تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/08/28 - 09:52
کد خبر: 335360

گزارشی از واکنش سیاسیون به سهمیه‌بندی بنزین؛

دولت زیر تیغ انتقاد

دولت زیر تیغ انتقاد

دولت برای اجرای این طرح به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا استناد کرده است، دلایل اجرای این تصمیم از سوی مقامات دولت، مبارزه با قاچاق سوخت، هدفمندتر شدن یارانه‌ها، حمایت از معیشت 18 میلیون خانوار و جلوگیری از افزایش بی رویه مصرف بنزین اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دولت ساعت 24 روز پنج شنبه 24 آبان ماه بدون زمینه‌سازی و اعلام قبلی اعلام کرد قصد دارد سهمیه‌بندی را بازگردانده، نرخ بنزین را افزایش دهد و منابع حاصل از افزایش قیمت را بین 18 میلیون خانوار تقسیم کند. علیرغم آنکه نمایندگان مجلس می‌گویند دولت به مجوز قانونی جدیدی برای انجام این کار نیاز نداشته است، دولت برای اجرای این طرح به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا استناد کرده است. دلایل اجرای این تصمیم از سوی مقامات دولت، مبارزه با قاچاق سوخت، هدفمندتر شدن یارانه‌ها، حمایت از معیشت 18 میلیون خانوار و جلوگیری از افزایش بی رویه مصرف بنزین اعلام شده است. در همین راستا چهره های سیاسی متعددی واکنش های متفاوتی داشتند که به شرح زیر است:

احمد توکلی
فرایند اتخاذ تصمیم و شیوه اعلام آن بسیار بد بود، تصمیم به این مهمی باید پیوست تبلیغاتی می‌داشت و حداقل چند ماه  در رسانه‌ها به خصوص صداوسیما بحث می شد.

با توجه به اعلام دولت، هدف از این افزایش، اصلاح مصرف سوخت است،  اما در وضع فعلی با افزایش قیمت بنزین، این هدف محقق نمی شود و تنها اثر تورمش مردم را از نفس می‌اندازد. اصلاح مصرف سوخت وابسته به  بسته‌ای است که باید در آن سیاست‌های غیرقیمتی، قیمتی و به خصوص سیاست حمایتی از مشاغل ذیربط و مردم مستضعف دیده شود. در این بسته حتی سیاست‌های غیرقیمتی مقدم بر سیاست‌های قیمتی است.

بیشتربخوانید//کنار گذاشتن کارت سوخت خیانت بود/ تصمیم به این مهمی باید پیوست تبلیغاتی می‌داشت

محمدباقر قالیباف
محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: رئیس جمهور در هفته منتهی به این اتفاق اجرائی پر اهمیت که بار روانی و اقتصادی برای مردم دارد، به جای زمینه سازی برای آرامش مردم و همراه نمودن آنها، کمپین سیاسی و انتخاباتی خود را در سفرهای استانی کلید می زند.

وی با بیان اینکه جامعه احساس محرومیت نسبی دارد توضیح داد: مردم احساس می کنند به میزان ظرفیت ها و استعدادهای کشور از مزایا بهره مند نمی شوند. در حالی که گفته می شود ما به منابع جدید نفتی دست یافتیم، مردم نمی پذیرند که چند روز بعد قیمت بنزین بالا برود. مردم نگران آینده خود هستند. ما باید با جلب مشارکت مردم دست به اجرای این سیاست بزنیم.

بیش تر بخوانید// قالیباف: دولت به همدلی با مردم اعتقادی ندارد

سعید جلیلی
نشست هم‌فکری و هم‌افزایی برای کاهش مشکلات طرح مصوب سران سه قوه درباره سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان اقتصادی دولت سایه در دفتر سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

جلیلی در این نشست با اعلام اینکه همه باید با همفکری کمک کنند، تا این طرح حداقل مشکلات را داشته باشد، تصریح کرد: هدف از برگزاری این جلسه با نمایندگان محترم آن است که رهبر انقلاب در بیانات اخیر خود فرمودند که می‌بایست با همفکری و هم‌افزایی و ارائه مجموعه نقاط اصلاحی، مشکلات مصوبه سران قوا را کاهش داد. ایشان همچنین در بخشی دیگر از سخنانشان فرمودند: «برخی از مردم نگران گرانی اند و برخی دیگر فکر میکنند این طرح به ضررشان است»؛ طبیعتا در همین چهارچوب می‌توان راهکارهایی برای کنترل تورم مطرح کرد.

بیش تر بخوانید// جلیلی: قدردان صبر مردم باشیم و فشار مشکلات را کاهش دهیم

ری شهری
منافقین از چند ماه پیش برای ایجاد اغتشاش در کشور برنامه داشتند.

وی با بیان این که صف منافقین از مردم جدا است، گفت: بحمدالله اخلالگران و منافقین به زودی شناسایی شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وارد کردن خسارت به بیت المال و آتش زدن به اموال عمومی کار مردم نیست، چرا که مردم هیچگاه به اموال خود آتش نمی زنند.

بیش تربخوانید// آیت الله ری شهری: صف منافقین از مردم جدا است

عطاءالله مهاجرانی
اپوزیسیون منحوس برانداز، برای بار چهارم، کوشید بر موج اعتراض مردمی سوار شود و گاری شکسته بسته‌اش را از توی چاله ۴۱ ساله سرنوشت رو به زوالش بیرون بکشد. پمپئو هم رقصی و اشاره‌ای که برو هواتو دارم! بولتون هم که نیست.

مثل ۷۸ و ۸۸ و ۹۶، این جمع شلخته چارلنگی مات و مبهوت خواهد ماند.

بیش تر بخوانید// واکنش مهاجرانی به اغتشاشات اخیر

سید حسن حسینی شاهرودی
سید حسن حسینی شاهرودی با بیان اینکه مهم‌ترین نقش رئیس‌جمهور و دست‌اندرکاران کشور این است که در شرایط فعلی آرامش را به جامعه بازگردانند، اظهار داشت: رئیس جمهور باید در این روزها باید میدان دار باشد، زیرا مردم باید نسبت به تصمیم افزایش قیمت بنزین قانع و توجیه شوند که دولت بهترین کار را انجام داده و ضرورت داشته که چنین کاری را انجام دهد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید در مورد زمان، شیوه و دلایل لزوم افزایش قیمت بنزین به مردم توضیح دهد و اعلام کند که چرا این زمان را انتخاب کرده و با این شیوه، یکباره و بدون اطلاع‌رسانی، افزایش قیمت بنزین را اجرایی کرده است. همچنین دولت باید با شهامت و به زبان مردم، دلایل اتخاذ این تصمیم را اعلام کند.

غلامرضا مصاحبی مقدم
غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری خود که صبح امروز(دوشنبه) در مجموعه سایت خبرفوری برگزار شد، اظهار داشت: موضوع روز بحث قیمت بنزین است و باید نکاتی را عرض کنم. قیمت بنزین چند سالی بود که ثابت بود و تورم شتابان پیش می‌رفت و باید نرخ آن نیز اصلاح می‌شد و انباشته نمی‌شد. اما این انباشتگی پیش آمد و امروز قیمت بنزین ارزش نیمی از ارزش پنج الی شش سال پیش را دارد.

وی ادامه داد: پایین بودن قیمت حامل های انرژی به خصوص بنزین باعث رشد مصرف آن بوده که این موضوع نگران کننده بود. زمانی بود که ما ۵۰ میلیون لیتر تولید می کردیم و مصرف هم همان حد بود ولی اکنون تولید ما ۱۱۰ میلیون لیتر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در کنار این موضوعات، بحث آلودگی هوا که امروز همه کلان شهرها درگیر آن هستند، موضوعی نگران کننده بود. پایین بودن قیمت بنزین سبب شده بود که ما خودروهای تک سرنشین را در سطح شهرها شاهد باشیم که باعث رشد سالانه ۹ درصدی در مصرف بنزین شده اند.

مصباحی‌مقدم افزود: مجموع این عوامل باعث شد دولت تصمیم به این افزایش قیمت بگیرد ولی از تجربه گذشته استفاده نکرد. ما سال ۸۹ نیز قیمت‌های حامل های انرژی را تغییر داده و ما شاهد افزایش قیمت در ۱۶ نوع بودیم ولی تنشی پیش نیامد.

بیش تر بخوانید// مصباحی‌مقدم: دولت مسبب افزایش تنش‌ها در کشور است

علی اکبر کریمی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: دولت همواره طی سال‌های اخیر از حذف یارانه دهک‌های پردرآمد طفره می‌رفت و اعلام می‌کرد که سازوکار شناسایی دهک‌های پردرآمد را در اختیار ندارد.

کریمی تصریح کرد: سؤال اینجاست که دولت چگونه می‌خواهد ۲۵ میلیون نفر را از دریافت یارانه محروم کند؟ آیا این ۲۵ میلیون نفر قبلاً شناسایی شده‌اند؟ اگر شناسایی نشده‌اند، دولت چه سازوکاری برای شناسایی دهک‌های پردرآمد دارد؟

وی با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری به معنای رفع مسئولیت نظارتی مجلس در ماجرای افزایش قیمت بنزین نیست، گفت: دولت در قطع یارانه دهک‌های پردرآمد باید به گونه‌ای عمل کند که حق کسی ضایع نشود. در این راستا باید جزئیات برنامه دولت برای پرداخت یارانه و شناسایی دهک‌های محروم و پردرآمد به مجلس ارائه شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: دولت تاکنون گزارشی از جزئیات برنامه خود در راستای تنظیم بازار برای جلوگیری از گرانی‌ها و همچنین سازوکار پرداخت یارانه‌های جدید به مجلس ارائه نداده است.

محمدرضا باهنر
استدلال ها و دلایل زیادی وجود داشت که دولت و دیگر قوا باید این طرح را عملیاتی کنند، اما اینکه این پروژه باید مدبرانه اجرا شود و سبد سیاستی برای آن تعریف شود تا براساس آن کار جلو برود نیز مهم است.

وی افزود: من خاطرم است که زمانی که قرار بود طرح هدفمندی یارانه ها اجرا شود، نزدیک به ۱۰۰ اقدام را مسئولان دولتی و مجلس تفاهم کردیم که چه باید انجام شود و چه قدامات دنبال آن تفاهم آن ۱۰۰ اقدام جدول زمانی داشت و مساله هماهنگی ها و همزمانی ها و چیزهای دیگر در آن لحاظ شده بود.

باهنر ادامه داد: البته ممکن است توقعاتی در بین مسئولان و مردم ایجاد شده باشد. مثلا برخی نمایندگان ممکن است بگویند چرا ما از روز و ساعت اجرای این پروژه اطلاع نداشتیم. در حالیکه در یک پروژه‌ و یک پک سیاسی مانند این طرح، غیرممکن است و نیاز است محرمانه هایی لحاظ شود و مراعات هایی صورت گیرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: اگر از هفته قبل اعلام می شد که قرار است هفته آینده بنزین دونرخی شود ممکن بود برخی مسائل و مشکلات در کشور ایجاد شود، صف های بنزین شکل بگیرد، برخی دست به اقداماتی مثل ذخیره بنزین در منزل بزنند که ایجاد خطر می کرد. باید بپذیریم که زمان اجرای این طرح و اینکه از چه ساعتی و چه روزی باید اجرا شود باید بین ۱۰ تا ۱۵ نفر از مسئولان مطلع می بودند.

*گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1398/08/28 - 12:47

بایستی حقوق بازنشستگان و خانواده های مستمند و به شدت نیازمندشان که جمعیت قابل توجهی از خانوارهای طبقه متوسط و محروم و خدوم و رنج کشیده مدافع نظام و انقلاب رو با خدمت صادقانه ۳۰ ساله بدون فساد( دزدی ، رشوه ، اختلاس و فرار از کشور)تشکیل می دهند با توجه به منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین بطور کامل در سال ۹۹ همسان سازی شود.تا شرایط برای ادامه حیات و زندگی خانوارهای بدنه اصلی مدافع نظام و انقلاب در تمامی عرصه های مهم کشور، فراهم گردد.
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top