تاریخ انتشار: شنبه 1398/04/15 - 09:47
کد خبر: 318466

وزیر علوم: فارغ‌التحصیلان بورسیه عجله نکنند؛ جایابی‌ها در حال انجام است

پس از گذشت حدود دو ماه دوباره بحث بورسیه‌های غیرقانونی مطرح ‌شد و درست در زمانی که بحث استیضاح فرجی‌دانا وزیر علوم وقت داغ شده بود، در منابع غیر رسمی اسامی 3 هزار بورسیه با عنوان بورسیه‌های غیرقانونی افشا شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، چهارم خردادماه سال 93 معاون وزیر علوم وقت( رضا فرجی‌دانا) از بورسیه غیرقانونی ۳ هزار نفر در دولت نهم خبر داد، این خبر، جنجالی در آموزش عالی کشور ایجاد کرد و نهادهای قانونی به تکاپو برای بررسی افتادند، فشار زیادی از نظر روحی، خانوادگی و تحصیلی نیز به دانشجویان بورسیه‌ وارد شد به طوریکه این افراد تمام مدارک تحصیلی‌شان که حاکی از قانونی بودن بورسیه آنان بود را ارائه کردند.

اما گویا این مساله که بوی تسویه حساب سیاسی داشت، به این سادگی و با ارائه مدارک حل شدنی نبود و داستان ادامه یافت؛ اعتراض‌های دانشجویان بورسیه بالا گرفت تا حدی که وزارت علوم در بیانیه‌ای مجبور به عذرخواهی شد.

اما پس از گذشت حدود دو ماه دوباره بحث بورسیه‌های غیرقانونی مطرح ‌شد و درست در زمانی که بحث استیضاح فرجی‌دانا وزیر علوم وقت داغ شده بود، در منابع غیر رسمی اسامی 3 هزار بورسیه با عنوان بورسیه‌های غیرقانونی افشا شد.

انتشار این اسامی موج جدیدی از اعتراضات را برانگیخت و دانشجویان در نامه خود از مقامات قضایی و بازرسی خواستند اگر تخلفی در فرایند بورس و اعزام دانشجویان بورسیه وجود دارد با موضوع به شدت برخورد کنند و تأکید کردند که برای تنویر افکار عمومی و اعاده حیثیت تمام مدارک و مستندات دانشجویان بورسیه مورد بازبینی قرار گیرد و چنانکه تخلفی در آنها مشاهده شد با متخلفان برخورد شود.

پس از استیضاح فرجی دانا، نجفی سرپرست وقت وزارت علوم از تشکیل کمیسیونی برای بررسی موضوع خبر داد و با توجه به آمار ارائه شده، از تعداد 3772 نفر بورسیه شده بین سال‌های 88 تا 92 بورسیه 508 نفر لغو شده اما با پرداخت هزینه مجاز به ادامه تحصیل هستند و فقط از تحصیل 36 نفر جلوگیری می‌شود.

حالا که از بین ۳۷۷۲ نفر تنها ۳۶ نفر با مشکلاتی رو به رو بودند قرار شد مشکل آن تعدادی که به آنها تهمت زده شده بود حل شود اما باز هم قضیه کش داده شد تا جایی که رهبر معظم انقلاب موضوع بورسیه‌ها را غلط‌ترین کار آموزش عالی دانستند.

پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و ابراز نگرانی ایشان از ظلم‌های صورت گرفته در بحث بورسیه‌ها، کمیته‌ای با حضور نهاد نمایندگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون اصل نود مجلس، وزارت بهداشت و وزارت علوم برای حل موضوع بورسیه‌ها تشکیل شد اما همچنان دانشجویان بورسیه از حل نشدن مشکلشان صحبت می‌کردند و این موضوع را در سامانه فارس من نیز مطرح کردند و خواستار پیگیری موضوع از مسؤولان شدند، تا اینکه رئیس دیوان عدالت اداری از بسته شدن پرونده بورسیه‌ها خبر داد.

در این باره منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:  پرونده بورسیه‌ها بسته شده، فقط بحث به کار گیری و جایابی برخی از فارغ التحصیلان باقی مانده است.

وی افزود: جایابی‌ها مدتی به طول انجامیده اما در حال اجرا است، فارغ‌التحصیلان بورسیه نباید عجله کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top