تاریخ انتشار: 05 مرداد 1390 - 14:50:17
کد خبر: 31590

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب دوم

وقتی جاهلیت لباس مدرن بر تن می کند

وقتی جاهلیت لباس مدرن بر تن می کند

همین امروز هم صفت جاهلیّت را قرین با حیات و فرهنگ اعراب «حجاز»، قبل از بعثت رسول ختمی مرتبت(ص) می‌شناسیم؛ لیکن هیچ گاه، در تصوّرمان هم نمی‌آمد که ساکنان زمین پس از هزار و دویست سال و به رغم همة تجربه‌ها و ادّعای مدنیّت و آگاهی، نه تنها حامل و مبلغ جمله صفات مذموم عصر جاهلی باشند، بلکه پا را فراتر نهاده و گوی سبقت را از آنان ربوده‌اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: آن روز که خواندیم و شنیدیم که اعراب جاهلی به خاطر ننگ دختر داشتن یا فقر، دختران خود را زنده به گور می‌کردند، در حیرت و تعجّب، آن عصر را عصر جاهلی و اعراب را مبتلای جاهلیّت خواندیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، کتاب "جاهلیت مدرن" به کوشش اسماعیل شفیعی سروستانی نوشته شده و در قالب زیبایی جاهلیت مدرن را به تصویر می کشد.

در بخشی از این کتاب آمده است:

همین امروز هم صفت جاهلیّت را قرین با حیات و فرهنگ اعراب «حجاز»، قبل از بعثت رسول ختمی مرتبت(ص) می‌شناسیم؛ لیکن هیچ گاه، در تصوّرمان هم نمی‌آمد که ساکنان زمین پس از هزار و دویست سال و به رغم همة تجربه‌ها و ادّعای مدنیّت و آگاهی، نه تنها حامل و مبلغ جمله صفات مذموم عصر جاهلی باشند، بلکه پا را فراتر نهاده و گوی سبقت را از آنان ربوده‌اند.

میان زنده به گور کردن نوزادان بی‌گناه و سقط میلیون‌ها جنین که هر یک استعداد تبدیل شدن به میلیون زن و مرد بالغ و مستعد در عرصه زمین را دارند، چه تفاوت است؟...

جست‌وجوی مختصری در آرشیو رسانه‌ها، نهادهای بهداشتی و سازمان‌های رسمی متولّی امر سلامتی، درمان و خانواده، فهرست بزرگی از این قتل عامّ خاموش را فراروی ما قرار می‌دهد. از آن همه، فهرست زیر را ملاحظه کنید:

* در حالی که طبق آمارهای جهانی در سال 2009 م، 42 میلیون (در روز حدود 115000)، سقط جنین صورت می‌گیرد. 83% از همه این سقط جنین‌ها در کشورهای در حال توسعه و 17% در کشورهای توسعه یافته رخ می‌دهد.

*در "آمریکا" تعداد 3700 سقط جنین در روز گزارش شده است که 52% مادران آنها کمتر از 25 سال سن دارند.

اینها نمونه کوچکی از مواردی است که این روزها در سایت ها و منابع خبری می بینیم و می خوانیم و نمونه هایی از این دست چقدر بسیار است مانند آدمخواری، رواج آرایشهای افراطگونه در جوامع، استفاده مردان از لوازم آرایشی، افزایش مصرف مشروبات الکلی و سیگار در جهان، تجارت انسان، شایع شدن شدن ویروس ایدز،آمار جهانی خشونت علیه زنان و... فقط کافی است کمی انصاف داشته باشیم تا قبول کنیم ما الآن در جاهلیت دوم به سر می‌بریم، جاهلیتی که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آْله آن را سخت‌تر و مخرب‌تر از جاهلیت اول می‌دانستند و امام صادق علیه السلام کار امام زمان علیه السلام را در مواجه با جاهلان زمان ظهور، سخت‌تر از پیامبر صلوات الله علیه و آله توصیف کرده‌اند.

کتاب «جاهلیت مدرن» دارای ۲ بخش است. بخش اول آن به مباحث نظری می پردازد و در بخش دوم مصادیقی که در جاهلیت مدرن مطرح است را بررسی می کند.  مصادیقی اعم از «جاهلیت مدرن و پوستین وارونه اسلام»، «جاهلیت دوم در آخرالزمان»، «مهدویت رودررو با جاهلیت»، «معنا و مفهوم جاهلیت»، «مرگ جاهلی»‌و «سرمایه‌داری، موجد خودآرایی جاهلی».

در بخشی از این کتاب درباره «زنان، هدف تبلیغات سرمایه‌سالاران»، آمده است: اساس نظام اقتصادی سرمایه‌سالاری، تولید کالا است؛ تولید و توزیع و پس از آن مصرف کالاست که باعث انباشت سرمایه برای تولید بیشتر می‌شود، هر کدام از این حلقه‌ها که نباشد، نظام اقتصادی موجود به دست‌انداز می‌افتد؛ از این نظر، تبلیغات که نقش مهمی در گسترش فرهنگ مصرفی وجود دارد برای تکمیل این حلقه، اهمیت پیدا می‌کند.

در ابتدای کار، تبلیغات به طور عمده صورت اطلاع‌رسانی داشت، نزدیک به صد سال پیش، بعضی از خلصت‌های این کالای تازه وارد بازار، در آگهی تجارتی عمده می‌شد، کمتر اتفاق می‌افتاد که آگهی تجارتی درباره چیزی به غیر از خود کالا باشد، به عبارت دیگر، نقش اصلی تبلیغات در این دوره، اطلاع‌رسانی بود ولی از سال ۱۹۲۵ م. این شیوه تبلیغات تغییر کرد؛ شرکت‌ها به این نتیجه رسیدند که نگرش متفاوتی لازم است تا بتوان کالای بیشتری فروخت، از آن تاریخ به بعد، آْگهی‌های تجارتی کوشید کالا را به خواسته‌ها واحساسات انسانی گره بزند.

یکی از ابتدایی‌ترین خواسته‌های بشری هم تمایلات جنسی است و از اینجاست که بهره‌گیری به واقع سوء استفاده از زنان در تبلیغات آغاز می‌شود، کمتر اتفاق می‌افتد که در آگهی‌ها نشانی از کالای مورد نظر باشد و اغلب نیز خواننده و بیننده از آگهی، چیزی درباره مختصات کالا نمی‌آموزد به عوض، آگهی تجارتی می‌کوشد که تصویرپردازی کند.

در این کوشش برای تصویرپردازی، بدن زن چه به طور کامل و چه به صورت اجزا وارد معادله می‌شود تا کالای مورد نظر به فروش رود؛ گذشته از نتایج دیگر، یکی از پیامدهای آن، این است که از زنان، تصاویر کاملأ غیرواقعی ساخته می‌شود. زنان آگهی‌های تجارتی را در هیچ کجا پیدا نمی‌کنید به عوض با تزریق ناامنی و غیرکامل بودن زنان و به ندرت مردان، پیام اصلی این آگهی‌ها این است که اگر کالاهای مورد نظر را مصرف کنند، هر کمبودی واقعی یا خیالی بر طرف می‌شوند.

تقریبأ در همه آگهی‌ها، پیام اصلی این است که زن و مرد ایده‌آل چه مشخصاتی باید داشته باشند در خصوص مردان، پیام مشخص و روشن است: او باید با قدرت، ثروتمند، ورزشکار و دارای اعتماد به نفس باشد.

در خصوص زنان، ولی پیام‌ها یک نقطه مشترک دارند؛ یک زن باید زیبا باشد البته باید گفت که تبلیغات، مبدا این شیوه نگرش به زن نیستند ولی آنچه که تبلیغات کرده و می‌کند، این است که همگام با جنسیت‌گرایی، این تصور ویژه از زیبایی را دست نیافتنی‌تر کرده است؛ یکی از پیامدهای جدی تبلیغات این است که این تصور زیبایی، منحصر به فرد و جزمی‌تر شده است که در عمل، پیامد آن به صورت زجر و عذاب زنان و نیز گاهی مرگ آنان بوده است.

کتاب «جاهلیت مدرن» در ۳۱۹ صفحه با قیمت ۳۸۰۰ تومان توسط نشر موعودمنتشر و روانه بازار شده است.
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top