تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/03/28 - 11:01
کد خبر: 238373

از حداکثر سن مجاز تا نمره علمی قابل‌قبول؛

۷ سوال و ابهام درباره پذیرش در دانشگاه فرهنگیان +پاسخ

۷ سوال و ابهام درباره پذیرش در دانشگاه فرهنگیان +پاسخ

در این گزارش به 7 سوال و ابهام پرتکرار داوطلبان آزمون سراسری سال 96 پیرامون شروط پذیرش در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و همچنین دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی پرداخته‌ایم و به آنها(با توجه به دفترچه راهنمای آزمون) پاسخ داده‌ایم.

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشگاه فرهنگیان هرساله از طریق کنکور سراسری از میان دو دسته از داوطلبان اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه فرهنگیان از آن دست دانشگاه‌هایی بود که حسابی در سال 95 و 96 حاشیه‌ساز شد و داوطلبان کنکور سراسری سال 96، با وضعیتی مبهم و عجیب و غریب مواجه شدند، به گونه‌ای که حتی تعدادی از این داوطلبان بی‌خیال درس خواندن برای حضور در این دانشگاه شدند و در اهداف خود تجدید نظر کردند. بسیاری از داوطلبان پذیرش در دانشگاه فرهنگیان نسبت به تغییرات شرایط پذیرش این دانشگاه سوالات و ابهاماتی داشتند و آن را طریق ادمین کانال خبرنامه دانشجویان ایران، به این رسانه منتقل کردند که در ادامه تعدادی از این ابهامات به همراه پاسخ آن آمده است:

*** پذیرش در دانشگاه فرهنگیان چگونه است؟
پاسخ: دانشگاه فرهنگیان هرساله از طریق کنکور سراسری از میان دو دسته از داوطلبان اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند:

الف) شاغلین رسمی و پیمانی وزارت آموزش و پروش
ب) داوطلبان آزاد

*** آیا نحوه پذیرش شاغلین رسمی و پیمانی با داوطلبان آزاد متفاوت است؟
پاسخ: آنطور که در دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون سراسری سال 96 آمده است، هر دو دسته از داوطلبان(هم شاغلین آموزش و پورش و هم داوطلبان آزاد) ملزم به شرکت در آزمون سراسری سل 96 هستند، با این حال نحوه جذب و ظرفیت‌های در نظر گرفته شده برای هر کدام از آنها متفاوت خواهد بود. برای مثال پذیرش داوطلبان آزاد منوط به اخذ مجوزهای قانونی است، در صورتی که شاغلین آموزش و پرورش دارای چنین شرایطی نیستند.

*** شرط سنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان چگونه است؟
پاسخ: شرط سنی دانشگاه فرهنگیان در دفترچه شماره یک آزمون سراسری 96، 20 سال تمام قید شده است که پس از اعتراضات داوطلبان کنکور سراسری این شرط به 22 سال افزایش یافت و قرار است در دفترچه شماره دو(دفترچه انتخاب رشته)، این شرط لحاظ شود.

*** متولدین چه سالی مجاز به ثبت‌نام در دانشگاه فرهنگیان هستند؟
پاسخ: با توجه به اینکه شرط سنی، «حداکثر سن 22 سال تمام در بدو ورود به دانشگاه» لحاظ شده است بنابراین متولدین یکم مهرماه 1374 به بعد مجاز به ثبت‌نام در دانشگاه فرهنگیان هستند.

*** چرا در دفترچه شماره یک، حداکثر سن 20 سال تمام قید شده است؟
پاسخ: همانطور که گفته شد، ابتدا حداکثر سن داوطلبان 20 سال تمام بود، اما با اعتراضات داوطلبان این آزمون، نهایتا در اواسط اردیبهشت 96، اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: با توجه به پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد، براساس هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان سنجش آموزش کشور، مقرر است، برای داوطلبان آزمون سراسری سال 1396، شرط مذکور به «حداکثر سن 22 سال تمام در بدو ورود به دانشگاه(یکم مهر ماه 1374 به بعد) اصلاح و در دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال جاری درج شود.(متن مصاحبه)

*** سایر شرایط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان چیست؟
پاسخ: سایر شروط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان به شرح زیر است:

- دارا بودن نمره علمی کل 6500 و بالاتر در زیرگروه مربوط.
- داشتن حداقل معدل کل 15/00 در دوره متوسطه دوم(پایه‌های اول، دوم و سوم).
- بومی بودن داوطلب در کدرشته محل مربوط بر اساس ملاک‌های تعیین شده در دفترچه شماره(2) آزمون.

*** شرایط پذیرش شاغلین رسمی و یا پیمانی چیست؟
پاسخ: شروط پذیرش شاغلین رسمی و پیمانی وزارت آموزش و پروش در دانشگاه فرهنگیان به شرح زیر است:

1) داشتن حکم کارگزینی رسمی یا پیمانی آموزش و پرورش در زمان ثبت‌نام در آزمون (مشروط به تدوام اشتغال در آموزش و پرورش).

2) دریافت فرم موافقت با ادامه تحصیل فرهنگیان ویژه شاغلین رسمی و پیمانی از اداره آموزش و پرورش محل خدمت براساس شرایط مندرج در دستورالعمل مربوط(داوطلبان می‌توانند برای دریافت موافقت با ادامه تحصیل فرهنگیان، به کارگزینی اداره آموزش و پرورش محل خدمت خود مراجعه نمایند).
* تبصره: عدم ارائه فرم موافقت با ادامه تحصیل فرهنگیان، توسط محل خدمت، به منزله نداشتن شرایط ثبت‌نام در آزمون است. لذا در صورتی که داوطلب بدون داشتن موافقتنامه کتبی در آزمون شرکت نموده و پذیرفته شود قبولی وی «کان لم یکن» تلقی خواهد شد.

3) عدم اشتغال به تحصیل در هر یک از دوره‌های کاردانی و بالاتر(اعم از پیوسته و یا ناپیوسته) در دانشگاهها و مؤسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی در زمان ثبت نام، شروع به تحصیل و حین تحصیل.

4) دارندگان مدرک کاردانی و بالاتر(روزانه یا شبانه، دولتی یا غیردولتی، معادل یا غیر معادل) مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی ویژه فرهنگیان نیستند.

5) جنانجه آمار پذیرفته شدگان در هر یک از کد رشته محل‌های مربوط به ویژه فرهنگیان به حدنصاب لازم(حداقل 15 نفر) برای تشکیل کلاس نرسد، قبولی این افراد در آزمون «کان لم یکن» تلقی می‌شود.
* تبصره: تغییر محل تحصیل در کدرشته‌های پذیرفته شده که به حدنصاب نرسیده‌اند، برای تشکیل کلاس در بین واحدهای تابعه دانشگاه فرهنگیان، در اختیار سازمان مرکزی دانشگاه مزبور هستند. بدیهی است مسؤولیت انتخاب کدرشته محل به عهده داوطلب است.

6) محل تحصیل پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی ویژه شاغلین رسمی و پیمانی، پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

7) کلیه رشته‌های تحصیلی ویژه فرهنگیان در همه گروه‌های آزمایشی، مخصوص شاغلین رسمی و پیمانی آموزش و پرورش است. سایر داوطلبان اعم از معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهخست سوادآموزی قراردادی، داوطلبان آزاد و... مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی ویژه فرهنگیان نبوده و در صورت انتخاب و قبولی در هر یک از رشته‌های تحصیلی مزبور، قبولی آنان «کان لم یکن» تلقی خواهد شد.

8) علاوه بر شرایط و ضوابط اختصاصی مذکور، رعایت شرایط عمومی و سایر ضوابط کلی مندرج در این دفترچه، که کلیه داوطلبان ملزم به رعایت آن هستند، برای فرهنگیان نیز الزامی است.

9) چنانچه فردی با ارائه اطلاعات نادرست پذیرفته شود و یا متعاقب آن مشخص گردد که شرایط لازم را نداشته است، در هر مرحله از ثبت‌نام یا تحصیل قبولی وی لغو می‌گردد و حسب مورد، مکلف به پرداخت خسارت‌های ناشی از آن خواهد بود.

10) با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری، کارکنان دولت مجاز به استفاده از مأموریت آموزشی نیستند، فرهنگیان محترم ضمن انجام خدمت، خارج از ساعت اداری موظف، ادامه تحصیل خواهند داد.

11) سقف سابقه خدمتی جهت ادامه تحصیل فرهنگیان رسمی - پیمانی ملاک عمل نیست، فلذا فرهنگیانی که تا شروع نیمسال اول سال تحصیلی 97 - 96 بازنشسته نمی‌شوند، با در نظر گرفتن موارد ذیل می‌توانند در آزمون شرکت نموده و در صورت قبولی، ادامه تحصیل نمایند.

تبصره 1: افرادی که قبلا به آموزش و پرورش تعهد خدمتی سپرده‌اند، چنانچه در زمان شروع به تحصیل، تعهد آنان به اتمام نرسیده باشد ملزم به سپردن تعهد مجدد جهت ادامه تحصیل در دوره‌های (روزانه، نوبت دوم (شبانه) و نیمه حضوری) هستند. بر این اساس افراد مزبور باید سقف خدمت قانونی باقی مانده را جهت ایفای تعهد دوره جدید نیز حتما مورد لحاظ قرار دهند، در غیر اینصورت مکلف به پرداخت خسارت حسب مورد مندرج در متن تعهد محضری بدلیل عدم ایفای تعهد در زمان بازنشستگی خواهند بود.

تبصره 2: افرادی که هیچگونه تعهد خدمتی به آموزش و پرورش ندارند، تابع قانون آموزش رایگان خواهند بود. اینگونه افراد صرفا براساس قانون مزبور به دانشگاه محل تحصیل تعهد آموزش رایگان خواهند سپرد. ضمنا مشمولین دوره‌های نیمه حضوری نیز تابع شرایط و ضوابط مربوط هستند.

12) شاغلین رسمی و پیمانی مجاز به انتخاب کدرشته محلهای مربوط به کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیستند.

13) داوطلبان آزاد در صورت انتخاب کدرشته محل‌های مربوط به ویژه فرهنگیان رسمی - پیمانی، تحت هر شرایطی قبولی آنان لغو خواهد شد و مسؤولیت ناشی از عدم رعایت ضوابط به عهده داوطلب است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top