تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/02/09 - 09:28
کد خبر: 264470

استاد سابق دانشگاه جرج واشینگتن در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

خروج از برجام برای آمریکا عواقب بدی خواهد داشت

خروج از برجام برای آمریکا عواقب بدی خواهد داشت

گمان نمی کنم ترامپ بخواهد کشور خود را از برجام خارج نموده و برجام را منحل کند. این کار برای آمریکا عواقب بدی خواهد داشت. به خصوص برای اروپایی ها که خودشان بارها به زبان آوردند لغو برجام شدیدا برای آنها زیان آور است. بر همین اساس من اعتقاد به بازی بودن این صحبت ها دارم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هفته گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از گزینه هایی رونمایی کرد که ایران در مواجهه با خروج احتمالی آمریکا از برجام در 22 اردیبهشت ماه روی میز خواهد داشت. گزینه هایی که عبارت بودند از خروج از برجام و از سر گیری برنامه غنی سازی اورانیوم، پیگیری شکایت از آمریکا از طریق مکانیسم تعبیه شده در برجام و نیز خروج از NPT.

در این باره دکتر پیروز مجتهدزاده عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره آینده برجام گفت: «من اهل پیشگویی و پیش بینی کردن نیستم. آنچه که اتفاق می افتد را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم و بر اساس احتمالات نظر می دهیم. در این مقطعی که در حال صحبت کردن هستیم من هنوز قانع نشدم که ترامپ و ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شوند.»

وی افزود: «در مقطع کنونی آن چه قطعی به نظر می آید این است که ترامپ حداکثر تلاش خود را برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران به خصوص در زمینه موشکی ایران می کند.»

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: «ترامپ در عرض مدت یک سال و نیم گذشته سه بار این مدرک را امضاء کرد که ایران وفادار است. اتفاقی که می افتد این است که این بار باید در نوبت چهارم این پایبندی را امضاء کند. او همواره می گوید امضاء می کنم یا می گوید امضا نمی کنم. از اروپایی ها برای واسطه شدن و امتیاز گرفتن از ایران درخواست می کند. اروپا برخی مواقع در همراهی با آمریکا، با ایران برای امتیاز گرفتن مذاکره می کند.»

مجتهدزاده با بیان اینکه این یک سناریو کاملا مسخره سیاسی است گفت: «این بدان معنی نیست که ترامپ بخواهد از برجام خارج شود یا آمریکا را از برجام خارج کند. برای اینکه خروج از برجام برای ایالات متحده آمریکا و نیز متحدین اروپایی آن بسیار سنگین تمام خواهد شد.»

وی با ابراز خرسندی از شنیدن نقطه نظرات کارشناسان توسط وزیر خارجه، گفت: «ظریف تصریح کرده که اگر شما از برجام خارج شوید و آن را منحل کنید ما هم به غنی سازی باز می گردیم و روال برنامه های گذشته خود را انجام می دهیم و غنی سازی اورانیوم را از سر می گیریم.»

این استاد دانشگاه اضافه کرد: «آنچه را در آینده باید انتظار داشت حتما ادامه این بازی ها و تهدید کردن ها و وساطت کردن های اروپایی ها است که به امید گرفتن امتیاز های جدید از ایران صورت خواهد گرفت.»

مجتهدزاده تصریح کرد که: «گمان نمی کنم ترامپ بخواهد کشور خود را از برجام خارج نموده و برجام را منحل کند. این کار برای آمریکا عواقب بدی خواهد داشت. به خصوص برای اروپایی ها که خودشان بارها به زبان آوردند لغو برجام شدیدا برای آنها زیان آور است. بر همین اساس من اعتقاد به بازی بودن این صحبت ها دارم.»

وی ادامه داد: «آقای ظریف بعد از توصیه های چند ساله متوجه شد که نمی توانیم همینطور بنشینیم و اهانت ها و تهمت ها و تحریم ها را دریافت کنیم. باید از حق و حقوق خود دفاع کنیم.»

به گفته این کارشناس مسائل بین الملل «ما باید به 5+1 و نیز به سازمان ملل متحد شکایت کنیم و گزینه تهدید به غنی سازی اورانیوم در سطح و اندازه قبل از برجام را روی میز بگذاریم. اینها تهدیدهایی بود که الحمدالله الان به کار گرفته می شود. من فقط می توانم بگویم که خداکند که تاثیر گذار باشد.»

مجتهدزاده خاطرنشان کرد: « برجام حاصل مذاکرات هفت جانبه بین 5+1 و ایران است.  اعضای 5+1 باید اطمینان حاصل کنند که اگر هر یک از اعضا بخواهند توافق هسته ای را زیر پا بگذارند و یا از آن خارج شوند ما هم خارج خواهیم شد و به روند قبلی خود باز خواهیم گشت.»

وی با تأکید بر اینکه باید در صورت خروج احتمالی آمریکا، نسبت به این موضوع واکنش حقوقی داشته باشیم گفت: «بحث من این است که هنوز قانع نشدم که ترامپ بخواهد از برجام خارج بشود. چون در این کار برای او هیچ سودی نخواهد بود.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زن ایرانی در همه‌ میدان‌ها با موفقیت، سربلندی و حجاب اسلامی
مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
چرا ناخواسته وزن اضافه می‌کنیم؟
نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌
دانشجویان خط مقدم اجرای سیاست‌های قانون جوانی جمعیت
بهانه‌های بنی اسرائیلی تل‌آویو برای کارشکنی در توافق جدید
اظهارات گروسی در خصوص مذاکراتش در ایران
نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
رونمایی از ۳ محصول نوآورانه و خلاق در اینوتکس ۲۰۲۴
زلفی‌گل: نشریات دانشجویی قدرت انتشار دستاوردهای علمی را دارند
برگزاری دو دیدار آینده پرسپولیس و سپاهان فقط با تماشاگر خانم
حجت الاسلام نبویان منتخب اول تهران در دور دوم انتخابات به چه کسانی رای می‌دهد؟
کاریکاتور| انقلاب اسلامی ایران زنجیرهای وابستگی به غرب و آمریکا را گسست
مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس +عکس
اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق التدریس دانشگاه علمی‌کاربردی
کنفرانس خبری رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی +عکس
دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با قالیباف +عکس
آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه با شرایط ویژه پذیرش می‌شوند
عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو خبرنگار
دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top