تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/11/22 - 12:45
کد خبر: 301691

نایب رئیس کمیسیون خبر داد؛

حذف تبصره یکپارچگی آموزش عالی از بودجه ۹۸

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره ایده کمیسیون آموزش مجلس برای حذف تبصره ۲۱ لایحه دولت برای بودجه ۹۸ گفت: آموزش عالی باید چشم‌انداز ۵۰ سال آینده داشته باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، قاسم احمدی لاشکی درباره ایده کمیسیون آموزش مجلس برای حذف تبصره ۲۱ لایحه دولت برای بودجه ۹۸ گفت: آنچه در تبصره ۲۱ لایحه بودجه آمده ناظر به ادغام دانشگاه‌هاست؛ صرفا یک ایده بدون مطالعه برای ساماندهی مطرح شده و پیش از این ادله توجیهی یا گزارش کارشناسی آن به کمیسیون تخصصی مجلس ارائه نشده است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ادغام صرف چند دانشگاه با یکدیگر آمایش آموزش عالی نیست، افزود: آیا دولت پیش‌بینی کرده که مثلا برای استان مازندران که در کنار دریا قرار دارد، چه رشته‌هایی باید آموزش داده شوند یا صرفا به این بسنده که کرده که از میان یک دانشگاه ۲ هزار نفره و دانشگاهی با ۳۰۰ دانشجو، آن یکی را که کوچکتر است، حذف کند.

وی با انتقاد از این روش، تصریح کرد: اگر دولت برای این موضوع ایده کارشناسی داشت، باید به همراه لایحه پیوستی نیز ضمیمه می‌کرد اما چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ افزود: باید ایده‌های خود را تشریح و ادله کارشناسی مطرح کنند تا نماینده‌ها قانع شوند؛ نمی‌شود یک دفعه تصمیم گرفت مثلا سه استان یک مدیریت آموزش عالی داشته باشند زیرا به هر حال آن دو استان دیگر مخالفت می‌کنند؛ پس کار با عجله جلو نخواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه اجرای آمایش آموزش عالی سخت است ولی شدنی، ادامه داد: آمایش آموزش عالی صد در صد باید انجام شود ولی نه در قالب یک تبصره در لایحه بودجه و آن هم برای یک سال؛ بلکه باید طرحی برای آن تهیه شود و چشم انداز آن نیز ۵۰ سال آینده کشور باشد.

احمدی لاشکی تاکید کرد: مثلا مجلس در برنامه پنج ساله ششم توسعه مقرر کرده تا سال ۱۴۰۰ باید ۲۳ درصد از میزان دانشجویان در حوزه علمی-کاربردی و فنی و مهارتی تحصیل کنند؛ ولی اجرایی نشدن این موضوع به دلیل کاستی دولت است.

وی با بیان اینکه نظام آمایش آموزش عالی نوشته شده ولی هنوز اجرایی و عملیاتی نشده، تاکید کرد: دست وزرت علوم برای آمایش باز است ولی چنین موضوعی نباید در بودجه سالانه مطرح شود زیرا این کار ماهیت بودجه‌ای ندارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که سند آمایش آموزش عالی دارای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، توضیح داد: اگر شورا در این خصوص مصوبه داشته باشد، مجلس ورود نخواهد کرد؛ با این حال، تبصره ۲۱ لایحه بودجه به ضرر آموزش عالی است.

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش از این یادآور شده بود: دولت در تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ از مجلس خواسته مجوز دهد تا تمام موسسات و دانشگاه‌ها بر اساس ضوابط و استانداردهای وزارت علوم اداره شوند.

وی اضافه کرده بود: دولت برای اجرای این مهم نیاز به مجوز مجلس دارد؛ حکم تبصره ۲۱ نیز ناظر به آن است که همگی این موسسات و دانشگاه‌ها زیرمجموعه وزارت علوم باشند و مورد بازنگری قرار گیرند. از همین رو در تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ که تقدیم مجلس شد، این موضوع پیش‌بینی شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top