تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/10/06 - 10:28
کد خبر: 253872

به بهانه برگزاری آزمون ارشد فراگیر در روز جمعه؛

منظور از دوره «فراگیر» دانشگاه پیام نور چیست؟ +پرسش و پاسخ

منظور از دوره «فراگیر» دانشگاه پیام نور چیست؟ +پرسش و پاسخ

در این گزارش علاوه براینکه به معرفی روش‌های مختلف پذیرش در دانشگاه پیام نور پرداخته‌ایم، به برخی از سوالات دانشجویان و داوطلبان درباره تحصیل در این دانشگاه پاسخ داده‌ایم. مطالعه این گزارش برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه دارند بسیار مفید خواهد بود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی از میدان انقلاب تهران عبور می‌کنید با سیلی از برگه‌های تبلیغاتی مواجه شده باشید. جالب آن است که محتوای اکثر این برگه‌های تبلیغاتی موضوع پذیرش دانشجو بدون کنکور و یا مربوط به نحو دیگری مربوط به پذیرش و تحصیل در دانشگاه است. البته عموم رهگذران نسبت به این تبلیغات بی‌تفاوتند، با این حال برخی افراد با کنجکاوی خاصی آنها را مطالعه می‌کنند اما به دلیل مبالغه‌آمیز بودن تبلیغات، نکته خاصی دستگیرشان نمی‌شود. با توجه به اینکه برخی از تبلیغات یاد شده مربوط به دانشگاه پیام نور است و همچنین تعدادی زیادی از مخاطبان با مراجعه به ادمین کانال «خبرنامه دانشجویان ایران» سوالاتی را درباره انواع پذیرش و تحصیل در دانشگاه پیام نور مطرح می‌کنند، در این گزارش قصد داریم به این موضوع پرداخته و نکاتی را پیرامون آن ارائه کنیم.

* روش‌های پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور از سه طریق اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند:

یک) کنکور سراسری

دو) دوره‌های فراگیر

سه) بدون آزمون در مقطع کارشناسی(صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی)

** پذیرش از طریق کنکور سراسری:
دانشجویان این دوره‌ها از طریق آزمون سراسری وزارت علوم که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی پذیرفته می‌شوند. در این نوع پذیرش که جزئیات آن در دفترچه راهنمای ثبت‌نام کنکور(اعم از کنکور کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) منتشر می‌شود، مبلغی با عنوان «علاقه‌مندی به شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور» اخذشده و داوطلب پس از انتخاب رشته می‌تواند در دانشگاه پیام نور تحصیل کند.

برای مثال، در ادامه گزینه «علاقه‌مندی به شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور» را در سامانه ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد سال 97 مشاهده می‌کنید.

گزینه علاقه‌مندی به دانشگاه پیام نور

** پذیرش از طریق کنکور سراسری فراگیر:
دانشگاه پیام نور این مجوز را دارد که علاوه بر پذیرش از طریق آزمون سراسری، از طریق دوره‌های فراگیر برای مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشجو می‌پذیرد. بد نیست بدانید که دوره‌های فراگیر در مقطع کارشناسی از بهمن ماه 90 به بعد حذف شده است، بنابراین پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور از دو طریق کنکور سراسری و یا بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب انجام می‌شود.

* منظور از دوره «دانش پذیری» چیست؟
در سیستم فراگیر دانشگاه پیام نور ادامه تحصیل در هر رشته‌ای که داوطلب علاقه تحصیلی آن را داشته باشد بدون توجه به زمینه تحصیلی قبلی وی امکان پذیر است. داوطلبان جهت سنجش میزان توانمندی‌ها و آمادگی تحصیلی خود در رشته موردعلاقه به عنوان «دانش پذیر» ثبت‌نام می‌نمایند. سپس دوره‌های آموزشی و آمادگی تعدادی از واحدهای درسی رشته انتخابی خویش را به صورت حضوری و یا مکاتبه‌ای گذرانده و با کسب آمادگی‌های علمی لازم در آزمون پایان نیمسال دانش‌پذیری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور به صورت سراسری برگزار می‌شود، شرکت می‌نمایند. داوطلب درصورت کسب حد نصاب‌های علمی لازم در آزمون، از وضعیت «دانش‌پذیری» به وضعیت «دانشجویی» تبدیل وضعیت یافته و تحصیل وی در دانشگاه پیام نور به صورت دانشجو در نیمسال دوم دانشگاه در رشته تحصیلی انتخابی میسر خواهد بود.

* وجه تمایز دوره فراگیر چیست؟
همانطور که گفته شد برخی داوطلبان از طریق آزمون دوره‌های فراگیر و برخی از طریق کنکور سراسری موفق به پذیرش در دانشگاه پیام نور می‌شوند. پایگاه اطلاع‌رسانی یکی از واحدهای دانشگاه پیام نور درباره تفاوت پذیرش از طریق آزمون دوره‌های فراگیر و کنکور سراسری نوشته است: «هر دو گروه برای ورود به دانشگاه از طریق سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش می‌شوند و از معافیت نظام وظیفه، برخوردار هستند. برنامه‌های درسی هر دو گروه مشابه بوده لیکن پذیرفته‌شدگان فراگیر یک نیمسال تحصیلی جلوتر بوده و واحدهای نیمسال اول تحصیلی را در دوره دانش‌پذیری گذرانده و در امتحانات ورودی نمره لازم را کسب کرده‌اند. همچنین اعتبار مدارک فارغ‌التحصیلان هر دو گروه برای ادامه تحصیل و اشتغال یکسان است.»

بنابراین در دوره‌های فراگیر چند ویژگی وجود دارد که عبارتند از:
- در کنکور ارشد فراگیر باید دروس ترم اول دوره کارشناسی ارشد را بخوانید و آزمون دهید ولی در آزمون کارشناسی ارشد سراسری و آزاد باید از منابع مقطع کارشناسی جهت آمادگی در آزمون استفاده نمایید.

- پس از قبولی در کنکور فراگیر تمام دروسی که در کنکور امتحان داده‌اید جزو واحدهای پاس شده دوره کارشناسی ارشد شما قرار می‌گیرد و شما در ترم دوم ادامه خواهید داد. ولی در آزمون سراسری پس از قبولی باید دروس ارشد را از ترم اول شروع به پاس کردن کنید.

* سایر نکات درباره تحصیل در دانشگاه پیام نور
در ادامه برخی از نکات مهمی که خوب است داوطلبان کنکوری، درباره دانشگاه پیام نور و دوره‌های مختلف آن بدانند را در قالب پرسش و پاسخ یادآوری می‌کنیم:

- سوال: شرایط انتقال از دانشگاه پیام نور به غیرانتفاعی به چه صورت است؟
پاسخ: گذراندن حداقل یک ترم لازم است.

- سوال: میانگین نمره کل جهت دانش آموختگی چند است؟
پاسخ: میانگین کل جهت دانش آموختگی نمره 12 است.

- سوال: آیا دانشجویان پذیرفته‌شده از طریق بدون آزمون می‌توانند تغییر رشته بدهند؟
پاسخ: این دانشجویان مجاز به تغییر رشته نیستند، در صورت تقاضای تغییر رشته می‌توانند از طریق پذیرش مجدد در دانشگاه در رشته موردنظر تحصیل نمایند.

- سوال: آیا حضور در کلاس‌های دکتری پیام نور اجباری است؟
پاسخ: بلی، دوره دکتری به صورت حضوری برگزار می‌شود.

- سوال: آیا دانشجویان دکتری پیام نور می‌توانند از وام استفاده نمایند؟
پاسخ: بلی، همانند دانشجویان سایر مقاطع می‌توانند از وام تحصیلی استفاده نمایند.

- سوال: کلاس‌های دانشگاه پیام نور، چه روزهایی تشکیل می‌شود؟
پاسخ: تلاش بر آن بوده که در روزهای آخر هفته، مخصوصا پنجشنبه و جمعه تشکیل شود، ولی در سال‌های اخیر کلاس‌ها تقریبا در تمام طول هفته برگزار می‌شود.

- سوال: آیا حضور در کلاس‌های درسی الزامی است؟
پاسخ: خیر، به استثنای دروس عملی و آزمایشگاهی، ضمنا دانشجویان در دروس نظری نیز از 6 نمره فعالیت کلاسی بهره‌مند خواهند شد.

- سوال: آزمون‌های پایان نیمسال تحصیلی دانشگاه چگونه است؟
پاسخ: تستی، تشریحی - تستی، تشریحی

- سوال: آیا دانشجویانی که در کلاس شرکت نکرده‌اند ملزم به پرداخت شهریه هستند؟
پاسخ: دانشجویی که انتخاب واحد نموده اعم از این که در کلاس‌ها و امتحانات شرکت داشته یا نداشته باشد ملزم به پرداخت شهریه ثابت و متغیر است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
سید سینا موسی زاده
1397/06/23 - 16:36

با عرض سلام،ببخشید چنتا سوال داشتم؛
1)کاردکس رشته برقو چجوری پیدا کنم تا چک کنم و مطمین شم دروس اشتباهی رو برای فارغ التحصیلیم پاس نکرده باشم؟
2)چرا کاردکس رشته با لیست دروس ارائه شده رشته متفاوته و دانشجو فقط به لیست دسترسی داره نه کارتکس؟
3)آیا با موافقت گروه امکان تایید دروس پاس شده از سایر گرایش های رشته ی خودم که در کاردکس گرایش خودم نیست وجود داره؟اگر بله،حداکثر چند واحدو تایید میکنن و بجای دروس تخصصی اختیاریم یا انتخابیم محسوبشون میکنن؟
ملیکا موسائیان
1397/10/06 - 10:17

عرض سلام و ادب واحترام
بنده دانشجوی کاردانی نرم افزار در دانشگاه غیرانتفاعی بودم . و در مهرماه فارغ التحصیل شدم . الان شرایط پیدا کردم که برم دانشگاه .و میخوام توی پیام نور ثبت نام کنم . میتونم ورودی بهمن باشم؟؟ثبت نامم میکنن؟ ترجیحا رشته حسابداری . خیلی برام مهمه . اگه این ترم نتونم برم دیگه نمیتونم .
سید
1398/09/25 - 20:27

باسلام، دانشجوی انصرافی پیام نور، ورودی 93 دوره فراگیر بودم. 20 واحد برای معادلسازی بردم علمی کاربردی.،میگن بخشنامه اومده دروس دوره فراگیر را قبول نمی‌کنند، بجای کلمه فراگیر بایدکلمه رسمی باشه یا اصلا نباشه. کلمه فراگیر مشکل ایجاد کرده. چکار باید کرد یه راه حلی نشون بدین ممنون.
فرجی
1399/03/07 - 15:41

سلام .من الان ثبت نام کردم تو مرحله دانش پذیری ام آیا میتونم انصراف بدم؟
و آیا هزینه ای ک از طریق موسسات پرداخت کردم حدود یک ملیونو ۲۰۰ برای خود موسسه هست یا قسمتی ازین هزینه ای ک پرداخت کردم برا پیامنور هست؟
پیام
1399/06/06 - 21:02

با سلام
آیا کلاسهای ارشد فقط پنجشنبه و جمعه برگزار میشه رشته مدیریت دولتی که عملی نیست اگه شرکت نکنیم مشکل داره
آرش
1399/09/28 - 22:38

با سلام.من کاردانی مکانیک ماشین آلات در دانشگاه علمی کاربردی خوندم ،حالا میخواستم بدونم میتونم برای کارشناسی رشته مدیریت صنعتی در دانشگاه پیام نور بخونم؟
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top