تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/03/21 - 12:35
کد خبر: 315312

میلاد مفاخری؛

فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی به دانشجویان نگاه کنید

فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی به دانشجویان نگاه کنید

انتخابات نشریات دانشجویی برگزار شد اما برای ما هنوز تمام نشده و مرحله دوم آن پر از شبهه است و براساس شیوه‌نامه باید تکلیف دور دوم مشخص شود. البته ما به‌عنوان ائتلاف پیروز و برندگان این انتخابات همه دانشجویان را فارغ از هرگونه جناح‌بندی‌ها، سلایق، نگاه‌ها و قومیت‌ها به همکاری برای احیای عدالت و نجات آزادی و تغییر شرایط موجود به‌نفع دانشجویان و شنیده شدن صدای آنها دعوت می‌کنیم که پای کار بیایند و راه‌حل‌هایشان را در اختیار ما بگذارند تا بتوانیم شاهد زنده‌شدن و تاثیرگذاری نشریات دانشجویان باشیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: میلاد مفاخری*// روز گذشته همایش و انتخابات مدیران‌مسئول نشریات دانشجویی وزارت علوم برگزار شد و «احیای عدالت – نجات آزادی» و «طلوع عدالت»، دو ائتلاف بزرگ این انتخابات بودند. از بحث ائتلاف‌ها که بگذریم، پیش از صحبت درخصوص نحوه برگزاری و کم و کیف انتخابات اخیر باید نکاتی را یادآور شد و راجع به آن صحبت کرد؛ چراکه صحبت نکردن از این موارد درواقع بستن چشمان‌مان روی واقعیت است. نکاتی که می‌خواهم راجع به آن بنویسم دو کلیدواژه آزادی و عدالت است؛ کلیدواژه‌هایی که چند سال است در سقوط آزاد به سمت تاریکی، نابودی و استحاله‌ شدن پیش می‌روند. اینکه چرا با چنین صراحتی از سقوط آزادی و عدالت در سال‌های گذشته می‌گویم و چه استدلالی برای آن دارم، شاید سوال بسیاری از دانشجویان باشد. سعی می‌کنم خارج از جناح‌بندی‌های سیاسی و صرفا در حوزه نشریات نکاتی را ارائه دهم.

طی سال‌های گذشته شاهد تضییع حق دانشجویان به‌صورت گسترده بودیم. به‌عنوان مثال در دانشگاه‌های مختلفی نظیر دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه کاشان و بسیاری از دانشگاه‌های دیگر به‌خاطر عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان دانشگاه و عدم برگزاری درست فرآیند انتخابات و ناتوانی از اجرای شیوه‌نامه البته پرابهام وزارت علوم، حق دانشجویان تضعیف شده و وزارت علوم به‌جای مواخذه‌ نیروهای تحت امر خود، حق رای دانشجویانی را باطل کرده که ممکن است دیگر شرایط حضور و شرکت در انتخابات را نداشته باشند و عملا به‌جای برخورد با مسئولان، با بی‌گناه‌ترین افراد این ماجرا برخورد می‌کنند که اوج بی‌عدالتی است و می‌توان به‌عنوان یکی از مصادیق سقوط عدالت عنوان کرد که متاسفانه تعداد آن هم کم نبوده است.

مثال دیگر نشریه‌ای در یک دانشگاه است؛ نشریه‌ای که به‌نظر تخلف کرده و کار اشتباهی انجام داده است در شورای ناظر رای بر برائت آن صادر می‌شود اما به ناگاه ماجرای مربوط به آن سر از قوه قضائیه درمی‌آورد و متاسفانه اعضای اصلی دانشجوی حاضر در شورای مرکزی نه‌تنها در قبال چنین اتفاقی سکوت می‌کنند و موضعی درباره این اتفاقات و پرونده‌سازی برای یک دانشجو نمی‌گیرند، بلکه در عمل از آن دفاع هم می‌کنند. چرا؟ برای اینکه این نشریه با دیدگاه‌های سیاسی‌شان متفاوت بوده و از سمت جناح مخالف آنها منتشر شده است. این یکی دیگر از مصادیق سقوط آزادی در دوره اخیر است و یکی از دلایلی که ما نام ائتلاف انتخاباتی خود را «احیای عدالت – نجات آزادی» قرار دادیم همین مسائلی است که گریبانگیر دانشجویان شده است.

اما درباره انتخابات نشریات، انتخاباتی که باید در اردیبهشت برگزار می‌شد به هزار و یک دلیل واهی که بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشت، توسط عده‌ای از دانشجویان سیاست‌زده و فشار وزارت علومی همسو با آنان به تعویق می‌افتد. آن‌هم چه تعویقی! پس از ماه مبارک رمضان و مصادف با شلوغ‌ترین زمان دانشجویان یعنی امتحانات پایان ترم دانشگاه‌های سراسر کشور. همین امر باعث شد نزدیک به بیش از 200 نفر از مدیران‌مسئول نشریات با گرایش‌ها و سلایق مختلف امکان حضور در همایش نشریات و شرکت در انتخابات آن را نداشته باشند و حق آنها ضایع شود.

نکته دیگری که در رابطه با روند برگزاری انتخابات می‌توان اشاره کرد، مهندسی انتخابات بود. ما شاهد انتخاباتی بودیم که تلاش بسیاری برای انجام مهندسی در آن صورت پذیرفت که درنهایت بیش از اینکه به‌نفع طیف‌های دانشجویان که دغدغه‌مند حوزه نشریات باشد، به‌نفع یک جریان سیاسی بود. یکی از افتخارات ما این است که در آن بی‌اخلاقی را به جبهه مقابل باختیم؛ بی‌اخلاقی‌ای که در زمان معرفی نامزدها و در طول برگزاری انتخابات نظار‌ه‌گر آن بودیم. اتفاقات زشت و زننده‌ای در طول برگزاری انتخابات چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم اتفاق افتاد که تصور نمی‌کنم بازگوکردن آن جز نمک ‌پاشیدن به زخم دانشجویان چیز دیگری نصیب‌مان کند. دانشجویان انقلابی یا دانشجویان پیام‌نوری که پیش‌تر سنگ‌اندازی زیادی در مسیر بالندگی نشریات آن داشته‌اند، قبل و حین رای‌گیری مرتب مورد بی‌احترامی جناح «طلوع آزادی» قرار گرفتند.

انتخابات نشریات دانشجویی برگزار شد اما برای ما هنوز تمام نشده و مرحله دوم آن پر از شبهه است و براساس شیوه‌نامه باید تکلیف دور دوم مشخص شود. البته ما به‌عنوان ائتلاف پیروز و برندگان این انتخابات همه دانشجویان را فارغ از هرگونه جناح‌بندی‌ها، سلایق، نگاه‌ها و قومیت‌ها به همکاری برای احیای عدالت و نجات آزادی و تغییر شرایط موجود به‌نفع دانشجویان و شنیده شدن صدای آنها دعوت می‌کنیم که پای کار بیایند و راه‌حل‌هایشان را در اختیار ما بگذارند تا بتوانیم شاهد زنده‌شدن و تاثیرگذاری نشریات دانشجویان باشیم.

در دوره جدید به شکل جدی اصلاح شیوه‌نامه‌های دانشگاه‌های ستادی مانند پیام‌نور و فرهنگیان را پیگیری خواهیم کرد تا بهترین سازوکار به‌نفع دانشجویان ایجاد شود و تلاش می‌کنیم درخصوص مباحث مالی نشریات، شفافیت و روند قانونی لازم را برنامه‌ریزی کنیم تا توازن بین دانشگاه‌ها برقرار شود.

در پایان از وزارت علوم و دست‌اندرکاران حوزه نشریات درخواست می‌کنم به مشکلات و مسائل دانشجویان فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی رسیدگی کنند و دردمند دانشجو باشند نه دردمند دولت‌ها و سیاسیون.

* دانشجوی دانشگاه پیام نور و فعال دانشجویی در حوزه نشریات

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top