به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به آثار گسترده کووید 19 بر آموزش عالی در ماه های گذشته، QS پیمایشی با بهره مندی از نظرات 11000 دانشجوی بین المللی و 400 نفر از شاغلین در آموزش عالی در رابطه با آثار کووید 19 بر وضعیت دانشجویان، آموزش الکترونیک و مدیریت دانشگاه ها در چند مرحله از اواسط فوریه تا اواخر مارچ انجام داده است. در ادامه خلاصه ای از نتایج نظرسنجی آورده شده است:
واکنش دانشجویان به پاندمی کرونا
دانشجویان یکی از اقشاری بوده اند که به شدت تحت تاثیر پاندمی کووید 19 قرار گرفته اند. در زمان انجام آخرین مرحله پیمایش(26 مارچ)؛ 57 % دانشجویان اینگونه پاسخ داده اند که این پاندمی برنامه تحصیل آنها در خارج از کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
از دلایل دانشجویان برای این نوع اظهار نظر میتوان به موراد ذیل اشاره کرد:
عدم برگزاری برخی امتحانات و آزمونها برای گرفتن پذیرش از دانشگاهها
مواجهه با محدودیت های مالی به دلیل شرایط قرنطینه و عدم توانایی مالی برای پرداخت شهریه
محدودیت های سفر
احتمال تداوم آموزش آنلاین
نگرانی خانواده ها
همچنین 52 % پاسخ دهندگان در زمان انجام آخرین مرحله پیمایش ( 26 مارچ) گفته بودند که تصمیم دارند در شرایط فعلی، ورود به دانشگاه را یک سال به تعویق بیاندازند. البته این پاسخ ها در طول زمان انجام پیمایش از اواسط فوریه تا اواخر مارچ نوساناتی داشته است.
نتایج نظرسنجی های انجام شده از دانشجویان در رابطه با انتظارات آنها از دانشگاه محل تحصیل خود، بیانگر موراد ذیل است:
واکنش دانشگاهها به پاندمی کووید 19
در شرایط فعلی اغلب دانشگاههای دنیا آموزش حضوری را تعطیل کرده و از طریق آموزش الکترونیکی فعالیت میکنند. پاسخدهندگان به پیمایش، بزرگترین چالشهای پیشِروی خود را در شرایط حال حاضر اینگونه بیان کرده اند:
حفظ سلامت دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان و در عین حال ارائه خدمات ضروری
میزان ثبت نام دانشجویان جدید برای تابستان و پاییز آتی
حرکت از آموزش کلاسیک و حضوری به آموزش آنلاین و غلبه بر مشکلات مرتبط
مشکلات دسترسی دانشجویان به اینترنت و پهنای باند مناسب برای ارائه آموزش آنلاین
کاهش درآمدهای دانشگاه به دلیل متوقف شدن برخی پروژهها و عدم دسترسی به دانشجویان و احتمال کاهش ثبت نام دانشجویان در سال تحصیلی آتی
همچنین نتایج پیمایش انجام شده در رابطه با روش دانشگاهها در مقابله با آثار پاندمی کووید 19 نشان میدهد 85 % دانشگاهها برنامه ای برای مدیریت بحران تدوین کردهاند که محورهای آن عبارتند از: