلالی که به راحتی با مراجعه به آئین‌نامه اجرایی و دستورالعمل و شرح وظایف هیئت موسس در پرتال مربوط به هیئت موسس دانشگاه آزاد، قابل تشخیص است.

فعال دانشجویی دانشگاه آزاد: رهبری قفل اساسنامه را باز کردند
در این خصوص وحید شورابی، دبیر شورای هماهنگی دفاتر بسیج دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد در گفتگو با دانشجو پیرامون شبهه‌افکنی‌ها درباره انتصاب ولایتی گفت: این شبهه را جریانی مطرح کرده است که امید داشت با فوت آقای هاشمی بتواند با سو استفاده از امکانات این دانشگاه حیات خلوتی برای فتنه گری علیه نظام درست کند که با تدبیر قانونی و به موقع حضرت آقا الحمدلله تیرشان به سنگ خورد.

این فعال دانشجویی با اشاره به اساسنامه‌ی دانشگاه آزاد که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، خاطرنشان کرد: این اساسنامه هیچ توضیحی در مورد نحوه انتخاب رئیس هیأت موسس نداده است.

وی همچنین ابراز عقیده کرد: اگر به آیین‌نامه داخلی هیئت موسس نگاه کنیم، می‌بینیم تمام راه‌هایی که به تشکیل جلسه منتهی می‌شود، باید رئیس هیأت موسس حضور داشته باشد؛ یعنی اگر جلسه‌ای بخواهد تشکیل شود باید رئیس هیأت موسس حضور داشته باشد و امضای او در مصوبات باشد. حال که رئیس‌ هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی از دنیا رفته است، چه کسی صلاحیت دارد که تشکیل جلسه دهد؟ بنابراین کار اینجا قفل شده است. بنابراین رهبری برای اینکه مشکل حل شود، رئیس هیأت موسس را انتخاب کردند تا دانشگاه به امور جاری خود بپردازد.

حجت‌الاسلام محمدیان: هیئت موسس از حد نصاب نیفتاده است
حجت الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تشریح روند تعیین اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد گفت: با رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد، تعداد اعضای هیات موسس از حدنصاب افتاده است ولی با توجه به کم شدن تعداد اعضا، هیات موسس دانشگاه می‌تواند افرادی را اضافه کند.

وی افزود: روند تعیین اعضای هیات موسس به این صورت است که اعضای هیات موسس افراد موردنظر خود را به شورایعالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‌دهند و شورا باید آن افراد را تائید کند.

محمدیان در رابطه با اینکه اسم وی نیز برای عضویت هیات موسس دانشگاه آزاد مطرح شده است، گفت: این مسئله شایعه بوده و هیچ صحبتی با من صورت نگرفته است؛ اصل بر این است که افراد انقلابی به هیات موسس دانشگاه آزاد اضافه شوند و امیدواریم همین اتفاق بیافتد.

میرزاده: انتصاب دکتر ولایتی مایه‌ی دلگرمی ما است
این در حالی است که حمیدمیرزاده، رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به انتصاب دکتر ولایتی به‌عنوان رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مقام معظم رهبری با تدبیر خود به‌دلیل اینکه امور این دانشگاه که به تدبیر ایشان نقش موثری در آموزش عالی کشور دارد دچار وقفه نشود دکتر ولایتی را به عنوان رئیس هیئت موسس این دانشگاه منصوب کردند.

میرزاده افزود: دکتر ولایتی شخصی دانشمند و از جنس دانشگاهیان است که از ابتدا و در مقاطع مختلف در دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت موسس دانشگاه همراه آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده که انتخاب ایشان که خود از دانشمندان برجسته کشور هستند از بین اعضای هیئت موسس مایه دلگرمی ما دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد در پایان ضمن تبریک به دکتر ولایتی گفت: من و تمام اعضای هیئت امنا و هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی همکاری لازم با ایشان را به‌منظور تحقق اهداف دانشگاه در جهت توسعه پژوهشی و علمی کشور به عمل خواهیم آورد.

حالا با توجه به سازوکار از پیش تعیین شده در آئین نامه هیئت موسس و هیئت امناء، به نظر می‌رسد که ولایتی، نقش موثر و کلیدی در تعیین و معرفی اعضا و در نهایت تعیین ریاست هیئت امناء دانشگاه آزاد خواهد داشت.

هیئت امناء دانشگاه آزاد به عنوان نقش تعیین کننده و فرمان هدایت این دانشگاه بزرگ در کشور، متشکل از 10 عضو است که سابقاً ریاست آن به عهده مرحوم هاشمی بود اما حالا باید این 10 نفر به مشورت نشسته و رئیس جدید این هیئت را مشخص کنند.

10 عضو هیئت امناء دانشگاه آزاد، متشکل از سه نفر از اعضای هیئت موسس که تا پیش از این، مرحوم هاشمی، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و عبدالله جاسبی بودند. علاوه بر این، رئیس دانشگاه آزاد: حمید میرزاده، وزیر بهداشت: سیدحسن قاضی زاده هاشمی، نماینده وزیر علوم: سعدالله نصیری قیداری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها: حجت‌الاسلام محمدمحمدیان و سه نفر از اعضای هیئت علمی تمام‌وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتربه تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.

بر همین اساس به نظر می‌رسد که علی‌اکبر ولایتی، رئیس جدید هیئت موسس با توجه به تمجید اخیر میرزاده، بیشتر از سایر بقیه اعضای هیئت موسس، شانس جایگزینی مرحوم هاشمی در هیئت امناء دانشگاه آزاد را داشته باشد.

با همین نسبت نیز در کنار بازخوردی که می‌شود از صحبت‌های میرزاده گرفت، به نظر می‌رسد، بیشترین شانس برای کسب کرسی ریاست هیئت امناء دانشگاه آزاد هم از آن ولایتی باشد.

حالا باید منتظر ماند و دید که نتیجه جلسه هیئت موسس برای معرفی جایگزین مرحوم هاشمی در هیئت امنا چه خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظر کارشناس داوری در مورد صحنه‌های دیدار استقلال
استقلال همچنان در صدر/ کامبک لحظات پایانی استقلال مقابل ذوب آهن
سرمربی پرسپولیس: می خواهیم قهرمانی فصل گذشته را تکرار کنیم
جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس در غزه
حاشیه بازی استقلال مقابل ذوب آهن
ترابی: اورنوف فوق العاده است
نامه تاج به وزیر ورزش و جوانان درمورد فصل آینده لیگ برتر
نمایشگاه مجازی کتاب آغاز به کار کرد
اولین داروی رشد مجدد دندان وارد فاز آزمایش انسانی می‌شود
لغو مراسم فارغ‌التحصیلی در دانشگاه کلمبیا به دلیل اعتراضات
حماس: آماده مقابله با هر گونه حمله اسرائیل به «رفح» هستیم
موافقت حماس با پیشنهاد مصر و قطر برای آتش‌بس در غزه
گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو درباره رفح
برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
رشد ۱۸ دلاری قیمت طلا در معاملات امروز
تامین ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات در سال جاری
حاشیه بازی پرسپولیس مقابل نساجی
تساوی سپاهان مقابل استقلال خوزستان
معرفی بهترین تشک یک نفره برای حل مشکل بی‌خوابی دانشجویان
تصمیم‌های داور بازی نساجی و پرسپولیس تایید شد
ارتش ۱۰ نفره پرسپولیس با برد مقابل نساجی موقتا صدرنشین شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top