تاریخ انتشار: شنبه 1396/11/14 - 14:39
کد خبر: 257903

حاشیه نگاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

«فیلشاه» روز اول جشنواره را نجات داد!

بعد از هشت سال برج نشینی اهالی رسانه و منتقدین سینمایی، سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از جمعه سیزدهم بهمن ماه کار خودش را در پردیس سینمایی ملت آغاز کرد تا بر و بچه‌های خبرنگار هم طعم پردیس نشینی را بچشند!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از حلقه وصل، بعد از هشت سال برج نشینی اهالی رسانه و منتقدین سینمایی، سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از جمعه سیزدهم بهمن ماه کار خودش را در پردیس سینمایی ملت آغاز کرد تا بر و بچه‌های خبرنگار هم طعم پردیس نشینی را بچشند!

روز اول است اما ظاهر جشنواره به نخستین روز نمی‌خورد. گویا بیش از سال‌های قبل کاخ جشنواره مهیای میزبانی شده است. از ظواهر که عبور کنیم و به خود جشنواره برسیم اولین نمایش بر اساس قرعه کشی، فیلم «کامیون» کامبیوزیا پرتوی است. فیلمی درباره یک زن ایزدی که به دنبال شوهر خود به تهران می‌آید. نیمه ابتدایی فیلم به مراتب سر و شکل‌دارتر از نیمه دوم است. حضور داعش در مناطق شمالی عراق و آوارگی زنان به خوبی به تصویر کشیده شده اما فیلم که از نیمه می‌گذرد مخاطب از آینده‌ای روشن و پایانی مشخص ناامید می‌شود و این پیش بینی با پایان عجیب و غریب فیلم به تحقق می‌پیوندد.

نشست خبری فیلم هم با استقبال خوبی مواجه شده و پردیس ملت این اجازه را داده تا تعداد بالایی از عکاسان و خبرنگاران به پرسش و پاسخ با عوامل فیلم بپردازند. پرتوی که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی «کامیون» را هم بر عهده داشته است از نوشتن این فیلمنامه در ۱۸ سال پیش می‌گوید و جوایزی که برده و اینکه جواد شمقدری به خاطر اسم او اجازه نداده این فیلم ساخته شود! پرتوی معتقد است فیلمش درباره آوارگان است و ابتدا درباره افغانستان و طالبان بوده اما حالا با تغییر زمان درباره داعش و کردستان عراق شده است.

«جاده قدیم» فیلم جدید منیژه حکمت فیلمساز مثلا فمینیست سینمای ایران دیگر فیلم روز اول سینمای رسانه‌ها بود. فیلمی که سعی می‌کرد یک داستان اصلی را دستمایه روایت خود قرار داده و در کنار آن محلی باشد برای عقده گشایی شخصی کارگردان درباره مسائل مختلف جامعه که حتی تبدیل به یک کل واحد هم نمی‌شوند. از ناامنی زنان در جامعه گرفته تا مشکلات نظام بانکی!
شاید مهمترین حاشیه فیلم اشاره مختصری به ماجراهایی است که سال‌ها قبل در کشور اتفاق افتاده و هیچ وقت درباره آنها حرفی زده نشده است. اتفاقاتی مثل اعدام منافقین در دهه ۶۰ و ... که فیلمساز سربسته به آنها اشاره می‌کند و باز هم طعنه‌ای می‌زند به توهم خفقان موجود در جمهوری اسلامی!

آخرین فیلم اولین روز جشنواره سی و ششم برای اهالی رسانه اما انیمیشن «فیلشاه» به کارگردانی حامد محمدیان بود. محمدیان و تیم هنر پویا که تجربه تولید و اکران موفق «شاهزاده روم» را در کارنامه دارند این بار با پیشرفتی قابل توجه در کیفیت در جشنواره حاضر شده بودند.

«فیلشاه» بعد از دو فیلم نه چندان مطلوب قبلی شور و هیجان را در همین روز اول به کاخ جشنواره آورد و گواه این ادعا هم تشویق مخاطبین بود که برای اولین بار در سینمای رسانه‌ها در روز اول شاهدش بودیم.

حامد جعفری تهیه‌کننده انیمیشن «فیلشاه» در نشست خبری از بی‌توجهی به انیمیشن گلایه کرد. جعفری که دل پری از نامهربانی‌های مدیران سینمایی داشت با کنایه به ترکیب احتمالی اکران نوروز ۹۷ از لابی اسامی بزرگ سینمای ایران برای اکران نوروزی گفت و اینکه از مهر ماه امسال تقاضای اکران در نوروز سال آینده را داشته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ سیل آخرالزمانی در کنیا +فیلم
تشدید تنش میان اسرائیل و آمریکا
دبیر: یک طلا در المپیک بگیریم هنر کرده‌ایم
درس اخلاق/ ذکر خدا با انسان چه می‌کند؟ +فیلم
ارتش اسرائیل مدعی تسلط بر گذرگاه رفح شد
اقساط مالیاتی اصناف بیشتر می‌شود
مهلت تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور تمدید شد
بازگشت پر ابهام کاپیتان کشتی ایران به اردوی المپیک
صرفه جویی کنید، خودرو جایزه بگیرید
۲ شرط مهم برای حضور زنان در استادیوم
دهمین گفتگوی زنده تلویزیونی رئیسی با مردم
آغاز ثبت‌نام از داوطلبان کنکور متقاضی ترمیم نمره
نتایج آزمون کارشناسی ارشد اواخر خرداد اعلام می‌شود
دستورالعمل اجرای اعطای پایه‌های استحقاقی اعضای هیات علمی
کاهش شدید دانشجو در موسسات غیرانتفاعی
قهرمان وزنه‌برداری اوکراین در جنگ کشته شد
طلب ۱۰۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی از دولت
جریمه به‌ کارگیری اتباع غیرمجاز ۱.۲ میلیون تومان در روز شد
عبور سخت دانش‌آموزان چابهار از رودخانه +فیلم
کنایه جالب به سرپرست جدید استقلال +فیلم
شیرینی که رهبرانقلاب به مهمانانشان می‌دهند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top