تاریخ انتشار: شنبه 1398/05/05 - 11:06
کد خبر: 321619

تشکیل شدن کارگروه‌های برنامه‌ریزی و گسترش وزارت علوم

رئیس شورای تحول علوم انسانی گفت: خوشبختانه پس از حدود ۶ ماه موضوع تعیین اعضای کارگروه‌های برنامه‌ریزی و گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سامان رسید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی،جلسه ۱۶۹ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. حداد عادل در ابتدای این جلسه گفت: خوشبختانه پس از حدود ۶ ماه موضوع تعیین اعضای کارگروه‌های برنامه‌ریزی و گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سامان رسید.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: نتیجه حاصل شده مبین استمرار تلاش‌ها و استفاده از تجربیات انباشته شده در تحول و ارتقاء علوم انسانی است.

در ادامه حداد عادل از انتشار سه کتاب توسط شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با همکاری سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاه‌ها سمت خبر داد.

پس از سخنان حداد عادل، ادامه بررسی سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته روانشناسی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت.

در این برنامه درسی که با توجه به نظرات و پیشنهاد‌های اعضا در جلسات گذشته بازنویسی و ویرایش شده است، مواردی مانند روش تحقیق در این رشته، نظریه‌های جامعه‌شناسی خرد، جامعه‌شناسی احساسات، جامعه‌شناسی هویت و... مورد اشاره قرار گرفته است.

در این گزارش و با اشاره به ارتباط این رشته با علوم اجتماعی و گنجانیدن معارف اسلامی در این حوزه مواردی مانند توجه به مطالعات فرهنگی در بررسی وضعیت روانی جامعه نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

در ادامه حجت‌الاسلام‌ کاظمینی، معاون ارتباط با حوزه دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع آسیب‌های اجتماعی و کج‌روی‌های جامعه در برنامه درسی مورد توجه مناسب قرار گرفته است.

پس از اظهار نظر اعضا و جمع بندی، حداد عادل با رأی مثبت اعضاء سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته روانشناسی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید.

دستور دوم جلسه ۱۶۹ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بررسی سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته اقتصاد محاسباتی در مقطع دکترای پیوسته بود که گزارش اقدامات انجام شده در این زمینه توسط حجت‌الاسلام‌ مصباحی مقدم ارائه شد.

وی در مورد انگیزه راه‌اندازی این رشته گفت: با توجه به پیشرفت‌های ایجاد شده در فناوری‌های محاسباتی در این رشته قصد داریم تا مهارت‌های استفاده دانش‌آموختگان اقتصاد از این ابزار تقویت شود.

وی افزود: بار اصلی در این زمینه بر عهده دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) بوده است.

پس از سخنان حجت‌الاسلام‌ مصباحی مقدم، حسین راغفر عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) طی سخنانی گفت: موضوع اقتصاد محاسباتی در اوایل دهه ۱۹۸۰ در میان فیزیکدان‌ها و شیمی‌دان‌ها شکل گرفت.

وی افزود: این جمع باعث پیرامون موضوع عدم قطعیت در علوم طبیعی، کار خود را آغاز کردند و بعد از اضافه شدن متخصصان علوم اقتصادی، رایانه و... کار خود را گسترش دادند.

راغفر ادامه داد: نتایج کار این مجموعه به شکل‌گیری یک تفکر نوین در علم اقتصاد شکل گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) گفت: بحران‌های اقتصادی نشان داد نظرات اقتصادی متعارف در تبیین مفاهیم نوین اقتصادی ناتوان است و این ناتوانی موجب شد تا موضوع ورود مفاهیم جدید و بین‌رشته‌ای پای خود را به علم اقتصاد باز کنند.

وی افزود: یکی از مشکلات اقتصاد جامعه ما هم تکیه بیش از حد به مفاهیم انتزاعی و بی‌توجهی به مفاهیم عینی است.

پس از سخنان راغفر، اعضای شورای تحول به اظهار نظر درباره کلیت برنامه آموزشی دکتری پیوسته اقتصاد محاسباتی پرداختند. سپس دکتر راغفر به بررسی دیدگاه‌های ارائه شده پرداخت و گفت: علوم آینده دارای چند ویژگی مانند ریاضی محور بودن، به‌کارگیری هوش مصنوعی، حرکت از اقتصاد خرد به اقتصاد کلان توجه به رفتار جمعی است.

وی افزود: این رشته بر نظریه بازی توجه دارد و در این نظریه منافع هر یک از اعضای یک گروه از تصمیم کل اعضای گروه تأثیر می‌گیرد.

راغفر ادامه داد: در این رشته سعی شده تا قواعد بازی اقتصادی تبیین و تشریح شوند.

وی گفت: این رشته به نوعی نقد رشته اقتصاد متعارف است و به همین دلیل نمی‌تواند ذیل آن تدریس شود.

حجت‌الاسلام‌ مصباحی مقدم هم در این زمینه گفت: با توجه به محدودیت تعداد دروس اصلی، برخی از مباحث مهم در دروس اختیاری گنجانیده شده است.

وی افزود: در بسیاری از دانشگاه‌ها این درس تحت عنوان اقتصاد محاسباتی رفتاری تدریس می‌شود.

رئیس کارگروه اقتصاد و شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: رشته اقتصاد جزء علوم رفتاری دسته‌بندی می‌شود و به همین دلیل لازم است در آن دروس اسلامی هم باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی بار‌ها با حضور متخصصان رایانه و... بازنویسی شده است.

پس از سخنان مصباحی مقدم دکتر حداد عادل طی سخنانی گفت: به نظر می‌رسد با توجه به ماهیت این رشته باید از غلظت اقتصاد در این رشته کاسته شود.

وی افزود: اقتصاد از آن جهت که با قواعد انسانی و جبر اجتماعی مواجه هست یک علم کامل است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از این منظر یک اقتصاد که بر خلاف اقتصاد متعارف که انسان‌ها را کاملاً یکسان می‌بیند و معتقد به تفاوت انسان‌ها است، لازم است.

پس از سخنان حداد عادل، کلیات سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته اقتصاد محاسباتی تصویب شد و بررسی جزئیات آن به جلسه آینده موکول شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top