تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/09/28 - 22:13
کد خبر: 253182

فائزه هاشمی: عقلانیت را وارد سیاست‌های‌مان کنیم

عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: اگر دغدغه دین داریم، باید در سیاست‌های‌مان عقلانیت را وارد کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، فائزه هاشمی‌ در نشستی که به همت کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه زنجان و با موضوع نقش زنان در جمهوری اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه دانشجویان در هر دوره‌ای، نقطه امید هر جامعه هستند، گفت: آزادی‌خواهی، شجاعت و منطق دانشجویان می‌تواند خط و مسیری را برای توسعه کشور ایجاد کند.

وی افزود: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه کشورها به دنبال توسعه هستند. توسعه معیارها و شاخص‌هایی دارد که با آن‌ها سنجیده می‌شود و انواع توسعه را می‌توان شامل توسعه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانست و از آنجایی که موضوع این نشست، نقش زنان در جمهوری اسلامی است، به نظر می‌رسد در این نشست باید به توسعه اجتماعی پرداخت.

این فعال سیاسی در ادامه با  بزرگداشت شخصیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و نزدیک شدن به سالگرد رحلت یار دیرین امام (ره)، تصریح کرد: امروز زنان و حقوق بشر یک بحث اساسی در توسعه اجتماعی است و نمی‌توانیم جامعه‌ای را متصور شویم که زنان و حقوق بشر در آن جایگاهی نداشته باشد. همچنین نمی‌توانیم حقوق بشری را در ذهن متصور شویم که حقوق زنان در آن رعایت نشود، یعنی موضوع حقوق زنان و حقوق بشر و جایگاه زنان مباحثی مرتبط به هم هستند.

وی با بیان اینکه توسعه یک امر تدریجی است، به توسعه ژاپن که ۵۰ سال به طول انجامید، اشاره کرد و گفت: توسعه یک دوره گذار دارد و باید یک سری از سختی‌ها و مشکلات را سپری کرد و بعد از آن به آرمان‌ها و اهداف خود رسید. ایران یک کشور اسلامی است و طبیعتاً در موضوعات مختلف به خصوص در موضوعات فرهنگی و اجتماعی، باورها و عقاید اسلامی ما بر روند توسعه تاثیرگذار است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم، افزود: اسلام تنها و مهم‌ترین مکتب دینی است که حقوق زنان در آن رعایت شده، اما ممکن است برخی مخالفت کنند و بگویند که چنین چیزی نیست. در پاسخ به آن‌ها باید بگوییم که اگر امروز در جامعه خودمان و یا سایر کشورهای اسلامی شاهد این موضوع هستیم که حقوق زنان آن‌طور که باید رعایت نشده است، نباید آن را به پای اسلام بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه اسلام دینی است که ذاتا باید به‌روز باشد، خاطرنشان کرد: اسلام چهار منبع دارد که شامل قرآن، عقل، سیره و سنت و اجماع است که متاسفانه عقلانیت در این منابع چهارگانه تضعیف شده و باعث می‌شود تا منابع دیگر را به عنوان مرجع انتخاب کنیم. عقل یکی از مهم‌ترین منابع دین ما است و باید بر اساس آن برای مسائل مختلف در دین ما تصمیم‌گیری شود.

مدیر مسئول سابق روزنامه «زن» با اشاره به اینکه یکی از ضروریات دین اسلام، به‌روز بودن و پاسخ‌گویی به مشکلات روز است، افزود: در حال حاضر داعش نیز به عنوان نماد اسلام معرفی می‌شود، اما آیا تفکرات اسلام ما با آن‌ها یکسان است، فکر نکنیم هر آنچه که به نام اسلام عرضه می‌شود، همان اسلام ناب است.

وی خاطرنشان کرد: برداشت‌های مختلفی از اسلام می‌شود و تفاوت تفاسیر، رفتارهای مختلفی را ایجاد می‌کند، بنابراین اگر همه مسلمانان سعه‌صدر داشته، همدیگر را محکوم نکرده و یکدیگر را تحمل کنند، به سیره پیامبر (ص) هم که برگردیم متوجه می‌شویم که کسی به خاطر عقیده‌اش در آن دوران محکوم نشد.

هاشمی‌ با اشاره به اینکه اگر ما می‌بینیم عملی انجام می‌شود که عمل خوبی نیست، به سرعت اسلام را محکوم نکنیم؛ چرا که این‌ها برداشت‌های مختلف افراد از دین است، ادامه داد: وظیفه مجتهد این است که قوانین دینی را با شرایط امروز تطبیق دهد و اگر قرار باشد همه قوانین برگرفته از صدر اسلام باشد، دیگر چه نیازی به مجتهد است. اجتهاد یکی از ویژگی‌های شیعه است که باید فتواهایی بر اساس آن منابع چهارگانه ارائه کند.

وی با طرح این سئوال که آیا حجاب اجباری، زنان ما را با حجاب‌تر کرده است، اظهار کرد: در پاسخ به این سئوال می‌توان گفت که جامعه امروز ما با بی‌حجابی و بدحجابی درگیر است و حجاب تقویت نشده است و به تبع آن دین نیز تقویت نشده است. در صدر اسلام نیز مسائل اسلامی را با اجبار به مردم تحمیل نمی‌کردند؛ چرا که این مسائل اثر منفی می‌گذارد و ضد تبلیغ می‌شود. همان‌طور که بعد از کشف حجاب رضاشاه، تمایل به حجاب بیشتر شد، بنابراین همیشه فشار نتیجه عکس می‌دهد. ما باید در سیاست‌های‌مان عقلانیت را وارد کنیم، البته اگر دغدغه دین را داریم.

هاشمی‌ با اشاره به اینکه قوانین موجود ما یک سری نابرابری‌ها را در میان زن و مرد برجای گذاشته است، گفت: حال سئوال این است که آیا این نابرابری‌ها پایه دینی دارد. به‌عنوان مثال، در مسئله دیه که دیه زن نصف دیه مرد است، این موضوع پایه و اساس دینی ندارد. در آیات قرآن فقط روی موضوع ارث تاکید شده و برخی از قوانین ما نظیر دیه، حضانت و...، پایه دینی ندارد و بر فرض هم اگر داشته باشد، ما امروز در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که شرایط زندگی متفاوت است و مجتهد باید به این موضوع رسیدگی کند و قوانینی مطابق با وضعیت جامعه وضع کند.

عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به برخی از مسائل روز پیرامون زنان، یادآور شد: ورود زنان به ورزشگاه‌ها، مطالبه زنان است، این در حالی است که بهانه‌های مختلفی در این زمینه آورده می‌شود که زنان نباید در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند و این پایه اسلامی ندارد که زنان حق حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند. برخی می‌گویند ورود زنان به ورزشگاه‌ها باعث بی‌اخلاقی می‌شود، در صورتی که این موضوع برعکس است و با ورود زنان به ورزشگاه‌ها، مردان در جهت حفظ وجهه خود در نزد خانواده‌اشان، خیلی از رفتارهای نادرست را انجام نخواهند داد.

وی با بیان اینکه مردان ما هنوز غیرت دارند و وقتی با همسر، مادر و یا خواهر خود به ورزشگاه می‌روند، خیلی از رفتارهای خود را کنترل می‌کنند که این حاکی از تلطیف شدن محیط ورزشگاه‌ها با وجود زنان در این اماکن است، تصریح کرد: مدیران جامعه نباید حقوق مردم را قربانی نگرش‌های جامعه کنند. مملکت باید سیستم داشته باشد و در مسیر درست خود حرکت کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم، ادامه داد: مردم باید مطالبات خود را مطرح کنند و فضای مجازی این امکان را فراهم کرده است که همه مردم مطالبات‌شان را ارائه کنند و با توجه به اینکه فضای مجازی قشر بزرگی از جامعه را درگیر می‌کند، برخورد با آن نیز سخت‌تر است. در گذشته افراد خاص مطالبه‌گر بودند و هزینه می‌دادند اما امروز فضای مجازی این امکان را فراهم کرده است تا با کم‌ترین هزینه، مطالبات خود را مطرح کنیم.

وی با اشاره به اینکه در برهه کنونی دو موضوع عمده داریم که یکی مدیریت زنان و قواعد تبعیض‌آمیز آن است که اگر به این دو موضوع نیز توجه شود، زنان جایگاه ارزشمندی در جامعه پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: توسعه یک مقوله زمان‌بر است و باید تا حصول نتیجه، منتظر ماند. رئیس‌جمهور هم بخشنامه‌ای را برای زیرمجموعه‌هایش ارسال کرد تا ۳۰ درصد از معاونان ادارات از میان زنان و ۲۵ درصد نیز از میان جوانان انتخاب شوند که این خود می‌تواند گام بلندی برای حضور موثر زنان در جامعه باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
واریز ۲ میلیون تومان به حساب معلمان در آستانه روز معلم
آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top