تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/10/06 - 11:58
کد خبر: 295971

میزگرد دبیران سیاسی اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی درباره‌ی رفتار نماینده سراوان؛

سپردن نظارت بر رفتار نمایندگان به خود مجلس اشتباه است

سپردن نظارت بر رفتار نمایندگان به خود مجلس اشتباه است

در این جلسه، علیرضا فیروزی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، محمد بیژنی‌فر عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی، سارا عاقلی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت و سیدعلی صالح‌پور دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره‌ی ماجرای نماینده سراوان سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مهمترین رویدادهای اخیر در سطح کشور که البته به طور عجیبی افکار عمومی را به خود درگیر کرد و باعث واکنش‌های متعدد و پی در پی از سوی مسئولین و رسانه‌ها شد، ماجرای فیلم منتشر شده از نماینده سراوان در گمرک بود. اتفاقی که بلافاصله با واکنش شخص درازهی و همچنین مقامات دولتی و مجلس مواجه شد.

در شرایطی که پس از گذشت نزدیک به یک هفته این اتفاق و در حالی که همچنان اخبار و اطلاعات قابل از این ماجرا و بررسی‌های موجود در مجلس و دولت به گوش نرسیده و افکار عمومی همچنان منتظر شنید نتیاج بررسی مسئولین ذیربط است، با دبیران سیاسی اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی به گفتگو نشستیم تا ابعاد و زوایای بیشتری از این رویداد و حواشی اطراف آن را از نگاهی کاملا دانشجویی و عدالتخواهانه، به دور از هرگونه هیجانه و سیاست‌زدگی و صدالبته مبتنی بر انصاف، روشن شود.

در این جلسه، علیرضا فیروزی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، محمد بیژنی‌فر عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی، سارا عاقلی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت و سیدعلی صالح پور دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به نمایندگی از تشکل متبوعشان درباره‌ی ماجرای نماینده سراوان سخن گفتند.

فیروزی: رفتار ناشایست نماینده سراوان، دستاویز رسانه‌های معاند شد
علیرضا فیروزی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: این رفتار ناشایست نماینده سراوان واکنش های بسیاری داشت چه از داخل و چه از خارج متاسفانه دستاویزی برای رسانه های معاند نظام شد.

این فعال دانشجویی افزود: در این چند روز اتفاقاتی مانند واکنش خود آقای درازهی و نماینده های مجلس چه افرادی که تایید کردند و چه افرادی که اعلام برائت کردند و چه افرادی در دولت واکنش نشان دادند، اما سوالی که هست: مانند اصل ماجرا؛ توهین نماینده به کارمند گمرک؛ ریشه مانند این برخورد ها که افراد به خودشان اجازه توهین و می دهد کجاست؟

فیروزی ادامه داد: جریان دانشجویی به دنبال این نیست که احساسی و هیجانی به مسائل بپردازد، ما منتظر این هستیم که حقیقت مساله برای همه آشکار شود زیرا که نماینده سراوان مدعی هستند که به ایشان توهین شده است.

وی با تاکید براینکه توهین آشکار به نماینده دولت یا کارمند در هر اداره‌ای به موجب قانون جرم تلقی می‌شود و باید بررسی و محاکمه صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: اما مساله ای که در این بین هست که چه کسی مسئول رسیدگی به این ماجراست؟

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل همچنین خاطرنشان کرد: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در وهله اول باید به این موضوع ورود کند. نمی‌شود با رفتار های دوگانه از پاسخگویی فرار کرد، الان مشخص نیست که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان جلسه تشکیل داده است یا نه؟

فیروزی در ادامه تاکید کرد: در رابطه با اصل قضیه که آقای درازهی به چه علت در گمرک حضور دارند، اینکه آیا برای حل و فصل مشکلات مردم بوده و یا برای زد و بندها و دلالی‌های واردات خودرو، بعدا باید بررسی شود. اما اینکه چرا و به چه علت بعد این که این کلیپ در فضای مجازی منتشر شده آقای نماینده روی مسائل حساس کشور مانند قومیتی و مذهبی دست می‌گذارد مورد سوال است.

این فعال دانشجویی، مساله مهم دیگر را ورود شتاب‌زده مجلس به این قضیه دانست و گفت: چرا باید نمایندگان به مسائل حاشیه ای به این اندازه اهمیت بدهند در حالی که مشکلات بسیار دیگر در کشور وجود دارد و مربوط به مجلس می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: با توهین آشکار نماینده سراوان، 40 نفر از نمایندگان مجلس از رفتار ناشایست ایشان حمایت می‌کنند و در نامه ای خواستار استیضاح وزیر اقتصاد می‌شوند! در حالی که دانش آموزان در آتش غلفت مسئولین سوختند و کسی دم بر نیاورد.

فیروزی در پایان گفت: اگر هم اجحافی در حق این نماینده شده است، وی می‌توانست با روش‌های صحیحی به حل این مساله بپردازد و این رفتار ناشایست را از خود نشان ندهد اما حالا سطح برخورد با این نماینده فعلا در هاله‌ای از ابهام است و مردم منتظر هستند تا شاهد برخورد با وی باشند.

عاقلی: نهاد نظارت از مجلس باید مردمی باشد/ طبیعتا نمایندگان با همتای خاطی خود برخورد نمی‌کنند
سارا عاقلی، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در این باره گفت: باید به موضوعات این چنینی عمیق پرداخت و سطحی از آن عبور نکرد؛ رفتار آقای درازهی، چند سطح اشتباه در خود دارد که در درجه اول برخورد بی علت با یک کارمند، موضع گیری غلط به جای عذرخواهی و آخر اینکه تعدادی از نمایندگان که در مسائل روز کشور اظهار نظر نمی‌کنند، به خاطر منافع فردی و جناحی امضا جمع می‌کنند.

این فعال دانشجویی همچنین با تاکید براینکه منافع نمایندگان به هم گره خورده است ابراز عقیده کرد که همین مسئله باعث می‌شود تا کسی در مجلس با این نماینده خاطی برخورد نکند.

عاقلی با تاکید برا غلط بودن ساختار نظارت بر نمایندگان مجلس افزود: چرا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نمیتواند به روش صحیح ورود کند؟ دلیل این مسئله، غلط بودن نوع ساختار نظارت است، چراکه ما نظارت بر رفتار نمایندگان را به خود مجلس واگذار کردیم و این اشتباه است.

وی همچنین تصریح کرد: شورای نگهبان بعد از رای آوردن نماینده دیگر نمی‌تواند به رفتارش نظارت کند؛ فقط در زمان نام نویسی بحث احراز صلاحیت انجام می‌شود و بعد از آن دیگر اختیاری برای این شورا نظر گرفته نشده است.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در ادامه با تشریح ساز و کار نظارت مردمی بر نمایندگان مجلس افزود: باید نظارت مردمی و همگانی را تقویت کنیم و ساز وکار آن را شکل بدهیم و تشکل‌های مردم نهاد بیشتر شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر باید نگران طرح شهرستانی استانی شدن انتخابات مجلس باشیم چرا که با این کار میزان لیست و لیست دهی و عدم پاسخگویی نمایندگان بیش از پیش خواهد شد.

عاقلی همچین با اشاره به اینکه چرا مردم نمی‌توانند یک انتخاب صحیح و شایسته داشته باشند و نمایندگان شایسته‌ای را برای ورود به مجلس انتخاب کنند، افزود: سازکار انتخابات در کشور ما کارآمد و چابک نیست که چنین نمایندگانی وارد مجلس می‌شود.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در پایان خاطرنشان کرد: در برخورد با نماینده سراوان مردم به خوبی ورود پیدا کردند و فشار غیر رسمی و یک موج رسانه ای و موج اجتماعی به وجود آمد اما باید این اعتراضات یک ساختار داشته باشد و پیگیر ابهامات مردمی و مشکلات جامعه باشد، در اینجاست که یک عنصر مدنی به نام رسانه کارکرد پیدا می‌کند. بنابراین تسریع رسیدگی به موضوع و اقناع افکار عمومی از نقش‌های کلیدی رسانه‌ها در جهت پیگیری مشکلات مردم است.

صالح پور: سازمان گمرک در زمانی که باید روشنگری کند، سکوت کرد
سیدعلی صالح‌پور دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: واکنش ها به این اتفاق و رفتار نماینده سراوان در این ماجرا دو موضوع کاملا از هم جدا است. دروغ‌ها و فرافکنی‌ها و اینکه استیضاح وزیر اقتصاد را چقدر با منطق جلو می‌برند، امنیتی و حاشیه‌ای کردن این ماجرا، طرح بحث قومیت و مذهب و مواردی از این دست اصلا به صلاح کشور نیست.

این فعال دانشجویی با تاکید براینکه نطق آقای درازهی در دفاع از خودش کاملا بی منطق گفت: این نماینده از صحبت های خودش در گمرک اصلا حرفی به میان نمی‌آورد که در مجموع رفتار ایشان نشان می‌دهد که سواد اجتماعی پایینی دارند.

صالح‌پور اضافه کرد: آقای درازهی با اینکه عضو کمیسیون آموزش مجلس است اما با اعلام استاد یکی از دانشگاه‌های آلمان، امروز مدرک تحصیلی ایشان با شبهه‌ی سرقت علمی مواجهه شده است.

وی همچنین عدم ورود به موقع سازمان گمرک کشور جهت شفاف سازی را به عنوان کم کاری‌ این سازمان دانست و گفت: خیلی زودتر از این باید سازمان گمرک وارد می‌شد و اطلاعات دقیقی درباره‌ی این اتفاق می‌داد تا برای عموم مردم این ماجرا روشن شود؛ مسائلی که هم اکنون برای مردم مورد سوال است مثل وضعیت فعلی کارمند، زمان معطلی نماینده و سایر مسایلی که هنوز جواب روشنی برای آن وجود ندارد.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان همچنین گفت: مجلس در چنین مواقعی چه وظیفه‌ای دارد؟ به نظر می‌رسد ساختار هیات نظارت بر رفتار نمایندگان فرمالیته است و معلوم نیست اصلا چه مصوباتی دارد. معلوم نیست آیا احکام‌شان اجرا می‌شود یا نه. چه کسی از جلسه غیر علنی مجلس فیلم می‌گیرد و صرفا برخورد شان به یک تذکر ختم می‌شود.

صالح‌پور با اشاره به اینکه تب رسانه‌ای در ماجرای نماینده سراوان فروکش کرد و فضای مطالبه‌گری‌ها تمام شد، افزود: مسئولین چه زمانی می‌خواهند این ماجرا را پیگیری کنند؟ مجلس در دستگاه خود مستاصل است و نمی‌تواند با نماینده خود برخورد کند؛ باید یک نهاد نظارتی باشد تا به مساله ورود کند.

وی در ادامه با تاکید براینکه روند ورود نمایندگان به مجلس یک فرایند غیرمنطقی و غیرشفاف است، تصریح کرد: نمایندگان بعضا با رفتارهای پوپولیستی و قومیت‌گرایی و پول وارد مجلس می‌شوند؛ حالا نیز بحث انتخابات استانی مطرح شده است.

این فعال دانشجویی همچنین ابراز عقیده کرد: بعضی اوقات مردم به ویژگی اصلح بودن دقت نمی‌کنند و فردی به عنوان نماینده انتخاب می‌شود که شخصیتا نمی‌تواند نماینده باشد.

صالح‌پور گفت: گاها برخی از مسولین جدا از گفتمان انقلاب و امام و رهبری انتخاب شدند که از خود چنین رفتار هایی نشان می‌دهند اما نمی‌شود با یک اشتباه، همه مسئولین را زیر سوال برد.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در پایان با تاکید براینکه انقدر مسائل اینچنینی معمولا خیلی طولانی می‌شود افزود: معلوم نمی‌شود آخر این مساله به کجا رسید و این تعلل و اگر ناکارامدی از مجلس است باید گفت که چرا جلسه هیات نظارت تشکیل نمی‌‎شود و رفتار این نماینده مورد بررسی قرار نمی‌گیرد؟

بیژنی فرد: اشرافیت سیاسی رئیس مجلس باعث ایجاد حس مصونیت در نمایندگان شده است
محمد بیژنی فر عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: باید به رفتار مردم در انتخاب مسئولین بیشتر پرداخته شود زیرا این مردم هستند که مسئولین شورای شهر و نماینده مجلس و ریاست جمهوری را سرکار می‌آورند.

این فعال دانشجویی افزود: متاسفانه  در برخی بخش‌های مدیریتی کشور، بحث قومیت‌گرایی و قبیله گرایی مطرح است و دو دستگی‌های کاذب ایجاد می‌شود.

وی انتخاب ناکارآمد را دلیل مهمی بر تشکیل مجلس ناکارآمد دانست و ابراز عقیده کرد: چگونه می‌شود تا زمانی که رئیس مجلس، دیکتاتور مابانه رفتار کند، این مسئله به سایر نماینده ها سرایت نکند؟ دیکتاتوری و اشرافیت سیاسی رئیس مجلس باعث می‌شود نمایندگان مجلس احساس مصونیت کنند.

بیژنی‌فر دلیل بروز رفتارهایی مانند رفتار درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی را رفتار رئیس مجلس دانست و تصریح کرد: اینگونه است که درازهی‌ها به خود جرات می‌دهند به مردم توهین کنند و فکر می‌کند همه جا مصونیت دارند چون نگاه رئیس مجلس اینگونه است.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی همچنین با ابراز تاسف از تحریک گسل‌های قومیتی و مذهبی توسط نماینده سراوان خاطرنشان کرد: باید جلوی ایشان گرفته شود تا شاهد چنین رفتارهایی نباشیم.

این فعال دانشجویی همچنین برخورد عموم مردم و بازخورد عمومی کلیپ منتشر شده از نماینده سراوان را دلیلی بر بلوغ اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در برخورد با نماینده سراوان مردم نشان دادند که بلوغ فکری‌شان رشد کرده و جلوی استبداد و ظلم می‌ایستند.

وی در پایان با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی براینکه «اگر ما کاری کنیم به اسم اسلام می نویسند»، تصریح کرد: باید میزان هزینه‌ی خطا برای مسئولین بالا برود و اینگونه مسائل از تب و تاب رسانه‌ای نیفتد تا پیگیری شده و در اسرع وقت مشکل به وجود آمده برطرف شود. اما متاسفانه در حال حاضر در مجلس ما فرد محوری حاکم است و مسائلی مانند استانی شدن انتخابات مجلس کاملا بر خلاف عدالت اجتماعی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top