تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/02/23 - 00:27
کد خبر: 355623

گزارش یک دیدار/ بررسی گفت و شنود دانشجویان در ۴ سال گذشته؛

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره چهارم دفتر تحکیم وحدت

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره چهارم دفتر تحکیم وحدت

در قسمتی از انتقادات این تشکل نسبت به رخدادهای درون کشور آمده است: افرادی که در دولت سازندگی سبک زندگی مردم را هدف قرار دادند و مسئله ی ساده زیستی را از ادبیات عمومی جامعه حذف نمودند، اقشار مستضعف را کم برخوردار خواندند و قس علی هذا، که منجر به نطق تاریخی شما تحت عنوان "عبرت های عاشوایی" شد امروز در شکل دیگری در حال ادامه ی مسیر خود هستند اما این بار این مسئله نه دولت بلکه پایه و پی نظام را خواهد کند. این هشدار ما دانشجویان برای نظام است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماه رمضان، یادآور خاطرات خوشی برای دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی است. چرا که هر سال برخی از دانشجویان سراسر کشور به دیدار رهبر انقلاب می‌روند تا از سوی نمایندگان خود در تشکل‌های دانشجویی به بیان نظرات کارشناسی و انتقادی نسبت به تغییرات یکسال گذشته در کشور بپردازند و هم اینکه راهکارها و بیانات رهبر انقلاب پس از بیان مشکلات مطرح شده را گوش کنند.

اما شرایط در سال 99 برای برگزاری دیدار دانشجویی در ماه رمضان فرق کرده، چرا که کشور از اوایل اسفند سال گذشته درگیر ویروس کرونا شده و تمامی دیدارهای مردمی لغو شده است. آنچه که مشخص است، در ماه رمضان امسال دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب درپی شیوع کرونا در کشور برگزار نشود.

در روزهای کرونایی که سایه‌اش بر سر دانشجویان و دانشگاه‌ها افتاده است، ما بر آن شدیم تا در سلسله گزارش‌هایی به بررسی موضوعات، دغدغه‌ها و انتقادات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی همچون بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و دفتر تحکیم وحدت که در دیدار با رهبر انقلاب داشتند، بپردازیم. زاویه دید هر کدام از این تشکل‌های دانشجویی به جامعه، دولت، اقتصاد و مشکلات امروز کشور به گونه‌ای است که می توان گفت هر کدام با توجه به دغدغه و نگاه خود، موضوعات خاصی را بیان کرده‌اند.

بیشتر بخوانید// بخش اول// تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری

بیشتر بخوانید// بخش دوم// تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری

بیشتر بخوانید// بخش سوم// تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری

در گزارش چهارم به گزیده‌ای از انتقادات و مواضع نمایندگان دفتر تحکیم وحدت از سال 95 تا 98 پرداخته‌ایم که در ادامه مشاهده می‌کنید؛

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره چهارم دفتر تحکیم وحدت

ماه رمضان سال 1395 «محمدحسین قائدشرف» به نمایندگی از دفتر تحکیم وحدت در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به سخنرانی پرداخت که به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت رخدادهای کشور اشاره خواهیم کرد.

- صورت اصولی و نظام مند از جمله موارد مغفول مانده در کشور است. متأسفانه نمی توان امیدی به صدا و سیمای فشل جمهوری اسالمی ایران بست. (البته می دانیم این حرفا از صدا و سیما پخش نخواهد شد.) لذا پیشنهاد می دهیم دستگاه های دفاعی امنیتی کشور مانند سایر کشورهای قدرتمند این مسئله را نیز در زمره ی ماموریت های خود تعریف نمایند.

- در سال 91 لیستی مشتمل بر معرفی چند هزار کانال که نقاط اصلی وابستگی اقتصاد کشور به خارج است تهیه گردید. اما تاکنون اقدامی جهت احصاء، دسته بندی و ارجاء این اقلام به دانشگاه های مادر که دارای توان علمی جهت تولید هستند، صورت نگرفته است. انجام این امر ضمن تقویت رابطه ی صنعت و دانشگاه و تولید دانش بنیان موجب می شود ما دانشگاهیان نیز بتوانیم نقش خود را در مسئله ی اقتصاد مقاومتی ایفا نماییم.

- افرادی که در دولت سازندگی سبک زندگی مردم را هدف قرار دادند و مسئله ی ساده زیستی را از ادبیات عمومی جامعه حذف نمودند، اقشار مستضعف را کم برخوردار خواندند و قس علی هذا، که منجر به نطق تاریخی شما تحت عنوان "عبرت های عاشوایی" شد امروز در شکل دیگری در حال ادامه ی مسیر خود هستند اما این بار این مسئله نه دولت بلکه پایه و پی نظام را خواهد کند. این هشدار ما دانشجویان برای نظام است.

- طبق بررسی های کارگروه ازدواج دفتر تحکیم وحدت، مجموعاً 700 هزار دانشجو در استان تهران تحصیل می کنند که 240 هزار نفر آنها دانشجوی تحصیلات تکمیلی یعنی دارای سن مناسب و یا بالا برای ازدواجند که در کمال ناباوری توسط دانشگاه ها و یا اساتید حتی به آنها مجوز شاغل بودن و کسب درآمد نیز داده نمی شود. تعداد ازدواج های دانشجویی در بین این 700 هزار نفر تامل برانگیز است. متاسفانه باید گفت که در سال گذشته تنها 3500 مورد ازدواج دانشجویی در تهران به ثبت رسیده است. یکی از مسائل اصلی دانشجویان مسئله ی مسکن و خوابگاه متاهلی است. در کل استان تهران تنها و تنها "برخوردار ترین استان کشور" است. ما 1000 واحد خوابگاه متاهلی وجود دارد و این آمارها متعلق به معتقدیم که حل این معضل به عزمی جزم برای راه اندازی "مسکن مهر دانشجویی" نیازمند است.

همچنین «قائدشرف» نماینده دفتر تحکیم وحدت درباره وضعیت عدم شفافیت دارایی مسئولین گفت:

بر اساس مصوبه ی مجمع تشخیص مصلحت نظام در باب محرمانه بودن دارایی های مسئولین که مشخصاً به عدم شفافیت دامن می زند. اجازه می خواهیم که از این جایگاه مسئولین محترم نظام را به نکته ای یادآور شویم، معتقدیم این مصوبه بر خلاف مصلحت نظام است و از حضرتعالی به عنوان رهبر جمهوری اسلامی  تقاضا داریم که تجدید نظر جدی در قوانین شفافیت مالی صورت پذیرد.

رهبر انقلاب در پاسخ به این انتقادات فرمودند:

در این اعلام موضع چند نکته باید مورد توجّه قرار بگیرد؛ اوّلاً مستدل باشد. ببینید، امروز راجع به قراردادهای نفتی صحبت شد، راجع به اقتصاد مقاومتی صحبت شد، راجع به کتمان حقوقهای فلان در مجمع تشخیص مصلحت صحبت شد؛ دقیق نبود، اطّلاعات، اطّلاعات دقیقی نبود. بله، کار شما که اعتراض میکنید، این مورد تأیید من است امّا حرف حرف دقیقی نبود؛ یعنی شما مطّلع نیستید.

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره چهارم دفتر تحکیم وحدت

ماه رمضان سال 1396 «زهراسادات رضوی» به نمایندگی از دفتر تحکیم وحدت در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به سخنرانی پرداخت که به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت رخدادهای کشور اشاره خواهیم کرد.

- اصل 56 قانون اساسی نقش مردم را اینگونه بیان می‌کند: حاکمیت مطلق بر انسان و جهان هستی از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است و هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از مردم سلب کند. متاسفانه امروز با مسئولینی مواجهیم که نه تنها ذره ای بر این اصل اعتقاد ندارند بلکه ورود مردم را با دیده ی ترس می نگرند و تلاش می کنند نقش مردم را در راهپیمایی ها و پای صندوقهای رای خلاصه کنند.

- قانون انتخابات قدیمی و ناکارامد شده. برای نمونه گسترده بودن حوزه‌های انتخاباتی از نظر جمعیتی و جغرافیایی امکان مشارکت فعالانه را از مردم سلب نموده است. شهر تهران با جمعیتی حدود 9 میلیون نفر کماکان یک حوزه‌ی انتخابی محسوب می شود. برای مثال در انتخابات مجلس، مردم شهر تهران باید 30 نفر را از بین هزار و 120 کاندید انتخاب نمایند. بدیهی است در چنین شرایطی نمی توان به شناخت لازم برای انتخاب دست یافت. بنابراین اصحاب قدرت و ثروت و هجمه های رسانه ای آن هاست که اذهان ملت را به سمت یکی از دو لیست موجود جهت دهی می کنند. نتیجه ی چنین انتخاباتی ، حذف افراد متخصصی است که در حلقه ی نزدیکان احزاب کشور نیستند.

- شورای نگهبان را چشم بیدار نظام و حافظ جمهوریت و اسلامیت نظام می دانیم و از این رو درباره ی عملکرد شورای نگهبان سوالاتی داریم. برداشت ما از وطیفه ی شورای نگهبان اشتباه بوده یا شورای نگهبان به مصلحت اندیشی روی اورده است؟ سوال دیگر ما اینست که علی رغم تاکید حضرت عالی در شفاف کردن معیار های ریاست جمهوری مثل معیار رجل سیاسی- مذهبی ، چرا تا کنون این شفافیت ایجاد نشده است؟

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره چهارم دفتر تحکیم وحدت

ماه رمضان سال 1397 «اسماعیل کوهی‌مقدم» به نمایندگی از دفتر تحکیم وحدت در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به سخنرانی پرداخت که به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت رخدادهای کشور اشاره خواهیم کرد.

- در خصوص بعد مشارکتِ نظرات و مطالبات مردم، باید از ظرفیت‌های نظارتی مردم استفاده شود. به نظر میرسد سطح ارتباط مسئولین با نخبگان علمی و تشکل‌های مرتبط مطلوب نیست. شما تاکید فراوانی به حفظ امید در جامعه دارید، اما این امیدواری الزاماتی دارد و یکی از این الزامات جوان گرایی و شنیدن نظرات آن‌ها است. به عنوان یک پیشنهاد، در سال حمایت از کالای ایرانی، یکی از دیدار‌های خودتان را به کارآفرینان جوان اختصاص دهید.

- اما در سطح مطالبات عموم مردم! اخیرا اجتماعاتی توسط اقشار مستضعف و مظلوم جامعه، عموما با مطالبات اقتصادی شکل گرفت. این تجمعات یا مورد بی توجهی مسئولین قرار گرفت و یا با بی تدبیری کامل با برچسب "امنیت" به شکل بدی با آن مقابله شد. مثل تجمعات کارگران و برخی مالباختگان. اگر این تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز و کوچک، توجه و پیگیری یک نماینده مجلس یا حتی امام جمعه شهر را در پی داشته باشد، فضا برای میدان داری دشمنان ملت فراهم نمی‌شود تا اتفاقاتی مثل دی ماه سال گذشته را رقم زنند.

- در میان انبوهی از دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغاتی که در چارچوب نظام فعال هستند، اگر تنها صدا و سیما به فهم درستی از روش‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای برسد گام بزرگی پیش رفته ایم. ما سیره حضرت امام و شما را در مورد مستضعفین می‌شناسیم، رسانه‌ای که برای مردم و به نام ملت ایجاد شده است امروز تا چه حد صدای مطالبات عدالت طلبانه مستضعفین است؟ سهم جریان لیبرال را با سهم مستضعفین مقایسه کنید. نظارت همگانی بدون رسانه مستضعفین چگونه تحقق می‌یابد.

- مسئله‌ای در باب حوزه زنان، که در سال‌های اخیر خواهران دفتر تحکیم به عنوان یک ماموریت ویژه به آن پرداختند، تا در هجمه‌های سنگین تبلیغاتی و رسانه‌ای ابعاد شخصیت زن مسلمان انقلابی را تبیین کنند. الگوی انقلاب اسلامی برای بانوان جامعه زن نه شرقی و نه غربی است که در کنار خانواده خود به نقش آفرینی جدی و اثر گذار در جامعه می‌پردازد... اما از سویی معاونت امور زنان و مثلا! خانواده و فراکسیون زنانِ مجلس بر خاکستر فمنیستی کردن جامعه می‌دمند و از سوی دیگر تنها نهاد حاکمیتی سیاست گذار از فهم زنان و دخترانِ امروزِ جامعه درمانده است.

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره چهارم دفتر تحکیم وحدت

ماه رمضان سال 1398 «نرگس‌سادات حسینی» به نمایندگی از دفتر تحکیم وحدت در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به سخنرانی پرداخت که به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت رخدادهای کشور اشاره خواهیم کرد.

- جامعه پذیری سیاسی مطلوب آن است که مسئولیت اجتماعی به باور عمیق نسل آینده تبدیل شود و ابعاد سیاسی-اجتماعی دین، مانند امر به معروف و نهی از منکر متناسب با شرایط روز تبیین گردد. لذا دانش آموز ما باید نسبت به آینده کشور حساس شود، خود را در شکل گیری فردا اثرگذار بداند و با فهم سیاست، مطالبه گر شود نه یک سیاست گریزِ غرزننده!

- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده باید بتواند این مهم را پیاده کند اما به عنوان یک سند فراگیر و ملی ناتوان است؛ چرا که راهبرد‌های دقیق، ملموس و قابل ارزیابی از ویژگی های یک سند اجرایی استاندارد است که سند تحول فاقد آنهاست. 2030 به لحاظ مبانی اندیشه در زباله‌دان است اما در شاکله یک سند استاندارد کم‌نظیر است؛ آقایان بروند سندنویسی را از ۲۰۳۰ یاد بگیرند!

- متاسفانه جامعه انقلابی ما با «بحران هویت اجتماعی دختران» مواجه است. نمونه‌ای از آن را در حادثه‌ی سیل اخیر مشاهده کردیم؛ احساس مسئولیت، دختران را بر آن داشت تا همچون آقایان به منطقه بروند اما جای سوال است که حضور زنان در روزهای ابتدایی برای لایروبی و کارهای یدی مفید است یا خیر؟ معتقدیم حرکت دختران به سوی این مدل مشارکت بیانگر یک خلا جدی در نظام اجتماعی ماست؛ خلا عرصه‌های حضور اجتماعی زنان انقلابی متناسب با هویت و طبیعت زنانه! این بحران هویت اجتماعی، دختران را به سمت فعالیت‌های مردانه می‌کشاند و شور انقلابی را به «ضد زنانگی‌شان» بدل می‌کند یا موجب «سرخوردگی اجتماعی» می‌شود و بی‌شک نه سرخوردگان اجتماعی می‌توانند راهبر جامعه باشند و نه زنانی با خوی مردانه!

نوسازی مشارکت و حضور زنان

یکی از اصلی‌ترین انتقادات مطرح شده دفتر تحکیم وحدت حول محور نوسازی مشارکت و حضور زنان در جامعه به سخنرانی در محضر رهبر انقلاب پرداخت. این تشکل دانشجویی بیان «معتقدیم نوسازی مشارکت به کارامدی جمهوریت منجر خواهد شد»، بر همین اساس و ذیل همین موضوع بود که استانی_تناسبی شدن انتخابات مجلس را نقد کردند و از سوی دیگر نیز بر آموزش و جامعه پذیری سیاسی تاکید کردند.

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره چهارم دفتر تحکیم وحدت

*گزارش از یاسین قاسمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top