تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/02/09 - 08:24
کد خبر: 353834

نگاهی به فعالیت‌های جهادی اتحادیه‌های دانشجویی

«این فعالیت‌ها درحال‌حاضر نیز ادامه دارد و کارگاه‌های ما در استان‌ها همچنان به فعالیت می‌پردازند، البته باید بگویم که اینها با حمایت مالی و معنوی اتحادیه برپا شده‌اند.»

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فرهیختگان، «عده‌ای هستند که در این شرایط حقیقتا زندگی‌شان به‌سختی قابل‌گذران است؛ مردمی که توانایی دارند بایستی در این زمینه فعالیت وسیعی را شروع کنند. به‌خصوص‌که ماه رمضان در پیش است؛ ماه انفاق و ایثار. چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به‌وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان.» اینها بخشی از صحبت‌های مقام‌معظم رهبری به‌مناسبت جشن نیمه‌شعبان است که حالا به‌نام «رزمایش همدلی» معروف شده است؛ رزمایشی‌که تحققش مستلزم همدلی و همراهی مردم است، اتفاقی که باردیگر پای گروه‌های مختلف جهادی را به میدان باز کرده تا درکنار فعالیت‌هایشان درراستای مقابله‌با بیماری کرونا، حالا تغییری در وضعیت کاری‌شان ایجاد کنند و با رفع نیازهای اولیه مردم نیازمند بتوانند گامی دیگر در حوزه کمک‌رسانی به مردم بردارند، هرچند طبیعتا در گذشته نیز بحث اطعام نیازمندان در ماه مبارک رمضان دنبال می‌شد، اما امسال باتوجه به شرایط خاص کشور به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و تجربه ماه رمضانی متفاوت برای مردم، روند کمک‌رسانی به نیازمندان نیز تغییر کرده و حالا رزمایشی در سطح کشور به‌راه افتاده تا همه کسانی که توانایی کمک کردن دارند، بار دیگر پای‌کار بیایند و در این میان مثل همیشه جهادی‌ها در صف اول بودند و حالا اکثر دانشگاه‌های کشور به‌نوعی پایگاه جمع‌آوری کمک و تهیه اقلام موردنیاز نیازمندان شده است.

      جهادی‌های دانشجو در صف اول رزمایش همدلی
گروه‌های جهادی دانشجویی از همان دوماه پیش که کرونا به مرزهای ایران رسید، وسط میدان مبارزه با این ویروس منحوس بودند و حالا در کنار تداوم فعالیت‌های مرتبط با حوزه کرونا، در بحث تامین اقلام نیز ورود کرده‌اند و تشکل‌های مختلف دانشجویی تلاش می‌کنند هرکدام به‌سهم خود نقشی در به‌نتیجه رساندن رزمایش همدلی داشته باشند.

بسیج دانشجویی نیز هم‌راستا با دیگر تشکل‌ها با تمام توان در رزمایش همدلی شرکت کرده است و مسئولان بسیج دانشگاه‌های مختلف کشور به‌زعم خود گام‌هایی را برای کمک به نیازمندان استان‌های خود برداشته‌اند. گروه‌های جهادی دانشگاه‌های علامه طباطبایی، امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت‌مدرس و... ازجمله دانشگاه‌های پایتخت هستند که با تهیه اقلام اولیه موردنیاز نیازمندان سعی در رفع نیازهای این قشر از جامعه هرچند درحد محدود و زمان مشخص دارند. البته کار کمک به نیازمندان فقط به شهر تهران خلاصه نمی‌شود. کمتر شهر و دیاری امروز پیدا می‌شود که اثری از کمک‌های رزمایش همدلی در آن نباشد. دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان با جمع‌آوری کمک‌های مردمی ۱۰۰۰بسته معیشتی را در این ماه بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌کنند. دانشجویان قزوینی در ایام ماه مبارک رمضان در سه‌مرحله، بسته‌های ارزاق و حمایت‌ها و کمک‌های این عرصه شامل ۲۵۰۰ بسته مرحله اول، ۲۵۰۰ بسته مرحله دوم، ۲۵۰۰ بسته مرحله سوم توزیع خواهند کرد. بسیجی‌های دانشگاه آزاد کرمان هم روز اول ماه مبارک رمضان ۳۰۰ بسته غذایی در بین نیازمندان توزیع کردند.

هیات الزهرا(س) دانشگاه صنعتی‌شریف یکی دیگر از همان گروه‌های جهادی است که به‌گفته مسئولانش درنظر دارد هزار بسته حمایتی را میان خانواده‌های نیازمندان در سطح تهران در قالب همان رزمایش همدلی توزیع کند؛ هدفی‌که البته در مرحله اول به توزیع هزار بسته مواد غذایی شامل برنج، روغن، خرما، قند، شکر، تن‌ماهی و... در مناطق 19 و 20 تهران ختم شده است و مابقی بسته‌ها نیز در روزهای آینده در مناطق مختلف پایتخت توزیع خواهد شد. همچنین گروه جهادی منتظران ظهور از دیگر گروه‌های فعال در پایتخت است که اقدام‌به توزیع 500بسته غذایی در میان حاشیه‌نشین‌های تهران خواهد کرد؛ بسته‌هایی‌که هرکدام شامل برنج، گوشت، مرغ، رب، روغن، قند و... هستند و قرار است کام نیازمندان را در ماه مهمانی خدا شیرین کنند.

گروه‌های جهادی هر کدام با عناوین خاص خودشان در این رزمایش شرکت کرده‌اند؛ از «همچون علی» دانشگاه‌تهران گرفته تا «ضیافت همدلی» دانشگاه‌شریف؛ البته شرکت در رزمایش همدلی تنها مختص بسیجی‌های تهران نبوده و گروه‌های جهادی دانشگاه‌های دیگر استان‌ها نیز در میدان حضور پیدا کرده‌اند تا بتوانند اولین رزمایش سراسری امسال در راستای کمک به نیازمندان را به سرانجام برسانند.

      توزیع بسته‌های غذایی متناسب با نیاز هر استان در قالب رزمایش همدلی
مقصود درودی، دبیرکل تبیین مواضع بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره ورود این تشکل دانشجویی به مساله همایش همدلی گفت: «این رزمایش را در همه استان‌های کشور برگزار کردیم، اما بسیج دانشجویی در استان‌های مرزی بیشتر روی خانواده‌هایی متمرکز شده که دارای محرومیت بیشتری هستند. به طور مثال، در کردستان بیش‌از پیش روی کولبرها متمرکز شدیم و تلاش کردیم اقلام غذایی موردنیاز آنها را تامین کنیم، البته در کنار آن بحث مطالبات کارگری را نیز پیگیری کردیم که متاسفانه تا امروز نتیجه‌بخش نبوده است.»

او ادامه داد: «بسته غذایی تهیه‌شده نیز در هر استانی متفاوت بوده و بنابه نیازهای هر استان تهیه شده است، با این‌حال در برخی استان‌ها نیز اقدام به تهیه بسته‌های بهداشتی شامل اقلام مختلف بهداشتی کرده‌ایم؛ اما در تمامی استان‌ها این همایش اجرایی شده است.»

دبیرکل تبیین مواضع بسیج دانشجویی با اشاره به ادامه‌دار بودن فعالیت‌های بسیج در حوزه مقابله با کرونا اظهار داشت: «ما حدود 12 هزار بسیج دانشجویی فعال را در عرصه میدانی مقابله‌با کرونا داشتیم که از میان آنها حدود هزار و 600 نفر دانشجوی پزشکی بوده‌اند و 600 نفر را هم به‌عنوان کادر درمان به بیمارستان‌های مختلف اعزام کرده بودیم.»

درودی با بیان اینکه 930 دانشجو نیز در سامانه 4030 مشارکت داشتند، اظهار کرد: «تا پایان فروردین‌ماه نیز حدود 12هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده در کل کشور تولید شد و با استفاده از آن حدود 10هزار مکان اعم‌از معابر و مساجد را ضدعفونی کردیم. همچنین ما یک کارگاه مرکزی در بسیج دانشجویی به‌راه انداختیم که درحوزه تولید ماسک فعالیت می‌کرد و امروز به‌دلیل شرایط فعلی فعالیتش متوقف شده، اما کارگاه‌های استانی همچنان به فعالیت ادامه می‌دهند.»

او تصریح کرد: «145 کارگاه در 25استان کشور همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و به‌صورت روزانه حدود 850هزار ماسک تولید می‌کنند که همگی به‌صورت رایگان در بین برخی بیمارستان‌ها و مردم توزیع می‌شود. خوشبختانه امروز دیگر مشکلی بابت تولید اقلام بهداشتی نداریم و قطعا تمامی این کارگاه‌ها تا اتمام بیماری کرونا در کشور به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند.»

       پخت روزانه هزار پرس غذا در آشپزخانه دانشگاه امام‌صادق(ع) برای نیازمندان
براساس اطلاعاتی‌که یکی از دانشجویان حاضر در فعالیت‌های جهادی دانشگاه امام‌صادق(ع) در اختیار «فرهیختگان» قرار داده است، قرارگاه جهادی این دانشگاه از همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا وارد عمل شده و امروز با همکاری گروه‌های جهادی این دانشگاه مانند هیات میثاق با شهدا، گروه جهادی عبادالرحمن بسیج دانشجویی، دفتر اعزام مبلغ و معاونت دانشجویی دانشگاه در حوزه رزمایش همدلی نیز ورود جدی داشته و درصدد تامین پنج‌هزار بسته غذایی موردنیاز برای نیازمندان شهر تهران است.

این قرارگاه با همکاری قرارگاه امام‌رضا(ع) اقلام غذایی برای نیازمندانی که توسط خیریه‌ها تحت‌پوشش هستند تهیه خواهد کرد و هر نیازمندی که توسط خیریه تحت حمایتش در اپلیکیشن سایه ثبت شده باشد، شامل گروه هدف این جهادی‌های دانشگاه امام‌صادق(ع) قرار خواهد گرفت. نکته جالب درباره این دانشگاه آن است که رئیس دانشگاه نیز 10درصد از حقوق خود را برای تامین اقلام موردنیاز اختصاص داده و از اساتید نیز خواسته شده درصورت تمایل با اختصاص مبلغی از حقوق‌شان به این امر کمک کنند.

همچنین تهیه روزانه هزار پرس غذا توسط دانشجویان هیاتی دانشگاه و با همکاری آشپزخانه از اول ماه مبارک رمضان شروع شده و تا پایان ماه مبارک نیز ادامه خواهد داشت تا دانشجویان این دانشگاه علاوه‌بر تامین پنج‌هزار بسته، بتوانند به‌صورت روزانه نیز غذای تعدادی از نیازمندان تهرانی را تامین کنند. البته برخی از دانشجویان شهرستانی دانشگاه امام‌صادق(ع) با همراهی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در 20 استان و 40 شهرستان اقدام‌به فعالیت‌های جهادی و رفع نیاز نیازمندان کرده‌اند.

دانشگاه امام‌صادق(ع) در حوزه آسیب‌های اقتصادی کرونا نیز ورود کرده و با انتشار فراخوانی از دانشجویان خواسته تا ایده‌های اقتصادی خود مرتبط با این بیماری را مطرح کنند که ماحصل آن بعد از بررسی توسط اساتید اقتصادی دانشگاه، به‌زودی در کتابی تحت‌عنوان اقتصاد کرونا منتشر خواهد شد.

      طرح «ابرار» هیات زینبیون در راستای رزمایش همدلی در پایتخت اجرا می‌شود
محمد زادمهر، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی درباره رزمایش همدلی گفت: «در هیات زینبیون طرح ابرار را شروع کردیم که مرحله اول این طرح 110 بسته حمایتی موادغذایی اعم از برنج، روغن، ماکارونی و... را شامل می‌شد که هفته گذشته 45 بسته از آن در منطقه‌15 و 65 بسته دیگر در منطقه‌20 تهران توزیع شد و مرحله دوم آن نیز از روز گذشته شروع شده و فراخوان‌های آن جهت دریافت کمک‌های مردمی منتشر شده است.»

او ادامه داد: «در مرحله دوم نیز درنظر داریم تا 114 بسته حبوبات را برای مناطق محروم اطراف تهران تهیه و توزیع کنیم و البته مرحله سوم این طرح نیز از هفته آینده شروع خواهد شد تا بتوانیم هر سه مرحله از طرح هیات زینبیون در حوزه طرح همدلی را به مرحله اجرا برسانیم.»

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره رزمایش همدلی گفت: «از آنجایی که هیات زینبیون متعلق به دفتر مرکزی است، طرح ابرار تنها در پایتخت اجرا می‌شود، اما دفاتر ما در شهرستان‌ها به‌صورت جداگانه و متناسب با ساختاری که دارند، اقدام به تهیه‌وتوزیع بسته‌های موادغذایی تحت‌عنوان رزمایش همدلی می‌کنند.»

زادمهر درباره اقدامات اتحادیه در حوزه مقابله با کرونا بیان داشت: «گروه جهادی شهید شاهینی اتحادیه در ابتدای شیوع کرونا بحث تامین اقلام بهداشتی موردنیاز مراکز بهزیستی را از 24 اسفند آغاز کرد و تا اواخر فروردین‌ماه نیز ادامه داشت و براساس این طرح، درکنار اعلام فراخوان‌ها اقدام به برگزاری کارگاه غیرمتمرکز تولید ماسک در اراک کرد و با تامین پارچه مورد‌نیاز برای تولید ماسک و همراهی افراد داوطلب خیاط اقدام به تولید ماسک ‌کردیم.»

زادمهر با بیان اینکه حدود 10 هزار ماسک توسط این کارگاه تولید و توزیع شد، اظهار داشت: «مراکز بهزیستی 13 استان جامعه هدف گروه جهادی شهید شاهینی بودند که درکنار تامین ماسک و موادضدعفونی کننده، 15 هزار دستکش نیز میان آنها توزیع شد و با توجه به نیاز مراکز بهزیستی و با اولویت استان‌های محروم مانند سیستان‌وبلوچستان و کهگیلویه‌وبویراحمد اقدام به توزیع این اقلام کردیم.»

او گفت: «زمانی که این طرح شروع شده بود ما شاهد محدودیت تامین اقلام بهداشتی موردنیاز توسط مراکز بهزیستی بودیم؛ چراکه در ابتدای شیوع بیماری ماسک و دستکش در کشور به‌سختی پیدا می‌شد، اما امروز خوشبختانه وضعیت بهتری را شاهد هستیم و اقلام بهداشتی موردنیاز مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده به‌وفور در بازار یافت می‌شود و طبیعتا وضعیت مراکز بهزیستی نیز بهتر شده و باید بگویم که امروز دیگر کشور نیازمند ورود گروه‌های جهادی به‌بحث تولید اقلام نیست.»

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بیان داشت: «عمده فعالیت ما در ماه مبارک رمضان بحث مطالبه‌گری است که درقالب طرح سجاد و برگزاری جلسات داخلی با مسئولان مختلف خواهد بود و درکنار آن بحث نامه‌نگاری‌هایمان به‌مسئولان مختلف اعم از رئیس‌جمهور، رئیس دادگستری، رئیس قوه‌قضائیه و... را در این مدت انجام داده و در آینده نیز پیگیر همه آنها خواهیم بود.»

زادمهر افزود: «از پیش طرح‌هایی را در بحث کرونا اجرا کرده بودیم و الان نیز طرح‌های دیگری را دنبال می‌کنیم به‌طور مثال از هفته آینده طرح سجاد را آغاز خواهیم کرد تا جلساتی را با نمایندگان مجلس یازدهم و کارشناسان برگزار کنیم؛ این جلسات در دو حوزه اولویت‌های مجلس و جهش تولید خواهند بود.»

او با بیان اینکه مرحله دوم طرح مطالعاتی حاج‌قاسم سلیمانی را نیز با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: «طرح مطالعاتی سفیران گام دوم انقلاب را نیز خواهیم داشت و همچنین جشنواره شهید ابراهیم هادی را در حوزه ایده‌ها و برنامه‌های دفاترمان در شرایط کرونا از هفته گذشته آغاز کردیم و تا یک‌ماه بحث جمع‌آوری آثار را خواهیم داشت.»

      تامین مایحتاج غذایی برای 300 خانواردر طرح کرامت کریمان
حمزه دستیار،  دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل درباره فعالیت‌های این اتحادیه در حوزه کرونا همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان گفت: «مهم‌ترین فعالیت ما مرتبط با فعالیت قرارگاه معین است که همزمان با شیوع بیماری در کشور اقدام به برپایی کارگاه‌های تولید ماسک، گان و دستکش در استان‌های اصفهان، کهگیلویه‌وبویراحمد و کرمانشاه کرد و درحال‌حاضر نیز این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند.»

او با تاکید بر اینکه در اوج بیماری کرونا این کارگاه‌ها اقدام به‌تولید روزانه 18 هزار ماسک و توزیع رایگان آن میان مردم این استان‌ها می‌کردند، تصریح کرد: «این فعالیت‌ها درحال‌حاضر نیز ادامه دارد و کارگاه‌های ما در استان‌ها همچنان به فعالیت می‌پردازند، البته باید بگویم که اینها با حمایت مالی و معنوی اتحادیه برپا شده‌اند.»

دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل اظهار داشت: «همزمان با اوج‌گیری بیماری در کشور شاهد وقوع سیل در کشور هم بودیم که بلافاصله قرارگاه معین در این حوزه ورود کرده و با تمرکز بر استان کرمان و به‌ویژه منطقه زهکلوت تلاش کرد تا کمک‌های مردمی را جمع‌آوری و مایحتاج اولیه مردم را خریداری و در میان آنها توزیع کند؛ همچنین مستندی را با عنوان صدای زهکلوت نیز تهیه و رسانه‌ای کردیم.»

دستیار با اشاره به ورود قرارگاه معین به‌بحث تامین مایحتاج ضروری مردم اظهار داشت: «بعد از اینکه مقام معظم رهبری درباره رزمایش همدلی صحبت و به این کار توصیه کردند، ما در اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، رزمایشی را تحت‌عنوان کرامت کریمان طراحی کردیم که قرار بود در در 6 استان کشور آن را اجرایی کنیم که خوشبختانه این رزمایش تا امروز در 4 استان اجرایی شده و در دو استان دیگر نیز درحال برگزاری است. هرمزگان، سیستان‌وبلوجستان، اصفهان و خوزستان استان‌هایی هستند که رزمایش کرامت کریمان در آن اجرا شده و در چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد نیز درحال برگزاری است.»

او با بیان اینکه تلاش کردیم در این رزمایش نیازهای اولیه مردم به‌ویژه در حوزه غذایی را تا حدی برآورده کنیم، بیان داشت: «هدف‌گذاری ما در رزمایش کرامت کریمان این است که بتوانیم مایحتاج اولیه 300 خانوار را در سه مرحله در طول ماه مبارک رمضان برآورده کنیم، همچنین باید بگویم که برای این رزمایش 300 میلیون ریال بودجه درنظر گرفته شده و هرکدام از بسته‌های غذایی نیز شامل 5 کیلو برنج، 2 ماکارونی، روغن، مایع دستشویی، مرغ، خرما، سویا، رب و چایی خواهد بود.»

دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: «وضعیت فعلی کشور باعث شده تا فعالیت‌های تشکل‌ها بیشتر جنبه جهادی پیدا کنند، اما از لحاظ مطالبه‌گری نیز نامه‌ای را در مجلس منتشر و رسانه‌ای کرده و اولویت‌ها را از مجلس یازدهم بیان و تاکید کرده‌ایم که همه آنها را در آینده دنبال خواهیم کرد.  البته درکنار فعالیت‌های مربوط به کرونا و همچنین رزمایش کرامت کریمان تلاش شده تا دیگر بخش‌های اتحادیه نیز مسکوت نماند و فعالیت‌هایمان را در حوزه‌های مختلف با وجود کرونا و آغاز ماه رمضان ادامه می‌دهیم و تنها مساله تغییر شکل فعالیت‌ها از فضای حقیقی به فضای مجازی است؛ چراکه امروز ما هر یک روز در میان کلاس‌های آموزشی را در اینستاگرام برگزار کرده و از طرف دیگر خود واحدها نیز برنامه‌هایشان را در بستر فضای مجازی دنبال می‌کنند.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top