تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/10/04 - 09:17
کد خبر: 253627

شرایط و ضوابط انواع «حذف»ها؛

۳ قانون آموزشی مهم که خوب است در «آخر ترم» آنها را بدانید

۳ قانون آموزشی مهم که خوب است در «آخر ترم» آنها را بدانید

دانشجویان معمولا وقتی به ایام امتحانات نزدیک می‌شوند، با بررسی مختصر دروس اخذشده در ترم، متوجه می‌شوند که در یک یا دو درس معضل جدی دارند، بنابراین به این فکر می‌افتند که بهتر است چاره‌ای برای این درس یا دروس بیندیشند و با توجه به ضوابط و شرایط آموزشی حاکم بر دانشگاه، آن درس را حذف و یا خطر مردودی در آن درس را به گونه دیگری رفع کنند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طبق تقویم آموزشی ارائه شده از سوی دانشگاه‌های کشور، امتحانات عموم دانشگاه‌های کشور از روز شنبه شانزدهم دی ماه آغاز می‌شود و دانشجویان پس از حضور سه ماهه در کلاس‌های درسی باید در آزمون پایان ترم خود را محک بزنند. البته برخی از دانشگاه‌ها همچون دانشگاه صنعتی شریف و یا دانشگاه شهید چمران اهواز کلاس‌های درسی را زودتر از سایر دانشگاه‌ها و در اوایل دی ماه تعطیل خواهند کرد و به همین دلیل زودتر به استقبال امتحانات خواهند رفت.

* چند نکته که باید در این ایام به یاد داشته باشید
دانشجویان معمولا وقتی به ایام امتحانات نزدیک می‌شوند، با بررسی مختصر دروس اخذشده در ترم، متوجه می‌شوند که در یک یا دو درس معضل جدی دارند، بنابراین به این فکر می‌افتند که بهتر است چاره‌ای برای این درس یا دروس بیندیشند و با توجه به ضوابط و شرایط آموزشی حاکم بر دانشگاه، آن درس را حذف و یا خطر مردودی در آن درس را به گونه دیگری رفع کنند. در برخی موارد دانشجویان از قوانین و مقررات آموزشی به خوبی بهره می‌برند و با استفاده درست و بجا از آنها منتفع می‌شوند و گاهی بدون اطلاع از عواقب یک تصمیم، آن را اجرایی کرده و متضرر می‌شوند.

در ادامه قصد داریم به چند نمونه از راه‌هایی که دانشجویان به صورت بالقوه می‌توانند از آنها استفاده کنند اشاره کنیم:

«حذف اضطراری» یکی از راه‌هایی است که دانشجویان به صورت بالقوه می‌توانند از آن استفاده کنند. البته به نظر می‌رسد دانشجویان کمی مایل به استفاده از این روش باشند، چرا که طبق تقویم آموزشی ارائه شده از سوی دانشگاه‌ها، مهلت انجام حذف اضطراری در اواخر آذرماه تعیین شده است و این در حالی است که دانشجویان تا واپسین روزهای ترم تحصیلی، همچنان امیداورند درس موردنظر را دست کم پاس می‌کنند، بنابراین احتمال کمی وجود دارد که در آن مقطع تصمیم به حذف درس بگیرند.

برای نمونه، در دانشگاه تهران روزهای 25 الی 27 آذرماه در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه زنجان تا روز 6 دی ماه، در دانشگاه علامه طباطبایی روز 22 آذرماه، در دانشگاه اصفهان از 27 آبان الی 22 آذر برای «حذف اضطراری» تعیین شده است که هنوز در برخی از دانشگاه‌ها مهلت برای این اقدام آموزشی وجود دارد.

* نکاتی درباره حذف اضطراری
دانشجویان برای حذف اضطراری باید نکاتی را مدنظر قرار دهند:
*** دانشجو در طی تحصیل فقط 2 بار می‌تواند درس خود را حذف اضطراری نماید.

*** تعداد واحدهای باقی مانده پس از حذف اضطراری نباید کمتراز 12 واحد شود.

*** دروس عملی(آزمایشگاهی، کارگاهی، پروژه، کارآموزی و...) تحت هیچ شرایطی قابل حذف اضطراری نیست.

*** دانشجو ادعای فارغ‌التحصیلی نکرده باشد(دانشجویانی که ادعای فارغ التحصیلی در پورتال داشته باشند اجازه حذف درس را ندارند).

*** حذف اضطراری در کارنامه نهایی دانشجو ثبت خواهد گردید.

*** دانشجویانی که در نیمسال تحصیلی قبل مشروط شده‌اند بایستی الزاما حداقل 12 و حداکثر 14 واحد اخذ نمایند و کسب موافقت استاد دروس مورد تقاضا جهت حذف دروس اضافه واحد الزامی است.

*** چنانچه تا آخرین مهلت حذف اضطراری واحدهای اضافه دانشجو حذف نگردد مطابق مقررات پس از امتحانات پایان ترم، واحدهای اضافه از بین بهترین نمرات حذف خواهد شد.

یکی دیگر از فوت و فن‌هایی که دانشجویان می‌توانند برای رهایی از مشروط شدن و یا کاهش معدل خود در شرایط اضراری استفاده کنند، حذف پزشکی درس است. البته حذف پزشکی درس، به راحتی صورت نمی‌گیرد و قوانین خاص خود را دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

- دانشجویان لازم است در جلسات امتحان نهایی دروسی که ثبت‌نام دارند، شرکت نمایند.

- تشخیص موجه بودن غیبت بر عهده شورای آموزشی دانشکده است.

- در صورت موجه تشخیص داده شدن غیبت، آن درس به شکل حذف پزشکی در کارنامه ثبت می‌شود، و به هیچ عنوان امکان اخذ امتحان مجدد وجود ندارد.

- دانشجویانی که برای اعمال جراحی اورژانس و یا شکستگی حاد و یا دیگر موارد اورژانس در بیمارستان بستری می‌شوند، باید پیش از برگزاری امتحان یا حداکثر در حین آن، مراتب بستری شدن را با ذکر آدرس دقیق بیمارستان به آموزش دانشکده اطلاع دهند. بدیهی است، اعمال جراحی و بسترهای غیراورژانس شامل این بند نخواهد بود.

- دانشجویانی که به دلیل بیماری سرپایی شدید قادر به شرکت در جلسه امتحان نیستند، موظفند قبل از شروع امتحان شخصاً به آموزش دانشکده مراجعه نمایند تا در معیت نماینده آموزش برای تأیید بیماری به پزشک دانشکده مراجعه نموده یا به بیمارستان اعزام شوند، بدیهی است در صورت عدم تأیید بیماری توسط پزشک، غیبت دانشجو غیرموجه تلقی خواهد شد.

- دانشجویان شامل بندهای فوق بایستی مدارک درمانی خود را(اعم از خلاصه پرونده بستری، جواب آزمایشات، عکس‌برداری‌های انجام شده، گواهی پزشک معالج و نسخه‌های دارویی) را برای بررسی و اظهار به پزشک دانشکده ارائه نمایند.

- در صورتی که هر یک از شرایط ذکر شده در بندهای سه گانه فوق به هر دلیلی رعایت نشوند و یا موارد خارج از این بندها، مدارک مربوط مورد قبول نبوده و در شورای آموزشی دانشکده مطرح نخواهند گردید و غیبت دانشجو غیرموجه در نظر گرفته خواهد شد.

- در صورتیکه دانشجو در جلسه امتحان درس حاضر باشد، امکان بررسی حذف پزشکی آن درس پس از امتحان وجود ندارد.

- درخواست حذف ترم به علت بیماری یا حادثه، تنها در صورتی قابل بررسی است که دانشجو در هیچ امتحانی شرکت نکرده باشد.

در شرایط خاص، حذف تمام دروس یک نیمسال تحصیلی با درخواست کتبی دانشجو و تأیید شورای آموزشی دانشگاه، قبل از شروع امتحانات با احتساب در سنوات تحصیلی امکان‌پذیر است.

برخی از شرایط و ضوابط حذف ترم:

- دانشجو موظف است تقاضای حذف ترم خود را به صورت کتبی و قبل از شروع امتحانات به اداره آموزش دانشکده تسلیم نماید.

- ارائه دلایل ومدارک مستند برای تقاضای حذف ترم الزامی است.

- حذف ترم جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو محسوب خواهد شد، بنابراین در تصمیم‌گیری‌ها سقف سنوات تحصیلی دانشجو نیز مدنظر قرار گرفته شود.

- شورای آموزشی دانشکده مجاز است حداکثر دو ترم تحصیلی با حذف ترم دانشجو بصورت متوالی یا متناوب موافقت نماید.

- چنانچه دانشجویی در تعدادی از امتحانات دروس شرکت کرده باشد و نمره قبولی یا مردودی کسب کرده باشد نمی‌تواند تقاضای حذف ترم نماید بلکه به منزله غیبت در امتحانات محسوب و تقاضای او در کمیته بررسی غیبت‌ها در دانشکده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تذکر مهم: مواردی که در این گزارش ارائه شده است، قوانینی کلی است و ممکن است در دانشگاه‌های مختلف به گونه دیگری رفتار شود، بنابراین لازم است دانشجویان قبل از اقدام برای حذف پزشکی، حذف ترم و یا حذف اضطراری به سایت معاونت آموزشی دانشگاه خود مراجعه کرده و به طور دقیق در جریان قوانین آموزشی قرار بگیرند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
حسین
1399/06/07 - 18:22

من درسی رو حذف کردم ولی روی معدل کل تاثیر گزاشته
تورهای مسافرتی آفری
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top