تاریخ انتشار: شنبه 1397/02/29 - 23:52
کد خبر: 266275

افزایش بی‌سابقه قیمت ژتون فراموشی در دانشگاه بجنورد

این روز‌ها و در آستانه شروع امتحانات دانشجویان دانشگاه بجنورد هر روز خبر‌های بد صنفی را متوجه خود می‌بینند. در ادامه‌ی مشکلات صنفی و رفاهی دانشگاه بجنورد این بار به یک باره دانشجویان باید برای ژتون فراموشی خود مبلغ ۴ برابر قیمت قبلی را بپردازند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، این روز‌ها و در آستانه شروع امتحانات دانشجویان دانشگاه بجنورد هر روز خبر‌های بد صنفی را متوجه خود می‌بینند. در ادامه‌ی مشکلات صنفی و رفاهی دانشگاه بجنورد این بار به یک باره دانشجویان باید برای ژتون فراموشی خود مبلغ ۴ برابر قیمت قبلی را بپردازند. موضوعی که شدیدا اعتراض دانشجو‌ها را در پی داشته است.

ماجرا از این قرار است که از هفته قبل قیمت ژتون‌های فراموشی و دریافت غذای آزاد به ترتیب با مبلغ معادل قیمت غذا و دوبرابر قیمت غذا به دانشجویان داده می‌شود. این به این معنیست که اگر دانشجویی کارت دانشجویی خود را در زمان دریافت غذا ارائه ندهد باید غذایی به مبلغ دو برابر دریافت کند.

این قانون که توسط هیئت امنای دانشگاه‌ها و مجتمع‌های آموزش عالی دانشگاه‌های خراسان شمالی در سال ۹۵ تصویب شده بود در دانشگاه بجنورد اجرایی نشده بود که این اتفاق از هفته‌ی گذشته انجام شد.

این تصمیم هیئت امنا و حال اجرایی شدن آن باعث شده است دانشجویان نسبت به آن واکنش نشان داده و این تصمیم را غیر کارشناسانه و به سود وزارت علوم بدانند.

افزایش ناگهانی قیمت ژتون‌های فراموشی دانشگاه‌های خراسان شمالی در حالی انجام می‌گیرد که در بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کشور قیمتی بسیار پایین‌تر از این عدد از دانشجو اخذ می‌شود. به نظر می‌رسد دانشجویان دانشگاه‌های خراسان نه تنها از امکانات رفاهی و خدماتی بسیار ضعیف تری نسبت به دانشگاه‌های سراسر کشور برخوردارند بلکه باید هزینه‌ی بیشتری را نیز پرداخت کنند.

کوتاه نخواهیم آمد/ منتظر پاسخ رئیس دانشگاه هستیم

مائده مرادیان، مسئول کمیته تغذیه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه بجنور  گفت: اواخر بهمن ماه متوجه شدیم از سمت هیئت امنای دانشگاه‌ها و‌موسسات آموزش عالی خراسان شمالی به دانشگاه به دلیل عدم اجرای مصوبات این هیئت تذکر داده است و‌ حتی صحبت از جریمه دانشگاه به دلیل تخطی از قوانین وجود دارد. این تذکر به خاطر پایین بودن قیمت ژتون فراموشی و ژتون آزاد از قیمت مصوب هئیت امنا بوده است. از این جهت این افزایش قیمت از تاریخ بیست و‌چهارم اردیبهشت ۹۷ اجرایی شد.

مرادیان خاطرنشان کرد: اگر به صورت جلسه‌ای که این قانون در آن آمده نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد در یک جلسه دو ساعته ۲۷ دستور مصوب شده است. یکی از این مصوبات دریافت وجه از دانشجویان در ازای ارائه خدمات است و دو مورد از این دریافت وجه‌ها مربوط به ژتون فراموشی و غذای روز فروش است که به ترتیب قیمت آن‌ها به معادل قیمت غذا و دو برابر قیمت غذا تبدیل شده است.

مسئول کمیته تغذیه شورای صنفی دانشگاه بجنورد یادآور شد: این قانون در شهریور سال ۹۵ تصویب شده است و تا حالا کارشناس تغذیه دانشگاه بجنورد این قانون را اجرا نمی‌کرده است. این درحالی است که دو ماه قبل با رایزنی شورای صنفی قیمت ژتون فراموشی ۵۰ درصد کاهش یافته و از ششصد تومان به سی صد تومان رسیده بود.

وی افزود: ما در پرسوجویی قیمت ژتون فراموشی را در دانشگاه‌های دیگر متوجه شدیم. در اکثر دانشگاه‌های دیگر یا قیمت ژتون رایگان بود و یا تا چند بار در ماه رایگان محاسبه می‌شد و یا در نهایت هم هزینه‌ای در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان از حساب کارت دانشجو کسر می‌شد. البته دانشگاه‌های معدودی قیمت بالاتری را در حدود ۱۰۰۰ تومان از دانشجویان اخذ می‌کردند.

مرادیان گفت: ما خواستار ارتباط با هیئت امنا دانشگاه‌ها خراسان شمالی بودیم که در جواب ما گفتند این هیئت با دانشجویان مذاکره‌ای ندارد و بهتر است دانشجویان خود را درگیر نکنند و این مسائل را به مسئولان دانشگاه واگذار کنند.

مسئول کمیته تغذیه شورای صنفی دانشگاه بجنورد تاکید کرد: همچنین مسئله قیمت‌ها را در دانشگاه‌های دیگر استان‌ها بررسی کردیم و متوجه شدیم در برخی از استان‌ها قیمت مشخصی در میان دانشگاه هایشان وجود ندارد.

وی با انتقاد از نحوه تصمیم گیری برای دانشجویان گفت: ابتدا که این مصوبات را مطالعه می‌کنیم این سئوال مطرح می‌شود که چطور می‌شود ۲۷ مصوبه را در دو ساعت تصویب کرد؟ همچنین چطور می‌شود در چنین جلسه‌ای که چندین مصوبه‌ی آن مستقیما مربوط به دانشجوهاست، حتی یک نماینده دانشجو وجود ندارد؟ معیار این قیمت گذاری‌ها چیست؟ چرا حدود قیمت مشخصی در هیئت امنای استان‌های مختلف وجود ندارد؟ آیا دانشجویان خراسان شمالی از نظر مالی وضعیت بهتری دارند؟ یا اینکه خدماتی که در دانشگاه‌های این استان ارائه می‌شود خیلی بهتر از استان‌های دیگر است؟ یا ممکن است تمام دانشگاه‌های کشور در حال تخلف هستند و ما موظف به اجرای آن هستیم؟

مرادیان در پایان گفت: کمیته تغذیه شورای صنفی در این زمینه کوتاه نخواهد آمد و اعتراض خود را به وزارت علوم خواهیم رساند. همچنین منتظر پاسخ قانع کننده‌ی ریاست دانشگاه بجنورد، آقای احمد محقر خواهیم بود.

قیمت‌ها نسنجیده است/ ۲۷ مصوبه در ۲ ساعت یعنی متن را بخوانید و تصویب کنید

علی خیابانی دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه بجنورد گفت: ابتدا باید گفت دانشگاه ما به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود. یعنی این هیئت امنا است که تصمیم گیری می‌کند و سپس دانشگاه آن‌ها را اجرا می‌کند. برای بحث قیمت ژتون فراموشی نیز این تصمیم توسط این هیئت برای دانشگاه‌های خراسان شمالی گرفته شده است.

خیابانی خاطرنشان کرد: این تصمیم به دلایلی تا اکنون اجرا نشده است و حالا مسئولان می‌گویند به ما اخطار داده اند که باید این مصوبه اجرایی شود. حال باید بررسی کرد که چه اقدامی را می‌توان انجام داد. رئیس دانشگاه بجنورد و دیگر روسای دانشگاه‌های استان از اعضای این هیئت هستند. اگر واقعا ریاست دانشگاه بجنورد با این مسئله مخالف است جلسه‌ای تشکیل دهد و موضوع را دوباره در این هیئت بررسی کنند.

دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه بجنورد گفت: برای این قیمت‌ها ما در سال‌های گذشته نیز این دغدغه دانشجویان را به گوش مسئولان دانشگاه رسانده بودیم و از موضوع آگاه بودند. اگر هدف ریاست دانشگاه این بوده است که به نفع دانشجویان کار کند می‌توانسته در مدت دو سالی که هیئت امنا این مصوبه را تصویب کرده است اقدامی انجام دهد.

وی افزود: در سراسر کشور این هیئت امنا وجود دارد و تصمیماتی گرفته میشود، اما فکر می‌کنم روی تصمیماتشان بحث می‌کنند. اما در اینجا ۲۷ مصوبه طی دو ساعت تصویب شده است. یعنی هر مصوبه حدود سه دقیقه زمان برده است. یعنی صرفا بیان و تصویب شده است. این قیمت‌ها نسنجیده است و بررسی‌ای صورت نگرفته.

خیابانی تاکید کرد: بسیاری از اعضای هیئت امنا‌ها به جای گرفتن طرف دانشجو به سمت وزارت علوم تصمیم می‌گیرند. دلیلش هم استحکام جایگاه خودشان است. متاسفانه قصد دارند پول را از جیب دانشجو بگیرند تا دانشگاه بودجه کمتری از وزارت بگیرند.

حال باید دید مسئولان دانشگاه این بار به سخنان دانشجویان گوش خواهند داد و فکری برای آن خواهند کرد و یا باز هم با بهانه هایی این مسئله را از سر خود باز خواهند کرد!؟

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعتراف تازه رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی درباره حمله ایران
۵ تکنیک [تست شده] برای تمیز کردن کیف چرم طبیعی و مصنوعی
سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟
معلم‌های سلبریتی که نمی‌شناسید! +فیلم
کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع
حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز/ ۴ نفر مصدوم شدند
واکنش وزیر کشور به گزارش ادعایی درباره مرگ نیکا شاکرمی
افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند
طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد
اعلام جرم دادستانی علیه برخی فعالان رسانه‌ای درباره پرونده نیکا شاکرمی + جزئیات
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب +عکس
جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی
بسته ویژه اینترنت رایگان برای معلمان
واکنش رهبرانقلاب به خیزش دانشجویی در جهان +فیلم
یحیی گل‌محمدی رفت تا فصل بعد؟
رهبر انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند +فیلم
۷ جاذبه دیدنی که شما را به سبزوار می‌کشاند
تنها مرکز چاپ نمایشگاهی در تهران
۵ جراح بینی برتر شهر مشهد در سال ۱۴۰۳
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top