تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/09/15 - 00:19
کد خبر: 293168

در مناظره سیاسی دانشگاه بیرجند مطرح شد

داوری: ۱۶ آذر جنبشی سازمان یافته بود/ الله‌کرم: برخی بلندگوی بی‌بی‌سی در دست دارند

مناظره‌ای سیاسی با موضوع بررسی تاریخچه و تعاریف جنبش دانشجویی با حضور حسین الله‌کرم، عبدالرضا داوری و محمدصادق جوادی حصار در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، دانشجویان دانشگاه بیرجند میزبان حسین الله کرم، دبیر شورای هماهنگی حزب الله ایران، عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور سابق و محمدصادق جوادی حصار، عضو هیات رئیسه حزب اعتماد ملی بودند تا ضمن طرح سوالات خود از این سه فعال سیاسی، نظرات آنان را درباره مسائل مختلف کشور بشنوند.

زورگویی در هر قالبی مذموم است

در ابتدای جلسه، جوادی حصار به توضیحی درباره حادثه ۱۶ آذر پرداخت و اظهار کرد: نماینده رئیس جمهور آمریکا به ایران آمده بود تا از پیروزی‌های خود و برنامه‌هایی که داشتند سخنرانی کند که حضور وی در ایران با اعتراض دانشجویان مواجه شد.

عضو هیات رئیسه حزب اعتماد ملی ادامه داد: اعتراض دانشجویان این بود که قرار نیست هم چوب بخوریم هم پیاز که این اعتراض با سرکوب رژیم روبه رو شد و سه نفر از دانشجویان به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه در این جریان هم دانشجویان و هم دانش‌آموزان حضور داشتند، ادامه داد: خلاصه حرفمان این بود که می‌خواهیم با استکبار و استکبارگونه‌های داخلی و خارجی بجنگیم؛ جنگ منطقی و با برهان و استدلال نه اینکه اسلحه برداریم.

جوادی حصار با بیان اینکه استدلال ما برمبنای قرآن است، افزود: یکی از روش‌های مبارزه این است که ما بدانیم با کسی دشمنی ذاتی نداریم ما با عمل آدم‌ها مشکل داریم. ما با آمریکایی‌ها نه دشمن هستیم و نه دوست، منافع ملت است که رفتار ما را تعریف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اگر آمریکایی‌ها به ما تجاوز کنند و زور بگویند، با آن‌ها مبارزه می‌کنیم، ادامه داد: این مبارزه را ادامه می‌دهیم تا جایی که بتوانیم به حقانیت خود دست یابیم و بتوانیم ماهیت خبیث استکبار را در هر جنس و قالبی نشان دهیم.

عضو هیات رئیسه حزب اعتماد ملی تأکید کرد: اگر روزگویی بد است در هر کسوتی بد است حالا می‌خواهد خارجی باشد یا داخلی. استکبار و خود را از دیگران برتر دانستند، بد است چه از سوی آمریکا باشد و چه از سوی عده‌ای داخل کشور.

۱۶ آذر از نقاط مهم در آموزش ایران است!

در ادامه عبدالرضا داوری به تشریح روز ۱۶ آذر پرداخت و گفت: این روز به عنوان یکی از نقاط مهم در روند آموزش در ایران است.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور سابق با بیان اینکه نهاد آموزش و پرورش در ایران عمری بیشتر از ۷۰ سال دارد، ادامه داد: ما در ایران و حداقل از دوره مشروطه به بعد و کشف نفت مساله‌ای جدی و اصلی در کشور داریم که نهاد آموزش در نسبت گیری با این پدیده شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یک مساله اصلی در تاریخ توسعه ایران وجود داشته و تقریبا تمام تحولات صد سال اخیر براساس آن تحلیل می‌شود، گفت: نبود مالکیت مردم بر منابع کشور و انباشت آن در مرکز و انتقال به مراکز سرمایه داری جهان است.

داوری اتفاقات روز ۱۶ آذر سال ۳۲ را یکی از نقاطی دانست که به این نبود مالکیت اعتراض شد، افزود: اعتراض دانشجویان به پروسه مالی نفت بود که با نهضت ملی شدن نفت، مالکیت آن به مردم بازگشت و مسیر خروج آن از کشور محدود شده بود، اما کودتای ۲۸ مرداد این مسیر را مخدودش کرد.

وی با بیان اینکه حرکت ۱۶ آذر را نباید فقط حرکت ضدآمریکایی دید، ادامه داد: در آن زمان نیکسون به ایران آمده بود تا با همکاری شاه درباره منابع ایران تصمیم بگیرد و بنابراین اعتراض دانشجویان در سال ۳۲ اعتراض به پیوند استکبار داخلی و خارجی بود.

برخی بلندگوی بی بی سی را در دست دارند

پس از آن، حسین الله کرم، دبیر شورای هماهنگی حزب الله ایران، ضمن گرامیداشت یاد شهدا، به سخنان جوادی حصار اشاره کرد و گفت: بلندگوی جوادی حصار بی بی سی است و ایشان احتیاجی به حضور در اینجا ندارند؛ به اینجا آمده اند تا دست نوازشی بر سر فقرا بکشند.

الله کرم با بیان اینکه یکی از نقاط عطف جنبش دانشجویی ۱۳ آبان ۵۸ و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام رقم خورد، جوادی حصار را مورد خطاب قرار داد و گفت: دو سوال مطرح می‌شود؛ یکی اینکه نظر شما درباره اینکه چرا عده‌ای از کسانی در تسخیر لانه جاسوسی نقش داشتند، از مواضع خود برگشتند و سوال دیگر اینکه شما این واقعه را براساس یک هیجان و شور و عاطفه دانشجویی می‌دانید یا برخاسته از تفکر انقلابی و گفتمانی؟

برخی از سر شور جوانی لانه جاسوسی را تسخیر کردند

پس از آن جوادی حصار در اعتراض به الله کرم، گفت: بنده نه مستکبرم و نه تواضع می‌کنم و شما انسانیت به خرج دهید و با افتادگان، افتادگی کنید و با متکبران متکبرانه صحبت کنید.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به سوال الله کرم درباره تسخیر لانه جاسوسی پاسخ داد و گفت: در این ماجرا بالاخره عده‌ای شور جوانی داشتند و کار‌هایی کردند و از آن موج هم آنان و هم نظام استفاده کرد؛ هرچند بعدا آن افراد دیدند که دستاوردی را که می‌خواستند، نگرفتند و بنابراین از بعضی اتفاقات تبری جستند و نظرشان را تغییر دادند.

وی به ماجرای سفارت انگلیس و ورود تعدادی از جوانان به آن اشاره کرد وگفت: در این ماجرا، چون تجربه قبلی را داشتند، می‌دانستند که اشتباه است، مقامات دولتی هم گفتند که این کار اشتباه است، اما دیدیم که بعدا عده‌ای از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند.

جوادی حصار با بیان اینکه باید اتفاقات را خردمندانه تحلیل کنیم، افزود: همانطور که گفتم جایی که به نفع منافع ملی ما نیست، با هیچ کشوری نه دوستی دائم داریم و نه دشمنی دائم و اگر منافع اقتضا کرد، وارد گفتگو می‌شویم.

در ادامه، عبدالرضا دوری با بیان اینکه وقایع کشور را بار‌ها مورخان و اندیشمندان تحلیل کرده اند، گفت: درباره ۱۳ آبان فارغ از شعار و بحث‌های رسمی، به این اعتقاد دارم که اصلا حرکت خودجوشی نبوده و یک پروژه در سطح حاکمیت با محوریت مرحوم سیداحمد خمینی و ارتباط موسوی خویینی‌ها و خود دانشجویان بوده است.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور سابق ادامه داد: روایت‌هایی وجود دارد که اشغال سفارت آمریکا، صرفا حرکت آمریکاستیزی نبوده و حرکتی برای مهندسی صحنه سیاسی ایران برای یک دهه بوده است.

وی ادامه داد: وقتی وقایع دهه ۶۰ را نگاه می‌کنیم، تمام عوامل موثر در اشغال سفارت آمریکا، صحنه سیاسی را مدیریت کردند و بروکراسی دهه اول را شکل دادند و حزب جمهوری اسلامی در مسیر اشغال سفارت، ضربه می‌خورد.

داوری با اشاره به خاطرات عزت الله سحابی و نظر تحلیل گران خارجی درباره اشغال لانه جاسوسی گفت: این طرح دو یا سه مرحله‌ای بود که گام اول آن مذاکره دبیرکل سازمان ملل با گروگان‌های آمریکایی در سفارت بود و شورای انقلاب و امام این طراح را تأیید می‌کنند. محسن میردامادی و شهید باهنر از طرف شورای انقلاب برای مذاکره با نمایندگان سازمان ملل در تهران انتخاب می‌شوند، اما میردامادی اعتقاد دارد نمایندگان سازمان ملل جاسوس هستند و اجازه نمی‌دهد که با گروگان‌ها ملاقات کنند.

وی با بیان اینکه در این ماجرا شما با ۴ دانشجوی ساده طرف نبودید، ادامه داد: ما با یک شبکه پرقدرت که از ابزار دانشجویی برای پروژه خاص استفاده می‌کنندو صحنه سیاسی ایران را در طول یک دهه مدیریت می‌کنند، مواجه هستید و برای همین است که بعضی دانشجویان حاضر در این واقعه، پس از یک دهه از عمل خود برمی گردند، چون مبنای آن به جای آمریکاستیزی، کسب قدرت بود.

مشاور رسانه ای رئیس جمهور سابق با تأکید براینکه حرکت لانه جاسوسی هزینه‌های بسیاری به ایران تحمیل کرد، افزود: اشغال سفارت پروژه‌ای بود که دولت موقت حذف شود و پس از آن یک تیم خاص با محوریت موسوی خویینی ها، فضای سرکوب را در دهه ۶۰ بر گروه‌ها حاکم کی ند.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین نقاط انحراف جریان چپ در انقلاب ما با سوءاستفاه از این پروژه شکل گرفت و پروژه‌ای برای مهندسی صحنه سیاسی ایران و روابط بین المللی ما شد.

۱۶ آذر جبنشی سازمان یافته بود

در ادامه، حسین الله کرم گفتت: به نظر من ۱۶ آذر هم جنبش است و هم سازمان یافته، اما در سال ۱۳۳۲ ما با چند جریان مشخص مواجه هستیم؛ عملیات‌های انقلابی توسط فدائیان اسلام شکل می‌گیرد، جریان نهضت ملی به رهبری مصدق و آیت الله کاشانی هم وجود دارد و یک جریان چپ گرا و توده‌ای نیز شکل گرفته که همه این جریانات در دانشگاه تأثیرگذار بودند.

وی به نقد سخنان جوادی حصار درباره برنامه ریزی برای تسخیر لانه جاسوسی پرداخت و گفت: برنامه ریزی یعنی چه؟ تعدادی از بچه‌های انجمن اسلامی در دانشگاه تهران جمع می‌شوند و از آنجا به سفارت آمریکا می‌روند و اینطور نبود که افرادی قبلا برای تمشخص کرده باشند که لانه جاسوسی را تصرف کنند.

الله کرم با بیان اینکه در آن زمان دانشجویان اینطور برداشت کرده بودند که با وجود سفارت آمریکا در کشور ممکن است ۲۸ مرداد ۳۳۲ تکرار شود، ادامه داد: اینکه می‌گویند جریان تحکیم وحدت برای تسخیر لانه جاسوسی برنامه ریزی کرده بود، ممکن است به دلیل این باشد که این افراد با تحیکم وحدت زاویه دارند و می‌خواهند جنبش دانشجویی را ضایع کنند.

وی با بیان اینکه جنبش ۱۳ آبان ۵۸، بنا بر تعاریف علمی تحلیل می‌شود، افزود:، اما آنچه در ۱۶ آذر رخ داد، یک رفتار اجتماعی است که خارج از فضای تشکل‌های دانشجویی بوده است.

دبیر شورای هماهنگی حزب الله ایران با بیان اینکه انجمن اسلامی بعد از سال ۳۹ شکل گرفت، ادامه داد: این تشکل‌های دانشجویی فرازونشیب زیادی را تجربه می‌کنند، اما به هر حال دغدغه سازش و کودتا را دارند و از بلوکه شدن و ثبات زدایی نگران هستند و می‌خواهند تغییر اجتماعی ایجاد کنند.

بررسی نقاط تیره جنبش دانشجویی

سوال دومی که در این مناظره مطرح شد بر نقاط تیره و تار جنبش دانشجویی و متمرکز بود و از مناظره کنندگان می‌خواست تا تحلیل خود را از وقایع ۱۸ تیر ۷۸ را تحلیل کنند.

در ابتدا جوادی حصار با بیان اینکه قصد دارد بخشی از وقت خود را به پاسخ به سوال قبلی، یعنی تحلیل ۱۶ آذر و ویژگی‌های جنبش دانشجویی بپردازد، گفت: یکی از ویژگی‌های جنبش دانشجویی هدفمند بودن است؛ حرکت اجتماعی اگر بدون هدف باشد، تبدیل به تزاحم و تقابل می‌شود، با این حال هدفمند بودن کفایت نمی‌کند و به همین دلیل فعالیت دانشجویی باید با دانایی همراه باشد.

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی نیازمند تحلیل و آگاهی خردمندانه است، ادامه داد: به همین دلیل من معتقدم که ماجرای تسخیر لانه جاسوسی نمونه‌ای از یک جنبش بود.

عضو هیات رئیسه حزب اعتماد ملی با تأکید براینکه باید بررسی کنیم که منشأ اتفاقات ۱۸ تیر چیست، به بیان مشاهدات خود از وقایع کوی دانشگاه پرداخت و گفت: در آنجا عده‌ای مظلوم واقع شدند و عده‌ای مورد جفا قرار گرفتند و عده‌ای حقشان ضایع شد و همه این‌ها ۱۸ تیر تبدیل به زخمی بر پیکره جمهوری اسلامی کرد.

۱۳ آبان یک جنبش اجتماعی بود

در ادامه، داوری به تعریف جنبش دانشجویی پرداخت و برخی ویژگی‌های آن را تشریح کرد و گفت: به نظرم فرقی نمی‌کند که جنبش چند نفره شکل بگیرد، همین که هدف و منافع مشترکی را خارج از ساختار اصلی جامعه دنبال کنند، می‌توانند یک جنبش را شکل دهند.

وی با بیان اینکه با این تعریف، آنچه در ۱۳ آبان ۵۸ رخ داد، یک جنبش اجتماعی بود، ادامه داد: دانایی محوری در سطحی از جنبش اهمیت دارد، اما اینکه می‌گوییم جنبش باید به دنبال آگاهی باشد این نیست که اعضای تشکل و فعالیت اجتماعی دنبال نوشتن رساله و مطالعات پژوهشی باشند.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور سابق با نقد اینکه هر سه شهید ۱۶ آذر مذهبی بوده اند، ادامه داد: از این سه شهید یکی گرایشات مارکسیستی داشته و یکی هم عضو شاخه دانشجویی جبهه ملی بوده است و در میان این سه نفر کسی که قدر مسلم مذهبی بوده، برادر همسر دکتر شریعتی است.

وی تصریح کرد: اینکه می‌گویند ما به دنبال آشتی با امریکا هستیم، از همان حرف‌های نسنجیده است، اگر می‌خواهید جریان انقلاب اسلامی را بشناسید بهترین منبع مصاحبه امام خمینی (ره) در پاریس است که هندسه نظام بعدی را ترسیم کردند.

داوری با بررسی وضعیت اقتصادی ژاپن و مشکلاتی که این کشور را دچار بحران کرده، گفت: مشکل اصلی این است که فقر موجود در جهان به جهت سیاست‌های آمریکایی هاست. ما با آمریکا سر چادر و روسری دعوا نداریم، آن به جای خودش است، بحث فرهنگی است و باید گفتگو کنیم و برتری نظریه مان را بگوییم، اما این را باید توجه کرد که آمریکا نماد غارت ملت‌ها است.

وی تأکید کرد: اگر امروز یک آمریکایی می‌تواند راحت در کشور‌های دیگر زندگی کند، چون نظام سرمایه داری حاکم بر آمریکا، در ایران و افغانستان و همه کشور‌های دنیا حاکم است و همه این کشور‌ها سرمایه‌های خود را جمع کرده و در این کشورانباشت می‌کنند.

انقلاب اسلامی به منافع امریکا لطمه نزده است

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور سابق ادامه داد: انقلاب اسلامی هیچ وقت و در هیچ کجای دنیا نرفته تا به منافع آمریکا لطمه بزند؛ مگر ما دولتمردان آمریکا را ترور کردیم یا جنگی به آنان تحمیل کردیم؟ هم چوبش را می‌خوریم و هم پیازش را. ما قبول داریم که باید استثمارستیزی باشد، اما دفاع از منافع ملی مهم‌تر است و باید از زیاده خواهی امریکا در چارچوب منافع ملی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ وقت کسی نگفت هلوکاست اتفاق نیفتاده، ادامه داد: در واقع ما دو سوال مهم درباره هلوکاست مطرح کردیم اول اینکه چرا اجازه تحقیق درباره آن داده نمی‌شود و دوم اینکه اگر هلوکاست در آلمان رخ داده، چرا هزینه اش را فلسطینی‌ها باید بدهند؟

داوری درخصوص وقایع ۱۸ تیر گفت: بهترین اسناد برای مطالعه این وقایع، گزارش شورای عالی امنیت ملی است که گزارشی فراجناحی است و براساس مشاهداتم می‌گویم همان دستی که دانشجو را به خیابان امیرآباد آورد، نیروی انتظامی را هم به میدان آورد.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم ۱۸ تیر یکی از پروژه‌های مهم در جهت اهدافی بود که از سوی بخشی از فعالان سیاسی در جریان اصلاحات طراحی شده بود.

انقلاب براندازان بدون نخبگان به دنبال تغییر است

ادامه جلسه تریبون در اختیار حسین الله کرم قرار گرفت که همان ابتدا اذعان کرد آنچه دو طرف دیگر در این مناظره درباره جنبش دانشجویی بیان می‌کنند، علمی نیست و در چارچوب تعاریف جنبش قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه برای بررسی ماجرای تیر ۷۸ باید دوم خرداد را بررسی کنند، گفت: در تعاریف سیاسی جنبش انقلابی داریم که به دنبال براندازی است، اما تفاوت آن با انقلاب این است که نخبگان حاکمیت را تغییر نمی‌دهند.

دبیر شورای هماهنگی حزب الله ایران بیان کرد: جنبش اصلاحی یک حرکت جمعی نسبتا سازمان یافته با جمعیت نسبتا زیاد است که می‌خواهد ساختار را اصلاح کند و مثلا در دوره دولت اصلاحات گفتیم که توسعه سیاسی در دوره سازندگی مغفول مانده و جنبش دانشجویی هم به محاق رفته بود و به همین دلیل در سال ۷۲ بحث توسعه سیاسی با دو محور تعدد مطبوعات و تعدد احزاب مطرح شد.

وی با بیان اینکه ما چارچوب فکری به نام انقلاب اسلامی داریم، ادامه داد: به نظرم جنبش دوم خرداد جنبش اصلاحی دانشجویی است، اما بنده اسم آن را شبه دانشجویی می‌گذارم، چون زاییده گروه‌های سیاسی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top