تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/06/08 - 11:59
کد خبر: 280064

نیاز دانشجویان علوم پزشکی به ۱۸۳ خوابگاه جدید

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت از نیازسنجی خوابگاه های دانشجویی علوم پزشکی تا سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: ما تا این سال به ۱۸۳ خوابگاه جدید نیاز داریم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، دکتر محمدرضا فراهانی در نشست خبری معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت افزود: دانشگاه های علوم پزشکی نیاز خودشان را به خوابگاه اعلام کرده اند و با توجه به تعداد خوابگاه های فرسوده و نیازسنجی صورت گرفته، ۱۸۳ خوابگاه باید احداث شود.

وی افزود: از این تعداد حدود ۱۰۶ مورد خوابگاه ۴۰۰ نفره با متراژ ۷ هزار و ۸۰۰ مترمربع و ۷۷ مورد خوابگاه ۲۰۰ نفره با متراژ ۵ هزار و ۲۰۰ متر مربع است.

فراهانی خاطرنشان کرد: فراخوانی برای این موضوع اعلام کرده ایم تا سرمایه گذاران خودشان این خوابگاه ها را بسازند و به صورت اجاره به شرط تملیک به دانشگاه ها واگذار کنند. با توجه به تبصره ماده ۱۹ بودجه سال ۹۷ که بخش خصوصی می تواند پروژه های نیمه تمام را به اتمام برساند و یا حوزه های جدید را آغاز کند، یک میلیون متر مربع برای بیش از ۶۰ هزار نفر امکان ساخت و ساز در حیطه خوابگاه های علوم پزشکی وجود دارد.

وی افزود: حجم این سرمایه گذاری ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که در صورتی که بخش های خصوصی از این موضوع استقبال نکنند، مذاکراتی با یکی از بانک ها داشته ایم تا از آنها برای احداث خوابگاه کمک بگیریم.

فراهانی با اشاره به برنامه های معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت از شهریور سال ۹۶ تا شهریور سال ۹۷ گفت: در حوزه ورزش هزار دانشجو، کادر فنی، سرپرستان و داوران در سیزدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان پسر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز حضور دارند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت گفت: سال گذشته دوازدهمین دوره المپیاد دانشجویان دختر در شهرکرد با حضور ۲ هزار و ۴۰۰ نفر برگزار شد.

فراهانی خاطرنشان کرد: سال گذشته در اسفندماه سومین دوره ورزش های همگانی ویژه پسران با حضور هزار و ۵۰۰ نفر برگزار شد و امسال چهارمین دوره ورزش های همگانی ویژه دانشجویان دختر در خزرآباد برگزار خواهد شد.

وی از ایجاد انجمن های دانشجویی ورزشی در دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: ما در حیطه فعالیت های دانشجویی سعی داریم کارها را به نهادهای دانشجویی واگذار کنیم و از همین رو آیین نامه انجمن های دانشجویی ورزشی شهریورماه به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت های حوزه فرهنگی در وزارت بهداشت گفت: دو نشست دبیران کانون های فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی به منظور توانمندسازی نهادهای فرهنگی و ایجاد استارت آپ های فرهنگی در دانشگاه ها و همچنین تشکیل مجامع تخصصی فرهنگی در دانشگاه های علوم پزشکی برگزار شد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی به میزبانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰۰ نفر از فعالان نشریات دانشجویی وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد در این جشنواره شرکت کردند و ما توانستیم پس از آن انتخابات خانه نشریات و نمایندگان دانشجویی در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی را برگزار کنیم.

فراهانی با اشاره به تدوین آیین نامه انجمن های علمی دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: این آیین نامه برای انجمن های علمی اساتید و نخبگان پیش از این وجود داشت و همچنین در حوزه وزارت علوم، دانشجویان از امکان تشکیل انجمن علمی  دانشجویی برخوردار بودند اما در وزارت بهداشت آیین نامه ای برای فعالیت دانشجویان در این حوزه وجود نداشت.

وی افزود: پس از تصویب و ابلاغ آیین نامه انجمن های علمی دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی، این موضوع با استقبال مواجه شد و اکنون ۱۰ هزار دانشجو عضو ۵۷۰ انجمن علمی شده اند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در پاسخ به مهر در خصوص وجود همپوشانی میان انجمن های علمی دانشجویی و کمیته تحقیقات دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: کمیته تحقیقات نهاد مستقل دانشجویی نیست، بلکه زیرنظر معاونت پژوهشی دانشگاه فعالیت می کند. این حق دانشجویان بود که از یک نهاد مستقل بهره بگیرند به همین منظور ما انجمن های علمی را تشکیل دادیم.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از موازی کاری بین این دو گروه، تفاهم نامه ای با معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت منعقد می شود تا امکان فعالیت هر دو گروه به صورت مشخص و با توانمندی بالا فراهم شود.

فراهانی از تصویب ۱۶ میلیارد تومان برای تجهیز و تعمیر خوابگاه های دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: این مصوبه در راستای اجرای قانون برنامه ششم توسعه است.

وی افزود: در حوزه خوابگاه های علوم پزشکی ما ابتدای سال ۹۲، ۸۸۲ هزار متر مربع فضای خوابگاهی داشتیم که با بهره برداری از ۱۰۸ هزار متر مربع فضای جدید اکنون به ۹۹۰ هزار متر مربع فضای خوابگاهی رسیده ایم که این میزان ۱۲ درصد رشد را در ۵ سال نشان می دهد.

فراهانی گفت: ۱۲ مورد سالن غذاخوری به متراژ ۱۳ هزار متر مربع ساخته ایم و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی با اشاره به عملکرد معاونت دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت در حوزه تربیت بدنی و فضاهای ورزشی دانشجویی گفت: مجموع متراژ فضای ورزشی خوابگاه ها از ۲۶ هزار متر مربع سال ۹۲ به ۳۱ هزار متر مربع سال ۹۷ رسیده و ۱۹.۲ درصد رشد داشته است.

فراهانی افزود: مجموعه ورزشی روباز از ۲۰۲ هزار متر مربع با ۵ درصد رشد به ۲۱۶ هزار متربع رسیده است. مجموعه ورزشی سرپوشیده از ۱۲۲ هزار متر مربع به ۱۷۴ هزار متر مربع رسیده که ۴۳ درصد رشد داشته است. همچنین مجموعه متراژ استخرهای دانشگاهی با ۴۵ درصد رشد از ۲۴ هزار متر مربع به ۳۵ هزار متر مربع رسیده است.

وی با اشاره به جشنواره قرآنی وزارت بهداشت گفت: ۶۴ هزار نفر در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت شرکت کردند که ۱۰ درصد دانشجویان، کارکنان و استادان گروه علوم پزشکی است.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: دو دوره آموزشی تربیت دانشجو معلم قرآن برگزار شد و دانشجویان نخبه قرآنی آموزش دیدند تا به سایر دانشجویان برای کسب معرفت قرآنی کمک کنند.

آغاز بهره برداری از خوابگاه های استاندارد در ساری
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در پاسخ به مهر در خصوص سرنوشت ۲۰ خوابگاه استاندارد در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: اولین مورد این خوابگاه ها در شهریورماه در ساری برای ۷۰۰ دانشجو به شکل سوئیت های استاندارد به بهره برداری می رسد. مورد دوم در کاشان است و ۶ مورد نیز در تبریز با ظرفیت ۲۴۰۰ نفر با ۷۰ درصد پیشرفت در سال تحصیلی آینده به بهره برداری می رسند. سایر خوابگاه ها نیز در حال آماده سازی هستند.

وی گفت: مجموعه کارهای ستادی که به صورت ملی انجام شده است در حد ۶۰ هزار نفر روز بوده است که رقم بسیار بالایی است. این حجم کار با منابع بسیار اندک و به دلیل تحریم با نهایت صرفه جویی در تابستان انجام شده است تا از ظرفیت خوابگاه ها استفاده کنیم.

فراهانی از طراحی جشنواره برای انجمن های علمی دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: برای افزایش نشاط و امید در دانشگاهها با توجه به شرایطی که می دانیم خوب نیست، حجم کارها را حفظ می کنیم.

آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی دانشگاه های علوم پزشکی
وی درباره وضعیت دانشجویان بازداشتی دانشگاه های علوم پزشکی در وقایع دی ماه ۹۶ گفت: تعداد ۱۴ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی در زمان وقایع دی ماه ۹۶ بازداشت شدند که برای دو نفر حکم محکومیت صادر شده است. یک نفر که از حکم اش کاملا مطلع هستم به این موضوع محکوم شده است که به مدت دو سال یک هفته در میان در نمازجمعه سمنان شرکت کند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت افزود: فرد دیگر نیز در بندرعباس بوده است که به حبس محکوم شده است اما میزان آن مشخص نیست. ۶ یا ۷ نفر نیز پرونده شان مختومه شده است و به دادگاه هم نرفتند. ۶ تا ۷ نفر نیز وضعیت شان هنوز مشخص نیست و پرونده شان در دادگاه مطرح نشده است.

وی گفت: ما موضوع احکام دانشجویان را پیگیری می کنیم. شخصا وقتی این احکام سنگین را می شنوم برایم قابل قبول نیست اما از سوی دیگر نمی توانیم قضاوت کاملی هم داشته باشیم زیرا برخی مواقع پرونده ها سنگین تر از یک اظهار نظر یا اعتراض یا ابراز نارضایتی است.

فراهانی یادآور شد: در مسئله احکام دانشجویان همه تلاش کردند و واقعا برای اولین بار همه نهادها از جمله نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، وزارت علوم و وزارت بهداشت تلاش کردند که این برخوردها تعدیل شود و احکام سنگین کاهش یابد. با رئیس قوه قضائیه دیدار کرده ایم و امیدواریم که به لحاظ حقوقی احکام در تجدید نظر کاهش پیدا کند. ضمن اینکه ما در قوه مجریه دارای اختیار نیستیم.

وی افزود: احساس من این است که یا تفسیر خوبی از قانون صورت نگرفته و یا قانون خوبی نداریم. مابه ازای اعتراض و اظهار ناراحتی کردن نباید چنین حبس های سنگینی باشد.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت درباره تغییر فضای سیاسی دانشگاه ها در ۵ سال اخیر از سال ۹۲ تاکنون گفت: ابتدای دولت در سال ۹۲ فضای دانشگاه ها بسته و سنگین بود اما شرایط خیلی بهتر شده است. اما شعار رئیس جمهور مبنی بر دانشگاه امن، هنوز تحقق پیدا نکرده است.

وی افزود: نهادهای امنیتی و مسئول باید به این سخن مقام معظم رهبری که ما در کشور آزادی داریم توجه کنند و کاری نکنند که این سخن مخدوش شود. آزادی بیان و آزادی پس از بیان نیز باید وجود داشته باشد.

فراهانی یادآور شد: در شرایطی که با یک تهاجم جدید و جنگ روانی معیشت پایه از سوی آمریکایی ها مواجه ایم برای اینکه مقاومت کنیم باید بدانیم که مردم ما شجاعت کافی را دارند. امام (ره) گفتند که همه مردم وحدت داشته باشد. مشکل ما خارجی نیست بلکه باید انسجام داخلی داشته باشیم و برگردیم به زمان جنگ که همه همدل و هم زبان بودیم.

وی گفت: راه حل موضوعات در کشور امنیتی نیست بلکه راه های اجتماعی برای آن وجود دارد. شکاف ملت حاکمیت وجود دارد و نگران کننده است اما نتیجه این است که حاکمیت در عمل به مردم اعتماد نکرده است. باید به مردم اعتماد کنیم و ایران را برای همه ایرانیان بخواهیم. یادمان باشد که زمان جنگ ۷۰ کشور پشت عراق بودند اما مردم ما تنها سربلند بودند.

واکنش به موضوع سهمیه ایثارگران در کنکور
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در واکنش به موضوع اختصاص سهمیه ۵ درصدی ایثارگران گفت: زمانی که من دیپلم می گرفتم شاگردهای ممتاز کلاس مان به جبهه می رفتند. در آن زمان یک سهمیه برای رزمندگان گذاشتند که معقول بود چون این افراد درس شان را به خاطر کشور و وطن نیمه کاره رها کرده بودند. پس از آن نیز کسانی که از جبهه با جانبازی برگشتند به طوری که ادامه حیات فرد، تمام زندگی خانواده را به خود مشغول می کرد، سهمیه برای خانواده های شهدا و جانبازان نیز معقول بود و تبعیض آمیز محسوب نمی شد.

وی افزود: یکباره مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه برای کسانی که ۳۰ سال پیش ۶ ماه به جبهه رفته اند سهمیه ۵ درصدی تصویب کردند که به نظرم بسیار ظالمانه است.

فراهانی گفت: من به عنوان فردی که خودم مشمول این قانون می شوم فرزندانم بسیار از این موضوع ناراحت شدند و اصلا این سهمیه را قبول ندارند. به نظرم این مصوبه فرهنگ شهادت و ایثارگری را تخریب کرد. فرزند من می گوید تو ۳۰ سال پیش ۶ ماه به جبهه رفته ای چرا من باید اکنون از این واقعه به عنوان سهمیه استفاده کنم.

وی افزود: نکته بدتر موضوع این است که سهمیه های خانواده های شهدا و جانبازان اسمی ۲۵ درصد بود اما تنها ۳.۸ درصد آن پر می شد زیرا این افراد تعداد زیادی نیستند. اما با قانون فعلی این ظرفیت باقیمانده به آن ۵ درصد ایثارگران هم اضافه شده است و فردی با رتبه ۱۰۰ هزار می رود کنار رتبه ۵۰۰ کنکور در دانشگاه می نشیند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اگر فعال فضای مجازی بودم این موضوع را مطالبه می کردم که نمایندگان مجلس کدامشان از این قانون سهمیه ایثارگری منتفع نشده اند. شاید دلیل تصویب قانون مشخص می شد.

وی با اشاره به یک قانون تبعیض آمیز دیگر در زمینه کنکور گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی چندین سال پیش یک قانونی مصوب شد که فرزندان اعضای هیات علمی می توانند به شهر محل کار پدرشان منتقل شوند. من از اساتید عذرخواهی می کنم اما بر اساس قانون اساسی این مصوبه خلاف قانون اساسی است که تبعیضی را برای ورود به آموزش عالی فراهم می کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top