تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/03/19 - 10:36
کد خبر: 315009

حمزه دستیار

نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی فضا را امنیتی جلوه می‌دهند

نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی فضا را امنیتی جلوه می‌دهند

در پایان آنچه در درون دانشگاه و بیرون از دانشگاه بر دانشگاه فشار وارد می‌کند و فضا را امنیتی جلوه می‌دهد، نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی هستند و اگر قرار است کسی پاسخگو باشد دولت یازدهم و دوازدهم است.

خبرنامه دانشجویان ایران: حمزه دستیار*// جریان سیاسی حاکم بر دولت با «گفتمان آزادی و امن کردن دانشگاه به جای امنیتی کردن» رای جمعیت کثیری از دانشجویان را جذب کرد، امروز دانشجویان توقع دارند آزادی بیان و کرسی‌های آزاد‌اندیشی بدون مانع برگزار و فضای امن دانشگاه محل تبادل‌آرا و اندیشه‌ها باشد. اینکه جریان حاکم بر دانشگاه خود از امنیتی شدن دانشگاه و عدم‌استقبال دانشجویان از کرسی‌های آزاد‌اندیشی بگوید، مصداق این بیت است که «از دشمنان برند شکایت به دوستان، چون دوست دشمن است، شکایت کجا بریم.»

مثلا در سال ۹۶ در دولتِ امن کردن دانشگاه‌ها، ۷۲ انجمن اسلامی از «فشار و ایجاد محدودیت» بر سر راه فعالیت‌های دانشجویی توسط نهادهای داخل دانشگاه انتقاد کرده بودند. این گزاره حاکی از آن است که کاهش حضور دانشجویان در فضای گفتمانی و کرسی‌های آزاد‌اندیشی ابتدا از عدم‌برگزاری چنین کرسی‌هایی ناشی می‌شود، شورای فرهنگی دانشگاه که مرجع تصویب و تایید این کرسی‌هاست اکثریت قریب به اتفاق از طیف فکری حاکم بر دولت هستند و خود در مرحله اول فتیله را تا حد دلخواه پایین کشیده‌اند.  بحث دومی که مطرح می‌شود عدم‌حضور دانشجویان به علت ترس از برخورد امنیتی‌ها بعد از اظهارنظرشان است! این گزاره را از زبان محمدرضا خاتمی پاسخ می‌دهم: آقای خاتمی در مراسم روز دانشجو خطاب به حسن روحانی گفته بود: «مگر جز وزارت اطلاعاتِ شما، دانشجویان را ستاره‌دار می‌کند؟ براساس کدام قانون و‌ دادگاه دانشجویان را محکوم کرده‌اید؟

آقای روحانی خلاف قانون و قول و‌ قرارهایی که مردم با شما گذاشتند عمل ‌نکنید، همه اینها در اختیار وزارت علوم و‌ وزارت اطلاعات شماست. انتظار‌ داریم در این موارد قوی‌تر عمل کنید.» یعنی مخاطب ما در هر دو صورت 1- کاهش برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی و جلوگیری از مجال آزادی اندیشه و بیان و 2- ترس از برخورد امنیتی- مسئولان دانشگاهی و دولتی هستند و آنها هستند که باید پاسخگو باشند.  روند جلوگیری از ورود افراد شاخص ناهمسو با دولت به دانشگاه‌ها و سنگ‌اندازی در مسیر برگزاری برنامه‌ها و شکایت از سخنرانان از اقدامات علنی دولت است و این اقدام به معنای جلوگیری از سیاسی شدن دانشگاه و سعی برای حضور سیاست تک‌بعدی در دانشگاه است. سیاسی شدن دانشگاه با حضور سیاست در دانشگاه متفاوت است.  در پایان آنچه در درون دانشگاه و بیرون از دانشگاه بر دانشگاه فشار وارد می‌کند و فضا را امنیتی جلوه می‌دهد، نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی هستند و اگر قرار است کسی پاسخگو باشد دولت یازدهم و دوازدهم است.

آقای روحانی سال ۹۶ در مجلس گفتند هرچه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ درباره محیط دانشگاه‌ها، امن بودن دانشگاه و نه امنیتی بودن دانشگاه‌ها، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و برای استاد مطرح شد، همچنان رئیس‌جمهور و دولت دوازدهم به عهد خود وفادار خواهد بود. من برای امنیت دانشجویان، فضای دانشگاه و خطی که اعلام کردم، معامله نخواهم کرد. یعنی ایشان دوگانه وفاداری بر جلوگیری از امنیتی شدن دانشگاه یا معامله بر سر آن را مطرح کردند، پس باید امروز به شعارها و وعده‌هایش پایبند باشد نه اینکه دنبال مقصر و بهانه باشند یا اگر می‌گویند فضا امنیتی است باید پرسید دولت با چه کسی و به چه قیمتی معامله کرد؟

*  عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top