تاریخ انتشار: 20 مهر 1388 - 00:00:00
کد خبر: 2487

عالیجناب خاکستری؛صحنه گردان پنهان حوادث اخیر

بر همین منوال، سید محمد موسوی خوئینی ها در جبهه اصلاحات چنین جایگاهی برای خویش ترسیم کرده است. جایگاه برادر بزرگتر یا مرشد سیاسی که جمله فعالان و نیروهای اصلاح طلب نظرات او را فصل الخطاب قرار دهند.

خبرنامه دانشجویان ایران: در نگاه همه فعالان سیاسی ایران‎ عالیجناب خاکستری ، چهره پرده‎نشین اصلاح‎طلبان است. مردی که همواره ترجیح داده است در پشت صحنه ایفای نقش کند. سلوک سیاسی او به‎گونه ای است که از آفتابی شدن در میدان سیاست احتراز می‎ورزد. این، ویژگی همه کسانی است که نمی‎خواهند رد پایی از تصمیم های آن‎ها در حوادث و ماجراهای رمزگونه باقی بماند.

هفته نامه پنجره در آخرین شماره خود به کالبد شکافی این چهره پرده نشین اصلاحات پرداخت و نوشت: در کالبد شکافی شخصیت این گروه از سیاستمداران پرده‎نشین می‎توان به خصوصیاتی مشترک دست یافت. بارزترین خصلت آن‎ها این است که خود را در نقش ناجی و سکاندار قرار می‎دهند که اغلب در مواقع بحرانی که توفان های سیاسی، کشتی سیاست حزبی آن‎ها را دچار تلاطم می‎کند رخ می‎نمایانند.

بر همین منوال، سید محمد موسوی خوئینی‎ها در جبهه اصلاحات چنین جایگاهی برای خویش ترسیم کرده است. جایگاه برادر بزرگتر یا مرشد سیاسی که جمله فعالان و نیروهای اصلاح‎طلب‎ نظرات او را فصل الخطاب قرار دهند.

در این‎باره کافی است که به سه فراز تحولاتی که به شکست جریان چپ یا اصلاح‎طلب منجر شده دقت و در آن‎ها تامل شود. سال هفتاد در جریان انتخابات مجلس چهارم که به سقوط چپ منجر شد، سال 1384 که با ناکامی این جریان در سه انتخابات پی‎در‎پی شوراها‎ مجلس و ریاست جمهوری که به زوال جبهه اصلاح‎طلبان منجر گردید و بالاخره بهار 1388 که در حساسترین انتخابات تاریخ انقلاب اسلامی هر دو نامزد جریان اصلاح‎طلب مقابل نامزد اصول‎گرایان تن به شکست دادند.

در هر سه فراز از این رویدادها موسوی خوئینی یک نقش واحد و مشخص را بر عهده می‎گیرد و آن بسیج نیروهای سردرگم اصلاح‎طلب برای اعتراض و رویارویی با جناح پیروز است. در هر سه مرحله حلقه هوادران او شاخه ای از تندروترین نیروهای اصلاح‎طلب است که به چیزی کمتر از کسب دوباره قدرت رضایت نمی‎دهند.

بازی همه یا هیچ
تئوری موسوی خوئینی‎ها در میدان رقابت و مبارزه سیاسی در هر سه مرحله از شکست جریان چپ دارای عناصر شناخته شده ای است. روش بازی او تابع قاعده همه یا هیچ است. بر پایه این نظریه‎ یک جناح سیاسی یا باید به‎طور کامل قدرت را دردست بگیرد یا آن‎که به‎صورت تمام‎عیار در جایگاه اپوزیسیون بایستد. او گزینه میانه یا حد وسط در برخورد با حریف قایل نیست. به همین دلیل، همواره پیشنهاد تعامل یا هم‎گرایی و همکاری دو قطب سیاسی اصول ‎گرا و اصلاح‎طلب را نفی کرده است. موسوی خوئینی‎ها از وقتی که پس از سقوط اصلاح‎طلبان از تسخیر دولت و مجلس ناامید شد، به‎سوی ایجاد جبهه اپوزیسیون کامل حرکت کرد و در این مسیر دست اتحاد به همه نیروهای معارض داد که علاوه‎بر دولت اصول‎گرا‎ نظام اصول‎‎گرا را نیز قبول نداشته اند. نظریه موسوی خوئینی‎ها در پیشبرد طرح تقابل سیاسی تابع یک اصل روشن است: نافرمانی مدنی. این نظریه به‎ظاهر در دوره دولت خاتمی رایج شد، اما واقعیت این است که مبدع این نظریه قبل ازمشارکت تیم «سلامی ها»یی بود که دور خوئینی ها حلقه زده بودند یعنی همان گروهی که شالوده مشارکت را ریختند. اولین بار نیز در همان آغاز دهه هفتاد و با شکست جریان چپ در انتخابات مجلس این تئوری از سوی مرد پرده‎نشین این جریان مطرح شد و از طریق روزنامه سلام رواج پیدا کرد. نافرمانی مدنی همان اندیشه ای است که در نقطه تکاملی به انقلاب های مخملی منجر می‎شود. اجزای این نظریه که امروز به وضوح از سوی مرد در سایه اصلاح‎طلبان تجویز می‎شود، بایکوت‎ تحریم‎ تحصن و سرانجام تقابل خیابانی است. بی‎سبب نیست کارشناسانی که در رفتار اصلاح‎طلبان پس از بیست‎ودوم خرداد تدبر کرده اند، معتقدند که این رفتارها آبشخوری جز نظریه نافرمانی مدنی دهه هفتاد «حلقه سلامی ها» ندارد.

بسیاری از روش های اعتراضی که در انتخابات اخیر به‎نام موسوی و کروبی علیه شورای نگهبان و نهادهای ناظر و مجری انتخابات ساخته و پرداخته شد، در ‎واقع بازسازی نظریه نافرمانی مدنی است که لااقل در سه مرحله: بار اول دهه هفتاد در جریان ناکامی نامزدهای مجمع روحانیون در انتخابات مجلس چهارم، بار دوم در میانه دهه هشتاد در جریان شکست اصلاح‎طلبان درانتخابات مجلس هفتم و بالاخره آخرین بار در بهار و تابستان 1388 به آزمون نهاده شده است.به این صورت است که او در هر سه دوره انزوای اصلاح‎طلبان در نقش ناجی ظاهر می‎شود.

او نظریه‎اش را در دیدار با شاخه تندرو دانشجویان ارایه می‎کند.‎ رهنمودهای تشکیلاتی او در این دیدارها حاوی عباراتی است که به مخاطبانش انرژی نفرت و حس انتقام را تزریق می‎کند. طرح های عملیاتی او در هر سه مقطع حاوی بالاترین سطح اعتراض نه تنها به دست‎اندرکاران انتخابات که بلکه به کل حاکمیت است.

از این جهات ویژگی های سیاسی مرد پرده‎نشین اصلاح‎طلبان به هیچ یک از سران این جریان شبیه نیست. اغلب سران این جریان به درجاتی از مصالحه و انعطاف‎پذیری در بازی سیاست پایبند بوده اند، اما خوئینی ها تنها کسی بوده که اصل مصالحه و مدارا در قبال حریف را مردود و مذموم شمرده است. به همین اساس، اغلب کارشناسان ظن قریب به یقین دارند که دو نامزد ناکام اصلاح‎طلبان در رفتار خویش‎ تابع تئوری مرد پرده‎نشین اصلاح‎طلبان بوده و در راستای آن حرکت می‎کنند.

سرسلسله تجدیدنظر‎طلبان
آن‎چه از سه دهه حیات جریان چپ پیداست، زندگی سیاسی این لیدر پشت پرده اصلاح‎طلبان، فراز و نشیب بسیار داشته است. کمتر چهره سیاسی را می‎توان سراغ گرفت که به‎اندازه وی تغییر و تجدیدنظر در اندیشه و رفتار سیاسی‎اش داشته باشد.

فردی که از زمان تسخیر لانه جاسوسی در اول دهه شصت پرچم رهبری گروه موسوم به خط امامی ها را در دست داشت، در دهه هفتاد اولین چرخش ها را در افکار این جریان صورت می‎دهد.
روزنامه سلام تحت مدیریت او محمل اصلی این بازنگری در سیاست ها و دیدگاه های انقلابی جریان چپ است و به باور بسیاری از ناظران سیاسی دو عامل عمده در تغییر نگرش او نسبت به حکومت و سیاست مؤثر بوده اند. اول مناصب کلیدی که دهه شصت در اختیار او بوده و بعد از رحلت امام از دست می‎دهد و دوم ناکامی طرح هایی که او و همقطارانش برای تسخیر جایگاه رهبری پس از امام در سر می‎پروراندند.

موسوی خوئینی ها که دبیر مجمع روحانیون مبارز است، عهده دار مسئولیت های کلیدی در دستگاه قضایی و سیاسی نظام بوده. وی در ابتدای انقلاب عضو مجلس پیش‎نویس قانون اساسی بود. همچنین در سال ۵۹ به مدت یک سال ریاست سازمان صداوسیما را به‎عهده داشت.

در دهه شصت نیز چندین سال عهده‎دار دادستانی کل کشور بود، اما در میان این مناصب، عهده‎داری دو منصب دادستانی و تولیت امور حج دو نمونه از اموری است که کنار گذاشتن او از این دو منصب تأثیری به‎سزا در مشی سیاسی وی داشته است.

پس از این اتفاقات است که او به‎سمت طراحی تشکیلات حزبی معارض حرکت می‎کند؛ ابتدا در اقدامی سؤال‎برانگیز مهدی کروبی را که تا آن روز به عنوان چهره معتدل جریان چپ سنتی بود از مجمع روحانیون مبارز وادار به‎کناره‎گیری می‎کند و در سال ۱۳۸۴ رسما ریاست این نهاد و دبیری مجمع روحانیون مبارز را در دست می‎گیرد.

بسیاری از اصلاح‎طلبانی که در دهه هفتاد باب تجدیدنظر در اصول نظام جمهوری اسلامی را گشودند، شاگردان بلافصل او بودند. در سیاست خارجی این نظریه که آمریکا دیگر دشمن نظام نیست برای نخستین‎بار در روزنامه «سلام» مطرح شد و حتی سردبیر روزنامه با هدایت خود خوئینی‎ها باب دیدار و مذاکره با گروگان سال 1361 خط امامی ها یعنی باری روزن را ترتیب داد. مباحث مربوط به مشروعیت نظام و تز کاهش اختیارات ولایت فقیه نیز اولین بار در همین جریده مطرح شد. موسوی خوئینی‎ها جزو اولین نفراتی بود که نظارت استصوابی شورای نگهبان را به چالش کشید.

بنابراین آن‎چه فرماندهی سپاه در این روزها درباره اندیشه های ضد ولایت فقیه وی مطرح کرده، ریشه در عملکرد دو دهه اخیر دبیر مجمع روحانیون دارد؛ چنان که برخی اعضای این مجمع فاش کرده اند او از فردای رحلت امام علم مخالفت با رهبری را برافراشت و این طرح خویش را از طرق مختلف دنبال کرد؛ روزی در قالب ارایه نظریه شورایی کردن نظام رهبری‎، روزی دیگر در قالب محدود کردن رهبری به قانون اساسی و بالاخره امروز در چهارچوب اندیشه بازنگری در قانون اساسی و خارج کردن قوای سه گانه از حیطه اختیارات رهبری.

پرده های جدید از تناقضات فکری
تجدیدنظر در مبانی اندیشه حکومت اسلامی در دو سال اخیر در حالی از زبان موسوی خوئینی‎ها مطرح شد که زمانی اولین مدافع نظام مطلقه فقیه بود و در دفاع از نظریه امام مبنی بر این که ولی فقیه واجد همه اختیارات شارع اسلامی است، بیشترین حملات را به چهره های رقیبش انجام داده بود.

در مرور کارنامه این لیدر اصلاح‎طلبان، اکنون فهرستی بلند از تناقضات پیش روی ما قرار دارد. در این جا فقط به چند مورد برجسته از این تناقضات اشاره می‎کنیم: او در بهمن 1387 رهنمود می‎دهد که باید اختیارات رهبری را محدود کرد. در نشستی دیگر می‎گوید نمی‎توان به‎خاطر مصالح نظام از مطالبات سیاسی خویش کوتاه آمد. راه دیگری جز اصلاح ساختار نظام باقی نمی‎ماند و در دیدار با نامزدان اصلاح‎طلب توصیه می‎کند تغییر در قانون اساسی را دردستور کار قرار دهند.

حال به نظراتی که وی در دیدار جمعی از یاران خویش قبل از حوادث اخیر بیان کرده نگاه کنیم، می‎گوید: «از نظر حضرت امام(ره) واجب‎ترین مسئله این است که نظام حفظ شود تا کشور سرپا بماند. حفظ نظام از اوجب واجبات است، یعنی باید از برخی واجبات و محرمات (اگر لازم باشد) عبور کرد تا نظام حفظ شود.»

او در دیدار زمستان هشتادوهفت در حالی اصول‎گرایان را به عدول از اصول متهم می‎کند که در همان ملاقاتش با دانشجویان به صراحت اذعان می‎کند که: «در زیر چتر اصلاحات عده‎ای بودند که داعیه اصلاح‎طلبی داشتند اما اصلاح‎طلبی را با کنار گذاشتن دین ممکن می‎دانستند، عده‎ای می‎گویند لازم نیست دین را کنار گذاشت، اما نباید در سیاست دخالتش داد، عده دیگری می‎گویند داخل شدن دین در سیاست اشکالی ندارد، اما به این شکلی که امروزه اتفاق افتاده کار درستی نیست.

برخی هم کاملا چارچوب‎ها را قبول دارند اما به روش‎ها ایراد دارند.

در بین اصلاح‎طلبان هم افرادی بودند که آقای خاتمی با آن‎ها نسبتی ندارد.»

فصل دیگر این تناقضات را می‎توان در نگاه خوئینی‎ها به اندیشه های امام در سیاست خارجی جست‎و‎جو کرد. او در مقام لیدر گروه های خط امام بیشترین دفاع را از بحث قطع ارتباط با آمریکا کرد و هر گونه نرمش و مدارا با این قدرت را مساوی عدول از انقلاب و راه امام دانست. اما این بار در نشست خویش با دانشجویان دیدگاهی کاملا متناقض با آن نطق های دهه شصت خویش ارایه می‎کند و می‎گوید: «اما سؤال شما درباره برقراری ارتباط میان ایران و آمریکا. باید عرض کنم در یک نگاه منطقی و تحلیلی موضوع رابطه با آمریکا به‎عنوان یک معضل به‎حساب نمی‎آید. این مسئله توسط برخی افراد به یک مسئله بزرگ تبدیل شده است. نمی‎دانم چرا گاهی اوقات در این کشور موضوعات به‎قدری پیچیده می‎شود که حل آن دردسر آفرین می‎شود. به هر صورت ما زمانی انقلاب کردیم و آمریکا با انقلاب ما مخالفت کرد و ما نیز متقابلا پاسخ آن را دادیم اما نباید تا ابد با آمریکا در یک وضعیت ثابت ماند.»

اما دگردیسی های مواضع سیاسی لیدر اصلاح‎طلبان تندرو به اینجا محدود نمی‎شود او پس از ترک مناصب حکومتی وقتی که به جرگه اپوزیسیون می‎پیوندند با گروه هایی دست اتحاد می‎دهد که زمانی به دست خود او در دادستانی یا توسط همکاران امنیتی‎اش حذف شده بودند. او که زمانی بیشترین اعتراض را به گروه نهضت آزادی و بازرگان داشت، در دیدار با دانشجویان در تبرئه نخست وزیر دولت موقت سخن می‎گوید: «مهندس بازرگان معتقد بود که ساواک می‎تواند برای ما کار اطلاعاتی انجام دهد و ما می‎توانیم از آن‎ها برای اهداف خود استفاده کنیم.

چنین اختلافی روز به روز شکاف ما را بیشتر می‎کرد، اما هیچ وقت مثل همین حالا کسی فکر نمی‎کرد که مهندس بازرگان و دوستانش در نهضت آزادی علاقه‎مند به شاه و وابستگی به آمریکا بودند.»

در روزنامه سلام و پس از آن در مشارکت شاگردان موسوی خوئینی‎ها با رهنمود خود او باب تعامل با این جریان را باز می‎کنند و دست آخر او پای لیست های انتخاباتی را امضا می‎کند که در آن نام اعضای ائتلاف موسوم به ملی‎مذهبی ها در کنار همقطاران وی آمده است.

برای آن‎که درجه تقابل و تعارض لیدر اصلاح‎طلبان با دولت و نظام اصول‎گرا را دریابیم، کافی است به رهنمودهای تشکیلاتی که او در دیدار با دانشجویان برای مبارزه با دولت احمدی‎نژاد ارایه می‎کند، رجوع کنیم. با آن‎که در این مرحله برخی از چهره های دوم خردادی طرح تعامل با دولت و نهادهای حاکمیت را ارایه می‎کنند، اما او مانیفست تغییر یا براندازی دولت نهم را ارایه می‎کند. در این مرحله نیز طرف سخن او شاخه جوانان مشارکت و طیف تندروی دانشجویی است، می‎گوید: «اگر وضعیتی که اکنون در آن قرار داریم ( دوره دولت نهم) متوقف شود، خودش کار بزرگی است.»

او در این دیدار، سیاه‎ترین چهره را از دولت اصول‎گرا ارایه می‎کند که همین تصویر خود مجوز مبارزه همه جانبه است، مدعی می‎شود که دولت نهم بنیان‎ها را ویران می‎کند.

نکته قابل تامل این است که او ابایی از این ندارد که در این دیدار رسمی، یارانش را از این طرح خویش آگاه سازد که طرح مبارزه میرحسین موسوی با دولت احمدی‎نژاد را او طراحی و ارایه می‎کند.

کافی است در این‎باره حول این جمله او که همه رسانه های اصلاح‎طلب منتشر کرده اند، غور شود. ما انتظار داریم مهندس موسوی در درجه اول روند فعلی را متوقف کرده و در درجه بعد با استفاده از افرادی که دورش جمع می‎شوند چند قدمی به‎سوی تسخیر موقعیت های جدید گام بردارد

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هاآرتص: جوانان اسرائیلی در حال ترک اسرائیل هستند
استقبال حماس از قطع روابط کلمبیا با رژیم صهیونیستی
نگاه متفاوت به دیدار معلمان با رهبرانقلاب +فیلم
آنچه درباره امام صادق‌(ع) کمتر شنیده‌اید
اسامی هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم
گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر
ضرباتی به نقشه شوم دشمن زدیم که در آینده مشخص می‌شود
محکومیت صبا آذرپیک به حبس و ممنوعیت فعالیت مجازی
باورهای غلط درباره بیماری ام اس
۴ ادویه ضد آلزایمر
حادثه‌ای بدتر از هفتم اکتبر در راه است
افشاگری یونیسف: گورستان‌های غزه مملوء از کودک بود
اولین واکنش نکونام به برکناری خطیر
صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top