تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/09/20 - 17:30
کد خبر: 252473

الگوریتمی برای دیدن آنسوی دیوار

ما اجسام را به واسطه نوری که از آن‌ها به چشمان ما می‌رسند می‌بینیم. محققان آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه ام‌آی‌تی موسوم به CSAIL موفق شده‌اند الگوریتمی طراحی کنند که کمک می‌کند با استفاده از یک دوربین معمولی، تصوری از آنچه پشت دیوار است بدست آوریم. این دستاورد کاربردهای متنوعی خواهد داشت از عملیات امداد و نجات گرفته تا استفاده در خودران‌ها.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فرض کنید در یک راهروی L شکل قرار گرفته‌اید و در آن سوی راهرو که از دید شما پنهان است، اشیائی وجود دارد. همه آنچه در آن سو قرار دارد مقادیری از نور را باز می‌تابانند و این نورها، سایه‌هایی را بر روی زمین، در محل گوشه L و در میدان دید شما تشکیل خواهند داد. سامانه تصویربرداری گروه CSAIL با تحلیل ویدیوهایی که از این نیم‌سایه‌ها بدست آمده است و کنار هم قرار دادن مجموعه‌ای از تصاویر تک‌بعدی، اطلاعاتی در مورد اجسام آنسوی راهرو بدست می‌آورد. بدین ترتیب اگر چه ما آنسوی راهرو را نمی‌بینیم اما با تحلیل حرکات و شکل نیم‌سایه‌ها می‌توانیم درکی از آنچه در آنجا وجود دارد بدست آوریم. این سامانه‌ تصویربرداری با دوربین‌های معمولی نظیر دوربین‌های تلفن همراه نیز می‌تواند کار کند و قادر است اشیاء و یا افراد را در زوایایی از اتاق که خارج از دید هستند شناسایی کرده و سرعت و مسیر حرکت آن‌ها را در زمان واقعی تشخیص دهد.

دو جسم A و B خارج از دید دوربین و آنسوی دیوار هستند. با تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از سایه‌ها و نورهایی که در گوشه دیوار ایجاد می‌شوند، می‌توان اطلاعاتی از نقطه کور بدست آورد.

البته این نخستین بار نیست که راهکاری برای مشاهده نقاط کور پیشنهاد شده است. اغلب روش‌های پیشین مبتنی بر استفاده از لیزرهای ویژه‌ای بوده‌اند که به «دوربین‌های زمان پرواز» معروف هستند. اما چنین تجهیزاتی هم گران هستند و  هم توسط نورهای محیطی به ویژه در فضاهای بیرون از ساختمان، دچار اشتباه می‌شوند. در مقابل، روش گروه CSAIL نیازی به تاباندن نور ندارد و اگر چه از دوربین‌های معمولی استفاده می‌کند اما نسبت به روش‌‌‌های پیشین توانایی بیشتری در فضاهای داخلی و خارجی دارد.

روش این گروه حتی در شرایط نامناسب نظیر آب و هوای بارانی نیز بطور قابل قبولی کار می‌کند. با اینحال این سامانه محدودیت‌هایی هم دارد. لازم به گفتن نیست که این روش در محیط‌های تاریک جواب نمی‌دهد و اگر در سمت کور، نور کمی وجود داشته باشد نیز با مشکل مواجه خواهد شد. تغییر شرایط نوری هم اثر منفی روی این روش می‌گذارد بطور مثال اگر در فضای آزاد باشیم و عبور ابرها، باعث تغییر میزان نور شوند، سامانه عملکرد مناسبی نخواهد داشت. اگر از دوربین‌های با کیفیت پایین نظیر دوربین‌های تلفن همراه استفاده شود نیز هرچه از گوشه‌ دیوار دورتر شویم، از کیفیت نتایج کاسته خواهد شد.

منبع: دانشگاه ام‌آی‌تی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top