تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/10/26 - 10:59
کد خبر: 255897

گزارشی از بیکاری این روزهای جوانان

حل مشکل اشتغال یکی از اولویتهای دولت است و طرح کارورزی دانش اموختگان برای مهارت اموزی در کنار آموخته های نظری جهت موفقیت آنها در بازار کار در نظر گرفته شده است و کارشناسان معتقدند که برای حل این مشکل تمامی نهادها و ارگانهای مرتبط باید با یک بسیج همگانی همکاری کنند و اعطای وام راهکار اصلی این مشکل نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از علم و فناوری، امروزه مشکل اشتغال به معضلی بزرگ برای فارغ التحصیلان دانشگاهی تبدیل شده است که چند سالی از زندگی خود را صرف تحصیل می کنند تا آینده شغلی روشنی برای خود رقم بزنند، اما بعد از اتمام تحصیلات نمی توانند در بازار کار موفق شوند. این امر منجر به جذب نخبگان توسط کشورهای خارجی می شود که در نتیجه سرمایه های ارزشمند وطن به تاراج می رود. 

دولت این موضوع اساسی را به عنوان یکی از اولویتهای خود قرار داده است و می کوشد تا با تدوین برنامه این معضل را حل کند و یکی از راهکارها را ارائه تسهیلات در نظر گرفته است، اما آیا به راستی اعطای وام مشکل گشای اشتغال است؟

کارورزی دانش اموختگان به عنوان طرح جدیدی در نظر گرفته شده است تا فارغ التحصیلان در کنار مبانی نظری که در دانشگاه اموخته اند، مهارت و تجربه هم در حین کارورزی بیاموزند تا بتوانند در بازار کار موفق شوند. در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با حضور عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ، معاون کارآفرینی و اشتغال و کارشناس اشتغال موضوع کارورزی فارغ التحصیلان مورد بحث قرار گرفته است که در ادامه می خوانید:

نیاز به کارورزی در بنگاههای کسب و کار باید فرهنگ سازی شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر توجه به بازار کار اظهار کرد: در سطح ملی و منطقه ای در عرضه نیروی کار توجه ویژه به اشتغال از طریق کارورزی و طرح هایی با اشتغال حمایتی برای سال 96 در نظر گرفته شده است و براساس برنامه ششم توسعه 951 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

محمد حسینی با بیان اینکه ایجاد ظرفیت جدید برای اشتغال افزایش رشد اقتصادی به صورت کلاسیک را هم به دنبال خواهد داشت، گفت: در حال حاضر مسئله مهم اشتغال جوانان است که یک بسیج همگانی با همکاری نهادهای مربوطه لازم است و مجلس هم با فراهم ساختن زیر ساختهای لازم در حل این مسئله می تواند همکاری کند و باید  وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی هم کارهای بزرگی مبتنی بر مباحث علمی انجام دهد .

وی افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی از نظر علمی غنی، ولی از نظر مهارت و عملیاتی ضعیف هستند  و در فضای کسب و کار به دانش آموختگان باید توجه شود که یکی از دغدغه های اساسی مقام معظم رهبری می باشد.

حسینی یکی از الزامات مهم برای اشتغال را تامین مالی عنوان و تصریح کرد: وقتی برای هر شغلی رقمی مصوب می شود، موانع زیادی در مسیر بوجود می آید و کسی وجود ندارد که با بهره مندی از این وام ها در اشتغال موفق شود و طولانی شدن روال نظام مالی یک مشکل اساسی می باشد.

گفت: در مصوبات دولت باید به زمان هم توجه اساسی شود، زیرا در بسیاری از موارد طولانی شدن تصویب برنامه ها باعث دور شدن از هدف اصلی می شود و از ارکان دولت می خواهیم گام موثر براساس اولویت های کشور بردارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ما باید کارآفرینی را از دوران دبیرستان در حوزه آموزش و پرورش آغاز کنیم که دانش آموزان قوه یادگیری بالایی دارند تا برای موفقیت انها در بازار کار بسترسازی شود.

حسینی اذعان داشت: بازار اقتصاد را باید خوب بشناسیم و نیاز بنگاهها به نیروی کارآمد جهت گذراندن دوره کارورزی بررسی کنیم  و موانع این حوزه آسیب شناسی شود و فرهنگ سازی احساس نیاز به کارورزی در بنگاهها ضرورت دارد.

کارورزی روشی موثر برای موفقیت فارغ التحصیلان در بازار کار است
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال  اظهار کرد: نسخه هایی باید استفاده شود که قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد و متاسفانه فکر می کنیم که با اعطای وام مشکل اشتغال حل می شود، اما در هیچ جای دنیا نمی توان دید که ارائه تسهیلات مشکل گشای اشتغال باشد.

عیسی منصوری افزود: در بازار کار در سیاست های فعال نیازمند تامین مالی هستیم ، اما تامین مالی به عنوان بخش کمکی برای حل مسئله اشتغال می تواند موثر واقع شود.

وی گفت: طرح کارورزی از تابستان سال جاری آغاز شده است و پیاده سازی آزمایشی انجام گرفته است و در تجارب گذشته هم طرح هایی در حوزه کارورزی وجود داشته که موفق بوده است و بخش قابل توجهی از دانش آموختگان مهارت کافی برای ورود به بازار کار راندارند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال افزود: متناسب با بازار کار به جذب دانشجو توجه نمی شود و ساختار آموزش عالی باید اصلاح شود که  براساس رشته های مورد نیاز بازار کار اقدام به جذب دانشجو شود.

وی تصریح کرد: مدت زمان دوره کارورزی 4 تا 6 ماه می باشد که برای این دوره یک سوم دستمزد کارمندان رسمی که معادل 300 هزار تومان به همراه بیمه مسوولیت بدنی است،  در نظر گرفته شده است و ارزیابی ها نشان می دهد که نزدیک به 80 درصد افراد در همان واحدهایی که دوره کارورزی را می گذرانند مشغول می شوند و این یک روش اثر بخش است.

منصوری گفت: کاورزی نیازمند منابع بانکی نیست و گذراندن دوره کارورزی به معنای اشتغال نیست و باید بنگاهها را توسعه دهیم تا کسب و کار رونق داشته باشد.

کارورزی نیروی فکری جوان  را رایگان در اختیار بنگاههای کار قرار می دهد
کارشناس حوزه اشتغال گفت: مجموعه ای از برنامه ها و سیاستها باید اجرا شود که ماحصلش شغل باشد و به هیچ وجه صرفاً وام و بودجه برای اشتغال جواب نمی دهد، مگر اینکه در چارچوب برنامه مشخص باشد و قطعاً این برنامه ها در کنار هم به نتیجه مثبت می رسند.

حسن طایی با تاکید بر اینکه ارتباط درست سیاستها و برنامه های کشور با وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی در حل مسئله اشتغال ضرورت دارد، تصریح کرد: اشتغال محصول تصمیمات و سیاست یک دستگاه نیست، بلکه مجموعه ای از دستگاهها و نهادها باید دست به دست هم دهند تا این معظل مهم حل شود و اگر در تدوین برنامه های اشتغال از متخصصین دانش نظری و عملی استفاده شود، اعتماد ایجاد شده و می توان به  نتایج مثبتی دست یافت.

وی گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی اهمیت بالایی دارند، زیرا نیروی جوان با انگیزه بالاهستند که در اوج توانایی های فکری می باشند و باید در دوره کارورزی بنگاهها و شرکتها همکاری لازم را داشته باشند و از نیروی فکری آنها بهره مند شوند.

کارشناس اشتغال افزود: نیروی توانمند و قوی از نظر فکری به صورت رایگان در اختیار شرکتها قرار می گیرد و این دوره کارورزی تکمیل کننده آموزش فارغ التحصیلان می باشد و دوره کارورزی کمکی مهم برای صاحبان بنگاهها می باشد.

وی گفت: در کشورهای خارجی در مقطع کارشناسی دانشجویان در دوره های کوتاه مدت در بنگاهها حضور می یابند و در دوره تحصیلات تکمیلی مسائل حوزه کسب و کار را به فضای دانشگاه می آورند و بعد از حل کردن مسائل نتایج را به بنگاه های کار ارائه می دهند.

کارورزی فرصتی مهم برای نظام وظیفه است/ دوره کارورزی فارغ التحصیلان موفق به جامعه تحویل می دهد
طایی تصریح کرد: امروزه بسیاری از کشورها از طرح کارورزی برای مشمولان نظام وظیفه استفاده می کنند، زیرا بعد از صرف هزینه در دانشگاه رفتن به دوره سربازی باعث دو سال وقفه در علم و مهارت و فراموشی می شود که در نتیجه سرمایه های ارزشمند فکری و مهارتی فارغ التحصیلان در این دوره از بین می رود و اگر بخشی از نظام وظیفه به کارورزی داده شود، موفقیتهای بیشتری به دست می آید.

وی افزود: فارغ التحصیل بیکار باید توانمندیها و مزیتهای کشورش را بشناسد و توانمندسازی، اشتغال پذیری و کارآفرینی سه موضوع مهم هستند که معانی مختلفی دارند.

کارشناس اشتغال اظهار کرد: توانمندسازی از دبیرستان آغاز شده و تا دوره دانشگاهی ادامه می یابد و اشتغال پذیری مجموعه ای از برنامه ها و سیاستهایی است تا فارغ التحصیلان شغل به دست آورند و در حرفه خود موفق شوند و کارورزی را در چارچوب اشتغال پذیری می بینیم و سیاستها نباید یک طرفه باشد، بلکه در بخش تقاضا هم باید تغییراتی انجام بگیرد.

وی گفت: کارورزی یکی از برنامه های در دل اشتغال پذیری است و تلاش می کنیم که مفهوم جدیدی از کسب و کار را ایجاد کنیم و وقتی دوره کارورزی سپری شد، جوانان دیگر به اشتغال در واحدهای کوچک فکر نمی کند و گام های برتر برداشته و وارد کسب و کارهای نوپا یا استارت آپها می شود.

طایی افزود: در دوره کارورزی دانش اموخته از صنف دانشجویی خارج می شود و به سطح بالا می رسد و حتی می تواند مدیر توانمندی شو.د

وی تصریح کرد: کارورزی به دهه 80 بر می گردد و بررسی ها نشان داده است که 96 تا 97 درصد افرادی که دوره کارورزی را سپری می کنند، شاغلان موفقی می شوند و بسیاری از آنها کسب و کارهای جدید و کوچکی تاسیس کرده اند که امروزه سرآمد هستند.

طایی اذعان داشت: مرحله کار بعد از اشتغال پذیری است و به جامعه فرصت می دهد که از جوانان خودش در عرصه های مختلف استفاده کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ئ
1396/10/26 - 11:17

با سلام لطفا گزافه گویی نکنید 3 ماه کارورزی من بعد سه ماه کارورزی دیگری و تکرار اونوقت کارفرما ها هم گردن کلفت شن و به ریش کارگران حرحر بخندند میدونی معنی حرفی که میزنید چیه ؟ اگه خوبه چرا کارمندان رو اینطوری نمیکنند؟
تورهای مسافرتی آفری
تهران هشدار نارنجی گرفت ؛ بارش شدید باران و تگرک و احتمال سیل
گام‌های مؤثر شهرداری تهران در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی
ابتلای ۴ ایرانی به یک بیماری خطرناک ؛ مرگ یک نفر تایید شد
۸ سد یک استان سرریز کرد +جزئیات
ارتش اسرائیل باید امروز وارد رفح شود
اعتراف جاسوس ها درباره اطلاعاتی که به «گروه ۴۰۰» داده‌اند
بارزانی به دیدار رئیسی رفت +عکس
واکسن آسترازنکا چه عوارضی دارد؟ +فیلم
نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود
پیام جنجالی خواننده مطرح برای نتانیاهو
دعوا در اردوگاه ائتلاف اُمناء/ رزما از لیست اُمناء که شائبه تخلفات مالی داشتند، حمایت نکرد
واقعا آب چاه بخوریم بهتر از آب‌معدنی است؟
چه کسی رئیس سنی مجلس دوازدهم خواهد شد؟
فرمانده کل سپاه پیام داد
آتش بس، اسم رمز شکست اسرائیل در غزه
از اولین انسانی که به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا شد چه می‌دانیم؟
صندوق‌های بازنشستگی/ از افزایش نرخ جایگزینی تا بی‌عدالتی در مستمری‌های پرداختی
عصر فناوری‌/ هوش مصنوعی چگونه آینده را تغییر می‌‍‌دهد؟
جشن برداشت زعفران در ایران
آموزش تیزهوشان نهم رایگان!
معرفی صرافی آبان تتر، نگاهی بر قابلیت ها و خدمات این صرافی ارز دیجیتال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top